Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Ang. växtperioder; bl a brukar de ligga mkt då.

*KL*

Jag har redan skrivit i den här tråden, men kom på att vi faktiskt har två till -06: or hemma:p. Men de verkar så mycket äldre så jag glömde bort dem förra gången.

Den ena är ett sto, Brittish spotted pony vid namn Myrra-Bell som är ca. 100 cm i mankhöjd. Henne har vi aldrig haft några problem med. Vi köpte henne när hon var ett halvår. då skiljdes hon från mamman och första gången hon hade en grimma på sig. Hon var precis som en hund då. Vi gick promenader och åkte spark med henne och så. Det tyckte hon bara var jättekul=). Körde in henne i vintras vilket inte var några som helst problem. Hon fick dra en liten hundpulka och vi tolkade efter henne. När det blev vår satte vi vagn på henne vilket hon tycker är såååå roligt=). Hon älskar att dra sin lilla vagn. Utbildningsnivån ligger väl på att hon är longerad, löshoppad, sadel- och tränsvan samt inkörd. En alldeles underbar liten ponny!

Bild på henne:
37669_1218885328.jpg

Den andra är en shetlandsponny som vi snart haft i ett år. Vi köpte honom mest som sällskap till Myrra som ville ha en mindre lekkamrat än våra storhästar. Det är en valack på ca. 95 cm som heter Gäzzle. En jättego liten ponny med massa go och energi i! En riktig liten vilde:P. Han fångade mitt hjärta direkt och jag är fortfarande kär i honom:love:. Han är på ungefär samma utbildningsnivå som Myrra. Longerad, sadel- och tränsvan, hoppad i hand och halvt om halvt inkörd. Han har haft vagn på sig och har blivit tömkörd men inte de två tillsammans:P. Jag satt bak i kärran och mamma gick fram vid huvudet och höll kontrollen. Men han lyssnade fint på mig så det hade inte behövts men det är alltid bra att vara på den säkra sidan=).

Här är en bild på den gogrisen=):
23432_1220806400.jpg

Båda tillsammans:):
75151_1220696887.jpg

Senast ändrad:

Har nog inte presenterat min lilla grabb här än.
Ramell heter han korsning mellan eng.fullblod och new forest.
e: Krius xx
u: Ramona IV

Köpte han i somras och han har lärt sig massor. Är världens coolaste lilla tokponnie.. :) Har longerat, tömkört, traskat över presseningar osv. Har även "ridit" på honom (åkt runt rättare sagt) i skritt till största delen ute i skogen. Ett par gånger med ledare i början nu rider vi utan men med annan häst som sällskap.

25tg8qf.jpg

*kl*
Min 06:a e. Channon - Maraton har jag tagit det ganska långsamt med eftersom hon har haft lite tendenser till sadeltvång och lite bakskygghet. Men nu är det inga problem längre. Hon är longerad i alla gångarter (även med sadel och slängande stigbyglar), men inte tömkörd ännu eftersom jag ville vänta lite med det pga hennes bakskygghet. Hon har varit med på promenader och hon är van att stå fast på stallgången.
Jag har löshoppat henne 3-4 ggr och det går bra.
Och igår hängde vi för första gången på henne lite och det var inte heller några problem. Så vi är på god väg mot ridning i alla fall. Tanken är att hon ska gå 3-årstestet nästa år och sen betäckas.

Nu har vi börjat hänga på damen och det fungerar jättebra. Hon går fint vid longeringen nu. Ska lastträna lite nästa vecka tänkte jag.
Här är några bilder från idag.

*KL*

Jag vet inte om jag presenterat min herre, Ringo Bar, men ja...nu är han stor pojke, kan inte fatta att han redan är 2,5 år nu. Vi jobbar med longeringen på honom men jag har nog bestämt mig för att skicka iväg honom till min hovslagare på inridning, han har för högt självförtroende för sitt eget bästa. Trodde aldrig jag skulle säga det om en häst - men jo, det har han :crazy:

Just nu går han i ett stall på skolan, men han går ensam i en liten hage och nä...usch... han ska ju va ute och busa med kompisar på dagarna! Från att ha varit på bete med polare till att stå ensam i en liten hage, nä...vad är det för liv för en häst :P

Jag är kluven över hur han ska utbildas... Har alltid kört NH på honom och dom är så imponerade över hur lugn han är, sen kommer dom där och envisas med att alltid ha träns på honom i hanteringen, liksom nä, det är inte våran grej, mitt mål är att han ska kunna lyssna minst lika mycket i grimma som i träns.

Nej det blir till att flytta hem till lösdrift stallet igen, då blir han sitt gamla vanliga jag! Så får han åka till hovslagaren för han har iaf samma uppfattning som mig.

Idag har bus"ponnien" fått hoppa lite :) Vi har ingen möjlighet att löshoppa just nu så jag tömkörde honom över hindrena, gick super bra. Går ju inte att ha vanliga stöd utan man får ta sånt som det går att ha tömmarna löpandes över men det gör inget eftersom han inte ska hoppa så högt än. Han tyckte de va skit kul och efter första språnget busa å bralla han som en tok, sen tog han de lite lugnare :)

*kl*

Min har precis bytt stall men imorgon börjar vi promenera, står på box på nätterna numer så det kryper lite i kroppen på henne.

kl

har pratat med en tjej som ska visa min ena pålle på 3års nästa år , jag ska såkallat "tämja" henne :rofl: dvs sitta in, skritt, trav och galopp och sen köra över henne så hon rids ett par ggr samt visas av henne på 3års, känns bra :)

Vilken tur du har Fröken_skåne..
Jag vill också ha samma upplägg och hitta någon som bara rider ihop sig med min Loppa och sköter visningen för det kommer jag att vara alldeles för nervös för:)..
Det är ju så rackarns kul med all inlärning vi håller på med nu och leker in och hon är så duktig och lättjobbad.

Har ringt till en del utbildare och pratat och många vill ha henne i tre månader vilket jag tycker blir lite mycket ekonomiskt ( ca 15000 )..
Hon är ju väl framme hanteringsmässigt men, men..
Har en tanke på eventuellt en månads inridning fast jag redan idag kan sitta upp och skritta och styra lite lätt..

Roligt är det iallafall och kul tråd att få kolla vad andra hittar på och hur långt man har kommit, själv försöker jag lägga händerna bakom ryggen och bara låta henne vara, men det kliar i fingrarana:).

Oj 3 månader var länge!
Tjejen jag pratade med tyckte precis som jag: Hästarna är inte så gamla och skall bara rida nödvändigast möjligt.
Tanken är, om 3års är i slutet av april som detta året, att börja köra över henne ca 1 ggr/vecka från början av april och även miljöträna henne lite i ridhus. Sen bor hon hemma resten av tiden tills 3års går av stapeln.

Planen är också att betäcka henne nästa år, men valet mellan Hip Hop och Nobel är SVÅR. Fast jag är nog mer inne på Hip Hop. Så betäckning blir nog så snart som möjligt efter 3 års.

Vad är det för häst du har? har kanske missat något du skrivit ovan? :o

Jag har ett hbl efter Figaro R.
Jag tror att de utbildare jag pratat med vill göra ett kvalitativt arbete med allt som ingår i tre-års och dom vet ju inte hur min häst är och inte heller vilken kvalitet det är på min uppfostran:grin:.
Så jag förstår ju deras resonemang..

Jag har dock inte jättelångt till H-stad, du får gärna p:ma vart din skall om du vill.
Jag har en duktig fält-tävlansvännina som jag troligtvis skall be om lite hjälp framöver, hon är dessutom kort och liten så det blir nog bra!
Jag tror att jag tippsade om lite hingstval på avelssidan..:).
Har ev. haft sådana funderingar men tycker det är kostsamt och vill ju kunna få en säljbar avkomma, så jag kanske väntar några år och betäcker senare om hon inte går gruvligt bra som tre-åring..:laugh:

Jag har också en 06:a, ett connemarasto. Hon är löslongerad, har haft sadel och träns på sig, och jag har även hängt på henne lite. Hon lastar sig själv men har aldrig åkt i släpet. Planerar att rida med henne som handhäst i vinter, så hon får lite trafikträning.
Själva inridningen är planerad till våren 2009 och sen premiering och treårstest.

gandhi08.jpg

Här kommer bilder på min snygging, hingst e. Santino - Bellini ...

24198803.jpg

Första mötet med en spegel, de gillade vi :)
24198812.jpg

24198811.jpg

24198821.jpg

Han har inte kommigt någon vart i sin utbildning, stått på betet/lösdrift i ett år nu och bara varit häst. Så allt står på vårt schema just nu, men har inte alls brottom då han växer än och måste äte upp sig då han är tunn för dagen.

06:orna del 2 (höst/vinter 08/09)

Hej,

Nygammal i forumet. Såg att det fanns en 06 tråd men den var ENORM att läsa igenom och startades för några år. Givetvis jätteintressant att läsa, men tog mig friheten att starta en fortsättning med hur det är nu..inför inridning och planering inför våren. Jag har en valack född maj-05 efter Roderik-A-dur, tänkte kolla hur ni matchar era 06:or inför treårstest och nästa år då man ska börja rida dem. Huhhh..vad spännande!
Har fött upp min själv, ägde mamman, och nu ska man "skörda" frukten av alla år på lösdrift...och jobb.

Är det för tidigt att rida in dem i november i år? När börjar ni och hur lägger ni upp det under vinter och våren nu med ridning och nivå på krav vid hantering? Min är löshoppad, longerad, lasttränad men inte så mkt mer. Tänkte skicka iväg honom till NH-tränare för fortsättningen nu i nov-dec.

Sv: 06:orna del 2 (höst/vinter 08/09)

Min 06:a e. Channon-Maraton, född 26/4 (också egen uppfödning) har vi precis börjat sitta in. Hon är hängd på 3 ggr under de senaste veckorna och nu förra veckan satt min granne upp på henne för första gången. Då första gången bara ett par minuter, men i torsdags skrittade hon runt i ca 5-10 minuter medan jag ledde. Gick jättebra!
Annars har vi löshoppat, longerat, promenerat och allmän social träning. Har inte tömkört henne ännu eftersom hon i början var lite bakskygg, men jag tänkte försöka mig på det nu då jag tycker att man kommer åt unghästarna mycket bättre med tömkörning än longering.
Det är tänkt att hon ska visas på 3-årstestet i vår, så vi kommer att lägga upp träningen med sikte på det.
Vi kör på nu ett tag med ridningens första grunder och sen om några veckor tänkte jag lägga in en paus där hon får vila och tänka igenom allt hon lärt sig och sen kör vi igång igen. Sen i vinter ska hon få någon längre periods vila hade jag tänkt, för att sen sättas igång igen och matchas inför 3-års. Efter 3-års ska hon troligtvis betäckas och få föl innan det är dags att visa framfötterna på tävlingsbanan.

Så jag tycker inte alls att det är för tidigt att påbörja inridningen i november. Jag tycker det är bättre att börja i tid och kunna ta det så sakteliga än att känna sig stressad inför 3-årstestet.

Sv: 06:orna del 2 (höst/vinter 08/09)

Vi har haft sadel och hängt på 06an här. Gick jätte bra. Idag fick hon ha bett i mun när hon åt kraftfodret på kvällen. Det funkade fin-fint det med. Första gångenon haft bett.

*kl*

Min nyinköpta -06 vill också vara med här!
Daphyrs pappa är hbl/welsh och mamma är fullblodsarab. Han är en rätt ordentlig kille men har arabens lätthet och korta rygg. Han är körd i ca 4 månader innan betet och har haft sadel på sig samt är sutten på ett par gånger. Jag köpte honom för en vecka sedan och har börjat NH träna honom, han är mycket lättlärd och cool och tycker det är superkul att jobba!
Han har åkt transport några gånger och är lättlastad.

Just nu går han på lösdrift och i vinter ska vi träna en massa NH och komma ut i skogen och promenera. Till våren hade jag tänkt att sitta in honom ordentligt och komma ut på korta turer. Vila över sommaren och sedan rida in honom på höstkanten.
Tänkt att han främst ska bli en trevlig ridhäst men också gå lite distans och western/dressyr.

th_Daphyrdag1.jpg

Senast ändrad av en moderator:

tackar :)

vi får se om han räcker till, men än så länge finns inga planer på att kastrera honom. Får se hur han utvecklar sig, har turen att han står uppstallad på ett stall där han får vara hingst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix

Omröstningar