Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Hon är jättesöt! Härlig uppsyn på första sadelbilden. "Okej. Det här är skumt, men är det viktigt för tvåbeningarna så...":)

Det är ju sött ändå när de är i såna växtperioder. Hon har jättefina tecken i ansiktet, din häst. Hur stor är/blir hon?

Jag hoppas att hon blir 1,60 men det är nog inte så troligt hon var 1,52 när jag mätte henne för 2 veckor sedan :crazy:
Skulle tro att hon landar på 1.55-1.58

En tjej som sysslar med western och som ponnyns "delägare" är kompis med sen tidigare.

Nej jag rider inte western men hon ska bli allround och fostran hon får hos J är perfekt för "mitt" ändamål, ger mkt lätthanterliga hästar. Hon ska även rida in henne i höst (om hon är redo då).

(Efter inridningen så ställs hon av och börjar ridas igen till sommaren ungefär).

*KL*

Här händer ingenting, bokstavligt talat. Andra löshoppningen i rad missades pga icke farbart väder. Och i måndags drogs två gigantiska vargtänder ut på lillplutten, så nu är det ett par veckor av bara vila, sen ska vi om underlaget vill vara på min sida dra igång tömkörningen dock.

Vad söt! Den ser så lugn ut och har så snälla ögon:love:

Min ser precis tvärto ut, ögonen lyser av bus och hon kan inte stå still en sekund. Men hon tycker det är kul när det händer något, vill gärn jobba. Jag ska försöka ta lite kort. Så fort någon vill hjälpa mig ska vi börja tömköra. Vi har löshoppat 2 gånger, och det går finfint, hon har fattat vad det handlar om och hoppar STOOORA fina språng:love:

Vargtänderna ja, jag ska be distriktsveterinären kika min lilltjej i munnen ikväll då han ändå ska ut och vaccinera henne.

Hur gör man om hon har vargtänder som man bör ta bort innan man börjar med bett och så? Måste man beställa tid på klinik eller kan man överlåta det till DV?

Så din lilla fick 2 veckors vila, låter som ett stort ingrepp? Eller menar du vila från bett i munnen, inte vila från övrig träning??

En annan har ju inte behövt tänka på saker som vargtänder innan, hoppas din lilla kuse repar sig fort!

Man kan göra det hemma med. De får lugnande, och ev lokalbedövning (lite olika beroende på hur de sitter, och vad för sedering de fått etc).

Det är inte alls ett stort ingrepp, det är vila munnen jag menar alltså, och en vecka brukar räcka, men här var det liten mun, stora vargtänder så han får två veckor. Kroppen behöver de inte vila alls mer än samma dag (iom att de varit sederade).

min vilade en vecka, inegt bett i munnen, gick hur bra som helst, han hade två stor vargtänder...
eftersom vi hade så nära till klinick så drog jag honom dit, då fick vi ju övat på att åka transport med.. sen så passade jag på att röntga honom runt om kotor knä och haser

knapp lån.

Jisses vad långt vissa har kommit med sina bäbisar, imponerad!

Min lilla görs inte så mkt med, mer än att hon ska gå snällt till och fån hagen, stanna när jag vill stanna, lyfta på hovarna osv.

Dock ska hon i väg och löshoppas när det börjar på våran klubb, ev slutet av feb. Det ska bli super spännande. Mamman har riktigt fint hopphuvud och teknik och pappan är Elmshorn. Så det ska bli spännande och se hur den lilla tösen hoppar!

Hade i vår tänkt börja med tömkörning, sedan sommarbete och efter betet så ska vargtänderna plockas ut och så ska inridningen börjas.

vad är mammans pappa? Så ska jag kika lite närmare på din häst då :) Nått speciellt kännetecken?? Så jag vet att de är ni?

*kl*

Vi har idag varit på vår första "långpromenad", ca en timme (kanske 45min) i skogen samt på trafikerad väg.

Blev ikappgalopperade av bästa kompisen från hagen, det blev lite "rörigt" då matte INTE släppte så hon kunde springa efter sen. Arg liten som tom hotade med att ställa sig upp.

Nåja, lade grimskaftet runt snoken istället och sen hade vi hyffsad ordning, tog ett tag innan hon slappnade av igen.

Brydde sig inte om någon av bilarna iaf :)

Jag är ändå nöjd, det är strongt av en 2åring att inte balla ur när någon kommer galopperande bakifrån, hälsar och sen drar vidare.

:love:

Stardust21.jpg

kl
Igår hämtade vi Rafiki i hans stall. Lastningen tog 1½ minut. Åkte till ridhuset. På gården utanför ridhuset hade man rivit en lada och alldeles intill transportplanen låg brädhögen och brann. Samtidigt körde gårdsägaren och hans medhjälpare omkring med varsin framlastare. Där lastade vi ur. Rafiki tittade sig omkring för att kolla var han var, men reagerade inte alls på oväsendet.
Sen fick han vara i ridhuset en stund. Vi satte upp ett litet kryss som han hoppade några gånger, men han var mest intresserad av att titta i speglarna.
Lastade in bland brinnande brädhög och mullrande maskiner och åkte tillbaka till hans stall.
Väl ur transporten frustade han och skakade på sig. Typ, "Nu är jag hemma, nu har jag jobbat klart för idag."

Nu blir jag lite orolig när jag läser hur stor alla era -06 är....min är bara 154cm nu och ganska överbyggd bak, hoppas verkligen att han växer på sig!! Han är efter magini-castello och borde bli över 163 minst enl uppfödaren.... hoppas,hoppas! Annars måste jag nog tyvärr sälja honom ursch vad orolig jag blev....

hej
Jag har precis köpt mig en 06a, han är efter Tiger bill och joga (35),
mätte honom igår och han var 156cm hög i manken, är något högre bak.. vet. sa att han blir omkring 165-170? stämmer de???

Har precis börjat träna honom med träns, och de går bra, tuggar mycket men de är väl så i början. Har ännu ej kunnat börja med tömkörning då de är is på hela ridbanan. Han är en mycke nyfiken filur som inte blir rädd i första taget, har dock varit tvungen att sko honom fram pg. av all is i hagen, gått omkull två gånger. :( skona skall av på en gång isen är borta. Gick väl sådär å sko, då han inte vill stå på tre ben länge, så de blev en och annan kick med bakbenet och hoppade runt lite grann, men de gick smärtfritt och nästa gång går de nog bättre.

Här kommer en liten bild på honom.

I885202W410H546V20080221T084606Z

Han somnade när ja stod och borstade honom i hagen *ler*
I885206W718H539V20080221T084607Z

Senast ändrad av en moderator:

Min lillas pass kom idag. Hon är född 17 aug så hon är ju bara 18 månader nu.

Lilla gumman :love:

kl

Min Trinitrotoleun TNT som blir 2 år i maj har det inte hänt så mycket med. Han ska på exteriörbedömning i slutet på maj + att vi ska löshoppa hemma med andra 2 åringen sen.
Han är mycket lättare att lyfta hovarna på och är inte direkt rädd för trafik.
I år kommer vi greja med sadel och träns samt just löshoppning och ev. longering/tömkörning. Vi får se hur det ter sig!

Ett drös med bilder på min älskling :love:

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/18680000-18689999/640x480/18681206.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/18680000-18689999/640x480/18681208.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/18680000-18689999/640x480/18681207.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/18680000-18689999/640x480/18681205.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka