Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Hovslagaren överlevde. Jag och Stardust också.

Hon började tjaffsa lite men igår var min stubin lite kortare än normalt så jag röt i ordentligt (veterinären stod utanför och väntade på att få komma in och undersöka min gamla som inte mår bra). Hon reste sig två gånger på sista foten och fick då åthutning och sen gick det bra (kanske inte avslappnat men hon stod still).

Veckan som kommer blir ingenting (sen börjar det bli panik) då jag ska operera ögonen på onsdag och ska hålla mig i från stall och sånt sen, egentligen.

KL

Idag var vi iväg på löshoppning med min tjej. Det gick kanon. Lastningen gick kanon, och hon stod så snällt när vi körde dit. Trava glatt in i ridhuset för första gången. Hoppat har vi gjort hemma i paddocken, så det vet hon hur man gör. Vi hoppade inte så mycket då det var mycket annat som var nytt för henne, men hon hoppade riktigt fint:love: Gick snällt på transporten när vi skulle åka hem. Dock var hon lite orolig i transporten på emvägen, men gick lugnt och fint ut när vi väl var hemma. Ohh vad kul det var att komma ut i hagen till kompisarna efetr ett sånt äventyr!

Min valack tyckte också det räckte med 3 hovar..varför alla liksom? :angel:

Dock har han gått från att släpa mig och hovis stallet om till att stå på samma plats. :bow:

Tillägg: Min valack har haft sadel på sig nu 3 ggr och det har gått fint (dock ej spänt än)
stoet har haft både sadel och träns

Senast ändrad:

All form av övrig utbildning lämnas åt westerntjejen som ska rida in. Nu är det snart bara två månader kvar till nästa vända där (dock inte inridning).

Men vi ska som sagt ställa ut snart :crazy:

ursäkta om jag inte följt tråden så bra..men vad var det för ras på din lilla?

Connemara.

toughcookie: vad ska du visa?

Jag postar anmälningen idag, bättre sent än aldrig :crazy:

Connemara.

toughcookie: vad ska du visa?

Jag postar anmälningen idag, bättre sent än aldrig :crazy:

Jag ska visa min tvååriga welsh cob, han finns på bild högre upp i tråden. Nattens Rasputin heter han.
Just nu försöker jag mest skala av den brunbjörnslika pälsen och få manen att ligga snyggt på högersidan, den har legat perfekt åt vänster men "ska" tydligen ligga åt höger så det blev till att fläta över den. Vete sjutton hur jag ska få honom att se presentabel ut på bara några veckor:crazy:.

På fredag är iallafall planen att vi ska åka till ridhuset och träna på att springa rakt på medellinjen och kanske löshoppa några skutt. Funderar även på att åka till Rockelstad och tjuvträna nästa vecka men samtidigt så kan det vara bra att komma till ett helt nytt ställe på utställningen så att han blåser upp sig lite och visar någon form av hingskarraktär.

Fuuuuuuuuuuusk! ;)

Min har släppt ganska mkt päls men inte alls. Manen får ligga som den vill, de ska ju vara ofriserade, connemarorna :D

Springa är inga problem. Men springa så fort som MATTE vill är det lite si och så med. Hoppas på att hon är lite trött av resan :angel:

Äsch är det en svensk domare så kan du låta manen ligga kvar på "fel" sida. De bryr sig inte :smirk:

Passa på att ta en uppställd bild på honom så vi kan få nytt till hemsidan! Lycka till! Ett kuvert kommer till dig så fort jag vakat av för denna gången :)

Jag tänkte jag skulle vara ute i god tid så den ligger rätt och är oooootroligt välfriserad till Salsta utställningen! Ska rycka/tunna ur den ikväll och fläta igen så blir det nog bra till den 5:e, annars finns det ju gelé....

Nu är vi hemkommna från ridhuset. Prutten har uppfört sig suveränt. Jag var helt ensam när jag lastade hemma och han gick rakt in och stod helt lugnt när jag satte för bommen bakom osv.
I ridhuset fick han först promenera ett par varv och titta på alla konstiga dörrar osv innan vi började att "träna visning". När vi var nöjda fick han springa lös i ridhuset några varv och han visade att det faktiskt finns lite riktig "cobgång" i honom, min kära medryttare ("halvblodsryttare")var nästan förfärad över de höga framknäna så jag fick förklara att det ska vara så:D!!!!

Sen var det lastningen i halv snöstorm och på bortaplan som jag varit lite osäker på (därav medryttar assistans på hemvägen), men Prutten visade att han minsann är en mogen herre och knatade rakt på precis som hemma, DUKTIG KILLE!!
Sedan att vi passade på att fylla luft i däcken på släpet och köpa kaffe till matte bekymrade inte den lille prinsen ett dugg.
Jag är verkligen överlycklig över denna häst som ger mig en sån enorm glädje varje gång jag arbetar med honom:love:. Han är urtypen av en häst som det skulle vara sååå lätt att gå för fort fram med så det gäller att lägga band på sig själv och inte bara ta saker för givna för att han har ett sånt kanonpsyke. Jag slår vad om att jag i princip skulle kunna spänna honom för rockarden och köra iväg utan några större protester. Och för er som inte känner mig så betyder inte det ATT jag tänker prova utan bara att det förmodligen skulle gå. Han kommer att köras in efter all konstens regler vad det lider;).

kl
Idag tömkörde vi Jack för första gången, det gick bra:D .. inte rädd för linorna, och fattade vänster sväng bra.. höger var lite svårare..samma sak när vi longerar..
sk köra lite i morgon med om vädret tilllåter..:bump:

Det är Idas avkommor i ett nötskal :love:

Här har vi löshoppat lite i ridhuset, upp till 1.30 hoppar han snällt ( med Besk som draghjälp) Kuriosa är att Besk är själv bara 1.28.

Nu när snön har kommit :( så har vi faktiskt tolkat med Dyblygiad i skritt med miniskidor och linor i maratonselen. Han är lite avvaktande till skidorna och ungarnas skratt och stimm men det släpper ganska fort. Dock är han lite bakskygg så vi har en del att arbeta med. Inte lika stencool som Idas bebisar.

Här hoppar han själv utan draghjälp från Besk. 1.10.
dyblygiadhoppar_stor.jpg

Den där måste du nästan se till att han får tävla vad det lider! Lite synd att han är "för stor" för han skulle nog kunna hålla riktigt hög klass som ponny. Viken härlig frambensteknik:love:.

Ska du ställa ut honom något?

Han är ställd i år med 8 8 8 7 7. Ska visas den 31maj på 2 års talangen (dit måste ni komma med Raspe!) samt den 7e juni och ev på Vätö i augusti, beroende på hur han ser ut mitt i betäckningssäsongen.
Våra planer är
Lulla på få utställningar i år, köra in under året.
3 åring - 3 årstest, några utställningar, inridning.
4 åring - kvaliten, kvalitetsboksvisning samt utställningar
5 åring - tävlas för att kvala till ungponnychampionatet, bruksprov.

Då vi betäcker med honom redan i år så hinner vi dessutom se vad han kommer att lämna för avkommor innan han kommer till kvalitetsboksvisningen. Får han inga bra avkommor så skärs han och säljs som tävlingshäst.

Propp för 2 årstalangen kommer ut snart men det blir Eva Gudmundsson som hoppdomare och så ska det vara en exteriördomare oxå, den går ihop med 3 årstesten.

Vad kul med tvåårstalangen!!! Bäst jag sätter fart med löshoppningen nu då. Kommer proppen på swf eller rpaf?

Min planering ser ungefär likadan ut som din förutom att han inte ska betäcka då....
Vi får se hur han tar det nu när hans shettiskompis åker till fodervärden så han inte har någon att leka med. "Storhingsten" tycker att det är töntigt att leka. Blir han för frustrerad så får han åka på hingstbete någon gång efter salsta utställningen så han får busa av sig. Tycker det vore tråkigt om jag skulle behöva bråka med honom bara för at jag inte fixat ordentligt sällskap åt honom när han nu är så himlans trevlig att hålla på med!

Senast ändrad:

RPAF.

Jag tycker att du redan nu ska leta hingstbete till honom så han får leka av sig under sommaren. Dybbe hade också fått gå på hingstbete om han inte skulle betäcka. Har 2 rena cobston som är helt klara att de ska betäckas, ev 2 till cobston kommer samt att ett halvblodsto som bokat in sig.
Han får gå med ston hela sommaren och sen så släpps han med Besk i höst när vi stallar upp igen. Han o Besk leker för fullt på dagarna. Ser lite roligt ut med tanke på storleksskillnaden:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar