Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Fråga igen, är de någon som har kolla på de här med mankhöjderna.
Min killes föräldrar är 166cm, och enligt vet så skulle han bli omrking 165-170..
Men i dagens läge är han ca: 154-156cm i manken.. skall han verkligen växa så mycket till? kan tänka mig att han kanske blir 160.. va tror ni??

Jag har också haft funderingar på det tidigare. Mitt sto är ca 160 cm i mankhöjd. Hennes föräldrar ca 168 cm. Jag har läst mig till att vid ca 1,5 års ålder så har de växt ca 90% av sin slutliga storlek.

Men det finns ju olika teorier om allt - så den som lever få se:)

Nu har vi löshoppat för första gången också. Jag har inte jobbat henne i högre gångarter alls, vet inte om NÅGON har gjort det. Hon sköter sig hemskt väl, ska bli roligt att se när hon fattar vad det går ut på :D (Hon vet hur man hoppar stenar och sånt, bommar har hon sett några gånger i oktober...)

Och så en bild från snälla snälla J som vi löshoppade med:

19792301.jpg

*KL*

Nu har min sambo åkt iväg för att hämta sin nya häst! Ett tvåårigt sto som ska bli hans nya tävlingshäst i körning. Så nu har vi fyra ( :eek: ) hästar....!

Här är en bild på den nya, 06-an:
dbcf

PS: Hon är inte så stor som det ser ut, damen på bilden är pytteliten, typ 1,55...

Hälsa och gratta! :)
Min 06:a, som inte fyller två förrän i juli, fick prova sadel igår. Hen fisk skritta och trava med den på ryggen. Sen ruskade han på sig så den verkligen fladdrade och rörde sig. Han rörde inte en min.

Vad fin hon är din fuxfia! Måste komma ut och se henne i verkligheten nån dag :)

KL

Min Shiloh blir 2 år nästa vecka. Den 22/4 närmare bestämt!
Som jag skrivit innan i tråden är han halvblodskorsning o inkörd, och körs ca. 1 g/v.
Går på tömkörningskurs och har varit i ridhus för 1:a gången för ett par veckor sedan. Gick jättebra! Han är så cool :cool:!
Tranporten dit o hem...inga problem! Gick in efter ett par minuter, utan att jag behövde bredda! Båda gångerna! :)
Har haft sadel på en gång. Men han är ju så van att ha sele, o tömmar som hänger o slänger...så det var väl inget med en sadel! :smirk:

DSC04933.jpg

DSC04887.jpg

Jag har en liten flicka som passar in här hon är snart 2 år.

Hon heter Corona och jag köpte henne i somras. Hon har aldrig varit hanterad utan bara gått i flock med sina jämnåriga. Vi har kämpat sen i somras med allt från att ta på/av grimman, gå i grimskaft, lyfta fötter, verkas, lasta, tvätta ben, täcke, träns , benskydd och sadel m.m. Allt är spännande och roligt men naturligtvis väldigt nervöst första gångerna. Vi har vart iväg på en löshoppning i manege och det tyckte hon var jätteroligt! en engångsgrej för att komma ifrån vardagen:) Sen går vi promenadet ett par ggr. i veckan eller så ofta matte hinner:angel:

Så här såg hon ut när hon kom till mig
12570495.jpg

Och så här ser hon ut idag...
19142754.jpg

Måste tillägga att ni har väldigt fina hästar allihop:bump:

Min -06 har stundtals blivit en hel del hanterad, men eftersom det är en herre med mycket vilja som även växer mycket har vi haft långa perioder av vila då han får smälta.

Ända sedan han var åring har han fått ha träns och sadel och tränat korta stunder på longering. Har väldigt lätt för sig och helt orädd.

Men så fort han lärt sig något börjar han gärna fråga varför och hitta på egna ideer. En mycker speciell herre :smirk:

Tömkörd för Anders Eriksson,redan första gången förstod lill hästen, svängar och kommandorna satt ju sedan han var bäbis.

Löshoppad några gånger, med mycket bra resultat, helt okompliserat och med takt, balans.

Det är dock den mest talangfulla häst jag sett.
Men med massor av egen vilja :crazy:

http://s126.photobucket.com/albums/p112/tashinajess/?action=view&current=albertsida.jpg

Vi tar det fortfarande relativt lugnt. Drake är en känslig häst och jagville att han skulle få bo in sig helt innan vi börjar med alltför många nya saker. Idag har vi varit på skogspromenad ca 20 min, med miljöträningsinsalg av typ timmerhögar, arbetande grävmaskiner o.dyl. Det går än så länge bra.

Lite bilder på min lilla kille http://www.pixbox.se/alb697849

Senast ändrad av en moderator:

Vår bebis har gjort en hel del nu.

Hon är nog den ultimata unghästen, fast dock något envis - fjording som hon är. :angel:

Men hon är väldigt lättlärd och positiv till det mesta, stressar inte upp sig för minsta lilla som vissa andra.
-Hon är tömkörd ute (ej på bana) och det är planerat att hon ska börja köras in i sommar lite smått.
-Vi provade att ta på min sadel i vintras och det var inga problem... Hon har också haft en liten ryttare på ryggen :D och så har vi hängt på henne ett par gånger.
-Hon är löshoppad två gånger mest på "bus" tillsammans med min häst och hon är jätteduktig. Hoppar hyfsat fint och bedömmer avstånd jättebra. Hon är även snabb på att rätta sig när min häst river precis framför henne ( :smirk: )
Det är väl planerat att hon ska få hoppa lite ensam snart.

I sommar ska hon köras in, visas på utsällning &premiering och i höst/vinter ska vi påbörja inridning lite smått. (Bara det grundläggande)

Bild från i somras:
12191906.jpg

Vi tar det fortfarande relativt lugnt. Drake är en känslig häst och jagville att han skulle få bo in sig helt innan vi börjar med alltför många nya saker. Idag har vi varit på skogspromenad ca 20 min, med miljöträningsinsalg av typ timmerhögar, arbetande grävmaskiner o.dyl. Det går än så länge bra.

Lite bilder på min lilla kille http://www.pixbox.se/alb697849

OJ vilken vacker häst! Eller ponny? Vad är det för ras?

Om jag får gissa så är det en welsh cob?

(eller jag VET att det är en cob, en riktig pärla dessutom!)

Senast ändrad:

Tack, det är roligt att höra att det är fler än jag som tycker att han är fin :). Det är en Welsh Cob, borde hamna över ponnymått :p.

Min lillflicka gick omkull i hagen häromdagen och har dragit på sig en taskig infektion. Så just nu tampas vi med sprutor, lindor och bomull i högsta hugg!:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka