Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

*kl*

Hejsan, tänkte hoppa in i tråden jag med, köpte mig en 06:a för bara 4 dagar sedan.

Hon kommer från lösdrift och blev hanterad ca 3 gånger i veckan där hon bodde, så nu tränar vi mest på att så stilla vid borstning och kolla på skrämande saker på gården :) Och så myser vi massvis såklart!

Idag har jag hängt på min kille med, har försökt ett par gånger innan men han har varit rädd och hoppat omkring när man skulle hänga på honom, han var lite sprallig i början idag med men sen gick det jätte bra, känns som ett framsteg i rätt riktning. Var verkligen jätte skoj :)

*kl*

Jag har inte gjort jätte mycke med min 06 nu på ett tag. Har tömkört han några gånger och det tycker han är skitskoj, går och inspekterar allt i skogen :angel:

Sen har vi släppt ihop hästarna med stallägarens Highland cattle och dom är så söta tillsammans :love:
Några bilder

Wille
24558880.jpg

24558881.jpg

24558885.jpg

Och kalven, visst e han ursöt!!!! :love::love:
24558884.jpg

Jag är livrädd för kor men hästen var ursöt :D

Tack

kossorna är inte farliga, utan livrädda för människor så det är ingeet problem :rofl:

*kl*

Idag hade snuttan bett i mun o täcke på ryggen för första gången, fast inte samtidigt då.
Bettet var lite läskigt i början men insåg snabbt att det låg ju bara där i munnen.
Täcket brydde hon sig inte smack om, som om hon alltid haft täcke på sig. Tog dock bort kryss o bengjordar innan, det tar vi någon annan gång :)

Just den "rasen" är så himla söta, och bildsköna! Visst är det Highland cattle?

*kl*

oj vad alla stormar pa med sina sotisar, kanns som om vi ar laaangt efter :D

Min 06:a e. Utah van Erpekom tomkordes for forsta gangen igar, det gick lite sadar, han blev radd for tommarna nar de rakade fladdra till lite bakom honom. Han ar tyvarr lite bakskygg och pga det ar det inte sa populart att lagga pa tacke heller. Och den blivande hopphasten tvarvagrade att ga over en bom pa marken :D
Men han ar van att ha trans, benskydd runt om, longeringsgjord med hangande stigbyglar, det ar latt att leda honom i terrangen alt handhast och han lastar som en drom. Men jag tkr han ser mkt mer "ung" ut i kroppen an manga andra i denna traden, sa funderar pa om han ska fa en riktig langvila nasta ar for att vaxa pa sig och mogna lite mer.
Nu ska han tomkoras och loshoppas fram till jul, och ova vidare med tackena ;)

*kl*

Min -06:a kom in från betet 1/10 för inridning, löshoppning, longering, tömkörning, täckesträning mm. Hon skall gå i utb i 8v, fram till1/12 och sen vila 6v. Men allt går bra, hon rids i skritt och trav fortfarande på lina för hon är väldigt känslig och uppmärksam.

Löshoppningen går fint, har hoppat 4ggr och hon har lätt för att lära, idag hoppade hon liten serie med galoppbommar på marken och studs utan problem.

Haft innetäcke på, nu dags för att träna med ett prassligt utetäcke...

Skall till Vet och operera bort 2 vargtänder så småningom, men idag är hon inte besvärad av dom, (än så länge...)

KL
Idag fick jag dom här bilderna

Här sitter M och skrittar på minl lille Jack, själv för första gånge..:D

Här sitter M och skrittar på minl lille Jack, själv för första gånge..:D

Bonus bild
Nöjd häst efter träning :p

Åh va roligt...du ser så lycklig ut :D
Ja får vänta ett år till :( men sen sitter ja nog oxå där me världens leende :angel:

alla ni som redan suttit upp på era 06:or hur har ni vant dem vid allt?
min 06:a har en sån enorm energi,
tidigare brydde hon sig inte om sadel men nu leker hon rodeo så fort hon har sadel o ska gå på volt runt mig...
har hållit på med hästar typ hela livet men detta är min första som jag ska rida in själv...
har slut på ideer ibland.
några tips???

Det är kul med hästar med mycket energi! Men du måste få den lydig, så den står still när du säger till den och inte skuttar runt när ni jobbar. Låt den busa av sig löst innan ni börjar jobba kanske? Många tar även bort kraftfodret under någon vecka när det är dags för insittning/inridning.

Min är lite hoppig och busig, men har inte gjort något när jag suttit på ryggen på henne (än i varje fall). Om hon är väldigt pigg brukar jag låta henne springa av sig i paddocken först.

Låt henne springa av sig innan. Och om det inte hjälper så kanske hon inte riktigt förstår vad du menar när du ber henne gå på en volt? Och därför tappar koncentrationen och det blir rodeo.

Om jag märker att Chili är alldeles jättepigg så brukar hon få springa lös i ridhuset lite först, och jäklar vad hon springer! :D
Sedan brukar jag gå in i stallet, sadla och gå ut igen. Då börjar jag inte med longering direkt för då tycker hon ofta att hon fortfarande ska springa järnet. ;) Om du börjar med lättare ledövningar innan du ber henne om volten, tex. flytta bakdel, flytta framdel, backa, sänka huvudet osv så brukar de lugna sig lite och få upp koncentrationen ordentligt innan man ökar avståndet mellan varandra :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka