Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

kl

Nu har vi gjort lite under jullovet i varje fall, trots ömfotet och influensa (matte hade influensan). Helt ensam (!!) lastade jag henne för några dagar sen och åkte till ridhuset. Sadlade ensam i mörkret. Hon var alltför laddad för att jag skulle våga rida på henne eftersom hon varit så ömfotad och inte kunnat busa i hagen. Jag ledde runt henne en stund och släppte henne sedan lös så hon fick busa. Och det gjorde hon:eek: Så lycklig att kunna springa utan att det gjorde ont. Lastade och åkte hem, så stolt att vi klarade transporten helt ensamma.

Dagen efter åkte vi till ridhuset igen, den här gången i sällskap med mamma och hennes häst. Jag red en liten stund i skritt och trav och hon skötte sig hyfsat, men var något svårsvängd.

Idag har det kommit massa snö:bump:, så nu är hon inte ömfotad! Vi red för första gången en riktig liten "runda" i skogen. Förut har det mest varit lite fram och tillbaka på vägen. Vi hade sällskap av mamma och hennes häst, men min lilla bus går helst först. Skritt och lite trav. Hon var lite busig och hoppig i början, men största delen av turen skötte hon sig exemplariskt.

Mest problem har jag när jag ska hoppa upp, hon står inte gärna still. Säger man åt henne att stå still står hon förvisso på samma ställe, men skrapar frenetiskt med framhovarna. Tips någon? Det är samma sak när man rider, hon gör snällt halt när man ber henne, men tvingas hon stå still mer än 1 sekund börjar hon skrapa och trassla.

*kl*

Jaha, då har man varit med om ett litet äventyr idag, och sitter (eller halvligger) med ömmande höft, ömmande rygg, och är allmänt mörbultat...

Bestämde mig för att rida min "gammelhäst" ut i det vackra (men svinkalla) vädret, och bestämde mig för att ta med unghästen som handhäst nu när han äntligen fått på sig skor och inte är ömfotad längre... Hästarna skötte sig exemplariskt i stallet, unghästen fick på sig träns över grimman, tömkörningsgjorden, benreflexer och reflexbrösta, och allt gick superbra vid uppsittningen (kan vara lite bökigt ibland med handhäst) och vi traskade iväg över fälten...

Vi rider igenom grannens gård där jag håller ett extra öga på unghästen då det är lite nytt för honom med andra hästar, och när vi rider utmed deras hagar busar och brallar deras hästar utefter staketet, utan att någon av mina knappt rör en min:laugh: Stolt matte rider vidare, njuter av livet och hästarnas lunk, tills vi ska rida förbi nästa gård...

Där rider vi förbi ytterligare en hage som ligger utmed den asfalterade vägen, med en liten ponny som genast börjar busa, bocka och bralla utmed stänget. Mina hästar tittar lite, men lunkar på som vanligt. Precis när vi kommit förbi hagen hör jag bara hur det smäller till i stänget och ser hur hästen (f.ö. världens lurvigaste sötaste lilla varelse) kommer flygande mot oss ut på vägen när jag vänder mig om. Den kommer på något sätt in bakom/imellan mina hästar, unghästen tar ett steg åt sidan och går omkull ner i diket, jag dras med av unghästen och drattar med ryggen/huvudet före ner i asfalten, min andra häst hoppar åt sidan, ponnyn springer iväg och jag kastar mig efter tyglarna till "gammelhästen". På darriga ben reser jag mig och ser att sadeln snurrat runt, och min kära häst med en släng av sadeltvång börjar steppa omkring lite. Med unghästen i en handen får jag tillslut loss sadeln, som dimper ned i backen (Yes - den är helt avskavd över hela bakvalvet nu:cry:) Och bägge hästarna ställer sig och tittar på mig, kändes nästan som om de undrade om jag var OK...

Haltar in med bägge hästarna på gårdsplanen och ropar "HALLÅ?" flera gånger innan någon kommer ut, de hjälps åt att fånga in sin ponny, hjälper mig sedan att hålla mina hästar medans jag sadlar om, vi pratar lite, och sedan sitter jag upp och fortsätter, med två hästar som beter sig som om inget särskilt har hänt... Snacka om att mina hästar är guld värda idag:love:

Så man kan väl lätt säga att vi varit med om ett litet äventyr idag, och jag kan konstatera att jag har världens coolaste unghäst:D Hade tänkt att sitta upp på honom här i nästa vecka, men som det ser ut just nu kommer jag nog vara lite för handikappad... Eller så kanske jag ska passa på nu när jag ändå är halvt invalid:idea:

oj da, vilket aventyr, men harligt att dina hastar betedde sig sa val....

hoppas att du kanner dig battre snart!!

Tankte att jag skulle slanga in en bild pa min lilla kille nar han hade sdel pa sig forsta gangen har i host...vi gick runt i manegen nagra varv sen sa travade jag runt honom pa lina, med valdigt lost inspannings tyglar...mest for att forhindra att han lagger sig ner och rullar annars....kommentera garna, har fatt hora att jag gar alldeles for snabbt fram som satt sadel pa en nastan tre arig pre hingst...
IMG_0087.jpg

IMG_0089.jpg

och har ar vi innan jag skal;l till jobbet, forsoker halla mig undan mitt lergrisen sa man ar lite ren innan mote

Picture30.png

Nu har jag suttit på min 06:a för första gången! Jag är sååå lycklig och skulle ha kunnat rida omkring hela dagen! Det gick helt utan problem så nu är det bara att jobba på och inte ligga på latsidan. :D

ArvidoDaffy155.jpg

ojoj vad det går bra för alla.
jag har nyss flyttat till nytt stall och fått påtalat att min häst har dålig respekt för mig... jättekul!
så nu har vi fått hjälp med några ledarskapsövningar som vi ägnar någon timme åt varje dag, för innan det sitter finns inte en chans att få en lyckad första uppsittning.
men vi trivs super i nya stallet och hästen har fått nya kompisar så förhoppningsvis ska det oxå hjälpa mig lite med ledarskapet eftersom hon gått ensam tidigare.
så uppsittning ligger någon månad fram i tiden som det är nu.

ni som sitter upp pa era (nyblivna) tre aringar nu i vinter, vad har ni for tranings schema upplagt, planer och malsattningar for det har aret?

ar det mest att sitta pa ryggen i nagra minuter och ledas runt lite i skritt nu i vinter, dfor att sedan lata dom vila over varen och ridas lite mer under sommaren, eller rider ni in dom nu med lite vila i sommar och sen full fart framat?

Mitt mål är 3-års testet i maj. Då ska hon alltså kunna ridas i skritt, trav och galopp. Sen blir det vila och bete för hennes del och ta upp ridningen igen till hösten. Vi har nu kommit till skritt och trav utan ledare, även fast det är lite vingligt, bockigt och osäkert än så länge.

Mitt mål är också tre-års med mitt Figaro R-sto.
Har vilat och skall börja med henne nu.
Innan vilan var slutmålet en skogspromenad i skritt och trav.
Red med hennes och min kompis, också en o6-a ( hästen alltså :),)
börjar försöka intala mig att vi båda är 30+ och inte skall busa med unghästarna så, men dom ääär så jäkla trevlig och okomplicerade..

Kanske min blir värsta katapulten nu när jag skall på´t igen;).
Upplevde henne också väldigt stadig och inte alls så vinglig som min förra häst känndes när han var gröngöling, undra om det är tömkörningen, eller om hon bara har bättre balans och är mer "naturligt balanserad?"
Känndes nästan kusligt "färdig" när jag travade henne på volt m.m.

Kul är det och blir bara ännu roligare..

Min plan är att komma ut och skritta och trava lite nu under vinter/vår, gå framåt, stanna svänga mm. Min häst blev inkörd våren -08 så han är ju inte helt grön. Jag ska låna en speedcar av en kompis och ska ta upp körningen så snart ridningen känns OK.

Just nu varvar jag longering/ridning och tömkörning (senare körning). Han jobbas i ca 20-30 min max varannan dag, varannan gång rid och kör, mest i skritt. Så snart han har kommit igång med ridning och körning och det känns som att han har fått en bra grund kommer han att få vila, sedan får vi se om det är vår eller sommar då.
Efter vilan kommer vi att köra på med träningen igen och sedan får han vila ett tag över vintern -09-10.
Det är min plan just nu i alla fall. Men jag vet ju av erfarenhet att allt kan hända och planen är inte på långa vägar skriven i sten :D

Har i england ar det ratt mycket snack om hur hastarna utvecklas mycket langsammare an vad vi tror, typ skelett, senor etc ar inte fardiga forran dom ar typ 6-7 ar...vissa raser ar ju kant senare i utvecklingen an andra men manga pratar har om att inte sitta pa hastarna forran dom ar typ fyra ar...det har gor att jag kanner mig lite orolig nar det galler min PRE pojke som ar fodd 06- vill ju absolut inte rusha honom, samtidigt har jag ju min "utbildning" med mig fran sverige, dar jag vart lard att borja i god tid sa att hasten fick under en langre tid vanja sig vid belastning etc...

Vad ar asikterna om detta, jag hade val tankt att jag skulle sitta in min tre aring i mars/april, sen rida/tomkora typ 3 dagar i veckan, ut i skogen raka spar i nagra veckor och kanske bara se till att de skritt, trav galopp ar styrbart och att han lyssnar pa forhallningar, sen sommar vila i sex veckor, sen starta lite latt i host kanske lite loshoppninng, sen vintervila over jan feb, for att sedan startas lite mer seriost i var som fyra aring, later det som det ar ett sunt schema, for mycket? for lite?
jag har ju varken tra ars eller fyra ars test att trana infor....

Jag väntar till hösten. Jag tycker att min häst är för ung. Hon går på lösdrift- sommerbete. Efter sommarn ska jag börja liten. Jag ska inte sitta på henne innan hon är 3,5 år.

kl
Min 3 åring är connemara o ska förmodligen gå 3 års i vår eller om de blir i höst... beror på hur avelsföreningen lägger upp de.

Han är sutten på i skritt trav o galopp utan ledare men inte spec kontrollerat, han har mest lullat runt o plötsligt fallit in i galopp ;)
Under hösten har han inte gjort nånting pga att jag inte varit hemma under 2 månader.
Idag tog mamma gammelstoet (även mamma till 3 åringen) ut på en runda i skogen o jag hängde med på 3 åringen.
Inga problem o sätta på all utrustning, förutom att de kröp lite i kroppen.
Gick med han 1 minut innan jag stoppade foten i stigbygeln o hoppade upp på honom o sen red vi iväg, helt utan problem.
Gick över en bro han aldrig sett förut (ledde honom över den) sen travade vi o även galopperade o han var jättefin. bra bjudning framåt o inga tankar på hyss.

Han har grovat på sig väldigt mkt under tiden jag varit borta. på sensommarn kändes de alldeles för tidigt o rida honom men nu bär han mig utan problem o känns stadig att sitta på.

Igår red vi ut tillsammans med en annan häst för första gången. Det gick bra,
trots 2 hundar som sprang runt benen.
Idag har vi kört med släden för första gången, han skötte sig utmärkt.
Jan-09008.jpg

och undersökning av släden efteråt.
Jan-09010.jpg

*kl*

Vad roligt det är att läsa om era 06or.
Tänk att de är tre nu!
Våra treåringar...vad stort det känns.

Min Ella har nu varit i ridhus för premiär-ridning inomhus.
Det gick jättebra att lasta och åka, inga problem alls.

Även på klubben skötte hon sig fint min tjej, himla kul.

Det var både premiäär för inomhusridning samt för ny pilot.
Ella skötte sig jättefint och är nu även galopperad uppsutten i båda varv.
Nu samlar jag mod inför uterittspremiär...

guud vad harligt att aka ut i slade, det ser helt underbart ut!!:love::love:

Hjälp!!
Jag har en donna korsning lusitano/Troligt vis travare som nu ligger på ungifär 155 i manke.. :love:.
Hon växer så det knakar och är väldigt pigg och busig.
Jag tror att jag är för tung för att sitta på henne, jag väger 85 kilo.
Och pluss så är hon väldigt ostadig. när det är Kladdit, halt eller mycket gropar går hon som bambi på hal is.. Inte mycket balans tror jag.
Medans mina andra hästar galoperar utan problen på sådana ställen så travar hon och har ca 1 meter mellan fram benen och lika dant med bakbenen som för att hålla balansen.

Hur hade ni gort i det läget.
Hon är sutten på och är sadelvan men jag har inte vågar sätta mig då jag är lite RUND haha.:bump:

Vad är de för stam på din ?
Jag bor nämligen oxå "söder om sundsvall" o tänkte att man kanske visste vem du var :)

Själv började jag rida ute o har ridhusdebuten kvar ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka