Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Thengilya och jag har börjat tömköra och det går superbra. Har även hängt på henne 1 gång utan problem. hon stod alldeles stilla utan att bry sig knappt. Dock kommer jag självklart inte hänga på henne ofta utan hon får växa till sig lite. Hon är nu 150 hög min stora tjej!

Bilbevis på att jag hängt på henne:

Jag älskar denna dam så mycket!:love:

Om hon är född i augusti så förklarar det att hon ser så ung ut. Jämnfört med min gosse som är född tidigare på sommaren.

Tycker att din tös ser mkt trevlig ut och ser frameot att träffa henne på utställnignarna i sommar:bump:
Min pojke löshoppas varje vecka upp till 1.30 samt tömkörs varje vecka inför inkörning. Vi går även promenader och nu har han även varit på sin första utställning sen föltiden.:banana: Visserligen så hade han farbror Besk med sig men han skötte sig exemplariskt.:banana:

Min Ella går på lösdrift.
Hon har nyss haft en hovböld och tappade massor under boxvilan.
Nu skodd fram med sula och hon får gå ut igen.
Lycklig häst lekte järnet kan jag lova :crazy::rofl:

Hon har ätit upp sig bra och mår fint igen.

Jag har inte gjort så mycket med henne men hon är snäll på gången, verkas utan bekymmer. Skoningen var heller inga bekymmer. Täcke har hon haft på och skydd runt om.

18670370.jpg

Sötnos va...:love::love::love::love:

Senast ändrad av en moderator:

DSC00051.jpg
[/IMG]
Aslanjuni4.jpg
[/IMG]
Här är min -06:a skillnaden på bilderna är ett år och fem mån. Han har ändrat sig en hel del eller hur?
På söndag är det dags för hans tredje löshoppning i ett ridhus några mil bort. Det blir roligt och nyttigt för honom.
Jag får be om ursäkt för dom stora bilderna, lyckas inte minska dem.

RADERAT kom på att gossen var 07 (ej min :rofl: )

Senast ändrad av en moderator:

Ja!

Hon var ju bara 14 månader när hon kom hit. Verkligen BEBIS. Patsy var 25 månader när jag fick hem henne. Viss skillnad.

Så det dröjer som sagt lite innan hon kommer ikapp.

Löshoppning etc känns avlägset... Det får bli till vintern. Fast jag vet att hon kan hoppa ;)

KL

Ska hämta min lilla kille på lördag f -06, i augusti om jag inte minns helt fel. Welsh Cob, valack sedan 2 veckor, e. Nebo Red Dragon - Rhystyd Express.

Uppfödaren har inte gjort mycket med honom, van att bli ledd till och från hage och borstad lite, inte mer skulle jag tro. Så det blir lite nya saker för honom nu framöver, men vi tar det lugnt.

Plan för våren/sommaren:
-Miljöträning på hemmaplan och promenader på grusvägarna och i skog och mark.
-Pilla på benen och lyfta hovar utan att reagera, har gått med hingstar och har blivit lite rädd om sina ben.
-Vänjas vid bett, efter att vargtänderna är bortplockade.

Mer än så tänker jag troligen inte göra med honom på kort sikt. Han är ju inte så stor, 140cm ungefär, förväntas bli ca 150cm som sin far.

Ni med Welsh Cob:
Skulle vara roligt att höra hur stora era 06:or är, och förväntat höjd.

Min kille är som sagt född i april 06.
har en fråga till er som är insatta i detta med mankhöjderna
hur stor/liten tror ni min kille kommer bli..
han mätte för ca: 1 vecka sedan 156cm i manken, något högre bak..
föräldrarna är 166cm...

jovi.jpg

jvi1.jpg

Knapp lån.

I dag ska jag lastträna min lilla tjej lite. Problemet brukar inte vara att få in henne i transporten, utan att få ut henne!
Hon gillar inte att backa ut, men sist jag tränade henne så löste jag det problemet, men nu är hon inte lastad på ett tag så det ska bli spännande.

Och i morgon är det tänkt att hon ska i väg på sin första löshoppning, det ska bli så enormt spännande!!

kl
Jag tror det börjar bli vår! Helt plötsligt är alla brudar sååå snygga och intressanta och VEM orkar bry sig om en människa i andra änden av repet när babesen bara hänger på andra sidan staketet?

:-D Han är inte omöjlig på nåt som helst vis, men det märks en tydlig skillnad i att han har svårare att hålla koncentrationen på mig när damerna kallar...
Ni som har pojkar av årgång 06, har ni kastrerat än, ni som tänker göra det?

Hämtade en kille igår född -06, han kastrerades för 2,5 vecka sedan. Eftersom det var så det var tänkt att det skulle bli var det lika bra att få det gjort kände jag. Vintertid är ju alltid lite bättre att göra ingreppet på också, och risken är att han blivit hingstig om jag väntat till nästa vinter.

Har man ändå tänkt kastrera finns det ingen ide att dra ut på det.

Det börjar nog bli dags. Han har aldrig varit hingstig, men jag har dragit ut på det för att han har varit lite "valpig" i kroppen. Jag ville att han skulle växa till sig lite.

Måste ju berätta om löshoppningen!
Lastningen och urlastningen gick helt problemfritt.
Hon var lite på tårna när hon såg lite andr hästar, väl inne i ridhuset så fattade hon poängen omedelbart över vad som skulle göras.
MEN!! Allt det andra var så mkt mer intressant att spana in, hur det såg ut i ena hörna, hur underlaget doftade osv, osv.
Nåja, fick några hyffsade hopp.
Tror att hon lär fatta bättre nästagång vad det är hon förväntas att hon ska göra (dvs inte att gå och lukta och kolla på allt annat än hinderna..)

Har blivit inspererad av vissa här i tråden över hår långt vissa har kommit, så därför tränsade jag henne och lät hon pröva på att ha bett i munnen, hon bara tuggade och brydde sig inte allt för mkt.

kl
tränade longering igår. han var duktig men har lite svårt i höger varv,, vill gärna byta så jag kommer på vänster sida.

han bjuder fin framåt och söker sej neråt =)
bryr sej inte om longeringsgjorden lägre när jag spänner... (även om jag fortfarande spänner väldigt försiktigt).

kl
Min kille tränas just nu för utställning, vi springer, går och tränar på att flytta benen rätt. Förra året räckte det att han kunde stå någorlunda stilla vid bedömning men i år vill jag gärna att han ska visa sig från sin vackraste sida.
Han longeras ca 10min en gång i veckan och tömmkörs i skogen ungefär lika ofta.
I söndags kväll passade jag på att leda in honom i transporten på vägen in från hagen, trots att det var mörkt så klev han in utan protester. Han är verkligen SUPERCOOL! Trodde aldrig jag skulle bli så inspirerad att jobba med ett "ickefullblod" men denna welsh cob har verkligen allt jag letar efter hos en häst!

*KL*
Och jag har precis börjat plocka in mina två småttingar från lösdriften där de gått sedan april ifjor på nätterna (de går i sommarhagarna när de är i lösdriften och med det väder vi haft i vinter så behöver hagarna minst sagt vila några månader om vi skall få något bete i dem). Att komma in i stallet tycker de är skitskoj, så pass att igår när vi dröjde för länge så knäckte de grinden och skulle gå in själv :crazy:
Dock har jag insett att jag nu behöver göra en ny avvänjning och då inte mor och dotter utan ler och långhalm har hängt ihop sedan de var små och det anser de att de fortfarande skall göra :angel: att de sedan sista tiden varit väldigt griniga på varandra tidvis och verkligen visat att det finns humör i båda damerna det är helt glömt när deras hemska mormor försöker ta en utan att den andra får följa med :cool: så jag vet vad jag skall träna på fram tills det är dags att slänga ut dem på bete igen.
Insåg när jag fick in dem i stallet bland de andra hur STORA de har blivit. Minstingen (yngsta alltså men nu störst) är nästan lika hög i gumpen som mossan i boxen bredvid och den damen är ca 170 :eek: Har inte velat dra fram måttstocken då det varit lite småstökigt men gissningsvis i jämförelse med de övriga så är båda ungefär 165 i fronten och den äldsta ganska jämn men den yngsta som sagt nog närmre 170 bak.

Igår så satte jag på min lilla kille sadeln och ledde ner honom på banan, och släppte honom lös, och löslongerade lite och han sprang på lika mycket i båda varven och gjorde inte ett enda bocksprång så han trivs nog med sadeln *Ler*

Han är ännu inte påbörjad tömkörning eller longering, men de är väl dax att dra igång med de också.

jovi1.jpg

Bild från igår.
Ser han inte såå glad ut med saken på ryggen..
Dock är han mindre vacker på kroppen pg. alla bitmärken..

Fråga igen, är de någon som har kolla på de här med mankhöjderna.
Min killes föräldrar är 166cm, och enligt vet så skulle han bli omrking 165-170..
Men i dagens läge är han ca: 154-156cm i manken.. skall han verkligen växa så mycket till? kan tänka mig att han kanske blir 160.. va tror ni??

Fråga igen, är de någon som har kolla på de här med mankhöjderna.
Min killes föräldrar är 166cm, och enligt vet så skulle han bli omrking 165-170..
Men i dagens läge är han ca: 154-156cm i manken.. skall han verkligen växa så mycket till? kan tänka mig att han kanske blir 160.. va tror ni??

Testa att mäta med ett grimskaft från sporren till armbågen. Ta sedan det måttet och håll från armbågen och upp. Så mycket som grimskaftet sticker ut ovan manken kan man vänta sig att att hästen kommer växa.

Vet inte hur väl detta stämmer. Testade på min 06:a igår, han är 139 cm nu och ska växa 15 cm till om detta stämmer...

Det måttet stämmer dåligt om det är den mer moderna typen av häst med längre ben, stämmer dock bra på den gammeldags typen med grövre kropp och kortare ben.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka