Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

kl

Jag har idag anmält mig och min lilla skit till asvh Örebros unghästkurs. 2 gånger löshoppning och en gång tömkörning. Det blir spännande. Första löshoppningen är 8 november. Ska försöka köra henne lite i transport innan. Lasta är inga problem, men vi har inte åkt så mycket. Någon annan som ska vara med?

I övrigt är hon pigg och glad. Vi har inte gjort så mycket på et tag. Vi gick en liten promenad i mörkret här om dan. Lite otäckt tyckte hon och såg spöken överallt. Ganska mycket på tårna. Det för bli lite fler kvällspromenader.

Jag och min väninna har ju varsinn att jobba paralellt med.
Min är ett litet sto efter FigaroR-Bayron som i mitt tycke kommit ganska lagom långt utbildningsmässigt.
Kompisens är ett korsningssto efter Neryt undan en Hubertusmärr och cirkus 170 på korset och grov.
Vi tog en miljöträningspromenad igår och utifrån det vill jag ha tips på hur man botar fårskräck;)..
Detta fick nämligen den "lilla" att slita sig två gånger från sin stackars matte..
Tur att min höll sig i skinnet eftersom jag även hade med barn på ponny..

Mina hästar (dom gamla) är också heeelt livrädda för får. Konstigt, kossor är inget farligt alls. Jag var på gång och skulle låna ett får av min granne, som hade fåret tillsammans med sina hästar (dom var som en flock, fåret ville följa med på ridturer:D) Men tyvärr har fåret dött nu:( Så mina hästar får väl fortsätta vara vettskrämda så fort det säger bäää...

ojdå... låter jobbigt, bästa är nog om de kunde få gå i en hage med får som grannar...
min 06:a har delat hage med mammas får och mammas gamla häst, som brukar stå och beta med ett får mellan frambenen ;)

kl
Det blev tyvvär inte så många kort jag glömde helt enklet bort att ta:o
ska dit senast på lördag och då ska jag ta mer kort.

Han var så duktigt, lugn och fin tog max en min att lasta, fram till lemmen nosa lite sen rakt på:bump: när han kommer fram är han hur cool som helst.. hoppas verkligen han kommer vara lugn när han rids med.

Lite bilder då :D

mer bilder kommer som sagt.

*kl*
Nu har jag äntligen kommit ut och åkt lite transport med min lilla dam.
Första gången vi åkte här hemma var hon SÅ nervös i transporten, det bara dröp svett om henne stackars lilla gumman. Men vi tog det lugnt och fint och det lönade sig. Andra gången kunde jag lasta henne själv på några minuter och hon stod som ett ljus i transporten och var inte ens lite fuktig av svett efter vår lilla tur. :love:

Men allt är inte guld, hon har fått hålväggar, värst i bak med ca 7-8 mm djup rand runt om hela hoven, och jag som ska utomlands nu om en vecka och blir borta i 2,5 vecka sen. Visst är det väll typiskt?!
Tvättar sköljer med jodopax och har kontaktat Strömsholm för rådgivning.
Så här ser hon ut på den hoven som är värst.

Har ni råkat på det? kanske har ni några tips i väntan på svar från S-holm?

Denna bilden fick jag idag:love:

första gången med sadel, och benskydd, jätte snäll lugn och fin
longerades med sitgbyglarna nere, han brydde sej inget.:bow:
hoppas han fortsätter i denna stilen.:bump:

I går satt jag upp för första gången på min bumpa :bump:

Allt gick super och Ella skötte sig så himla bra.

Ett stort steg på resan mot ridhäst!

*kl*

Liten uppdatering från oss. Egentligen har det inte hänt så mycket, det fruktansvärt tråkiga regnet och de alltför tidiga kvällarna gör att det inte hinns med lika mycket. Hästarna kom in från betet för två veckor sedan, så det har blivit lite mer hanteringsträning i stil med att stå uppbunden längre stunder, stå lös i stallgången medan matte pysslar, lite grooming m.m. I dag var det även premiär för täcke, köpte ett nytt regntäcke med halvhals, och det kom väl till pass då det haglade isflak imorse... Lite läskigt när det prasslade, men inga problem med att klä på det.

Ikväll drog jag på honom en massa relexer och gick ut på stallplan och hängde lite på honom. Bakbensreflexerna är fortfarande läskiga! I morgon ska jag tigga lite hjälp och sitta upp medans sambon leder runt oss lite på stallplan.

Hade planer på att rida in honom under vintern, men jag är lite tveksam till om han är tillräckligt färdig ikroppen än, så vi skjuter nog upp det lite. Ska nog lägga mer tid på tömkörningen istället...

Någon mer som väntar? Vad gör ni under tiden?

Jag har läst en del i tråden och men inte skrivit något. Har en fjordhäst född -06 e: Kim Hero 221 u: Tindra 3093 ue: Knast Halsneas 173. Har ägt han sedan han föddes men han har tills för en månad sen bott 20 mil hemifrån. Numera så har jag honom närmre hemmet där han går på lösdrift och busar med ett halvblodsföl fött -08. Eftersom han bott ganska långt bort har vi inte kommit så långt i hans utbildning. Skall köpa en loksele nu och har börjat tömköra honom, detta utan problem. Han är sadelvan och resvan, lastar och åker själv med han utan problem. HAr varit på utställningar både som ett och tvååring med 38 poäng. Mina närmsta planer att tömköra mycket och sen skall en kompis köra in honom. Sen till våren blir det förhoppningvis inridning (beroende på min knäskada) och så skall han löshoppas lite till våren. Det är en mycket social häst och väldigt lugn i pysket och tar allt med ro och han älskar att hitta på saker, hoppas att det håller sig så. Tanken för framtiden är att han skall bli riktigt bra allroundhäst och tävla i dressyr.

*kl*

Idag har jag travat för första gången på min 06:a! Har ridit henne sammanlagt 5 gånger de senaste veckorna och idag provade vi med lite trav, visserligen med medhjälpare som höll i longerlinan, men ändå! Det gick jättebra! Sen avslutade vi med att sadla av och sätta på tömkörningsgjord i stället och provade att tömköra lite. Jag har inte gjort det tidigare efetrsom hon i början var lite bakrädd, men nu var det inga problem alls.

Inte min unghäst utan syster ysters uppfödning, men syster yster är på sjukstugan så jag har fått ta över grundutbildningen. 06:an har haft sadel på och blivid hängd på av syster yster innan hon hamnade på sjuk stugan (ej hästrelaterat). Sedan hamnade 06:an i en växtfas som verkar avslutad för stunden. I den vevan lyckades hon dessutom rulla sig i ett jordgetingbo.

Nåväl, vi har jobbat med lydnad och respekt och poletten börjar trilla ner lite sakta i det avseendet. Idag blev hon longerad för första gången, utan inspänning, bara i repgrimma och longerlina. Ska väl ut och gå med westernsadel (det är meningen att det skall bli westernhäst av 06:an) imorgon tänkte jag. Ingen longering, det får hon vila ifrån. Sedan får vi se. Kanske att jag sitter upp en sväng också.

Jag har anmält mig och min 06a till körträning den 6 dec.

Han skulle egentligen vila i vinter för att bli inriden till våren, men han blir så bångstyrig av att bara gå i hagen (lösdrift) så nu har jag fått för mig att köra in honom. Har börjat så smått med tömkörningen, han är tömkörd ca 5 ggr och jag tyckte att det kunde vara en bra ide att få lite hjälp med tömkörningen.
Så nu blir det att leta upp en sele att köpa då jag nu tömkör utan gjord.

Ny bild på min lurvige sak
24257175.jpg

24257174.jpg

*kl*

Ja, idag blev det faktiskt lite ridning, flera meter faktiskt;) Men jag måste skaffa en ordentlig pall att sitta upp ifrån! Första gången jag hoppade upp på ryggen hoppade pålle till lite, och backade flera meter, så jag fick glida av innan han backade rätt in i min nya bil som stod parkerad på stallplan. Vilket han iofs ändå gjorde, men var riktigt lugn och klev därifrån istället för att sätta en bakfot i rutan. Tack pålle:bow:

Sedan gjorde vi ett försök till, och denna gången gick det bättre (och vi hade flyttat på bilen) så efter att ha halvlegat över halsen, satte jag mig upp ordentligt och husse ledde oss runt ett varv. Sedan fick han en godisbit av mig medans jag satt på, och sedan skulle vi bara gå ett par meter till innan jag skulle sitta av. Men lilleman hade visst tröttnat, bockade ett par små bocksprång, och jag gled ofrivilligt av. Inte så lätt att sitta kvar barbacka på en häst som är rund som en säl och har världens mjukaste, glansigaste päls:grin: Kravlade mig upp igen, hoppade av och avslutade där.

Har funderat på om jag ska försöka med sadel och lättare kunna sitta kvar, men är lite orolig för att jag sitter för bra i min w-sadel ifall jag självmant vill glida av för att förhindra att dunsa i backen..? Hur resonerar ni?

Har funderat på om jag ska försöka med sadel och lättare kunna sitta kvar, men är lite orolig för att jag sitter för bra i min w-sadel ifall jag självmant vill glida av för att förhindra att dunsa i backen..? Hur resonerar ni?

Syster ysters häst som jag jobbar med nu skall bli western häst. Jag kommer INTE sitta upp på henne utan sadel. Det är garanterat.

*kl*
Idag har killen skötts sig utmärkt, travat runt i lina och stannat för alla halter :) Utan några som helst egna påhitt, utan lyssnat på matte suveränt :) Vi ställde upp på bild i ridhus spegeln :P
24437888.jpg

Antar att du ridit in fler hästar i w-sadel, har du upplevt några problem med att man sitter FÖR bra kvar i sadeln? För mig är det den första hästen jag rider in i w-sadel, har mest haft hopphästar innan, och jag känner en viss oro för att inte kunna glida av snabbt och smidigt ifall situationen kräver det, utan att man flyger av med buller och brak:D Har ryggproblem, och är således inte så smidig som jag varit med tidigare unghästar jag haft. Å andra sidan har man ju hornet till hjälp att kunna svinga sig av... Ska nog försöka ändå nästa gång:laugh:

*kl*

Idag har jag travat för första gången på min 06:a! Har ridit henne sammanlagt 5 gånger de senaste veckorna och idag provade vi med lite trav, visserligen med medhjälpare som höll i longerlinan, men ändå! Det gick jättebra! Sen avslutade vi med att sadla av och sätta på tömkörningsgjord i stället och provade att tömköra lite. Jag har inte gjort det tidigare efetrsom hon i början var lite bakrädd, men nu var det inga problem alls.

Idag red jag för första gången utanför ridbanan på lillskruttan. Jag red några varv på ridbanan först och sen tog vi en skritttur ner på åkrarna (med min man som gick brevid hästen fast utan att hålla i henne). Hon var jätteduktig och hittade inte alls på nåt bus. Nu går hon bra att styra och att stanna och sätta igång är inte heller nåt problem. Tänkte testa i morgon med en lite längre ridtur tillsammans med hennes 3 år äldre hagkompis. Sen blir det bara någon ridtur till innan hon får vila helt i några veckor. På torsdag nästa vecka hade jag tänkt plocka bort hennes vargtand och då ska hon ju ändå inte ha bett på ett par veckor, så det passar ju bra med en vila och så att hon får smälta allt som hänt de senaste veckorna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar