Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Min plan att göra något med henne varje dag under julen sprack redan idag när det var flera minus och stenhårt i backen. Stackarn är ömfotad:( Ger ju iofs en anledning att träna lastning och bege sig till ridhuset någon dag, vilket iofs inte varit något problem, hon älskar tr nsporten den lilla token:laugh:

Nu har jag suttit på min 06:a och blivit ledd runt på åkern i skritt. Pillrig som han är lyckades han dra loss en gummisnodd på stigbygeln så den snärtade honom på nosen...Men det gick bra ändå.

kl

vi klarade målet, igentligen 1 dag innan julafton och hon var faktiskt mycket mera tillfreds då än när jag satt upp på julafton. Men här är är bildbeviset. Nu ska vi tömmköra massor så hon får mera kläm på bettet och sen efter sommaren då när vi fått en fungerande inhängnad gräsridbana ska jag rida lite mer på henne.

Har en 06:a e Cardento- Adept- Kariba. Han är hur snäll och orädd som helst för tillfället, Dock för bufflig, går gärna på en om han blir rädd osv ngr tips?
Löshoppar super och jag har ridit 6-7 ggr i ridhus utan några som helst problem, har dock inte vågat mej ut riktigt än :P Super att tömköra och att ha att göra med annars.
n710921438_720922_7824.jpg
n710921438_720921_7474.jpg

Jag har suttit på min -06a för fösta gången idag. Han var lugn som en filbunke och tyckte inte alls det var konstigt. Vi har tömkört en del innan och han har haft sadel på sig ett par gånger.

Atari e. Kim Hero 221 U. Tindra 3093 ue. Knast Halsneas 173

25333744.jpg

Prio 1 är nu fortsätta jobba med inkörningen med nya lokselen som kom i ett paket dagen innan julafton.

God Fortsättning alla!

kl

Allt går som planerat för min Jack, han sköter sej jätte bra.
Han skrittar fint frammåt,accepterar bettet jätte fint, söker sej framåt neråt.
kan göra volter och serpentiner, stannar och startar när han ska, nästa steg blir att lära sej att flytt sej några steg för skänklen.
Sen blir det att lära sej att trava med ryttare.
Emellanåt får han även hoppa lite skutt, det gillar han
Min "inridare" är mycket nöjd med honom.
Bara 2-3 månader kvar sen är han min igen:D

Har ett sto född -06..
Hon är nu ca 135 i mkh (Dec 08).
Någon som vill gissa vilken ras hon är??

noviexb1.jpg

Har tömkört med slädskaklarna efter. Det rasslade o lät men sån´t bryr han sig inte om. Det som är med körning är att han slår bakut o protesterar när han inte får springa och jag håller in honom. Eller han har gjort det några gånger. Har funkat bättre med slagrem på. Därför köpte jag en gammal släde som inte är så känslig. Vi ska spänna för den när som helst.

På julafton tog jag ut honom o var för 1:a gången helt själv. Vi skrittade runt lite på ridbanan. Han stannade ofta och tittade o funderade. När vi hörde ett ljud från en spark, såg jag sen, så stod han som fastfryst, jag gled av utifall han skulle fara iväg men det gick bra. Så det är väl bara att fortsätta, ska nog ta mig till ridhus för mer ridning själv. Han är jättestark, eller så här; När jag rider ute och han stannar och tittar på ngt och jag försöker ta en tygel för att leda åt ngt håll så är han otroligt stark, svår att få att ge eftergift. Jag har ett rakt bett med fasta ringar. Och funderar på hur jag ska göra. Vill gärna att han ska svara bättre innan jag rider ut själv. Tränar på att ställa huvet från marken och då ger han efter. Har ni tips och ideér? Ska prova med annat bett men det kanske finns andra sätt?

När jag skulle iväg på tömkörningslektion så kunde jag inte lasta honom själv sist så det fick jag ringa o ställa in. När jag skulle gå bak o lägga på bommen så backade han, hade långt grimskaft men det funkade inget bra. Så det får jag ta o öva på lite mer nu. Det här är en tuffing och helt orädd för mkt, därigenom också ganska okänslig.

Ja det är som det är med unghästar: upp som en sol o ner som en pannkaka:p.

Tankar o ideér mottages tacksamt. :)

Satt på min prinsessa för första gången igår :D

Hur reagerade era hästar/ponnier första gången ni satt på dom?
Snälla? Vingliga? Galna? Lägger sig ner?

Min var ganska snäll efter ett tag :rofl:

Tintin!
Jag hade jobbat på det i flera dagar: hängt tvärs över, hängt med ett ben på var sida osv. Jag är rätt säker på att han visste vad som skulle hända. Han har öht aldrig reagert med nåt som helst obehag eller motvilja. När jag satte mig upp så flyttade han ut alla fyra hovarna i varsitt hörn (hoppas du förstår hur jag menar!) för balansens skull. Sen blev vi ledda så han tog några steg med mig på ryggen. Han var jättelugn då med, men väldigt vinglig. Det är ju en träningssak.

Kan/vågar inte gissa ras. Säg! :-)

kl.

Vi har en 06:a som är e: magini-napoleon-jovial
En liten donna på ca 155cm, hon reds in nu i höst i skritt, trav & galopp och har nu det senaste bara gått med på nån enstaka lite uteritt. Hon har varit väldigt okomplicerat men har lite humör. Har sen i höstas gått på löshoppningskurs och detta går bra:) Nu är det vila i några månader innan igångsättning inför 3-årstestet.

*kl*
min grabb bara står och strosar i hagen och så går vi på mys promenader när matte hinner.. jag jobbar för mkt just nu så han har fått sin vila nu..hoppas kunna jobba mindre efter januari och komma upp på honom då..

bjuder på två hag bilder för att fylla på lite med bilder...

25279762.jpg

25279764.jpg

Va kul =)
Ska skritta några steg på mitt sto när jag blivit bättre. (Fick en smäll i huvudet av hingsten igår när han stegrade). Han är lite rädd av sig + han är bara 2år så allt är läskigt.

Min prinsessa är en Welsh =)

*kl*

Gott nytt på er alla, och grattis till alla era 3-åringar;)

Har ju tidigare skrivit om alla problem min lille kille haft med hovarna hit och dit, hovbölder, ömmande strålar o.s.v. Strax innan jul lyckades han även med konststycket att trassla in sig i sitt helt nya Bucastäcke (har täcke på regniga och blåsiga dagar, inte annars) med ett trasigt täcke och en sträckning som resultat. Blev boxvila i 3 dagar efterssom det frös på och blev ojämnt i hagen, sedan fick han komma ut igen. Precis då kom hovömheten tillbaka igen, suck...

Så det var inte mycket mer att göra än att ringa hovis, som kom ut och satte på honom skor på framhovarna. Känns riktigt bra faktiskt, hans hovar började visa tecken på felbelastning då han varit öm/haft bölder såpass länge nu. Skodde honom med Natural Balance-skor, har ingen erfarenhet om dem innan, men jag tycker de låter vettiga...

Så nu kan vi äntligen börja träna så smått igen. Har övat hantering och ledarskap en del, och klängt lite på honom, och så fort tillfälle ges och medhjälpare finns tillgänglig ska jag sitta upp igen:laugh: Känns mycket bättre nu när man vet att han inte ömmar. Ska även öva lite mer med sadel, och kontrollera att den fortfarande passar ordentligt innan jag sitter upp med sadel...

Är så kul att höra alla andra som kommit så långt med sina hästar, hoppas jag också får göra lite framsteg snart... Längtar tills sommaren då man förhoppningsvis kan skritta ut små rundor i skogen:bump:

vi har ovat pa varan tom korning under julen, och det borjar ta sig, men sitta pa honom gor jag inte forran i mars, da ska vi ridas in lite lugnt och sen far han nagra manader ledigt over sommaren...har dock hangt pa honom fran bada sidor och inga problem dar inte:)

*kl*

Gott nytt på er alla, och grattis till alla era 3-åringar;)

Är så kul att höra alla andra som kommit så långt med sina hästar, hoppas jag också får göra lite framsteg snart... Längtar tills sommaren då man förhoppningsvis kan skritta ut små rundor i skogen:bump:

SHIT!!!!
Hade helt förträngt att han nu blivit tre.........

Jag har en ardenner, född juni 2006. Och hon går på lösdrift. Jag har inte börjat än. Hon är van att står uppbinden, kan lyfta hovar, och kan går med grimma, men det är allt!

Här liten bilder på henne!

svl0cy.jpg

59zkld.jpg

ja ursh redan 3.. nu är dom ju "nästan" vuxna :)

fast härligt att kunna kalla min gubbe 3 och inte 2 länge *hihi*

OXO!!

Jag har oxå en efter Magini ! Vore kul att se en bild på din!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka