Sv: Hur går de för era 06.or
Min partbred-PRE blir 3 nu i maj och jag har börjat tömköra henne innan jul och det går bra, numera behöver man inte vara 2 längre, idag tömkörde jag henne i djupsnön som fallit dom sista dagarna.. Skitjobbigt jag fick mig rejält med motion jag oxå haha..
Hon var jätteduktig, det går bättre för varje dag..
Har även påbörjat inridningen.. Satt på henne första gången redan i somras när hon var 2, i boxen och ute i hagen, barbacka utan nån utrustning.. Har nu efter nyår börjat skritta med sadel och träns och även det går bättre för varje dag.. Hon har försökt göra sig av med mig några gånger och tjurar lite när hon inte vill gå dit jag tycker men hon börjar fatta nu..
Kräver inte så mycket av henne, speciellt i ridningen iom att hon inte ens är 3 ännu, hon får mest gå på långa tyglar och lära sig att det är jag som bestämmer vart vi ska gå, lära sig gå fram och stanna osv.. Kommer antagligen ta hjälp av en instruktör till hösten efter betet för att få hjälp när vi börjar med lite övningar..
Finns filmer på youtube där jag sitter upp på henne när hon är lös i hagen(ni kan ju låtsas att jag har hjälm, klaga inte på det tack
).. Och nej jag gör inte riktigt som alla andra.. Har ett väldigt starkt band till Electra och jag vet till 99% att jag kan lita på henne, hon är enormt snäll och skulle aldrig sparka(inte mig iaf, så länge hon inte har ont eller något)..
http://www.youtube.com/user/PreedSwe
Vad som kommer nu är fortsättning av tömkörningen, kommer haka på ett par spea björkslanor i tömkörningsgjorden och släpa runt nu snart.. I ridningen blir det bara att fortsätta lulfsa på ett tag fram till sommaren, ska även försöka få min skötare att våga sig på att skritta runt lite...
Ska fortsätta löshoppningen också nu under våren.. Sen till sommaren blir det flockbete och semester juni->aug och efter det hade jag som sagt tänkt börja rida lite enklare övningar med hjälp av en instruktör..