hur går de till?

vicky417

Trådstartare
Jag är en fd hoppryttare som nu efter flera ridolyckor fegat till mig och helt enkelt inte våga hoppa längre. Mer än på mycket låga hinder där jag inte känner mig motiverad att rida. Jag har alltid haft en kärlek till dressyr och tänkte därför prova på detta. Men jag har ALDRIG tävlat dressyr i mitt liv eller ens hjälpt någon på en dressyrtävling så de är väldigt nytt för mig. Kan ni förklara för mig allt som är värt att veta. Vad som gäller på låg nivå (LC-LB). Hur ni förbereder er, hur en tävling går till m.m
Tacksam för svar

Sv: hur går de till?

åk och titta på tävlingar. Kolla tävlingsterminen och kika på dom klasser du känner du vill börja med...

jag följde med en kompis innan min första tävling. inte som hästskötare, utan bara följa med och se hur det går till. nu var det iofs hoppning. men följde med till sekretariat, räknade när det var dags att rida fram, gick banan, osv. annars vet jag att det finns en bra förklaring på:stallbacken.com. där har du även alla dressyrprogram.

Jag är vad ska man säga, en "blandad ryttare", tävlar lite i både hoppning och dressyr på lätt nivå. Mest hopp kanske.
Men på sistonde har det blivit mest dressyr och förberedelserna är i stort sätt desamma som inför hoppningen. Det sköna med dressyren är ju att du får en exakt tid då du ska starta, sedan ska man självklart gärna ha lite extra tid till godo utifall det rullar på aningens snabbare, men för mig har tiderna jag fått varit i det närmsta exakta.

Allt är mkt lugnare på dressyrtävlingar, det känns som om man har all tid i världen jämfört med en del hopptävlingar ;) :D.

Jag brukar alltid tömköra eller rida ut dagen före pga min prestationsångest. rider jag dressyr dagen före blir jag helt nojjig om något som brukar fungera inte gör det för dagen - trots att jag vet att det endast beror på att jag är nojjig :P.

Jag kanske inte var till någon vidare hjälp..men ja..jag tycker inte det är så stor skillnad just i förberedelserna...

Jag kan inte svara helt säkert där faktiskt :P. Jag har för vana att alltid gå och startanmäla mig det första jag gör med alla papper och kort som behövs :D.
Just pga att jag vet hur himlans virrig jag är :confused: :D .

Men när jag startanmält har jag inte märkt någon skillnad alls =).

För det mesta räknas man som startanmäld om man inte avanmält i dressyr nuförtiden. Det brukar stå i ryttarmeddelandet.

hur mkt tid ängnar ni åt framridning och liknande. har ni några tips där?

Jag brukar rida fram 45 min typ med fram skrittning :) så han går på topp när han kommer in.
De bästa med dressyr e ju att man brukar ha en start tid :)
Anmäl dig alltid de första du gör och få ditt häst nummer, glöm inte kolla start tiden och i såfall se om någon är struken eller tillkommen så du kan planera hur du ska göra ;) fråga även hur många som kommer få vara inne på framridningen så du är redo :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 504
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 658
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 101
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar