Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

KL
Ida har jag galloperat på min Prins hela tre steg :p
Hihi, han bockade först, men sen blev hela tre gallopsprång..
Han är så bäst.:love:

Gjorde idag ett nytt försök till att lasta. Fick in henne efter 1,5timme.... Någon som har bra lastningstips? Hon är alltså inte rädd det minsta, tycker bara att det är roligare att stå utanför. När hon gick in i vagnen efter många om och men så stod hon där helt stilla. Nemas problemas.
Jag var på en kurs i "hantering" med min förra häst. Hon var krånglig att lasta, växte fast utanför, mest envishet. Jag bad om hjälp av den jätteduktiga killen som hade kursen. Det han sade som satte sig var - det handlar om lydnaden utanför transporten. Han höll på ett tag o sen gick hon på själv, även för mig sedan. Få se om jag kan beskriva; Repgrimma med långt grimskaft. Han gick bestämt mot transporten, när hon stannade så backade han henne rakt en skaplig bit. Viktigt med rakt. Stannade till och sen framåt igen. Om hon stannade, backa rakt osv. Vi hade mellanväggen åt sidan. När hon var på väg och tvekade så kom han med muntra tillrop. Han upprepade detta tills hon gick på, det tog en kvart ca. Sen övergick han till att skicka på henne själv, han stannade på lemmen och peppade henne, klappade på henne typ på baken om hon tvekade och mera muntra tillrop. Om hon började backa, så sa han nej, nej och försökte pusha henne att gå på istället. Backade hon så tog han kommandot o hon fick backa rakt en ganska lång bit. Han upprepade detta tills hon gick på lätt. När hon stod där inne så höll han på o ställde mellanväggen rätt o la på bommen. Hon fick stå en stund och sen gå ut. Det var en riktigt härlig upplevelse. När jag lämnade kursen så lastade hon sig själv. :D

aha då har jag lite hum om det iaf :)

Idag hade jag lokselen på min Amelia idag igen. Tömkörde lite. Sååå duktig är så stolt över henne :bow:

*kl*

Min prinsessa är sjuk..förkyld så just nu ligger träningen nere.

Stackars liten ..

åhh stackarn, hoppas hon blir bättre snart .... :(

Igår var jag återigen i ridhuset, gick helt suveränt att båda lasta på hemma och där. :) En kompis var där med sin halvblods vallack och detta var mycket intressant. Hon är så duktig!!!
Idag är det vila inför morgondagen då vi är inbokade på första löshoppningen :laugh:

Nu e min pojk igång igen! Har vilat två v. Satt på honom igår och skrittade och travade lite. Han kom ihåg vad han lärt sig o skötte sig väldigt fint. Så kul och man blir ju så stolt:laugh:
Skall försöka komma ut mer regelbundet i skogen. Men har svårt att få ihop det så att en lugn häst kan gå först.

Svarta madame är igång sedan dryga 2 veckor efter vintervilan(nästan 7 veckor) Första löshoppet för sässongen och vi bestämde att nu vill vi minsann att hon ska börja hoppa och inte bara förlänga galoppsprånget:crazy: vi tog oss på 130, hon varken stannar tittar eller river på någon av höjderna men jag tycker ändå att hon är lite nonchig på de lägre. Så vid 130 började hon hoppa, men då var mjölksyran på ingående och vi avslutade där. Kapaciteten är det då ingen brist på..Vi ska varva löshoppning med räcke, oxer och även studsserier för att inte tråka ut , men ändå få in rutinen. Ska ändå nämna att hon "ska" bli dressyrhäst/säger hennes stam men de tänker hon skita i..och matte får väl bara hålla i hatten och hänga med!!!

Förövrigt är hon nu även galopperad i ridhus, har hållit oss till skogen hitills då hon har svårt "att få plats" i ridhuset:D
Hon har verkligen växt till sig, mognat och landat efter semestern!

Igår var vi iväg på första löshoppningen för min lilla tjej. Det gick hur bra som helst :banana: Hon tvekade enstaka gånger men det var helt okej med tanke på att hon aldrig hoppat innan. Till helgen blir det förhoppningsvis uppsittning, någon som kan berätta hur ni gjorde första gången? Har ju hängt på henne och så men det blir ju lite annat med mig på ryggen. :d

Kul att det gick så bra!

När jag satt på min första gången hade jag en medhjälpare. Jag hade hängt regelbundet ett par dagar innan. Gav lite godis när jag hängde och klappade o pratade m honom. Skritt, stanna, en godis, beröm, klapp osv. Sedan satte jag mig över honom, men låg över honom o skritt, stopp, godis, klapp, beröm osv. Så gjorde vi ett par dagar. Sedan satte jag mig som man skall, och vi fortsatte så...

Vet inte om jag kan rekommendera det där m godis:grin:, för han stannade självmant när han skrittat ett halvt varv varje gång och gnäggade lågt, vände huvudet åt mig på ryggen för en godis:angel:. Det gör han fortf. Hur charmigt som helst, men det kan ju bli en grej av det oxå. Han lyssnar perfekt på halt iaf;). När vi travat ett varv tex o gör halt, så kommer gnägget och mulen till mig.

Min förra häst var väldigt spec o svår att få att acc ryttare ( eft jag fick en spricka i en kota i nacken, " gav jag mig " och skickade honom till ett proffs, som heller inte fick honom lugn, nästa proffs klarade dock ut honom som tur var, tog nästan ett år tills han var inriden), därför är jag övernoga denna gång att allt skall gå lugnt till och jag repeterar ofta. Är nog övertydlig.

Allt handlar om hur ryttaren är i energin, tror jag. Är man erfaren o cool, så blir hästen det oxå. De som e duktiga gör ju ingen grej av att sitta på dem, det bara sker....Men i mitt fall, så är det jag som övertygat mig själv genom att upprepa allt många ggr. Denna häst jag har nu är inte alls som den förra, utan väldigt cool o nyfiken. Det var 13 år sedan jag red in häst, så lite ringrostig har jag allt vart.

Lycka till i helgen!

På mina 2 som jag ridit in så har jag som du först hängt och även gjort en hel del med sadel på innan, typ promenader o tömkörning. Jag har använt westernsadel som det är lite mer tyngd i. De har fått sprungit i rundcorallen med sadel på och med den ena blev det lite bockningar då första gången men hon vande sig snabbt. Med min nuvarande häst så hände inget. Bägge har varit inkörda o det underlättar nog det hela.
Nästa steg har varit att hängt över ryggen i sadeln och blivit ledd runt några varv på ridbanan. Väldans obekvämt men man kommer snabbt av om det skulle bli nåt.
Det räckte med en gång nu med Moonlight, det får man väl avläsa på hästen.
Nästa gång har jag hängt o blivit ledd igen ngt varv och sen har jag satt mig upp och då lite ihopkrupen först. Sen har jag blivit ledd runt igen. Setat av och sen uppsittning en gång till.
Har väl blivit ledd ett par gånger på banan sen har vi börjat gå små turer med ledare i skogen o på småvägar. Sen kopplats loss och haft ngn med och sen fortsatt själv på små turer. Där är vi nu, har även varit ut med en annan häst, bra med lite draghjälp.

Igår tog vi en härlig slädtur som gick jättebra, härligt före för det nu.
DSC00796.jpg

DSC00794.jpg

GUD VA HÄRLIGT DET SER UT!!! :love: Jag tror jag ska hänga på henne imorgon och sedan får jag se om jag sitter upp. Tack för hjälpen! :)

Nu är det såhär att min lilla pojke har stått nu i ca: 4 månader pg. att han växt en del och sådär, men nu har det lugnat ner sig och han skall komma hem till mig igen i mars månad, och tänkte höra lite med er hur ni tycker att jag skall gå till väga, han är inte alls i kondition nu och sådär eller han är ju motionerad, och tanken är väl att börja rida in honom när han kommer hem, men bör ju longera/tömköra och promenera lite så han får upp kondisen, Någon som har lust att skriva lite hur ni brukar lägga upp det, han har haft sadel och träns sedan två års ålder och longerad och dyl alltid haft sadel och träns på sig vid promenader och sådär. jag lär då säga att han är en väldigt orädd häst.
har hängt på honom några gånger i somras och även nu i vinter utan någon reaktion, men har inte viljat gå längre pg. att han växt så mycket nu dom senaste månaderna. han har longerats lite fram och tillbax för ca:1 månad sedan, men ställdes sedan på hel vila.

tacksam för svar! :)

Bildbomb på snyggponnien.. enjoy!

2i6jfj9.jpg

Busar i hagen idag.

fax2py.jpg

Innan ridturen igår. (endast skritt pga underlaget och total busig ponnie men ändå)

534xh2.jpg

Snyggponnien på ridtur, är väl taget vid nyår.

Guu va söt! :laugh: Joodå han kan va en riktig ängel, jätte snäll å klippa å i all hantering.. Har lärt sig å bocka lite vid ridning nu, eller gör lite små försök emellanåt men brukar ge sig om man säger åt han. ;)

hannalon: hehe ok... e ju kul ju tycker han ;) ska bli spännande att börja med min :p

ilse: phuu då e jag inte ensam då :) eller aa har väl tömkört henne o hängt nån gång på henne.. men får väl vänta tills inridningen när snön o det e borta :) vet ej vart du bor,, men Ljung e ju en håla för sej :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka