Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Min tös rids ca 2-3 ggr/vecka, 15-20min/gång nu och det går kanonbra!
När vi är i ridhuset så skrittar vi bara än sålänge. Vi har travat lite i rundcorallen.
Tränar på att hon ska göra halt utan att jag tar i tygeln, alltså enbart trampa ner i stigbyglarna och sjunka ner i sätet och hon blir bara duktigare och duktigare! Stannar på sekunden nu. :)
Vi har börjat träna för instruktör och jag har hittills varit med på två clinics.
(Tilläggas ska väl att det är väldigt lätta pass och det är inte uppsuttet hela passet.) Chili tycker att det är roligt och har fått en go framåtbjudning :)
Rider fortfarande bettlöst, på sidepull eller i repgrimma då hon trivs så bra med det.
Nästa clinic blir den 22/11 och sedan ska hon vila från clinics till den 18/1. :) Om allt går som planerat ska vargtänderna dras under denna period också
Växer inget direkt utan är 148 fram och strax över 150 bak.
Bilder från senaste clinicen.
Chili9november.jpg

Chili9november2.jpg

jo, hon vet vad volt innebär och jag brukar även löslongera på fyrkant vilket fungerar mycket bra.
hon har dock mycket egen vilja och energi.
tyvärr kan jag inte släppa löst i ridhus då det brukar vara flera där.
har nu blivit arbetslös så nu ska jag ta tag i allt ordentligt de närmsta 2veckorna, sedan får hon vila 1vecka för då ska jag till globen...
ska nog även tömköra en del och ut och gå med henne, med sadel på och så...
vad rekomenderar ni, sidepull eller bett?
några andra konkreta tips?

kl

jag letar febrilt efter info om löshoppningskurs men hittar inte var denna info finns. Någon i halmstad som vet?
Mina 06:or går och degar mest just nu. Har gjort det mesta och vill hålla lite vila

*Kl*

Igår fick jag min riktigt första aha upplevelse, Tömkörde Thengilya och trodde aldrig hon skulle gå rakt fram på grusvägarna utan problem, hade dessutom bett i munnen som hon inte haft på länge men det funkade super! Äntligen börjar unghästfasonerna släppa och allt är bara så jäkla bra!

Thengan innan vi begav oss ut och tömkörde.

nu har vi kommit igång, är ute och går promenader med träns och tyglar på dagarna nu, det är mycket energi när man ska ifrån gården och när man kommer tillbaka men annars går det ganska bra... dock så kommer det ju andra hästar i skogen... dessa är då väldigt spännande och så får man en anledning till att spela rövare och visa några skolor över mark. :devil:
men allra jobbigast är det att stå still på gången, det är sååå tråååkigt!
imorgon ska vi nog ta oss till ridhuset och tömköra lite, kanske springa av lite energi :angel:
bettet har hon inga problem med som tur är, det funkar hur bra som helst.
får se om jag kan fixa någon bild nu i dagarna...

Idag red jag för första gången utanför ridbanan på lillskruttan. Jag red några varv på ridbanan först och sen tog vi en skritttur ner på åkrarna (med min man som gick brevid hästen fast utan att hålla i henne). Hon var jätteduktig och hittade inte alls på nåt bus. Nu går hon bra att styra och att stanna och sätta igång är inte heller nåt problem. Tänkte testa i morgon med en lite längre ridtur tillsammans med hennes 3 år äldre hagkompis. Sen blir det bara någon ridtur till innan hon får vila helt i några veckor. På torsdag nästa vecka hade jag tänkt plocka bort hennes vargtand och då ska hon ju ändå inte ha bett på ett par veckor, så det passar ju bra med en vila och så att hon får smälta allt som hänt de senaste veckorna.

Nu har Linnea vilat i två veckor efter vargtandsborttagningen och idag red jag henne igen. Hon var jätteduktig och jag skrittade och travade på ridbanan en stund och red sen ut en liten tur i skritt.
Här kommer att par kort från dagens ridtur.

Jisses vilken PÄRS :crazy: :crazy: :crazy:

Stallkompisens fjording gick oxå över bommen häromdan på väg till en hoppträning. Hon lyckades dock få tillbaka henne lätt och smärtfritt.

Måste försöka fixa cash till en ny transport med bättre panikutlösningar av bommen iaf , det har jag legat vaken och tänkt på inatt ...
Skönt att det ändå verkar ha gått bra för er båda !

Vad är det för häst?
Har in te gått bakåt och kollat om du har skrivit det tidigare i tråden:).

Min lillskrutta ( Figaro R-Bayron )har varit så duktig, riden både i skogen och på bana.
Ser bussig och läcker ut, hade en kompis som "provred" henne igår i padocken då hon är tillfrågad som pilot till tre-års testet.
Trots kanske bara fem-sex ridtillfällen tidigare så såg hon nästan farligt färdig ut, dock tar vi galoppen till våren..

Löshoppningen i söndags gick också fantastiskt så snart ställer jag henne på hel-vila för att smälta "allt" i 6-8veckor..

shlubberdubb: vilken pärs! Fytusan. Jag var med om att min 06:a ramlade omkull i transporten i våras, men det var inte på långa vägar så otäckt som ert äventyr.
06:an och jag har varit på trailträning (avsutten alltså) ett par gånger. Om han bara får fundera först så kliver han glatt över broar och presenningar och backar fint genom hörn osv. Däremot är han så jäkla plockig! Det ska pillras och tuggas och smakas på allting. Han är kastrerad i slutet av april, så det borde väl ge sig tycker jag. Jag låter honom självklart inte hålla på, men jag får säga ifrån tvåtusen gånger om dagen. Men han är söt och glad och positiv. Tar promenader med sadel, men än finns inga planer att sitta upp, han växer så mycket nu. Hans rygg är jättebred och alldeles platt. Kul att hitta sadel till den i framtiden!

Här är uppdatering om min 06a:

AerlineH-Goldlöwe. Har varit på rådgivande förra veckan där han mättes till 163 cm. Löshoppade finfint upp till 1.10, stod som ett ljus i transporten när vi väntade på att lasta ur. Han longeras i alla gångarter i båda varven och han är sutten på två gånger. Just nu är han nyvacc och ska kastreras innan jul sen får vi sätta fart med inridning innan treårstest:laugh:

Jag har börjat tömköra Wille med målet att köra in honom innan sommaren. Vi får väl se hur det går.
Tömkörde idag på ängen och det gick jätte bra. Wille lyssnar bra både för tömarna och för rösten. Men stå still är skittråkigt tycker han :D

Bilder från i dag
24827185.jpg

24827181.jpg

24827182.jpg

24827183.jpg

24827180.jpg

Vad är det för häst?
Har in te gått bakåt och kollat om du har skrivit det tidigare i tråden:).

Min lillskrutta ( Figaro R-Bayron )har varit så duktig, riden både i skogen och på bana.
Ser bussig och läcker ut, hade en kompis som "provred" henne igår i padocken då hon är tillfrågad som pilot till tre-års testet.
Trots kanske bara fem-sex ridtillfällen tidigare så såg hon nästan farligt färdig ut, dock tar vi galoppen till våren..

Löshoppningen i söndags gick också fantastiskt så snart ställer jag henne på hel-vila för att smälta "allt" i 6-8veckor..

Hon är e. Channon - Maraton - Lansiär . En jättemysig tjej, men blir nog inte så stor. Är ca 159 cm nu skulle jag tro. Vi har löshoppat lite här hemma och det har gått bra. Jag hade tänkt löshoppa henne på Ädla hästens löshoppningsträning, men har helt enkelt inte hunnit med. Får bli under våren i stället. Vart ska du visa på 3-års?
Jag ska visa på Grevagården om allt går som det ska. Hoppas att snön som kommit ligger kvar och att det kommer lite mer. Då tänkte jag ge mig ut och trava lite mer på skogsvägarna och kanske testa lite galopp så småning om. Nu är ju ridbanan så knöglig att det inte går att rida där på ett vettigt sätt.

Vilken fining! Skäckar är så vackra! Men vart har du säkerheten? att ha tömmarna bakom nacken kan bli riktigt farligt för dig! tänk om han skulle bli rädd å dra! sen ett tips som verkligen ger nytta till körningen, andvänd pisk!

Skall troligtvis visa henne på Hagård, men har annars Plönninge eller Grevagården som alternativ.
Eventuellt tar jag och kompisen en liten, liten tur i skogen imorgon med våra små-tjejer:).
Det blir spännande..

Hej Ny här på 06:an
Jag har ett Lusitanosto Har inte gort så mycket annat än tömkört henne 2 gånger och suttit på henne!
Har ni något förslag på hur jag ska gå vidare i hennes utbildning .Hur har ni gort!!
Jag hade tänkt sitta in henne nu i vinter och sedan i vås skritta lite. Men att framför allt jobba henne i töm nu under vintern våren med en vila därimellan på 6-7 veckor!
Kom gärna med förslag???

Vilken fining! Skäckar är så vackra! Men vart har du säkerheten? att ha tömmarna bakom nacken kan bli riktigt farligt för dig! tänk om han skulle bli rädd å dra! sen ett tips som verkligen ger nytta till körningen, andvänd pisk!

Tack

Angående säkerheten så sitter inte fast runt halsen utan skulle han bli rädd slider dom av.
Pisk är inte lönt för det vet han inte vad det betyder. Men tack för tipset.

aa okej. såg ut som om linan satt runt din hals därför hajade jag till. Ett tips är att ha med pisken ändå och vänja in vad den betyder trots att han inte förstår. Jag andvänder pisk med min och hon visste inte heller från början va det betydde och jag har bara tömkört henne 3 gånger och nu när jag lägger pisken mot hennes sida vet hon att det betyder att hon ska svänga. ett tips bara, det blir lättare att börja med pisk innan om det är så att du ska köra in.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka