Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Skulle åkt på löshoppning idag. LAstande var lite jobbigt men vi kom ivg. Dock kom vi inte fram.

Rapprt här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=930955

Shit, jag förstår verkligen att det måste ha varit skitläskigt:eek:

Min pojke roade sig ju med att slita sig loss i transporten, har skrivit om det tidigare i tråden tror jag. Numera står han som ett ljus, och jag kan känna mig riktigt trygg efter att ha installerat en trailerkamera. Det är också ett tips, utöver panikbommar. Då hinner man se att något är på gång, och kan parera lite med körningen, och ev. stanna i tid om det behövs... Så det skulle kanske kunna vara ett komplement till panikbommar?

Just nu händer det inte så mycket annars. Lillkillen har haft problem med hovbölder och varit halt i över två veckor. Men efter att hovis varit ute en tredje gång och skurit upp hoven och hittat en böld på ett tredje ställe verkar vi äntligen hittat "huvudbölden"... Idag var första gången han knappt markerade alls på väg in från hagen, så det verkar som om det äntligen är över (för denna gången). Ska avvakta några dagar och se om han behöver skos eller ej, hade varit skönt att vänta med det ett tag till, han är ju fortfarande bäbis;)

Så nu har han vilat helt från arbete i snart en månad... Däremot har det blivit extra mycket hantering. Han står numera helt still på gången, oftast utan att vara uppbunden, det är han bara när vi övar på att vara just bunden. Täcken är inga problem att ta på och av, inga problem att tvätta rent hoven och bandagera denna, och inga problem att vara ensam en stund i stallet, även om han blir lite orolig när tjejerna i hagen gnäggar efter honom.

Nästa steg blir att börja tömköra lite mer så fort hoven läkt, och kanske några skrittrundor med matte på runt gårdsplan... Sedan får vi se, ingen idé att brådska...

Knapplån

Här flyttar jag in, får i veckan hem en 06a e Cardento som jag ska börja jobba med lite nu innan jul :) Längtar ihjäl mig!

På onsdag hämtar jag hem min -06 som varit 8v på sadeltämjning/inridning.
Hon rids nu skritt/trav/galopp i båda varven, är ganska stadig i formen i alla tre gångarter och arbetar med stängd mun som skummar lagomt. Har lätt för att fatta rätt galopp i båda varven, samt gör fina avbrott.

Hon är också tömkörd på volt och raka spår samt löshoppad 7 ggr.

I löshoppningen är hon försiktig med en bra benteknik både fram och bak samt har en fin inställning till hinder. Kommer upp snabbt från marken och har en god balans. Har hoppat lite studs serier samt traditionell löshoppning.

Skall nu ridas ut i sällskap med äldre häst 4-5 ggr innan vintervila på 4-6 veckor.

Oh vad roligt och vad långt ni kommit!

*kl*

min kille har blivit sadelvan och har hängt på honom, tyvärr var planena att behålla han som hingst, men det har totalt slagit runt på honom i huvudet, så på onsdag nästa vecka kastreras han :( i samband med de får han vinter vila för att sedan sättas igång till våren. HAn får tid på sig att äta upp sig, gått ner ca 25 kg på två veckor trots fri tillgång på hö och bra foder :(

Min lillkille (161 cm) är tömkörd, sadel och tränsvan. Ska försöka (hänga) sitta på honom till helgen. Ska se om jag kan göra det i hagen där han kan se sina tjejer (fortfarande hingst) så han inte blir så orolig:love:.
Han ska visas på 3-års och han är dessutom välkommen tillbaka till rådgivande -09 fast riden:banana:. hoppas han är lika duktig som sin mamma som kom 4a på breeders bland 5 åringa hopphästarna nu i höstas (-08):bow:. Han är sååååå trevlig och lätthanterlig:love::bow:

24971486.jpg

Igår hängde jag över min morganvallack. Vi blev ledda runt på ridbanan o det
gick jättebra. Han är inkörd redan och vi har varit ut på många turer.
Och han kan redan fin passage;) Visade det när vi passerade en hage med hästar, han svävade :) fram. Nu ska vi bara upprepa det med mig i sadeln. Det lär väl dröja ett tag.

:rofl: Yeeeeeessssssss.
Idag har jag premiärridit på Moonlight. Vi leddes runt på banan och satt upp ett par gånger. Han skötte sig perfekt. Otroligt roligt.:bump:

*knapplån*

Har inte haft så mycket tid de senaste veckorna för min lilla tjej, Linnea e. Channon-Maraton som jag hade velat. Men i går kom vi i alla fall iväg på den första lite längre ridturen ute med en annan häst som sällskap. Innan dess har jag ridit ut ett par kortare svängar (bara skritt), samt några gånger på ridbanan där hon går bra i både trav och skritt.

Hon var jätteduktig i går och det blev ett par travpass samt en lång skrittrunda. Det var lite läskigt med snö på alla stenar och ljuslyktor på gårdsplanerna vi red förbi. För att inte tala om adventsljusstakana i fönstren! :)
Men hon uppförde sig jättebra.

liten uppdatering från oss...
hade en trevlig långpromenad i skogen idag, där hon visade upp alla skolor ovan mark.:devil:
blev mycket busig då det var 2 grupper med travare som körde snabbjobb på rakbanan i skogen, som vi behövde korsa...
hon måste ju visa alla vad fin och duktig hon är:idea:
senare gick hon jättefint och snällt vi kunde även trava lite utan problem.
hon har stått i 2veckor(snö + resa) så nu ska vi igång lite igen, nästa vecka ska vi troligen tömköra lite i ridhuset några gånger så att alla styrfunktioner sitter som dom ska;)
sedan i januari ska vi nog våga oss på att börja själva insittningen och övergå till inridning.:eek: om matte har skaffat en säkerhetsväst(PV har vissa restriktioner) och kanske lite mera mod!

Idag var 3:e ridningen på min -06. Vi gick en bit efter skogsvägen. Han skötte sig perfekt. Står helt stilla vid på- o avsittning, är så glad för det.:)
3eridturen002.jpg

Har ju aldrig berättat om min 06:a kom jag på :o :p

"Sanni"
e: Quantum (Quidam de Revel-Cor de la Bryere)
ue: Raphael (Ramiro Z)
Uppf: SN

Världens snällaste att hålla på med. Kan "slänga på" täcken, sadel mm och hon bryr sig inte ett dugg. (var tvungen att klippa henne då hon fick typ regnskollor över hela kroppen. Jätteduktig på att klippas också :p)
Var på inridning mitten av sep-1:a november och går jättebra. Går i alla gångarterna och lyssnar både framåt och på avsaktningar.
Löshoppar riktigt bra. Pigg och framåt och är modig. Men även väldigt försiktig. (mamman hade 9-9 på treårs och storasyster 9-10) Fick hem henne och lastade henne en dag och åkte och red i ett ridhus. Hur snäll som hellst. Bryr sig inte om det kommer in /går ut hästar eller om hon blir själv i ridhuset!! :)
tanken var att jag skulle rida henne kanske 5-6 gånger men hon hoppade ut ur hagen (och in till en av mina andra hästar. Men de får gå tsm nu och det går jättebra, för han är världens snällaste mot alla :p) och då fick hon ett sår och blev svullen i ett ben. Bestämde då att hon redan då skulle få sin vintervila då hon är såpass "klar". Hon var väldigt liten innan men har nu börjat växa och är väl strax över 160 i nuläget. (sover nästan hela tiden när hon är inne) Planen är att hon ska gå 3 års nästa år och även ta föl på henne då jag året efter ska utomlans och rida i ett år och då kan hon gå med fölet ;)

Jättedåliga bilder men..
24444231.jpg

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_23/24440000-24449999/640x480/24444238.jpg?0

Senast ändrad av en moderator:

Litte uppdateringar från oss

Var på tömkörningskurs i lördags, 2ggr i ridhus och 4ggr han åkte transport. Han skötte sig jätte bra. Stövlade rakt in i transporten och stod lugnt hela vägen. Gick in i ridhuset som om han aldrig gjort något annat och kollar runt helt cool lugn. Tyckte det var jätte intressant när det kom in en annan häst och hade lite svårt att koncentrera sig men efter en stund så var det inte lika intressant längre och då började han lyssna riktigt bra.
Han är bara tömkörd i skogen på rakt spår och i skritt. Men vi tömkörde på volt och travade till och med av egen vilja i slutet. Är så stolt över honom :love::love:
Tar det dock väldigt lugnt med tömkörning 1-2 dagar i veckan ute i skogen då han är inne i en växt period.

25052989.jpg

*kl*

Just nu vilar Ella från ridningen.

Däremot går vi promenader och satsar på miljöträning, planen är att hon ska coola ner sig lite...hon är ngt galen vid promenader.
När det känns mer säkert så ska vi försöka oss på en uteskritt med tryggt sällskap.

Utöver det så ska vi ta tag i ridhusträning och även då ta och galoppera uppsuttet.

Oj vad ni är duktiga med era 06 or.. Rider och löshoppar och grejar.
Min 06 går på lösdrift utan en tanke på sadel eller överhuvudtaget ridning!
Tänkte lägga "igång" henne till våren. Inte bråttomt här inte... :D

Vad tycks om en hbl / ponny korsning:

True_Love2.jpg

Jättefin!

Här rids ingenting än. Vi går på trailträning och promenerar i skogen. Ska väl börja hänga lite mer på honom nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Broddtramp

Omröstningar