Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

kl

Min söta Thengilya hålller på att tappa sina mjölktänder. Dom två längst fram är alldeles lösa så det blir inget bett eller så på länge nu...lilla snuttan...det är så härligt när något nytt händer. Man känner sig så mammig =)

kl

Idag var vi ut på längsta ridturen hittills, men ändå inte så långt, ett par km bort. Vi hade sällskap av en annan häst i stallet. Det var mycket nysnö så det var jättefint o bra träning. Vi skulle passera en traktor som de höll på att ploga med. Stoet som var med är rädd för traktorer så då fick vi gå först för att ge lite trygghet till 7-åringen och det klarade Moonlight galant:D
Det som bekymrar mig nu är att han tuggar frenetiskt på bettet. Antagligen beror det på byte av tänder. Har ju varit till vet. för 2,5 veckor och raspat nya vassa. Även tagit bort vargtänderna. Idag hade jag provat att satt en "låg nosgrimma" remont ? för att han skulle ha munnen mer stängd men det blev tvärsom, han var mkt störd. Så jag tog bort den efter ett tag och då blev det lite bättre. Har ni tankar o ideér kring detta så dela gärna med er. Har ett fullcheek 3-delat för att få lite mer respons. Hade ett rakt bett innan men ville få lite mer tryck från sidan. Jag har haft det raka när jag kör och ska nog prova det igen. Jag vill helst inte ha nosgrimma utan hellre se om hästen är störd och göra ngt åt det, men provar mig fram nu.

Senast ändrad av en moderator:

Var i ridhuset idag och hängde på tjejen min. Gick hur bra som helst, hon kastade av mig en enda gång, dock ingen fara helt och hållet mitt egna fel. Höll på att kana ner och försökte ta mig upp, dessvärre "sparkade" jag till henne på bakbenet.
Känner mig mycket nöjd med dagens projekt :laugh: Nästa gång är det dags att tömköras och få koll på det här med bettet..

ok det va ju kul att det gick bra :laugh: Ska försöka hänga på min lilla flicka snart :) Önska mej lycka till :D:D

min kille har blivit hangd pa en gang, pojkvannen stallde upp och det var inga problem, han var mer intresserad av vad jag som ledde honom runt hade i fickorna...

vi har tomkort en sadar tio tal ganger och har ett tredelat full cheek bett, sa man far lite mer hjalp med att forsta tygeltagen..jag borjade med att ha tommarna satta i kapsonen och inte till bettet men kande att jag fick anvanda for starka hjalper och att han forstar lattare med tommarna fastsatta i bettet..

i helgen tomkorde vi utanfor manegen den forsta gangen med andra hastar i hagarna runt om och det var lite spannande for honom sa han koncentrerade sig inte sadar jatte bra, men andra dagen gick det battre...

min tuggar ocksa mycket pa bettet, men jag later honom hallas med en vanlig engelsk nosgrimma jag tror att dom lugnar ner sig efter ett tag, det ar ju lite nytt sadar...

vi ska ha tandlakare som kommer i borjan av mars for att kolla av laget, och fram tills dess sa ska vi mest jobba pa utstallnings uppforande, stalla upp sig och kunna visa upp sig val pa lina, han ska ju stallas ut som sjutton den har sommaren, sa mer riktig insidning ska vi inte jobba mer med forran i slutet pa mars, da hoppas jag att jag kan sitta up och skrittas runt lite, pa egen hand...jag kommer ta det lugnt med killen PRE's utvecklas sent och vi kommer nog bara att sitta in honom den har sommaren och se om vi kan styra och starta och stanna, sen blir det nog mest tomkorning, utstallningar och vila under sommaren, sen tar vi itu med mer ridning i host...

Min partbred-PRE blir 3 nu i maj och jag har börjat tömköra henne innan jul och det går bra, numera behöver man inte vara 2 längre, idag tömkörde jag henne i djupsnön som fallit dom sista dagarna.. Skitjobbigt jag fick mig rejält med motion jag oxå haha.. :) Hon var jätteduktig, det går bättre för varje dag.. :)

Har även påbörjat inridningen.. Satt på henne första gången redan i somras när hon var 2, i boxen och ute i hagen, barbacka utan nån utrustning.. Har nu efter nyår börjat skritta med sadel och träns och även det går bättre för varje dag.. Hon har försökt göra sig av med mig några gånger och tjurar lite när hon inte vill gå dit jag tycker men hon börjar fatta nu.. :)

Kräver inte så mycket av henne, speciellt i ridningen iom att hon inte ens är 3 ännu, hon får mest gå på långa tyglar och lära sig att det är jag som bestämmer vart vi ska gå, lära sig gå fram och stanna osv.. Kommer antagligen ta hjälp av en instruktör till hösten efter betet för att få hjälp när vi börjar med lite övningar..

Finns filmer på youtube där jag sitter upp på henne när hon är lös i hagen(ni kan ju låtsas att jag har hjälm, klaga inte på det tack:)).. Och nej jag gör inte riktigt som alla andra.. Har ett väldigt starkt band till Electra och jag vet till 99% att jag kan lita på henne, hon är enormt snäll och skulle aldrig sparka(inte mig iaf, så länge hon inte har ont eller något)..

http://www.youtube.com/user/PreedSwe

Vad som kommer nu är fortsättning av tömkörningen, kommer haka på ett par spea björkslanor i tömkörningsgjorden och släpa runt nu snart.. I ridningen blir det bara att fortsätta lulfsa på ett tag fram till sommaren, ska även försöka få min skötare att våga sig på att skritta runt lite... :devil: Ska fortsätta löshoppningen också nu under våren.. Sen till sommaren blir det flockbete och semester juni->aug och efter det hade jag som sagt tänkt börja rida lite enklare övningar med hjälp av en instruktör..

Senast ändrad av en moderator:

tja, ska ju inte klaga pa att du inte har hjalm..;)..men sjalv kommer jag nog bade ha hjalm och body protector och sadel och trans, och medhjalpare forsta gangen jag sitter upp pa min pre hingst, aven om han ar jatte snall han ocksa, man vet ju aldrig...fast det ar klart att man kan gora det hela pa olika satt, det finns ju flera vagar som leder till Rom...hon ser trevlig ut din tjej:)

kollade ocksa in filmen pa henne nar hon los hoppas, det gick undan dar det...min kille har jag inte an hoppat nagra kombinationer med och bara typ 50 cms an sa lange, det gar lite snabbt for honom med, sa vill ta det lugnt tills han far in rytm och sa...
harlig loshoppnings ring ni har, kan man bara sanka ned den automatiskt eller? vi maste bygga allt varje gang sa det ar ju lite arbets kravande:)

Jo det gick faktiskt bra! För drog jag lite i stigbyglarna o sen fick jag hjälp upp i sadel o hängde över.. från båda sidorna. Jätte duktig var hon då, lyssna på mej. Gick nått steg framåt med o hon undrade va det var för något men va jätte snäll :bump: nästan gång kanske jag sätter mej :D

kl
Det som bekymrar mig nu är att han tuggar frenetiskt på bettet. Antagligen beror det på byte av tänder. Har ju varit till vet. för 2,5 veckor och raspat nya vassa. Även tagit bort vargtänderna. Idag hade jag provat att satt en "låg nosgrimma" remont ? för att han skulle ha munnen mer stängd men det blev tvärsom, han var mkt störd. Så jag tog bort den efter ett tag och då blev det lite bättre. Har ni tankar o ideér kring detta så dela gärna med er. Har ett fullcheek 3-delat för att få lite mer respons. Hade ett rakt bett innan men ville få lite mer tryck från sidan. Jag har haft det raka när jag kör och ska nog prova det igen. Jag vill helst inte ha nosgrimma utan hellre se om hästen är störd och göra ngt åt det, men provar mig fram nu.
Så har jag citerat mig själv :). Igår gjorde jag ngt jag aldrig trott jag skulle göra. Jag köpte ett mkt dyyyrt Spr*ngerbett. 3-delat med fasta D-ringar. Har hört mkt gott om dessa men vet ju inte vad jag ska tro. Hursomhelst så red jag med det idag och han var otroligt mkt lugnare i munnen. :laugh: Så förmodligen så ligger det ngt i det dyra priset.
Så nu håller jag tummarna för att det bara blir bättre o bättre. Mkt mer framåt häst idag som kunde fokusera på omgivning istället för att kasta med huvudet o försöka bli av med bettet. :) Så här ser bettet ut;
http://www.lyckasridsport.se/hs_40414_200.jpg

Idag var den andra gången som jag hängde på min flicka. Hon var hur cool och lugn som helst. :D Nästa gång, blir troligen till helgen, då ska jag sitta upp på henne. Spännande.... :bump:

Nu har jag fått klartecken att sätta igång min 06:a igen efter hovböld, så i söndags tolkade vi för första gången efter honom. Han tyckte det var lite märkligt att pulkan med min sambon följde efter honom men det hände inte mer än att han stannade och tittade på dom :rofl::rofl:

Sen sadlade jag honom i går för första gången sen i september, inga som hellst problem!! Han stod lös i stallet (delen som inte är lösdrift) och jag kunde lugnt lägga på sadlen och spänna gjorden. Sen gick vi ut i mörkret och gick en runda, trots att det blåste och var mörkt gick han lugnt efter mig :)

Så till helgen är det planerat att ta premiär turen om jag kan klämma in det i schemat (2 årsmöte + bröllop till helgen)

Bilder från i går
26111494.jpg

26111493.jpg

kl.
Första flygturen avklarad.:grin: Molle var lite pigg och ville gå åt ett annat håll så i bus o protest tror jag så skickade han av mig genom att bocka o skjuta rygg rejält. Tyvärr landade jag på hårda vägen o inte i djup-snön. Jag flög rejält o landade på rygg o. slog i huvudet. Mycket glad att jag hade väst och hjälm.
Upp igen och när han provade igen så gjorde jag en snabb one-rein-stop och han gick runt runt o stannade sen. Sen pulsade vi lite i snön och gjorde lydnadsövningar. Ska nog hålla mig i mjuk djupsnö ett tag nu. Nu blir det ett varmt bad och sen värmedyna. :)

kl

Hoppar in i tråden :)

Jar har ett arabsto född 06 hon är väldigt lite hanterad men för fyra veckor sedan flyttade jag henne till ett stall med ridhus och igår satt vi på henne för första gången och hon var så duktig :love:

en bild från löshoppningen i söndags
stuteridagbok

Vi hoppas på att kunna vara med på treårs testet till våren :banana:

min kille har nu haft nastan en veckas ledigt, bara ute i losdriften med kompisen, pa mandag ska vi satta igang igen, vi ar ute och tomkor ratt mycket nu, bra for framat andan, plus att vi tranar styrning och forhallnings hjalper, sa det fortsatter vi med i tva veckor tillsammans med lite hangandes och sa sen ska vi forsoka sitta upp i mars...yay!!
har ar han ute och tomkor, vi har precist gatt vid sidan om en ratt trafikerad vag som han inte brydde sig ett dyft om, saa stolt
076.jpg

Hejsan alla :D

Idag har jag haft sadel och hängt lite med den på :) Gick bra faktiskt... satte mej väl inte upp men jag är nöjd med min donna. Har inga bilder på deet tyvärr då jag alltid är själv i stallet :( Men tog några bilder i hagen har släppt ihop alla hästar nu så hon och hennes halvbror (07:an) älskar varann ;)

Amelia o hennes halvbror Gorfyr (07:a)
http://s569.photobucket.com/albums/ss140/Amelia__2009/?action=view&current=DSC04735.jpg

Amelia själv, kilar lite :)
http://s569.photobucket.com/albums/ss140/Amelia__2009/?action=view&current=DSC04726.jpg

Vad har Amelia rund sina framben/hovar?:confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka