Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

kl

Jag har en 06a (sent född, 20 juli) e. Hagens Ryan RC 76 som jag hjälper till med och tränar med några gånger i veckan.
Då hon i höstas tragiskt nog separerades från sin mamma som tyvärr togs bort pga hovproblem har hon fått vänja sig vid att vara själv nu i vinter och vi har tagit det lite lugnt. I december introducerade jag tömkörning - och hon var kanonduktig! Vi är redan ute i skogen och tömkör och hon lyder jättefint (även om hon gärna stannar och äter om man inte passar på henne hela tiden). Än så länge behöver hon draghjälp för att bjuda framåt (dvs någon som går en bit framför), men det kommer nog...
Hon är sadel- och tränsvan, löshoppad, mycket hanterad i boxen, kan stå lös i box och uppbunden i box utan att gå ut. Lyfter alla fyra hovar snällt (lite svår bak men aldrig så att hon kickar eller liknande) och hon är allmänt positiv till arbete.
Nu i vinter har hon fått vila några veckor också. För tillfället är det lugna promenader och tömkörning vi håller på med 2 gånger i veckan ungefär.

Tanken är att hon ska sittas in under våren och hinna ridas lite innan hon får gå på bete.
När hon är inriden vill ägarna sälja henne till mig, vi får se hur det blir med det - det är min högsta dröm men om vi har råd vet jag inte än... Håller tummarna iaf =)

ShowUserFile.aspx

nu ÄNTLIGEN har killen fått komma ut.. dock bara en kort stund för att inte dö av överenergi, måste ju fortfarande ta de lungt en tid fram över.

håller på att ladda upp filmen på honom på youtube men det tar ju sån tid.. får bjuda på de få bilder de blev av. Alla blev så suddiga hade bara med mobilen tyvärr.

Var så himla härligt att se han sträcka ut på sig och bara njuta, stackaren visste inte vad han skulle göra av all energi, mattes lilla gummiboll :P

25841744.jpg

Mamma menar du att jag ska få komma ut i hagen?? :love:
25841907.jpg

25841823.jpg

återkommer med filmen sen :P

mattes lilla gummiboll

25841907.jpg

lilla?!?!:p

va´härligt för honom.

haha... nja han var ju "liten" när jag köpte honom i alla fall.. haha.. nu är han i 171 :P

håller på att se om jag få rätt på filmen, youtube tjorvar..

Jag har ett sto e. Sandakan - Maistic.

I höstas red jag henne i skritt, trav och galopp och vi lastade henne varje vecka eftersom vi åkte med henne till ridhus, så hon är guda snäll att köra:)

Nu har jag börjat rida henne igen och hon är sig lik. Har lite svårt att sätta mig ondenkligt i sadeln än eftersom hon tycker det är lite otäckt och skjuter rygg. Kanske lite öm i musklerna. Hon är även lite jobbig i munnen när man håller kontakt i tyglarna när man rider och slår gärna med huvudet. Ska kolla tänderna på henne, men man får tänka på att de är helt "Gröna" och kan ingenting, så det är väl bara att driva på.
I veckan är det planerat att vi ska premiär rida i skogen med en gammal stadig häst som draghjälp och en som leder henne när jag rider:) Vi får se hur det går:) ;)

I höstas var hon runt 164cm. Hur stora är era?

trevlig hast tycker jag...

min lill kille had pojkvannens hangandes pa ryggen igar, brydde sig inte ett jota, och tomkorningen borjar ocksa sitta perfect, sa nu skall vi finslipa pa tomkorning bade ute och i manegen, och hanga lite till pa honom sa hoppasjag att vi kan sitta pa honom i mars:D

KL
Idag så red jag min Prins (har är ju på inrdinig hos en rutinerad tjej).
Han är så mjuk och följsam sköter sej så fint ner på bettet, lyssnar på hjälperna (bäst på stopp:p) han är helt underbar:love:
Tack M:bow: för allt det fina jobb du gör

Vad roligt med en connemara till, vad är de på mammans sida?

Här är en bild på min 3 åring som har fått fötterna fixade idag, de går bättre o bättre med verkningen.
BusiSnn003.jpg

Idag har jag tömkört Moonlight med kapson. Har tagit ur vargtänderna så jag ska vänta ca 10 dagar innan jag sätter i bett i munnen. Men det var inte så lyckat, djup blöt snö med is under, jättejobbigt att gå i, men han var bussig och höll sig i skinnet, lite svårstoppad med kapson och när vi gick rakt fram. Jag avslutade med att halka omkull trots halkskydd men han stannade o väntade på mig. :D

*kl* Var iväg på vår första löshoppning i helgen. Första gången hon var i ridhus och allt, hon tog det coolt (som väntat), men helt plötsligt skulle hon inte lastas :crazy: Fick lasta henne med linor hemma för att komma iväg och så tog vi linor på bortaplan på en gång. Det gick visserligen mycket bra, men det var inte vad jag hade väntat mig...

Hon har även kommit in i en test period där hon ska springa förbi och på mig och man får verkligen anstränga sig för att få henne att ge sig och lyssna på mig :cool: Hoppas det är mycket snart övergående :grin:

Gissar att det är bara att ta ner henne på jorden och köra lite ledarskaps träning ett par minuter varje kväll så hon i alla fall får sluta dagen med att veta att jag inte tollererar hennes nya fasoner. :)
Är det fler som har kusar som börjat testa gränserna?

ehhh jag har :eek::eek:

Tror dock det beror på att Wille är instängd i lösdriften pga en hovböld och därför inte får utlopp för all sin energi.
Men i helgen har han både sparkat efter mig och sprungit över mig. Tränar dock mycke ledarskap nu för det tollererar jag inte.

Mmmm... tror inte det är åldern det beror på i ditt fall utan att han står på vila. Min ena häst (5 år, nu i år blir han 6) stod på boxvila för inte så länge sedan pga. hovbensfraktur och han blev typ "aggressiv". :crazy: När han fick komma ut i hage försvann allt. :)

Ja, då får vi hoppas att dom lugnar sig åt oss båda. :laugh:

Det kan säkert vara överskottsenergi även för oss som har dom ute i hage, när det är knöggligt i hagen eller halt mm så är det ju inte ultimalt för dom att springa av sig och det lyser säkert igenom sen på kvällen när en annan kommer och ska hantera dom små liven.

Jag önskar jag kunde vara hemma (borta vid stallet) en hel dag och se exakt hur mycket/lite dom igentligen rör på sig. Vore kul att veta.

*kl* Var iväg på vår första löshoppning i helgen. Första gången hon var i ridhus och allt, hon tog det coolt (som väntat), men helt plötsligt skulle hon inte lastas :crazy: Fick lasta henne med linor hemma för att komma iväg och så tog vi linor på bortaplan på en gång. Det gick visserligen mycket bra, men det var inte vad jag hade väntat mig...

Hon har även kommit in i en test period där hon ska springa förbi och på mig och man får verkligen anstränga sig för att få henne att ge sig och lyssna på mig :cool: Hoppas det är mycket snart övergående :grin:

Gissar att det är bara att ta ner henne på jorden och köra lite ledarskaps träning ett par minuter varje kväll så hon i alla fall får sluta dagen med att veta att jag inte tollererar hennes nya fasoner. :)
Är det fler som har kusar som börjat testa gränserna?

Min tjej har också fått för sig att vägra gå in i transporten. Har gått som en dans innan så lite trots/envishet är det nog allt. :)

...

Min är oxå i en test period. Det lyser bus i ögonen på honom. Måste hålla ett öga på honom när jag leder honom etc. Ser oxå att det försöker klättras i rang i hagen. Han går med tre st hästar. Innan fick han äta maten sist och blev ordentligt ivägkörd, men nu äter han tillsammans med två ibland och får tom ha kvar sin hög m hö endel ggr. Så det är klart han måste testa mig oxå:angel:
Men det märks tycker jag att det verkligen är i perioder han testar.
Det är ju så de fungerar " ungdomarna ";)

Det är bara att tänka tillbaka på tiden då man själv var "tonåring" :laugh:
Ska faktiskt till ridhuset idag, får se om det blir en uppsittning, beror som skrivet lite på vilket humör damen behagar att vara på...

-KL-

Hejsan :)

Har ingen 06a själv, men ska börja hjälpa till med en framöver så ja den är "min" hehe.

Det är en liten new forest valack. Han är inte hanterad så mycket men idag har vi iaf varit på löshoppningskurs och han var duktig även om han var lite trögfattad. Så det ska bli kul att följa honom framöver.

// p_a

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka