Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Idag har jag varit i ett nytt ridhus med mitt lilla hjärta. Tog dock aningens längre tid att lasta för avgång hemma idag men ändå helt okej. Kom fram till det nya ridhuset, där blev hon aningens stirrig då det luktade kossa och inte häst. Väl inne i ridhuset var det dags för lite löslongering. Gick jättebra! Har även hälsat på bommar och luktat på hinderstöd. Lastningen på väg hem gick aningens lättare, bara rakt in. Hon ville nog hem :) Hur går det för Er andra?

Va kul det är att följa denna tråd:laugh:
Min 06-a vilar just nu, för att smälta allt nytt. Har jobbat med honom från jul tills nu. Ridit ensam i ridhuset i skritt o trav. Förstår gas och broms. Förstår skänklarna väldigt bra när vi svänger. Ridit ut två ggr i skogen. Samma väg som vi tömkört, så han skall känna igen sig. Allt har gått väldigt bra. Nu skall han få vila två veckor. kommer att släppa honom i ridhuset för att få busa av sig, men inget " jobb ". Våra hagar är hemska nu, så de rör sig knappt när de går ute.
När vilan är slut kommer jag att åka med honom till en kille en till två dgr i veckan som skall visa honom på treårs. Han kommer att få träna visn för hand, löshopp mm. sen blir det vila igen. Förhoppningsvis kommer det att fortsätta lika bra, hoppas jag.

Allt flyter på med min goding..
Skall iväg och löshoppa idag och i onsdags galloperade vi för första gången.
Vill ändå skynda långsamt men samtidigt känna mig väl förberedd inför tre-års testet!
Har också vart ute på skogstur i skritt och trav med en äldre häst som sällskap och det funkar kalas fast helst vill min gå först vilket jag tycker är tecken på god framåtaanda:).
Lite blandade bilder om någon vill se hu hon ser ut:

http://www.pixbox.se/alb913239

Idag är jag lycklig! :) Jag tog ut Rosie i stallgången för de vanliga rutinerna. Nu mera ingår även att hänga och kravla på ryggen. Hon står lugnt och kikar på mig och undrar vad jag håller på med.
Borstade igenom henne och sedan lade jag på sadeln. FÖRSTA gången :crazy: Jag spände åt sadeljorden och hon stod lugnt och stilla. Sedan gick vi in i boxen och tog ett varv, hon tog en tugga mat som om inget hade hänt.
Dagen kunde inte bli bättre, nästa steg blir longering med sadel :D Här kommer två bilder på älsklingen min

DSC00377.jpg

DSC00375.jpg

kl

Thengilya blev tömkörd idag och var så duktig, inga sparkar idag vilket jag blev mycket glad för. Dock har hon fått för sig att lägga tungan över bettet, vilket irriterar henne mest. Som tur är blir hon inte stark och lyssnar bra på rösten så för våran del är det ingen fara men hon tyckter nog det inte är så skönt...vet inte riktigt vad jag ska göra med den saken...nån som har förslag?

vi los hoppade i lordags, och det gick bra, han hoppar som en groda, hogt over men han ar ju pre sa ska ju bli mer dressyr hast sa smaningom...idag gick pa en ganska lang promenad i skogen och klattrade lite , han vart lite trott men det vara bara bra eftersom han var lite kaxig i lordags...
Tappsveden, vilken sorts nosgrimma anvander du? en remont nosgrimma kan ju hjalpa till lite, sa att dom inte tramsar och gapar for mycket...mitt sto brukade gora det men jag lat henne halla pa ett tag med vanlig nosgrimma och hon slutade av sig sjalvt efter tag nar hon vande sig lite mer med bettet

*kl*

vad ger ni era för mat? kom på att fundera över de nu mot kvällen.. har ni analys lägg gärna med den med..

Va trevligt! =)

Apple heter mitt sto och hon är efter Camiell Flamingo Z, ue Kaliber. Hon är ett svenskt halvblod och blir tre nu i maj. Är det Thengilya som är tre år? För du har en till häst va, såg jag på din presentation. Vad är det för hästar? Är det egna uppfödningar?

Håller på att prova ut massa bett nu, men svårt att veta om hon tycker illa om det eller om det bara är ovant med bett i munnen. Ska kolla tänderna nu också, så att inget sådant stör. Vad har ni för bett? Är ju så individuellt, jag vet, men kul med tips!

Jag har insett något. Om jag går in med en undran om hur det ska gå när vi ska testa olika saker och undrar vad som ska hända och hur hon ska reagera så blir det så att hon reagerar och vi börjar diskutera med varandra. Men om jag går in med inställningen att nu ska vi göra det här och inget annat och jag har en klar bild över vad jag vill, då får jag ett helt annat sätt att hantera henne och hon är KLOCKREN! Reaktioner kan det komma, men då säger jag bara att nej, det var det här vi skulle göra och så gör vi det! Det är ju kanske självklart, men polletten har trillat ned på mig. Jättekul!

Min polla får 11-12 kg hö/dag. Tyvärr oanalyserat... men jag får hoppas att det är bra, hon ser ut att må bra av det. Sen får hon ½-1 dl Biopromin varje dag också och lite havre, betfor, äpplen och morötter för att det är gott! =)

Jo, jag har nog bestämt mig att åka till Kumla. Det är där jag har varit och kikat och vet hur det går till. Jag vet att jag kommer vara SÅ nervös ändå, så det känns bra att åka till ett ställe där jag vet hur det ser ut och funkar.

I helgen så transporttränade vi lite igen. Det har ju gått så bra så jag har inte gjort det på ett tag (2 månader) och det fick jag igen nu. Tog en timme innan hon behagade gå hela vägen in i transporten så jag kunde stänga om henne.

Avsatte ett par timmar på söndagen till att träna och köra igen eftersom det tagit sin tid dagen innan. Nu gick det lättare. Åkte en tur på ca 30 minuter och lastade av. Hon ville till och med gå in i transporten igen på eget bevåg när vi lastat ur henne, som någon annan skrev här innan. Tror det är skräckblandad förtjusning. Ungefär som att åka berg och dalbana. :love:

Ang mat så äter hon analyserat hösilage ca 16kg /dygn med en kvot på 9 och med mineralvärden som täckar allt utom selen som jag ger på sidan av med lite e-vitamin (och ett par dl pellets att blanda med).

Va kul att det går bra för alla!

Min äter 16 kg hösilage ( analyserat, kvot 7 ), 1kg Hippo alfa, linfrökaka, mineraler och 1 kg lucern. Han var väldigt tunn efter betet och har växt massor nu i höst, så jag har fått göda honom. Nu är han väldigt fin i hullet, så jag skall minska ned kraft fodret. Han fick ännu mer innan!

Ang bett, så har jag ett rakt gummi och ett tre delat som jag varierar. Tycker han verkar gilla det tre delade bäst.

Jag hade tänkt visa själv på tre års, men fått kalla fötter:grin:. Har aldrig visat halvblod. Var och kollade förra året, och tyckte att det verkade ganska okomplicerat. Men nu när det närmar sig så är jag inte så kaxig längre:angel: Jag skulle va så nervös så jag känner att det är bättre att nån annan får göra det.

Här är lite bilder o klipp på honom http://s291.photobucket.com/albums/ll314/carre10/

Senast ändrad:

ja det stämmer det är Thengilya som är 3 år. Har ju mamman oxå Starlight som blir 21 i maj. Båda är av rasen American saddlebred. Thengilya är egen uppfödd men mamman köpte jag när hon var 15 år.

Jag andvänder vanlig nosgrimma, är igentligen inte så förtjust i att andvända nån nosgrimma alls.. Hon blir ju inte stark eller stum trots att hon lägger tungan över, hon stretar lite bara och höjer huvudet men hon kan ju få tillbaka tungan lätt. Har bettet ganska högt upp, kanske ska man sänka det och låta henne komma på själv att det inte är så skönt i längden att få över tungan...

ohhh American saddlebred, mitt sto som jag skrev om med bettet ar saddlebred korsning, fran ett ratt sa beromt stuteri har i england Roundhill's , vad ar det for stam pa din donna...

jag haller med sisadar med nosband, for mig kan dom ha en funktion i vissa samanhang och pa vissa hastar, pa Lacey ( ASB hasten) hon holl pa i ungefar 6 manader och trixade med bettet, jag brukade bara ga och satta tillbakla det nar det hamnade under tungan och sen kora pa som vanligt, min tranare tyckyte jag skulle ora pa remonten men hon var en ratt nervig dam och jag kande att hon behovde fa ha lite frihet i kaken sa jag inte blockerade henne, hon fick liksom tugga och trixa och det gick ju over till slut och hon vart mycket lugnare i munnen...markte ocksa att det var olika med olika bett, dom tredelade var varre and enkelledande tex, och bast gar hon pa en mjukt rakt gummi bett, Nathe tror jag att det ar...

åå spännande! Tappsveden Thengilya spot är : e: whitsuntide spot u: tappsveden starlight express.

*kl*

Ella och jag var i går och löshoppade.
Lasta och resa gick toppen, tjejen börjar få lite rutin nu :).

Ella har löshoppat en gång tidigare och det var ett knappt år sedan.

Ella var piggelin och tyckte att det här var ju en lattjo lek :bump:
Hon rejsade runt och bockade järnet efter hindren.
Hon lyckades dock samla sig och fick en runda med bra fokus och med sug mot hindret.
6 språng, 7 meter och 70 högt.
Bra för att vara andra gången och jag är jättenöjd med prinsessan.
Nu blir det löshoppning igen på söndag.

Å vad kul!
Jag ska på vår första löshoppning nu på Söndag, ska bli spännande att se hur hon uppför sig. Det är dessutom första gången som hon blir i ett ridhus så det blir mycket nytt på en gång.
Skulle tror att det blir mest som lite miljöträning och kanske traska över något litet hinder.
Vi är anmälda till ett par gånger till efter det också så det blir nog bra. Ska bli jättekul i alla fall.

trevlig hingst du valde, jag gillar skackarna i rasen...min dam kommer fran ett stuteri dar dom inriktar sig pa palominos, eller isabeller kanske dom kallas i sverige..

rider du western pa din tjej:)

Ja han är snygg dock inte värdens bästa temperament.. Tror att Thengilya har fått mycket från honom, hon är hård i huvudet om du förstår vad jag menar... Å trevlig...palaminor är ju supervackra!

Inridningen har inte börjat ännu.. Men tanken är att rida henne så mjukt som möjligt, slippa ta i henne så mycket...Hon ska bli körhäst med.... Mamman rider jag lite blandat med. Har en blandad stil jag trivs med. Även hon är körhäst..

min ar ingen nyborjar hast heller, valdigt skarp, och tal inte for starka hjalper eller fel hantering, kan tanda till ordentligt och kan bli valdigt stressad...dom ar nog overlag inte dom enklaste hastarna att ha och gora med men far man dom pa sin sida ar dom valdigt lojala och arbetsvilliga tycker jag, gillar lite temperament...min kor jag ocksa, men har inte riktigt tid just nu

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka