Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Du får välja själv var du vill visa.

Och du kan var lugn jag har inte ens suttit på min. Hon har haft lite problem med patellaupphakningar så jag har tagit det lugnt men planera att börja nu i februari om allt ser bra ut.

*kl*

Ella har fått två vargtänder borttagna i dag.
En lös mjölktand rök den med när tandläkaren liks var igång.

Så nu är det ur världen också och munnen är fin.

Hej på Er allesammans!!! SÅ duktiga ni är och vad långt ni kommit. =) Jag har också en 3-åring. Ett Welsh cob sto, Prima Rose, med ett underbart temperament. ;)
Har inte kommit så mycket längre än vardagssysslorna, hovarna, benen, duschen, att ledas etc. Åker transport som en 5-årig unge på Liseberg, jätte spännande att springa ut och in... :) Har varit iväg i ridhuset några gånger, har löslongerat samt träffat nya hästar. Lill-tjejen har haft träns på men nu kommer min stora fråga. Vad kan ni rekommendera som ett bra första bett? Rakt, två- tredelat?!??
Mvh E

Nej det är hon inte. Har just nu ingen stam på henne då fadern ej är licensierad i sverige. Uppfödaren och jag deelar "diilar" om hur vi ska lägga upp kostnaden för det. Hon har bra stam i England. Lägger in en bild så kan du se hur hon ser ut :)

DSC00028.jpg

DSC00019_edited.jpg

Nej, det finns nog inte datum ute på ASVH än, men på ASVH Örebros hemsida står det 3-årstest inplanerat 16 maj tror jag. Kolla på din lokala sida om det är något datum inplanerat. Du får visa var du vill som någon tidigare skrev.

Jag vill löshoppa!! Men det blir aldrig av, är alltid ensam och håller på och ridhuset är alltid uppbokat:( Mycket lättare när inte paddocken är frusen och man kan hålla på hemma.

I övrigt önskar jag mig att snön kommer tillbaka så jag kan ta upp ridningen igen. Och att det inte är så mörkt ute... Mina andra hästar går alltid före, så det känns inte som jag hinner med den lilla riktigt. Men det ska det bli ändring på!

*kl*
herren min han nu boxvila pga. kastreringen som tyvärr blev av.. så nu pysslar vi bara och än så länge "peppar peppar" har allt gått super med läkningen. Nu ska han bara läka ihop sen börjar hans allvar. han upp en gång på ryggen innan det blev dags för matte att jobba för mkt och sen blev de så kallt.

Hon är jättefin ju! Hur stor är hon? Min hingst är tyvärr lite liten, idag ca 140cm, jag hade hoppats at han skulle bli maxad D så han ska förmodligen säljas under sommaren.

Ang bett så prova dig fram, så okomplicerat som möjligt i början. Min kille går på ett vanligt enkelledat fullcheek, jag gillar det på ynglingarna när jag tömmkör eftersom det gör hjälperna lite tydligare.

Hon är jättefin ju! Hur stor är hon? Min hingst är tyvärr lite liten, idag ca 140cm, jag hade hoppats at han skulle bli maxad D så han ska förmodligen säljas under sommaren.

Ang bett så prova dig fram, så okomplicerat som möjligt i början. Min kille går på ett vanligt enkelledat fullcheek, jag gillar det på ynglingarna när jag tömmkör eftersom det gör hjälperna lite tydligare.

Hon mätte 144cm i september blir förmodligen maxad D. Hon har breddat ut sig rejält nu sista månaden också, de som ser henne irl tror hon är äldre. Ska prova som du skriver, har ett enkelledat hemma, kan börja med det. Tack så länge! :laugh:

Måste bara berätta att jag lastade min 06:a i förrgår det var fjärde gången han lastades,vi klarade det hela utan hjälp av någon på en kvart! Jag vet att det inte kanske var så smart att vara själlv men från början var det bara meningen att han skulle få nosa lite o kika in i släpen för att vänja sig, och så småningom kunna last honom själv, men vipps så hade han knallat upp o då lät jag inte tillfället gå mig förbi! Men hela tiden är det på detta viset, han förvånar mig genom att vara så stabil. Satt in honom o skrittade lite själv under överinseende av en kompis i höstas o nu har han precis börjat sättas igång igen med lite tömkörning o longering. Får vänta med ridningen tills hovslageren kommer nästa vecka eftersom har varit lite ömfotad pga att det blev frost o leran (bor i skåne) blev stenhård, är dock ok nu när det blivit lerigt igen...

Tack för svaret!

Då är jag i alla fall inte ensam om att inte kommit så långt i utbildningen än i alla fall ;)
Det är ju lite pyssligare med allt när man inte har tillgång till ridhus. Det är halt på vägarna och mörkt ute.

Igår tog jag kusen på en liten promenad i kolsvarta mörkret. Glömde pannlampan och orkade inte vända, så vi knatade på i bäcksvart mörker. Man fick gå på känn och efter ljudet. (man hör ju när man kommer i dikeskanten från grusvägen) Nu tror jag förståss att hon såg 10 ggr bättre än mig, men det var i alla fall inga problem för henne att följa mig i mörkret.
Det vart en lite udda träning det med, men säkert nyttig. :D

Jaha, det är på de lokala sidorna som ni hittat dessa datum. Ja, då ska jag kika lite där. Jag är lite sugen på att åka till Örebro och visa, jag var där förra året och tittade hur det gick till och det kändes som om det var "lagom" stort och inte så stressigt.
Men det är ju en liten bit att åka från mig.
Hur skulle ni gjort? Jag bor mellan Uppsala och Enköping. Har ca 15 mil till Kumla.

kl

Vi tömkör för fullt nu och Thengilya testar mycket med att vägra gå i bland och sparka bakut då jag andvänder pisken. Men det är ju roligt med utmaningar så jag kämpar på och låter aldrig henne vinna! Det är så roligt att ha Unghäst!

Thengilaya, vilket vackert namn!:)

min lill kille ska los hoppas pa lordag och sa lite mer long lining pa sondagen, kanske till och med vaga prova utanfor manegen..

korde lite miljo traning med honom forra helgen
IMG_0146.jpg

IMG_0150.jpg

IMG_0152.jpg

inte sa jatte farliga grejor men anda:)

kl

har fortfarande inte suttit upp på någon av mina! korsningen blir tidigast till hösten och hbl så snart jag får tid.

Har löshoppat för ett par veckor sedan och det gick bra. kurserna till löshopp börjar i feb/mars och de ska åka på denna 2 ggr vardera

ÅÅ tack! Ja jag älskar det namnet! betyder Fallande stjärna på Quenya "alviska" eftersom mamman heter starlight så ville jag ha med stjärna..

ja det var nog det vackraste namn jag nagonsin traffat pa pa en hast...:love:

och va mysigt att det betyder fallande stjarna, jatte fiint!!

ska kolla in alviska for namn pa mina djur, eller barn med for den delen i fortsattningen..lol:D

Va kul med denna tråd! Jag känner mig sen med min 06:a men det är inte så farligt ändå.. eller jag intalar mig det iaf, för det känns bra att vara lugn och det viktigaste är ju att man gör det man gör bra! =) Jag hoppas vi ska komma igång och löshoppa och tömköra ordentligt och regelbundet snart, har bara provat på lite innan lite då och då. Kanske ska jag sätta igång och rida lite också, har suttit på henne på stallgången (!) men ridningen känns inte viktigast nu... Jag bor också i Uppsala nu, i Storvreta, men ska nog åka till Örebro/Kumla för 3-årstestet. Men det är för att jag är därifrån och känner mig mer hemma där =) Tycker också det är lagom stort och kul att se alla man känner igen och så. 15 mil... jaa... det tar kanske 3 timmar med transporten? Jag ska bli kvar i Örebro sen över sommaren, kanske jobbigt att åka fram och tillbaka över en dag? Men visst är det KUL med våra 3-åringar!!

Å storvreta, syrran bor där. Själv bor man mellan vattholma och skyttorp. Vad är det för en goding du har då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar