Sv: Hur går de för era 06.or
*kl*
Jaha, då har man varit med om ett litet äventyr idag, och sitter (eller halvligger) med ömmande höft, ömmande rygg, och är allmänt mörbultat...
Bestämde mig för att rida min "gammelhäst" ut i det vackra (men svinkalla) vädret, och bestämde mig för att ta med unghästen som handhäst nu när han äntligen fått på sig skor och inte är ömfotad längre... Hästarna skötte sig exemplariskt i stallet, unghästen fick på sig träns över grimman, tömkörningsgjorden, benreflexer och reflexbrösta, och allt gick superbra vid uppsittningen (kan vara lite bökigt ibland med handhäst) och vi traskade iväg över fälten...
Vi rider igenom grannens gård där jag håller ett extra öga på unghästen då det är lite nytt för honom med andra hästar, och när vi rider utmed deras hagar busar och brallar deras hästar utefter staketet, utan att någon av mina knappt rör en min
Stolt matte rider vidare, njuter av livet och hästarnas lunk, tills vi ska rida förbi nästa gård...
Där rider vi förbi ytterligare en hage som ligger utmed den asfalterade vägen, med en liten ponny som genast börjar busa, bocka och bralla utmed stänget. Mina hästar tittar lite, men lunkar på som vanligt. Precis när vi kommit förbi hagen hör jag bara hur det smäller till i stänget och ser hur hästen (f.ö. världens lurvigaste sötaste lilla varelse) kommer flygande mot oss ut på vägen när jag vänder mig om. Den kommer på något sätt in bakom/imellan mina hästar, unghästen tar ett steg åt sidan och går omkull ner i diket, jag dras med av unghästen och drattar med ryggen/huvudet före ner i asfalten, min andra häst hoppar åt sidan, ponnyn springer iväg och jag kastar mig efter tyglarna till "gammelhästen". På darriga ben reser jag mig och ser att sadeln snurrat runt, och min kära häst med en släng av sadeltvång börjar steppa omkring lite. Med unghästen i en handen får jag tillslut loss sadeln, som dimper ned i backen (Yes - den är helt avskavd över hela bakvalvet nu
) Och bägge hästarna ställer sig och tittar på mig, kändes nästan som om de undrade om jag var OK...
Haltar in med bägge hästarna på gårdsplanen och ropar "HALLÅ?" flera gånger innan någon kommer ut, de hjälps åt att fånga in sin ponny, hjälper mig sedan att hålla mina hästar medans jag sadlar om, vi pratar lite, och sedan sitter jag upp och fortsätter, med två hästar som beter sig som om inget särskilt har hänt... Snacka om att mina hästar är guld värda idag
Så man kan väl lätt säga att vi varit med om ett litet äventyr idag, och jag kan konstatera att jag har världens coolaste unghäst
Hade tänkt att sitta upp på honom här i nästa vecka, men som det ser ut just nu kommer jag nog vara lite för handikappad... Eller så kanske jag ska passa på nu när jag ändå är halvt invalid