Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Håller helt med, dom har starkt psyke. T har varit hemsk från födseln, bitig, stegrig och bara kört över en.. men äntligen har hon lugnat sig och det är så roligt att hålla på med henne nu. Hon har ju sina dåliga sidor och visar dom i bland men man smälter ju när hon trycker sitt huvud mot en och vill bli klappad i ansiktet. Trots jobbiga år skulle jag aldrig vilja byta bort dom för hon är helt underbar nu...

aramis: Ja men det är ju jättekul att bara få komma iväg och låta de små se omvärlden.
Lycka till!

Hej på Er allesammans!!! SÅ duktiga ni är och vad långt ni kommit. =) Jag har också en 3-åring. Ett Welsh cob sto, Prima Rose, med ett underbart temperament. ;)
Har inte kommit så mycket längre än vardagssysslorna, hovarna, benen, duschen, att ledas etc. Åker transport som en 5-årig unge på Liseberg, jätte spännande att springa ut och in... :) Har varit iväg i ridhuset några gånger, har löslongerat samt träffat nya hästar. Lill-tjejen har haft träns på men nu kommer min stora fråga. Vad kan ni rekommendera som ett bra första bett? Rakt, två- tredelat?!??
Mvh E

Jag har tredelat.. Ett milt bett som följer munnen bra:)

*kl*

Med "Alice" går det bra, men tar det lugnt. Ser ingen anledning att stressa. Har suttit/ridit/skrittat på henne fyra gånger och det går bra. Kan hoppa upp och av och rida helt utan hjälp. :)

Däremellan är det longering och tömkörning, men egentligen mest vardaglig hantering som gäller. Hon får även hänga med som handhäst. Översta bilderna från maj 2008, när hon fyllt 2 år och understa bilderna från december 2008, i hagen och andra gången jag sitter/rider på henne. Härligt lurvig isbjörn :rofl:

Alicen går på lösdrift (hemma hos mig) och käkar just nu ca 15 kg hösilage av god kvalitet och 70% TS samt 0,5 kg lusernpellets, 0,25 kg betfor (torrvikt) och 25 ml Chevinal plus. En del halm slinker ner också. :D

Tränset jag använder har remontnosgrimma och ett rakt, böjt bett med fasta ringar. Tömkör i sidepull, longerar i kapson och har även kapson när hon är med som handhäst.

IMG_1948.jpg

IMG_1967.jpg

IMG_1942.jpg

IMG_3539.jpg

IMG_3504.jpg

vilken trevlig hast hon var jatte fin tycker jag...

ni har kommit langre an vad vi har gjort , har inte suttit upp an, det borjar vi med lite langre fram i var..

kan jag bara fraga, har du aldrig tomkort pa bett an? hur fungerar det med styrningen och bromsen nar du sitter upp har hon forstatt bettet anda eller jobbar du med rost kommandon ocksa?

stor klas är igång igen efter vintervilan. (är innan dess riden i alla gångarter och löshoppad)Ska nu löshoppas regelbundet, och ridas mkt ute i skogen i snön ;-) hon är orädd och framåt. Trevlig att hantera, vilket ju är ett måste eftersom att hon är en jätte...(fattar inte "hur" hon har kunnat bli så stor...)
Bild på damen
http://www.pixbox.se/pic_show_id25056052.html

vilken trevlig hast hon var jatte fin tycker jag...

ni har kommit langre an vad vi har gjort , har inte suttit upp an, det borjar vi med lite langre fram i var..

kan jag bara fraga, har du aldrig tomkort pa bett an? hur fungerar det med styrningen och bromsen nar du sitter upp har hon forstatt bettet anda eller jobbar du med rost kommandon ocksa?

Nej, det har inte blivit av att jag tömkört med bett, men styrning under ridning funkar ändå - säkert mkt tack vare att hon är bettvan sedan 1 års ålder och jag har redan sedan dess börjat lite smått lära henne (när jag leder) vad bettet betyder. Vad gäller "gas och broms" så jobbar jag mkt med röstkommandon nu i början, både från marken och uppsuttet. :)

Min får hösilage med mkt bra värden, har dom inte tillgängligt. 1 kg havre/kornkross, 300 gr betfor (torrvikt) mineraler, morötter och B-vitamin vid pälssättningen. Funderar på att komplettera med vitaminer nu när de minskar i grovfodret. Tips från foderrådgivaren. Fick tidigare också Krafft groov 125 men det har jag slutat med nu. :)

Jag brukar börja med ett rakt lite böjt för det är snällast. Till min nya häst har jag fått gå över till ett 3-delat fullcheek för att få lite respons. :)
Idag ska vi till vet. o kolla tänderna, o förmodligen ta bort vargtänderna. Ska be honom titta hur bettet passar.

Rider nu korta turer i skogen, snirklar runt träden för att träna styrningen. Det går bra, men ibland stannar han bara i början och blir stående och lyssnar till allt. Backar när jag vill att han ska gå fram. Men det brukar släppa efter ett tag och när vi kommer in i skogen.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Tyvärr står det rätt still här nu pga av att Wille står på boxvila pga av hovböld, läs mer om det här. Så han och hans kompis är instängda i lösdriften i 9 dagar :crazy:

Innan hovbölden han vi tömköra "rätt" mycke i skogen vilket börjar gå riktigt bra. Han lyssar bra för hjälperna och rösten (när han vill) och vi han även prova den nya selen.

Planen var att ta en första skritt tur i skogen med mig på ryggen till helgen, men det få jag skjuta upp i iaf 3 veckor men troligtvis mer.
Nu är dte mest hantering då han ska ha medicin varje dag vilket han inte alls tycker är roligt och sen får jag sätta på ny silvertejp på hoven och det gillar han inte heller, sparkar som tusan.........igår tog det nästa 30 min innan han gav upp och jag kunde tejpa den.

kl
Nisse är riden 2 ggr denna vecka och är riktigt rolig att rida.
Pigg och glad och vill helst gå först.

idag red jag ut själv med honom, nemas problemas.
Hanvill helst galoppera istället för att trava på med stora steg men de blir bättre o bättre.
Nu ska jag barata mig in till ridhuset för löshoppning oxå.

*kl*
i morgon ska min kille få komma ut i hagen igen, (haft boxvila efter kastrering) ... ska bli härligt att få han springa av sig äntligen och i nästa vecka även få en hagkompis igen :) underbart.

väntar en månad med uppbyggnad, mata på mata på samt mkt promenader...

sen ska jag upp på ryggen igen..

*kl*
i morgon ska min kille få komma ut i hagen igen, (haft boxvila efter kastrering) ... ska bli härligt att få han springa av sig äntligen och i nästa vecka även få en hagkompis igen :) underbart.

väntar en månad med uppbyggnad, mata på mata på samt mkt promenader...

sen ska jag upp på ryggen igen..

Bara en fråga:
varför boxvila efter kastrering? :crazy:

blev en liggande kastering med stygn, och för att få tid att läka ihop har han fått anvisning av vet att stå på box i 10 dagar..

som han till min förvånan skött galant, lugn och trevlig och allmänt tagit de super lugn och i ro :)

Tänkte precis fråga detsamma eftersom man brukar rek att ge sig ut och röra sig mycket, men nu fattar jag också varför havregryns fick stå inne, hoppas han blir bra snart :)

efter att fått en allergisk reaktion mot bedövningen, haft svårt med uppvakningen, och stått med hög feber hemma.. så *peppar peppar* är han nu helt okey och skulle ha fått komma ut i hagen idag..

tyvärr så blåste de riktigt regält här i skåne, så valde att låta han stå inne en dag till. vill inte att han ska bralla för mkt första dagen ute och blåsten gör alltid så de kryper mer i kroppen. får hoppas att de är bra väder i morgon så krabaten får komma ut, men en dag hit eller dit gör nog ingen skada då han redan stått inne i 10 dagar..

ska filma och ta massor av kort när han äntligen ska få sträcka på sig :P

Igår tog vi en promenad till veterinären, som har öppnat klinik på 20 min gångavstånd från stallet:)))
Han kollade tänderna o raspade några nya som gjort lite sår. Han drog också ut vargtänderna som blivit ganska stora. Så nu får han vila från bett i ca 10 dagar.

kl

Min syster har nu börjat hantera Thengilya. Hon har varit rädd och osäker med henne hela tiden men i förrgår vann hon sin första kamp med henne och insåg att hon inte är så farlig. Det tycker jag är superkul då jag vill att även hon ska kunna hantera henne utan att vara rädd. Thengan är en riktig enmanshäst och att folk tycker hon är litre läskig det förstår jag. Har hon ingen repspekt för människan så blir hon djävlig. Men syrran insåg att hon var en riktigt trevlig och go häst när hon väl fick henne på sin sida så jag är superglad!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka