Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

ezze 79- ta det lugnt med henne och lat henne vaxa till sig, tomkor ute i skog och mark, och hall dig inte bara till vagar, ga ut sa hon far lyfta ordentligt pa bvenen mellan ris och stockar etc, det bygger up styrka och balans i hela hasten.
lusitanos kan mogna sent, och vaxer hon sa det knakar kan det vara bra om dom far slippa ryttare ett tag...
cavalletti ar ocksa bra for att lara sig halla ordning pa benen, i skritt ga over cavalletti som ar utlagt lite hursomhelt....
lycka till:D

Hej.
Vad kul med en till som bor strax söder om Sundsvall.

Jag har en Ella : Saigon-De La Gardie-AlpenFurst som står hos M.S vid gravkullarna.

Vad har du för pålle och var står den?

Jag bor lite längre söderut än vad du gör antar jag. vet inte var gravkullarna är men jag hör till hälsingland, Ljusdal.
Tävlar dock mkt i sundsvallsområdet så känner en hel del folk i sundsvall.

Den hästen som platsar i denna tråd är en connemara e.grange flynn sparrow-finney master , egen uppfödning.
Sen finns de två 04.or i stallet oxå, en helbror till ovanstående och en e.cardento-rastell.

Ah ja då är det en bit mellan oss.
En morbror till Ella vad skoj, trevlig antar jag ;)

FT antar jag står för fälttävlan? I så fall vet du nog med J.Å är i Hudik? Där hade jag min Ella på lösdrift en vinter.

Ja ft står för fälttävlan dock har jag tävlat hopp o dressyr de senaste åren, mest hoppning.
Men JÅ vet jag vem de är, träffade henne senast i tisdags ;)

Morbror silver är mkt trevlig.

Ah det är Silver, han var fin som unghäst! Trevlig också!
Hälsa JÅ om du ser henne från Stellas matte.

Hjälp!!
Jag har en donna korsning lusitano/Troligt vis travare som nu ligger på ungifär 155 i manke.. :love:.
Hon växer så det knakar och är väldigt pigg och busig.
Jag tror att jag är för tung för att sitta på henne, jag väger 85 kilo.
Och pluss så är hon väldigt ostadig. när det är Kladdit, halt eller mycket gropar går hon som bambi på hal is.. Inte mycket balans tror jag.
Medans mina andra hästar galoperar utan problen på sådana ställen så travar hon och har ca 1 meter mellan fram benen och lika dant med bakbenen som för att hålla balansen.

Hur hade ni gort i det läget.
Hon är sutten på och är sadelvan men jag har inte vågar sätta mig då jag är lite RUND haha.:bump:

Jag skulle vänta ett tag till! Jag gör det också. Min häst är som en stor bebis! Hon går bara på lösdrift, för hon växer! Det är bättre att vänta ett tag innan du `skadar` henne. Går med henne (tömkör) istället.

Tack för era råd.. Ja har inte tänkt sitta upp idag!!
Men sedan när hon är redo. Men är ja för tung??
Måste ja gå ner i vikt??? haha
Det vore det bästa det vet ja men, håller hon för att ridas in av mig? eller måste jag vänta tills hon är färdig växt vid 7 år för att hon ska hålla när ja ska sitta på henne?? Nån som har någon synpungt???:confused:

kl

Idag har jag travat på min prins:banana::bump:
Han skötte sej så bra. Han har ju gjort detta några gånger med M, men inte med mej. Det var första gången han travade på volt och det klarade han galant.
Han är så duktig min vän:love::bow:

Tack för era råd.. Ja har inte tänkt sitta upp idag!!
Men sedan när hon är redo. Men är ja för tung??
Måste ja gå ner i vikt??? haha
Det vore det bästa det vet ja men, håller hon för att ridas in av mig? eller måste jag vänta tills hon är färdig växt vid 7 år för att hon ska hålla när ja ska sitta på henne?? Nån som har någon synpungt???:confused:

Jag är inte så smal heller (75 kilo). Min häst är född juni -06. Jag väntar att rida henne till efter sommarn. Då är hon minst 3 år och några månader. Bara lite skritt då! Hästar växer ju till de är 6-8 år.

Ja är bara såå lycklig..
Min donna har tills för 1 vecka sedan varit JÄTTE rädd om sina ben specielt vänster bak då hon har fått mycket sparkar och slag på dom av andra hästar och skrapat up sig rejält på just vänster bak. så hon har en hudflik som ska tas bort.
Jag har väldigt försiktigt tränat på att det är ok att man rör på hennes gammla sår ....

Men i alla fall.
Min donna som är 3 och bebis (Enligt henne själv) är lite små trampig och stissig ibland, har under senaste veckan varit så lugn och självsäker att idag kl halv 6 på morgonen fick linda benen och hon bara stod och njöt tugga!!!. ja sadla och linda benen och hon stod och Bara Njöt. inget tramp inget stiss och ja får nu ta på hudfliken och nypa mm så nu ska veterinären komma och ta bort den.
Jag är sååå lycklig...

Grattis!!
Alltid kul med unghästarna, ibland gör de såna jättekliv framåt. Man har jobbat och jobbat och nästan gett upp hoppet och så helt plötsligt funkar det man jobbat med som om det aldrig varit något problem.

Min kille har inte gjort många knop, skulle satt igång i helgen men då blev det ju snorhalt. Förhoppningsvis har vägarna tinat såpass att han kan föjla med som handhäst idag.

Ezze -79 jobba pa vid hand med henne ut i skogen och ga, med lite tur sa gar du ocksa ner i vikt da samtidigt som du bygger upp hennes kropp.

jag tror inte du behover vanta tills hon ar 7 innan du sitter upp, men olika hastar mognar i olika takt och om hon behover nagra extra manader sa gor hon det...
jag skulle jobba henne pa tom, loshoppa lite och lagga en sa god grund som mojligt for henne...sen nar var/sommar graset kommer skall du se att hon lagger ut sig och vaxer till, och da kanske det ar ett battre lage att sitta upp, men vanta inte for lange heller, hastens kropp maste ju belastas nagot sa att den utvecklas och blir stark ocksa:)

Mitt mål e 3-års. Han ska visas i Kumla om allt går enligt planerna. E han mitt i en växtperiod skiter ja i o visa o väntar till kvaliten nästa år.
Cardett: var ska du visa??

Just nu jobbas han 2-3 ggr i veckan. Varvar ridning löshoppning o tömkörning med ledarskapsövningar o promenader. Går riktigt bra!! Växer just nu mkt o är lite överbyggd så vi tar det lite lagom lugnt. Rider i skritt o trav på åkern o plannerar att åka efter nån av de äldre hästarna på en lite runda i skogen.
Fjant mäter just nu 169 cm över manken o lär bli dryga 175. Jag hade hoppats på runt 165 max 170, men det kan jag ju glömma nu. dessutom e han född sent (slutet på maj). Själv e jag liten 163 cm o 50 kg. Så jag hoppas att han fortsätter va lika lätt o smidig.
SKa bli hopphäst när han blir stor. Visar dock fina gångarter. Ska bli kul o se vad det blir av honom. Min egen uppfödning o stoets första föl.

Jag kommer troligtvis också visa i Kumla. Vi var där och löshoppade på de 2 tillfällen som gavs i höstas på ASVH örebros unghästkurs och tänkte försöka vara med på de 2 tillfällen som är i vår, tror det var löshoppning en gång och visning vid hand/ ridning en gång. Eventuellt visar vi i Nyköping.

liten uppdatering från oss...

jag är så glad, idag flöt allt på så bra med min lilla tjej. hon gick lugnt och sansat och var lyhörd. jag tömkörde och longerade lite i ridhuset, det är så halt ute. annars har vi mest gjort lite ledarskapsövningar.

Hej !
Idag frilongerade ja Nova. det gick ok. Sparka mot longerspöt bara.
Har ingen paddock så det blev i lervällingen i lilla hagen hihi.(Skritt och nått frivilligt travsteg). hon hitta en hink som hon bar in i hagen, tyvär så missade min man att ta kort på det.

Lite bilder på på det ...sötnosen!!!

http://www.pixbox.se/pic_show_id25690158.html

Jag kom aldrig iväg i höstas men har planerat att åka på de 2 träffarna i vår. Ska ev på miljöträning på Kvinnersta i februari åxå.

Var får ni reda på vilket datum som 3-års testet kommer att vara i år? På ASVH´s sida finns ju ingenting ute än, eller är det jag som inte hittar?

Visst är det fritt att välja var man vill visa sin häst? Eller styrs det av var man bor?

Jag börjar känna mig lite småstressad över allt som ska fungera till 3-års testet. Jag har suttit upp 2 ggr utomhus (skritt, halt och svängt). Det verkar som om många av er har kommit så långt med både ridning och löshoppning. Själv har jag inte gjort någonting känns det som. :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar