Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Jaha, okej. Har hört att de stämt bra för en del så jag tänkte det kunde vara roligt att kolla så kan man ju se om det stämde sen eller inte. Jag tror själv att min kommer växa ungefär 10 cm till då pappan är 149 och mamman 153.
Kan lägga till att jag har en arab...

Lisen, min arabkille växte en decimeter på ett halvår! Jag var riktigt bekymrad ett tag när han vr ett år och 135 hög. Skulle han bli för liten? Men han rände iväg på höjden och är ny 147. Nu är det nästan tvärtom! 6-7 cm till, sen är det bra! :-)
Din kommer säkert igång och växer han med.

10 cm till är ju inte så jättemycket så det borde han ju klara... Jag är nöjd då iaf, är inte så stor själv.

Årets 06a är 1.53 hög (welsh cob) förhoppningsvis har han vuxit klart på höjden.
Tidigare har mina cobbar legat runt
1.38 blev 1.42 som 3 åring
1.42 blev runt 1.50 som vuxen

TC hur hög är Raspe nu?

Senast jag mätte var han 135cm men det var ett tag sedan och utan vattenpass (mätkäppen höll inte för att bli kastad i slallgolvet) så det han ha varit nån centimeter mer eller mindre.

jag hoppas på att min växer minst 10cm till.. vill ha honom omkring 164-166cm..

Idag så har vi tömkört killen för första gången i grimma och de gick jätte bra, han lyssnade jätte bra på den som gick bakom och de gick å styra och han lyssnade på start å broms :) han är så duktig min lilla bebis :)

Jag min e kastrerad i oktober. Men han har inte fattat detta o tror att han e hingst nu när damerna brunstar. Vill som sagt inte gärna lyssna på den som är i andra änden av reped:cool:

Nu har jag varit på löshoppning igen. Lastningen fungerade prickfritt som vanligt.
Hoppningen var mkt bättre denna gången, lite sura miner visade damen dock igen, men som hopptränaren menar så är det typiskt Elmshonr hästar att ha humör, och de är lite lata och bekväma av sig.
Men hon avslutade sin hoppningen med ett mkt fint hopp, så visst kan den unga damen.

Dock var hon väääldigt busig när jag gick och ledde henne innan jag fick komma in i löshoppnings ridhuset. Tänkte att jag skulle börja jobba hon lite i longering och börja med tömkörningsjord på henne och förhoppningsvis få bättre pli på henne genom den vägen.

Det är kanske dax att ringa doktorn. Jag trodde inte att det skulle vara så svårt beslut. Han är lätt att hantera och går ihop med en hingst till och ett gäng valacker, så praktiskt sett så borde han kunna få ha dem kvar ett tag. Men jag tänker att rätt vad det är så kanske allt testosteron rinner till. Jag är å andra sidan också orolig att han ska tappa sin personlighet när vi kastrerar. Han är alert, snäll, samarbetsvillig, smart och lättlärd. Tänk om han blir slö och slätstruken.

Så här ser min skitiga lurvtuss ut för tillfället. Idag har han fått följa med som handhäst när jag red mitt fullblod, det gick som vanligt mycket bra även om "Prutten" tycker att vi alltid galopperar för sakta.............

blandathstaroelvira048.jpg

Mina hingstar tycker om varandra!

blandathstaroelvira035.jpg

*knapp*

Jag ser att jag är lite efter med min pålla... Idag har vi varit ute och gått för första gången... :o
Så nu blir det ut och traska en sväng 3-4 dagar i veckan och last träna dom andra dagarna för nu måste vi komma igång!

Hur som hellst dagens promenad gick jättebra förutom att hon är lite disträ och lyckas trassla in sig i mig ibland... Men annars gick det perfekt! Bettet var lite läskigt men det var ju änåd bara andra gången hon hade träns på sig så jag är jätte nöjd!!! :love:

*kl*

Va kul, har inte sett denna tråden innan. Har tyvärr inga bilder att visa just nu då de ligger på en annan hårddisk, men det ska ordnas.

Har också en 06:a, en liten skimmelvallack som är utav okänd härstamning, men det lyser arab om honom, vilket han till stor del är. Han mäter just nu ca 155 cm i manken, vet ej exakt då vi inte mätt honom på länge, men landar han runt 160 är jag mer än nöjd.

Han är supertrevlig på alla sätt och vis, och har fortfarande kvar gnistan efter kastreringen (och lite kvinnotycke;)). Vi har gjort lite utav varje, men hittills utan några större krav på annat än att han ska vara uppmärksam och tänka framåt. Vi har bl.a. provat att löshoppa på lägre höjd 2 ggr, arbetat lite i lina i alla gångarter, tömkörning hemma på gårdsplan, går kortare promenader ensamma, och har haft sadel 2 ggr. Går på transporten utan problem, men har tyvärr inte åkt någonstans sedan förra sommaren. Framförallt följer han även med som handhäst och uppför sig toppen bland bilar och folk. Och så hängde jag på honom för första gången nu i veckan:) Men man får akta sig så att man inte går för fort fram, man vill hela tiden så mycket och de är så lättlärda och sammarbetsvilliga när de är så små...

Våra framtidsplaner är att åka iväg på någon halterklass i vår/sommar, köras in i sommar/höst och ridas in till vintern om allt går vägen och han utvecklas som han ska. Sedan får vi se vad det blir av honom, tävla ska vi, men i vilken diciplin är osäkert. Kanske blir ett de få ekipagen som tävlar western & fälttävlan:D

Återkommer med bilder!

*kl*

Vi ska börja träna på det här igen:

stardusttransport.jpg

Och så ska hon träffa hovslagaren på fredag igen :devil:

Lika förtjust i sin hovslagare som min var de första gångerna? Hovis fick knappt komma i närheten av hovarna, än mindre hålla fast dem, och blev ivägdängd både en och flera gånger:devil:. Men när matte skulle prova stod han snällt stilla och jag fick hålla fast hovarna och banka på dem bäst jag ville:angel:. Jag beundrar min hovis tålamod, och häromdagen stod pålle så snällt och stilla under hela verkningen. Han behövde bara lite tid att lita på den där starke mannen som tvunget skulle karva i hovarna på honom:)

Här kommer ett litet smakprov på lillpojken från i somras. Ska försöka få med mig någon fotograf ut någon dag och ta lite helkroppsbilder, är så svårt när man är själv och pållen bara vill undersöka kameran (som synes på bilden:D)

11442765.jpg

3 av 4 hovar gick bra. Sen tyckte hon att det faktiskt räckte. Så det så.

Den fjärde blev verkad den också. Men under vilda protester.

I dag var andre dagen jag tog ut min lilla för lite longering.
Första gången (i går) så hade vi livliga snack om vem det var som bestämde! Tösen ville inte alls gå i en volt runt mig, utan försökte kasta sig i väg, Skit tråkigt att göra som någon annan säger ju! Och den där pisken som förföljde henne hela tiden, den är inte alls populär, men det har jag redan märkt på löshoppningen. Hon stammpar och sparkar med ena bakbenet för att tydligt visa vad hon tycker om saker och ting.
Nåja, till slut efter lite fin övertalning så gick hon faktiskt okej i båda varven. Hon har dock lite svårt att acceptera mitt utrymme och siktar gärna in sig på mig, men hon måste lära sig att jag är ledaren och mitt utrymme får man bara besöka om jag accepterar det.

I dag så gick det betydligt bättre, vi hade bara lite skilda meningar i början, men sedan flöt det på, hon försökte några gånger att inkräkta på mitt område, men i övrigt så gick det bra.

La faktiskt märket i dag att hon inte har försökt bita mig så mkt, tror att det hänger ihop med longeringen att hon börjar förstå vem det är som är ledaren.

Hon är ju väldigt snäll i all hantering (om än något bitig), men jag tror inte hon har den respekten för mig som hon bör ha, men jag tycker som sagt att det redan nu har börjat bli bättre genom longeringen.
Ska bli spännande och se hur effekten blir på löshoppningen sedan, tror att hon lär acceptera det på ett helt annat sätt!

Mätte damen i dag!
Oktober 2007: ca 1,54 fram, ca 1,59 bak
I dag: ca 1,58 fram, ca 1,64 bak

Hennes mamma är 1,60 och hon lär bli betydligt större än vad hon är.

Min kille fick fnatt igår när jag kom in med mitt sto i stallgången. Han började hoppa runt i boxen, sparka bakut och bocka så mycket så att han rätt var det var satte bakhovarna i stallväggen så att fönsterrutan gick sönder! :eek:
Då blev jag lite putt på honom så jag ropade åt honom att genast sluta upp med tramset. Snäll som han är så gjorde han det men jag tror att han börjar få lite hingstbeteende nu...
Han ska få åka på hingstbete på en ö i Bohusläns skärgård i sommar, har hört att det är väldigt bra där. Ska bli spännande!

Annars tänkte jag börja tömköra honom nu och jobba vidare med hanteringen och uppfostran. Han är väldigt snäll men ganska rädd för maskiner och allt som fladdrar eller smäller. Har inte hunnit med så mycket löshoppning ännu men ska försöka ta det på helgerna så att vi får lite fart på det hela.
Har även lite funderingar på att vara med på rådgivande bedömning av unghingstar i höst för att se vad de säger om honom, men då är det hårdträning som gäller! Man kan inte komma med en buse till uppvisningen... :rofl:

*kl*

Det verkar var många som är på gång ordentligt med sina små. Själv så tar vi det lite lugnare. Är ute på lite längre skogspromenader på helgen när det är ljust, med sällskap av annan häst. Det går toppenbra. Hon går snällt efter mig och vi kan gå både efter den andra hästen och före, det gör ingen skillnad.
Tar sig lätt fram i kuperad terräng och hoppat över några diken har vi gjort med.

Ensamma har vi gått lite på kvällen, men då i närmiljön.
Slammrat i postlådor och sopptunnor mm.

Jag har bara skrittat med henne, måste få lite hjälp med att trava lite. Får ingen fart på henne när jag är själv :angel:, lite draghjälp eller puchning bakifrån behövs nog innan hon förstår att man kan trava på promenader också.

Hon har fyllt ut sin magra kropp en del sen hon kom, det är jag glad för. Nu hoppas jag hon växer en del på höjden med!
Här är ett par kort från igår:

Var på löshoppning i dag, och jag var lite positiv förväntansfull!
Har som sagt longerat henne 3 gånger nu, och tredje gången gick hon kanon bra, repekterar mig mkt bättre samt respekterar pisken och att det ÄR trevligt att göra det som jag ber hon om.

Hon gick glatt in i transporten, skötte sig sedan ypperligt vid ridhuset, gick till och med i ett annat ridhus för att det började regna ordentligt + hagla, smattrade högt i taket på ridhuset, men det brydde sig inte unga damen om.
Stod sedan snällt och väntade. Förra gången så gick hon mer på bakbenen än på alla 4:a

I dag på löshoppningen skulel de hoppa åt andra gången, och hon satte fart och visade att hon minsan kunde detta. Hon var 100% fokucerad hela tiden och gjorde kanonsprång, var som ett upp och ner vänt u i hela kroppen när hon hoppade, och röra bommarna med benen fast hon komm fel det ville hon inte, då tog hon i för kung och fosterland.

Så i dag visade min tös tydligt och lite där till att det är hoppning hon är avlad för.
/ stolt matte!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka