Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Det är bara att tänka tillbaka på tiden då man själv var "tonåring" :laugh:
Ska faktiskt till ridhuset idag, får se om det blir en uppsittning, beror som skrivet lite på vilket humör damen behagar att vara på...

Det gick helt åt skogen igår...:cry:
Visste att det skulle bli motstånd med inlastning i transporten men inte att det skulle ta 1tim20min....
Jag försökte verkligen med allt, lina bakom benen, lyfta hovarna, tog in stallkompisen i transporten, tröja över huvudet, locka med mat. Hon hade bara bestämt sig för att stanna utanför. Anledningen till att hon vägrar är enbart envisa. :( Tröttsamt! Det har gått hur bra som helst innan och hon bara står stilla för hon vet att jag/vi inte orkar rubba henne.
Efter en bra stund så var det precis som hon gav med sig, hon gick sakta in i transporten. Då tog vi ut stallkompisen så fick hon stå där själv en stund och fundera lite. Ut igen för att sedan gå in själv, tog väl ca 10 min sedan trampade hon in.
Som sagt, dessa ungdomar blir jag inte klok på....

Känner med dig, vet hur maktlös man känner sig i dessa situationer. Hur gick det i ridhuset sen då? Vart det någon uppsittning där? Hur gick lastningen på bortaplan?

Känner med dig, vet hur maktlös man känner sig i dessa situationer. Hur gick det i ridhuset sen då? Vart det någon uppsittning där? Hur gick lastningen på bortaplan?

Jag körde faktiskt aldrig till ridhuset. Satsade på att få in henne en andra gång istället. Hon var helt slut så det kändes helt meningslöst att stressa med det.
Uppsittningen kommer nog till helgen. :crazy:
Sist vi var i ridhuset, i söndags så var det trögt även där att gå in i transporten. Det är träna, träna, träna som gäller. Tyvärr blir det till slut svårmotiverat..

Hejsan 06:or..!

Kommer inte ihåg när jag skrev här sist. Men har ju en 06:a Ardenner sto. Har haft problem med henne med att hon kastar sej bakåt och så i stall gången och kastat sej bakåt när jag skulle sela henna och tränsa henne. Men nu är jag så stolt över henne nu så. Selar henne utan problem och tränsar henne. Och hovslagarn kan vara uppe och bonda fast henne i stallgången och hon står bara där och kastar sej inte bakåt :D satt även sadel på henne idag..! Hur nöjd som helst..! INgen som kan hjälpa mej hur man lägger upp bilder? Skulle gärna vilja visa :D

Tack/ Jess

INgen som kan hjälpa mej hur man lägger upp bilder? Skulle gärna vilja visa

Vad skönt att hon blivit lugnare:)
Jag hade problem att lägga in bilder innan. Men jag skaffade en sida på photobucket och sen kan man länka hit. Mer teknisk än så är jag inte.:confused:

INgen som kan hjälpa mej hur man lägger upp bilder? Skulle gärna vilja visa

Vad skönt att hon blivit lugnare:)
Jag hade problem att lägga in bilder innan. Men jag skaffade en sida på photobucket och sen kan man länka hit. Mer teknisk än så är jag inte.:confused:

ja det är helt underbart :) aha ok får testa det då så får vi se :p tack så mycket :bow:

http://s569.photobucket.com/albums/ss140/Amelia__2009/?action=view&current=DSC04457.jpg

http://s569.photobucket.com/albums/ss140/Amelia__2009/?action=view&current=DSC04160.jpg

http://s569.photobucket.com/albums/ss140/Amelia__2009/?action=view&current=MOV03295.flv

Förstod inte det med hur bilderna syns här.. men hoppas ni kan komma in på länkarna..! Amelia med Sadel taget idag och när hon hade Loksele på sej för första gången , även när hon springer i hagen :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Bilderna syns! Så fin hon är!:laugh:
Du menar att hage filmen är från idag?? Isf är nog min häst väldigt avundsjuk på det fina underlaget! Vi har ishalt, gropigt och stenhårt!

Bilderna syns! Så fin hon är!:laugh:
Du menar att hage filmen är från idag?? Isf är nog min häst väldigt avundsjuk på det fina underlaget! Vi har ishalt, gropigt och stenhårt!

Tack så mycket, hon är min lilla ängel :) haha nej det är från i somras. Här är det också ishalt, gropigt och stenhårt :/ såå trist.. Hoppas vädret blir bättre snart...

Jag tänkte väll det. Såg lite väl fint ut i hagen för att vara den här årstiden :). Söt pålle!
Kul att det går frammåt, man blir ju stolt när det gör sina små framsteg här i livet.:love:

Jag tänkte väll det. Såg lite väl fint ut i hagen för att vara den här årstiden :). Söt pålle!
Kul att det går frammåt, man blir ju stolt när det gör sina små framsteg här i livet.:love:

hehe jaa men tänk om det kunde se ut så nu i hagen :p Ja visst blir man, små barnen väer upp :D

Gjorde idag ett nytt försök till att lasta. Fick in henne efter 1,5timme.... Någon som har bra lastningstips? Hon är alltså inte rädd det minsta, tycker bara att det är roligare att stå utanför. När hon gick in i vagnen efter många om och men så stod hon där helt stilla. Nemas problemas.

Vad gör du när du ska lasta henne. Måste få en bättre bild över din lastnings teknik...

Först peppar jag mig själv ordentligt och tänker att vi ska gå in i vagnen tillsammans. Använder en vanlig grimma med ett vanlig grimskaft.
Går rakt mot transporten som hon sett redan när jag kör den invid stallet. Igår kom jag upp på lemmen direkt men efter det ska det börjas stegras, backas och krångla. Då lugnar jag henne så hon står stilla och sedan ber jag henne backa.
Gör om samma procedur, ca. 10gånger. Sedan tar lite utav tålamodet slut och vi använder longerlina och håller bakom henne. Då kommer hon på den briljanta idén att smita vid sidan av lemmen.
Alltså det är svårt att säga vad som inte fungerar i det vi gör. Har två mycket rutinerade vänner som igår sa att hon enbart envisas, lite för att testa mig. Har haft henne sedan september-08 så någon gång kommer det väl...:(
Många runt omkring säger att även deras hästar "testat" dem och att enda lösningen är att fortsätta träna. Att det liksom släpper till slut...
Gör inget annorlunda nu som jag inte gjorde de första 4gångerna jag lastade henne. :confused:

Är det fler som har kusar som börjat testa gränserna?

Nej, min lilleman har faktiskt slutat att testa gränserna känns det som. Han uppför sig exemplariskt hela tiden, t.o.m. första skoningen gick som en dans trots att han haft jättesvårt att acceptera verkningarna tidigare. Han står stilla i stallgången utan att vara bunden, kommer i hagen när man ropar, följer mig som en hund när vi tränar från marken o.s.v. Återstår bara att se om han villigt går på transporten när vi ska iväg till ridhuset nästa gång, vi har inte åkt sedan slutet av september, och då ville han inte följa med hem:D.

Dessutom ska jag snart sitta upp på honom igen för första gången sedan i höstas, så det är bara att hoppas att jag inte sagt för mycket nu:angel:

Däremot har mitt gamla sto börjat testa gränserna, funderar på om det är för att hon får mindre uppmärksamhet nu när hon inte är första-häst längre utan bara promenadrids?

Vad roligt att se! Bilder på ditt ardenner sto född -06. Precis som mitt ardenner sto, hon är född -06! Men hon står på lösdrift fortfarande... Hon kan inte så mycket! Roligt att det går framåt!

tack så mycket :) Har du inga bilder på ditt sto?

Idag har jag varit i ridhuset med min tjej. Att transport träna ger resultat. Var igår uppgiven för hur framtida transporter skulle gå till, men idag var det precis som om det gått in i huvudet på henne att man faktiskt ska gå in i transporten. Tog nog ca 8min att lasta henne. Hur lugn som helst. Sedan uppförde hon sig exemplariskt i ridhuset. Hade nytt träns på sig med nytt bett, samt blev longerad med sadel för första gången. :laugh:
Allt gick hur bra som helst. :love: När vi skulle hem så tog det under 5 minuter att lasta, och vi som har trilskats med timtals av envisa...
Så, nu har jag svaret på svårlastade hästar. TRÄNA!!!

kl

Min är inte trotsig direkt men han måste VARJE dag prova någonting om det kanske går att få göra det på HANS sätt och inte på mattes. Men sådan har han varit sedan han var sex månader så det är nog hans natur.
Man behöver aldrig säga åt honom på skarpen utan han försöker tex att få gå rakt ut i hagen utan att stanna och vända innanför grinden vilket är regel.

Han tar två steg rakt fram, jag harklar mig lite och han suckar och gör som han ska. Himla smidig häst, likadan med allt, provar, får ett NEJ och gör sedan som han lärt sig!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka