Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Damm kan jag leva med. Det är bajsfläckarna som stör.

Det kanske blir en tvätt idag, hon får stå ut helt enkelt.

Min kommer också att tvättas i fisljummet vatten, har varmvattenberedare men den är pytteliten och jag har ingen spolplats så vi får dansa omkring utomhus men allt går bara man vill!

Igår så löslongerade jag min lilla kille i padoken med sadel och träns, hade stigläder och stigbyglar på och han brydde sig inte de minsta.
Han är såå goo, men Oj så vild och busig han är i hagen nu för tiden.

film på löslongeringen med sadel, hade travat en stund innan filmen så han ville nog inte galoppera åh sen var han nog lite trött också efter ca: 5-6 minuters longering. skall börja tömköra snart också.. Han är så lättsam min lilla kille!!!

http://jiovedi.panatet.se/P994981#body

Min som nu fyller 2 i maj har jag väl inte hunnit med så mycket med ännu..

Hon är regelbundet lasttränad sen hon var 3 månader och lastas med vanlig grimma utan kedjegrimskaft och går i princip bara rakt in i transporten. Hon är badad några gånger, också där var första gången i tidig ålder, jag tror det var när hon skulle på fölpremiering då hon var ca 3 mån. Småbarn <3 år har fått sitta och promenera till hagen på henne några gånger sedan hon var omkring ett år. Jag har även lagt på sadel ett par gånger för att vänja henne vid den. Efter nyår har jag börjat vänja henne med träns och bett samt varit och löshoppat ett par gånger. Jag undviker longering, speciellt på en unghäst då jag inte tror det är så nyttigt.

Hon är väldigt snäll och social, jag är inte det minsta rädd för hennes bakdel, att hon ska sparkas eller nåt.

Jag ska börja tömköra henne så snart hon har vant sig lite mera med träns.

Tips på vad man mer kan träna på?

Nybadad
ella.jpg

Sadlad
sadlad.jpg

Inriden ;)
youngriders.jpg

Senast ändrad av en moderator:

StardustRockelstad1.jpg

Hon uppförde sig faktiskt jättefint igår :) Och så var hon inte ful heller... ;)

88887 fick hon, har kritiken i bilen.

*kl*

Här kommer en färsk bild på min lilla älskling :love:

19640259.jpg

E: Saigon UE: De La Gardie

th_novakhopparhgt.jpg

En bild på Novak e: Cornetto-Nebraska-Furidant när han löshoppar.
Lasttränar för fullt just nu! Han har varit jättejobbig, men idag knallade han in alldeles själv:banana::banana:

Shakirah K e. Litpon u.Diana-Porfyr-Courbett blir 2 i april (SWB)
Trintrotoluen TNT e. Boy u.Liselotte blir 2 i maj (korsning)

båda löshoppades i måndags upp till 80 utan problem, ska fortsätta med 1 gång/månad och se vart vi slutar :D

Jätte trevlig häst :) Vad är det för ras och stam?

Tips på sysselsättning: Löshoppning, promenader i trafik

Grattis! Hon är jättefin på bilden. Vad hon har skimlat ur mycket redan. Min är fortfarande gråsvartbrunstickelhårig.
Nu har jag och stallkompisen som också har hingst modell 06 bestämt oss. Imorrn ringer vi vet och bokar tid för kastrering.

kl
Idag hängde en kompis på min häst för första gången.. gick jätte bra.
hoppade upp och er tre gånger ute och två inne.:D
gick ett varv på stallplan med henne hängande.. han brydde sej knappt :bump:.

Vi last tränade i går och det gick bra, han följde med mej in tre gånger på raken, men förstod inte riktigt när jag ville att han skulle gå in själv.
på Lördag kommer Tommy B och då får vi se vad han säger ang last tekniken ;)
ska försöka komma i väg på löshoppning har ju bara gjort det en gång i höstas,
En annan kompis ska komma och hjälpa mej med tömkörningen så den blir mer intensiv..:bow:
så det är mycket på g, fast vi tar det lugnt och stilla ändå =)

wow, vad hon passar fint i rött!

Min som nu fyller 2 i maj har jag väl inte hunnit med så mycket med ännu..

Hon är regelbundet lasttränad sen hon var 3 månader och lastas med vanlig grimma utan kedjegrimskaft och går i princip bara rakt in i transporten. Hon är badad några gånger, också där var första gången i tidig ålder, jag tror det var när hon skulle på fölpremiering då hon var ca 3 mån. Småbarn <3 år har fått sitta och promenera till hagen på henne några gånger sedan hon var omkring ett år. Jag har även lagt på sadel ett par gånger för att vänja henne vid den. Efter nyår har jag börjat vänja henne med träns och bett samt varit och löshoppat ett par gånger. Jag undviker longering, speciellt på en unghäst då jag inte tror det är så nyttigt.

Hon är väldigt snäll och social, jag är inte det minsta rädd för hennes bakdel, att hon ska sparkas eller nåt.

Jag ska börja tömköra henne så snart hon har vant sig lite mera med träns.

Tips på vad man mer kan träna på?

Nybadad
ella.jpg

Sadlad
sadlad.jpg

Inriden ;)
youngriders.jpg

wow, vad hon passar fint i rött!

Jo, fast allt passar ju bra till svart... :)

Idag har jag suttit på henne en liten stund i boxen. :)Har haft med en pall och stått på 2 dagar nu och borstat henne innan jag tagit ut henne i hagen och idag klev jag försiktigt upp på henne och och borstade ut manen.. Hon är ju inte ens 2 ännu men jag tänker inte rida henne eller ens skritta henne förrän på ett år minst, däremot skadar det nog inte att träna sitta på henne i boxen någon gång då och då.. Hon var iaf jätteduktig.. :)

/ Fredrik

Ja... Det där är iofs mest ullpäls, hon blir lite mörkare igen när hon bara har sommarpäls. Men man kan ju misstänka att hon är homozygot för skimmel, trist nog.

*kl*

Här är bilder på min lille hingst. Fyller 2år i slutet av Maj.

vips02.jpg

vips01.jpg

vips03.jpg

vips04.jpg

vips05.jpg

Nu har jag läst länge nog i denna tråd..

Har rätt nyligen skaffat mig en liten korsningsponny kille...
Har aldrig ägt en så ung individ tidigare, "gamlingen" jag har va 4 då han kom till mig)

Vi har åkt transport ett par gånger. Varit till stallet i stan. Traskat omkring i båda ridhusen, gick över bommar, tittat i alla stall. Provade gå in i duschspiltorna, både den nedsänkta och den vanliga. Spolade lite vatten på benen...

Han har bett och kapson (använder ej bettet, det är bara där för att han ska vänja sig vid att ha det i munnen.)

Jobbar lite vid hand. Svänger höger vänster, stannar och startar...

Har tömkört lite, ska bli mer för inkörningen står för dörren...

Longerar någon gång, i skritt. Bara för att lära honom att stanna och starta med mig en bit ifrån..

Han har nästan lärt sig stanna och starta (halt och skritt)

Han kan stå på gången, lyfta alla hovar, verka hovar är oxå rätt ok.

Går prommenader efter vägen och vänjer oss vid alla konstiga saker som kommer och finns efter vägen.

Håller på att lära honom att stå kvar där man lämnar honom. Typ inte gå ut från boxen. Stå lös på gången mm.

Tränar med farliga saker som plastsäckar, presenningar mm..

Snart ska vi åka första gången till tränaren för att kolla hur det ser ut där...

n625210991_822381_589.jpg

n625210991_822382_1575.jpg

Min lilla Fuchsia är född juni -06. Vi har varit på löshoppningsträning i ett par omgångar nu. Orädd för hinder men ändå mycket känslig dam. Okomplicerad att lasta, hon går rätt på och håller sig lugn hela tiden. Det känns så skönt!:love:

Skall på tömkörningsclinic med Anders Eriksson i maj. Har testat tömköra tidigare utan problem. Hon bryr sig inte vare sig jag lägger på tömkörningsdeckel eller sadel. Svanskappan till tömkörningsgjorden var hon dock lite irriterad på - ett bocksprång för det:D

Hon mäter ca 160cm i mankhöjd och har hela tiden haft en jämn tillväxt. Blir stor men ädel. Hon älskar att lufsa med mig i skogen, klättra i backar och lösgaloppera på banan (och busa i hagen;)). Har tränat en del NH med henne vilket hjälper till mycket i all hantering. Eftersom hon är ungflicka så testar hon en hel del, då har jag stor hjälp av NH-övningarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka