Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Antar att du ridit in fler hästar i w-sadel, har du upplevt några problem med att man sitter FÖR bra kvar i sadeln? För mig är det den första hästen jag rider in i w-sadel, har mest haft hopphästar innan, och jag känner en viss oro för att inte kunna glida av snabbt och smidigt ifall situationen kräver det, utan att man flyger av med buller och brak:D Har ryggproblem, och är således inte så smidig som jag varit med tidigare unghästar jag haft. Å andra sidan har man ju hornet till hjälp att kunna svinga sig av... Ska nog försöka ändå nästa gång:laugh:

Jag rider inte i westernsadel, men jag skulle aldrig sitta upp på en unghäst utan sadel. Jag har alldeles för taskig balans och är för rädd om mig själv för att riskera det. Vill ha sadel så att man sitter lite säkrare och så är det ju sadel man kommer att använda sen, så varför inte vänja dem vid det direkt.
Jag har inte heller några planer på att svinga mig av, utan tanken är att det ska gå lugnt och städat till och det har det gjort hittills i alla fall med min 06:a

kl

Min kille tömmkörs ca två ggr i veckan med loksele och draglinor. Han är helt cool vare sig kedjorna släpar på olika underlag eller om man lägger full vikt i linorna, han bara sänker sig och drar på. Idag är planen att testa lösa skacklar.

Jag har inte själv börjat sitta på honom än, han är fortfarande för betesfet och jag själv väger på gränsen av vad jag vill att han ska bära så det får vänta tills vi båda har trimmat till oss lite. Men min nioåriga son hanger och klänger på honom så snart tillfälle ges så han blir nog inriden vad det lider han med. Fördelen med ponny är ju att man inte behöver stressa fram någon ridning inför treårstestet.

Jag tömkörde Ella i går för tredje ggn ca.
Hon var jätteduktig! om bara matte kunde vara lika duktig så skulle det vara grejt :laugh:

Hon ser bitvis urläcker ut på töm :love:

I dag ska jag upp för andra gången på henne.

Vad roligt det är med unghäst :bump::bump:

kl
I dag fick jag ett samtal. "M" hade suttit på Jack för första gågen i dag, han hade varit jätte lugn och snäll:bump: han hade undrat lite när dom skrittade framåt, men slappande av lika fort igen:love:
på tisdag ska jag dit, tänkte försöka få ett blid bevis då:D

Tjoho :laugh:

Andra gången på Ellas rygg och det gick utmärkt.
Skrittade ett helt varv alldeles själva :banana:

Är det halt hos er nu? Hur gör ni som inte har tillgång till ridhus? Är inte speciellt pigg på att sko min 06a för att kunna ha brodd :/

Jag har min 06:a oskodd och har inga planer på att sko henne ännu. Oskodd är ju faktiskt mycket bättre än sko utan brodd. Var ute och skrittade min första riktiga runda på henne i kväll i halvmörkret och det var inga problem alls trots lite halkigt och knögligt underlag. Hon är jätteduktig!

Ok det är i princip isgata här just nu :O Eller känns som de nu när det är mörkt iaf, ska försöka hinna rida medans det är ljust någon dag nu i veckan :)

Det är hyfsat hos oss.
Jag kan jobba i paddocken fortfarande.
Dock kommer jag att sko då Ellas hage ligger "på skrå" och således kommer bli halkig och isig framöver.

Jag önskar att jag kunde ha henne oskodd men tror att det blir svårt.

Min ska inte skos. Om det är halt så får hon helt enkelt inte göra annat än att gå i hagen.

Igår var vi på "karaktärsträning" i ett ridhus. Vilken underbar liten häst hon är. Gick hur bra som helst att lasta och köra. I ridhuset gick hon över pressenningar, hoppade upp på latpallar, gick genom en matta med vatten, genom ett smalt tält med presseningar, förbi paraplyer, genom en plastridå mm. utan att blinka. Dessutom var det flera hästar där, varav en hingst, men det var inga problem. Som den bebis hon är så utforskade hon allt med munnen. Hon vill provbita på ALLT otäckt. Så söt!:love:

Idag gick och red vi en promenad alldelses själva. Började med att leda, sen satt jag upp och red en bit, hoppade av och ledde henne över en åker och hoppade sedan upp och red sista vägen hem. Mest skritt och lite trav. Sen tog hon 3 galoppsprång också, var inte meningen men jag berömde och saktade av. Nu ska hon inte göra något förens på lördag då vi ska på löshoppning:laugh: Jag är lite orolig för att hon komme försöka äta upp hindrena;)

KL

Har precis pratat med "M" och hon har klippt Jack idag, och han stod jätte snällt, brydde sej inget:bow: han var lite killsen på benen, men var inte rädd

jag börjar börjar nästan fundera på om det är något fel på min häst.. kan man vara så snäll när man inte ens har fyll tre;)

Suttit på syster ysters 06:a idag. Det var spännande. Hon kommer inte vara lika lätt att rida in som min kille var. Lite mer nerv och humör i den här damen. Men det gick väldigt bra i alla fall.

oohh vad ni gor mycket grejer med era smattingar...min kille gar ute i hage och ser ut som en ler bjorn...eeek... vi gar ut och gar lite promenader i hand, lite longering , har tomkort 3 ganger men inte med tommarna i bettet....bara i kapsonen....vi har los hoppat 2 ganger ...eeek...kommer inte borja sitta in forran till varen, men sen hade jag tankt rida in over sommaren, sen ut och vara lerig igen :crazy:

*kl*

I söndags så satte jag upp ryttare på henne för första gången. Inga problem. De travade tom en bit. Dags igen på fredag. Igår var hon rodeoponny :eek:

Stardustnov01.jpg

Stardustnov02.jpg

Stardustnov03.jpg

Stardustnov04.jpg

stardustnov05.jpg

Stardustnov06.jpg

Nu blir jag ju sugen på att kravla mig upp på Prutten, kanske skulle göra det senare idag..........

Himla trevlig inställning. Idag när vi var alla tre igen så märkte hon det direkt och klädde på sig kapsonen själv.

De har travat lite mer idag och även tränat på skänkel = trav. Fungerade riktigt bra :)

Ny vända på söndag, tidigare på dagen så då kan jag fota också :D

Så då var tredje uppsittningen avklarad.

Allt gick jättebra, travade ett varv.

Det flyter på kan man säga. :bump:

kl

Och vi har varit på löshoppningskurs idag. Gick jättebra! Både lastning, körning och hoppning. Glömde kameran, men vi ska göra om det om 2 veckor, så jag ska försöka ta lite kort då

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka