Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Har nu testat kedja, och det var en betydligt spakare hingst jag var ute med, men tydligt är att kedjan stör honom fruktansvärt. Jag tar bara i honom när han försöker vända in rumpan, resa sig eller när han inte går framåt, men han känner av kedjan bara den ligger där under hakan. Det tycker han inte om. Jag tycker inte kedjan löper tillbaka särskilt bra när jag ger eftergift heller.

Tänkte istället prova med bara ett rep över nosryggen. Alltså lägga ett vanligt grimskaft istället för kedja över nosryggen. Att jag väljer att ta det över nosryggen istället för under hakan är för att undvika att han reser sig. Kan det vara en idé?

Testa med repgrimma. Det ger snabb eftergift.

idag tömkörde vi igen...
gick bra...
ska köra i helgen igen =)
saktat men säkert...
hade gärna vilja köa varannan dag, men det är lite lurigt med hjälp och barnvakt..

dags att ge sej av..
dålig bild.:p

Duktig kille!! :D Vad maffig han blivit. Hur stor är han nu?

Tack:love:

sist jag mätte i feb var han 153 fram och 155 bak...

jag tror säkert han har växt lite, han är fortfarande högre bak..hoppas det ändrar sej
måste skaffa en mätkäpp...

*kl*

Här har vi en stand still, helt och hållet. Jag måste få ur henne all överskottsenergi på ngt vis så hon går att hantera, hon är mer i luften är på marken just nu. Hon är inte otrevlig på något vis men jag föredrar ändå så många hovar i marken som möjligt och ett följsamt huvud. Ska försöka baxa ut henne i andra hagen med de yngre madamerna så hon får busa lite. Sen brukar det gå bättre.

Är VÄLDIGT velig ang utställning till helgen.

*kl*

Är VÄLDIGT velig ang utställning till helgen.

Inget att vela om;). Klart du ska komma, då om någon gång kommer hon få utlopp för sin energi och komma hem trött och avspänd.

Min kille kommer nog också vara på tårna, igår åkte hans lekkamrat till sin fodervärd och jag har extra pass på jobbet och hinner inte sysselsätta honom så mycket som jag hade tänkt den här veckan.

Nu hoppas jag bara att hans nya utställningsträns ska hinna komma från england i tid.....

Hon är inte ens tränsvan.

Men igår fick jag ut henne i hagen med mer kompisar iaf så hon fick springa lite.

Men hon är skiiiiiiiiiitig och jag måste nog tvätta henne i kallt vatten. Hon gnällde inte när jag gjorde det på rumpan men hela kroppen? Eller så får jag fråga om vi kan åka till gamla jobbet och göra det.

Duu, min kille är så ingrott skitig i sin lurviga päls att jag nästan funderar på att ge f-n i att tvätta honom och bara borsta ner pälsen och ösa på glansspray på ytan och sedan utfärda klappförbud hela dagen...........

Men måste din visas i träns? Min är ju hingst så jag har inget val, inte för att jag skulle vilja försöka hålla honom i bara grimma om han får för sig att inte göra som jag vill....

*knapp*

Jag har verkligen inte kommit någonstans med mitt ungdjur... Visst jag har varit ute och gått med henne några gånger men mer är det inte... Har ingen som kan hjälpa mig med last träningen så jag har kört fast.. :cry:

Jag kan få dispens men ansvarig vill helst inte.

Min ska ju föreställa skimmel så det är svårt att fixa med glansspray bara :crazy:

Jag vet.

Men jag har nog aldrig sett en connemara i annat än träns.

Tränset jag har är mkt snyggare än grimman, ska ta in henne imorgon och låta henne äta med tränset på så kanske det går. Hon är ju uppfostrad och ledvan, det är eg mest just bettet. Hon springer när jag springer och är tränad på att stå still.

Det behövs nog "bara" en uppfräschning av kunskaperna.

Tränade att springa och ställa upp igår. Trots att hästarna uppenbart var "på tårna" av något på granngården så uppförde han sig fint även om han fortfarande inte riktigt har fått kläm på hur man ska stå och vilket ben man ska flytta när matte ber om det. Men mattes kondition är ju inte så god som den borde vara kanske:angel:..........

Passade även på att tvätta man och svans och det var synnerligen äckligt enligt Prutten, men som den väluppfostrade:D *nåja* yngling han är så blev det inga stora protester.
Efter tvätten fick han prova sitt nya fleecetäcke med hals och det satt som en smäck, stora killen har nu vuxit i 125cm täcken!! Han såg faktiskt ut som en riktig tävlingspålle med snygga täcket och rena fötter:banana:

Täcke? Min skulle DÖ om jag satte på henne ett täcke. Vildponny, så det så!

KL

Min lilla har så mycket överskottsenergi så det är inte klokt. Skulle longera henne här om dagen. Jag släppte henne först lös i paddocken så hon skulle få busa av sig lite, för jag märkte att hon var pigg som tusan. Hon brallade och sprang, sen tog hon sats mot staketet OCH HOPPADE UT! Dumma häst! Nu kommer jag inte kunna ha henne lös där. Vi ska dessutom löshoppa henne där i morgon, hoppas att hon inte hoppar ut då!! Jag återkommer med rapport...

//Uppgiven matte, sopm aldrig kommer våga rida in sin häst;)

Oj, inte kul att dom hoppar ut. Staketet vill man ju gärna att de håller sig innanför.

Men så pigga och "på tårna" era småttingar är.
Min är inte alls på det viset. Hon är så lugn och foglig. Nästan så man börjar fundera om det står rätt till ;)

Men hon är pigg och vaken på alla sätt så det är väll bara att tacka och ta emot.

En liten lastträning har vi börjat med. Första försöket efter den något traumatiska hemfärden till mig. Över förväntan gick det. Hon klev upp på lämmen och stoppade huvudet i transporten. Åt lite kraft och stod och kikade. Gick upp med alla fyra på lämmen, men det gungade lite läbbigt så då backade hon ner. Men följde mig upp igen utan tvekan. :love:

Blir nog bra när vi tränat några gånger.

Har även låtit henne smaka på bett ett par gånger. Inga större protester där heller.
Härligt när man kommer hem efter att ha varit i stallet och hon uppfört sig just så som man önskar, det är lycka. :)

En fråga föresten, hur långa körtömmar rekomenderar ni att jag köper till att jag ska börja tömköra henne???

Nu har hon varit inne, har borstat bort ungefär ett ton päls. Hon har dock fortfarande ganska mkt vinterpäls (bor ju ute). Har sett haft bett i munnen, promenerat med det på först i skogen och sen på ridbanan med kedja och bara hålla i kedjegrimskaftet, inget i grimman. Det gick bra. Och hon kommer ihåg att man ska trava när matte ber om det.

Så det kanske går vägen. Om hon blir lite renare...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!
  • Parfym

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar