Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

kl

Damen vilar just nu då det är skitväder ute, hon är ständigt blöt och skitig. Så fort vädret blir bättre ska vi sätta igång med tömkörningen igen och jag hoppas att med tiden att hon tycker mer och mer bättre om bettet.

kl

Jag ska strax ut och göra ett ryck med "Prutten", har inte hunnit mycket mer än det mest basala med någon av hästarna de senaste månaderna men jag hade ju som mål att unghästen skulle vara "ridbar" innan jul så det börjar ju bli tight med tid nu!

Äh, det är givetvis inte viktigt men någon gång måste man ju sätta igång. Jag gör oftast så att jag jobbar unghästarna väldigt intensivt i korta perioder för att sedan ge dem helt ledigt så det blir bra nu med 10 dagars inridning och sedan jullov till efter nyår.

Åh vad roligt att läsa om allas 06:or!!! :) Själv började jag med min för ca 2 månader sen. Det har inte varit några problem alls och vi har tagit det väldigt lugnt med honom! Aktiverar honom ca 3 dagar i veckan med ridning. Åker iväg 1 av de 3 dagarna till min tränare och får hjälp av honom. Löshoppat upp honom till 1 meter och han har kapacitet för hur mkt som helst! Jätteroligt!

Idag har vi varit och dragit ut vargtänderna på honom.

Senaste två gångerna vi tränat hos min tränare har hästen förändrats. Och senast nu i söndags var han fullkomligt galen. Jag hann inte skritta ett varv innan jag flög i backen.. :confused:

Detta kanske har med vargtänderna att göra. Vi får se om det blir någon skillnad framöver! Nu har han iaf vintervila i 2-3 veckor! :)

Siktar in oss på 3-års testet i maj!

Lycka till allihopa med era hästar!! Jag blir verkligen imponerad av er!! :laugh:

Vad har ni för bett på era unkisar?
Jag har hittills "ridit" med ett rakt bett med fasta ringar ,men funderar på att bytta till tre delat.
Men just nu vilar han t.o.m mitten på januari.

Min går för närvarande på vanligt tränsbett med parerstänger men han kommer strax (när jag börjar rida) få prova ett vanligt tredelat.

Jag har ridit på tredelat med fasta ringar, vilket vi fått rekomenderat av veterinär. Nu när vi var inne och drog ut vargtänderna sa vår veterinär att vi skulle variera bett när vi rider och rida på rakt med fasta ringar, eller tredelat med fasta ringar eller absolut bäst bettlöst (hur nu det ska lyckas fungera).

Jag använder ett sidepull, men han är även van vid ett tvådelat välvt tränsbett (typ myler)

Jag har använt vanligt 2-delat, ska gå över till bettlöstträns nu, tänkte försöka slippa järnskrot i munnen så länge som möjligt.
Har legat på latsidan med min dam nu under de senaste. Satt på henne under hösten och hon funderade knappt på vad jag höll på med. Sen har hon tömkörts till o från. Nu har hon vilat ett tag och det börjar närma sig att försöka sig på longering, tycker alla andras unghästar är så smärta o fina jämfört med min "boll"

Någon som har tips och erfarenheter av första longeringsförsöket?

tycker alla andras unghästar är så smärta o fina jämfört med min "boll"

Inte min han har blivit en hårig köttbulle =)
24827183.jpg

n778518972_1754811_6380.jpg

Senast ändrad:

Min har varit alldeles för fet hela sommaren men efter första frosten har han rasat i vikt trots fri tillgång på bra hösilage. Nu är han lagomt rund, inte fet men inte heller smal utan han har lite att ta av inför vårens hormonrush och utställningar.

*kl* Min lille kille är lagom rund, får fri tillgång till hö utomhus, men har faktiskt börjat begränsa höintaget inomhus. Inte för att jag är så orolig för vikten, utan för att han drar ut höet i hela boxen och grisar till det + att det blir hopplöst att mocka i det:grin: Så nu blir det mindre mängd hö i höpåse, vilket finkar bra...

Var på G att börja träna lite igen, var ute och jobbade honom lite i lina när snön låg och gjorde att stubbåkrarna utgjorde ett riktigt bra underlag, men sen kom leran igen, och med den ömma hovar och ytterligare problem med alla hovbölder:cry: Så nu är det återigen vila, rengörning och hovbandage varje morgon... Lutar mer och mer åt att vi skor honom nu till nästa besök av hovslagaren, han är riktigt öm i hovarna... Hade tänkt att sko honom fram till att börja med med förhoppning om att det räcker så länge... Mina andra hästar har inga problem med att gå barfota i perioder, lite synd att han är så mycket känsligare...

Men förhoppningsvis är vi redo igen om ett par veckor, då tömkörning och små skrittrundor står på schemat

För att svara på tidigare fråga så har han just nu ett tredelat smalt bett stl. 9,5. Tyvärr är det jättesvårt att hitta en variation på bett i denna stl. men jag hoppas att vår tandläkare kan prova ut ett par olika bett när vi åker dit till våren. Hanteras även mycket bettlöst & i repgrimma, så vi kommer variera med detta under inridningen...

*kl*

Har idag varit ute på promenad med damen, började med att borsta henne lite på ryggeb och under magen. Hon var rejält lerig och tanken var att hon skulle få ha min slitna islands sadel som endast passar för att tränas och sparkas och bitas med. Så jag spännde utan problem och hon brydde sig inte direkt. Vi började promenera och eftersom damen har varit ledig några veckor så hade hon en massa enerig. Hon fick springa av sig med sadel på i en cirkel runt mig på bästa ställe ute där vi gick. Hon brallade men lyssnade på mina kommandon,prrooo och ssssss. Är jätteglad över att hon börjar riktigt lära sig dom nu för det kommer underlätta och det betyder att jag slipper ta i hennes mun så lite som möjligt. Vi mötte en stor trädfällnings maskin som visserligen bara stod där men den var läskig! Fast efter ett tag vågade hon fram och kolla på den. Hon slickade och nosade på den läskiga varelsen.

Vi vandrade hemmåt utan problem och utanför stallet tog jag fram en stol och ställde mig på den, hon snosade på minaben men tyckte att snö plätten var mycket intressantare. Jag tyngde lite över sadeln och sen hoppade och hängde typ 2 sek innan jag ramlade ner. Damen brydder sig inte ett dugg. Gjorde det ett par gånger och sen slutade vi för dagen.

Hon blir bara bättre och bättre för varje gång. Trodde förut att inridningen skulle ses långt in i framtiden men nu känns den närmare ju bättre hon uppför sig. Trots att många andra säger att hon är ett litet monster så är hon nu helt underbar med mig!

Jag har ett mål, mitt mål är att sitta på Thengilyas rygg för första gången på Julafton. Idag satte jag på stibgyglar på sadeln och slängde och knakade i dom och dunkade mot hennes mage, tror ni hon brydde sig? Nej! Sen satte jag foten i stigbygeln och ställde mig och hängde i den, damen vände bara på huvudet och snosade på mina ben och mer var det inte. Jag var lite tveksam igår att vi skulle hinna med allt och att hon skulle vara redo. Men idag visar det sig att hon nog är det och beroende på humör och hur damen är på julafton så kanske jag sitter på henne och då kommer bildbevis upp här!! Jag längtar massor!

Skitig fröken och hemskt fult tagen bild men ni ser iallfall att hon har både sadel och stigbyglar och allt på sig! *studsa*

Har inhandlat en fin gammal korgsläde som vi snart ska inviga. Det ser jag fram emot. :) Annars så ska ridträningen fortsätta bara min förkylning släpper.

Idag har jag varit ute i skogen och klängt och klättrat på Prutten. Tyckte han var ovanligt spänd och nervös och samtidigt lite dum för det där har vi ju gjort så många gånger. Gissa om jag kände mig elak när jag sneglar bakåt och ser vår "tama" älg ca 50m bort. Han följde efter oss hela vår utetur så ridning blev det ju inte tal om.

Dock fick min son rycka ut och köra lite uppsittningsövningar när vi kom tillbaka till stallet och det gick jättebra. Skrittade uppsuttet en liten bit på stallplanen. Ska försöka lägga in bildbevis imorgon om jag bara hittar usb kabeln.

Kul att läsa om vad alla gör med sina nu blivande treåringar!
Jag har ett sto efter Figaro R ue Ceylon. Fantastiskt snygg häst med bra gång och ett temprament av stål på gott och ont!
Började tömköra henne i våras och lärde in kommandona för halt, skritt, trav, galopp i rundkorall. Sedan körde vi med linor och plastskaklar några gånger innan betet både på bana och ute på väg. Det gick jätte bra hela tiden förutom att hon var mycket fixerad på vad hon hade i munnen. Testade tredelat och vanligt rakt med fasta ringar. Hon gillade inget av dessa så det blev tömkörning med kapson ovanpå tränset så bettet satt i munnen och tömmarna i kapsonen.

Bete under sommaren och kom in på stall i mitten av sep 08.

Började då jobba henne i rundkorall några gånger. Satte på en arbetssele som hon bockade runt med som en galning första gången och sedan har det varit helt okej. Började med släpa och kopplade efter några gånger på ett däck och efter en månad ytterligare ett däck. Hon gick nu med släpa ca 3km 4 dagar i veckan under en månad.
Vi beslutade att nu var det dags för vagn! Vi övade att stå mellan skaklarna under en period och det gick bra.
Första gången i vagn gick superbra! Sen kom bakslaget!

Andra gången vi skulle sätta för så gick det inte hon gjorde allt för att slippa vända rumpan mot vagnen. Efter att noga ha övervägt situationen ( Vi är två kuskar som tävlar på elitnivå och kör in många hästar om året) Så beslutade vi att inte försöka igen, utan ge hene mera tid i släpan.

Det var själva förspänningsmomentet som var problemet och detta blev även problem att sätta för släpan. Men en dag ca 3 veckor efter att hon gick i vagn första gången så trillade polletten ner och damen började samarbeta. Viss så sparkade hon åt linorna på släpan men blev inte rädd var bara irriterad men hon var alltid lugn och kunde både skritta och trava med den. Vi körde på i ytterligare en månad och började stanna två gånger per tur och ta av släpan och spänna för igen för att öva på detta.
Förra helgen så spände vi för vagnen efter att varit ute en tur med släpan. Vi körde en runda på 3km i skritt och trav, hästen var avspänd och framåt. Jag var jätte nöjd men nervös inför hur det skulle gå andra gången!
Men nu har vi kört henne 6 gånger och hon är jätte fin, problemet i munnen har släppt och hon travar nu i bra unghästform och vi har även galoppat lite i vagn, men då jag vet att damen är lätt i bak så är vi försiktiga med det.

Har suttit på henne i stallet och haft sadel på henne tanken är att börja rida henne vid nyår för att hon ska hinna bli klar till treårs test i maj.

Förhoppningsvis skall detta bli min framtida tävlingshäst i körning! Jag har tidigare tävlat hennes mamma som var elitpremerad.
/M

kl

Jag red lite på min idag för första gången på länge. Jag har inte hunnit hålla på med henne någoting senaste tiden, och hon har förvandlats till en galen tickande bomb, så jag har inte vågat sitta upp. Dom rör sig inte alltför mycket i hagen när det är lite lerigt.

Hur som helst, nu är det jullov, så nu ska jag hinna! Longerade henne i morse, hon tyckte det var SÅ kul att få springa av sig. Sen kom hovslagaren och sedan på eftermiddagen hoppade jag upp och red en liten stund i skitt och trav i paddocken och hon skötte sig jättebra:love: Tanken är att hålla på med henne så mycket som möjligt nu under jul när jag har tid. Ridning, tömkörning och så ska jag försöka löshoppa någon dag. Sen får hon nog ta det lite lugnt ett tag tills det blir lite ljusare på kvällarna.

kl

Tanken var att jag bara skulle hänga på henne idag igen ftersom min plan var att hoppa upp och sitta på henne på julafton. Thengan var avslappnad och på gott humör, syrran höll henne så att hon skulle stå stilla. Började med att hänga på henne igen och dra upp knäet på hennes bakdel för att hon skulle vänja sig ifall jag skulle råka komma åt henne där. Hon brydde sig inte ett dugg och utan att jag igentligen tänkt att sitta på henne så satt jag där till slut. Hon stod så snällt och var så duktig att syrran ledde henne runt lite på stallplanen. Blev så att jag satt upp på henne 3 gånger idag! Det är så häftigt att sitta på en häst som nån annan aldrig suttit på.wiiieee jag är så glad och lycklig!!!

har dessutom övertalat min syster som tycker thengan är lite jobbig att även hon ska sätta sig på henne imorgon!

Jag lovar att ni kommer få se bilder sen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka