Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Mina hästar är också rätt små (läs lagom höga för mig :D )
Stoet är knappt 160 och valacken knappar in på det.

Nu har Ella flyttat till sitt nya stall och bott där sedan i fredags. Allt går jättebra och hon trivs himla fint.

Det känns skönt att ha stallat in då hösten kom tidigt till Norrland.

Jag mätte henne ena kvällen och hon har växt en snutt på sensommaren. Ella är nu 167 :crazy:

På onsdag kommer hovis. Vi ska även passa på att spana in den nya paddocken då.

Hur mycket till räknar du med att ditt hbl växer? Jag hoppas att min blir 163 i varje fall, är dte önsketänkande?

Hm..jag hoppas också som du några cm extra. Vet inte om det är önsketänkade men det är väl inte helt omöjligt :D
Hur stor var mamman och pappan?
Mins var runt 160-167 tror jag :o

knapplån..

igår var vi ute och red en liten sväng. och hon var så duktig så duktigt.. =)

DSC00193.jpg

*kl*

Nu har jag åkt lite mer på min tjej :)
Häromsistens hade vi trailträning i ridhuset och mot slutet så satt jag upp barbacka i repgrimma och skrittade runt och kikade på alla konstiga saker. Chili var kanonduktig och ville helst knalla ut på presenningen och käka på den :p

Idag sadlade jag och tog in henne i rundcorallen i ridhuset. Satt upp och skrittade ett varv åt höger, bad om halt och vände med neckreining + skänkel och skrittade sedan ett varv åt andra hållet också. Vände in emot mitten och gjorde halt där och satt av. Gick sedan ut ur rundcorallen och satt upp på ridbanan i ridhuset istället. Skrittade runt lite och gjorde några halter och ett backsteg. Satt sedan av och öppnade ridhusdörren.
Väl ute satt jag upp igen och skrittade tillbaka till stallet.
Är så stolt över min lilla tulta! :laugh:

Igår så provade hon transportskydd för första gången och sedan (när transportskydden åkt av igen ska väl tilläggas;)) så tränade vi på att linda benen vilket gick kanon. Hon fick även ha boots på alla fyra benen för första gången. Det var inte så populärt i början och hon fick en väldans bakbensaction :D

Idag har hon även blivit trimmad i ansiktet och från knä och ner på benen inför våran första haltertävling i oktober :)
Gick superbra trots att hon aldrig varit i närheten av en klippmaskin innan:)

Så sammanfattat har vi en kanonperiod! :D

varför rider ni utan hjälm??? :mad:
känns som det mest (ursäkta) idiotiska som finns....
Jag skulle aldrig vilja utsätta mig för risken att skada mig så allvarligt på grund utav att jag inte tog på mig hjälmen!!!!
Och sedan även fast ni inte vill vara det så är ni förebilder för andra!
Är det en bra sak att visa upp då???

första gången jag lindade benen på min 06:a höll hon på att ramla omkull på stallgången, det går ju inte att gå med massa äckliga saker på benen...haha
hon lyfte så högt att jag trodde hela hästen skulle tippa.

åh! en liten hjälmpolis-potatisgris :D

tror t.o.m att ni har en egen tråd där ni kan tjata om hjälmens vara eller icke vara. Bättre att du skriver där än att du sabbar den här tråden. Om inte den passar så kan du ju starta en egen tråd!:idea:

*kl*

Länge sedan jag skrev något i den här tråden så det börjar kanske bli dags för en uppdatering.
"Prutten" tömmkörs någon gång i veckan med loksele och om jag har någon som kan hjälpa till får han då också känna på draglinor. Han är som vanligt stencool och accepterar allt man gör med honom.
Han följer med som handhäst lite då och då och min son hänger och sitter på honom barbacka så fort tillfälle ges.

Förmodligen ska vi på utställning 18/10 på Ljusterö. Han är iofs alldeles för fet för svenska domare men det vore kul att se vad den domaren tycker om honom jämfört med när hon såg honom förra året. Han har ju fått Guld och mycket fina vitsord av engelsk domare sedan dess.
Efter utställningen ska jag börja "rida" honom i skogen och även försöka sätta fart med inkörningen men det är svårt när man är ensam...........
Han ska också löshoppas regelbundet hela vintern med start i november (när jag får avlastning med barn osv) och med siktet på vårens treårs test.

Det vore jättekul!
Alltid spännande att ser ynglingarnas utveckling. Såg ju din bara som hastigast i Ösmo, annars har jag inte sett henne sedan Rockelstad.

*kl*
Jag har inte skrivit här på evigheter.
Honey, min 2-åring, har verkligen tagit sig fint på betet i sommras. Nu har hon breddat sig och ser äntligen ut som en häst, inte en spetig räka med långa ben ;). Hon har på bara 7 månader växt nästan 10 cm. Jag ska ta och mäta henne igen nu för att se hur långt hon kommit. Sist jag mätte hade hon gått från 150 till 158cm.

Jag har hängt på henne ute och suttit upp på henne i stallet, både med och utan sadel.
I helgen så började vi med tömkörning. Tömkör med kapson eftersom hon har vargtänder som jag inte plockat bort ännu.

Ska "jobba" lite med tömkörning nu Okt, Nov sen så är det väll dax att sitta upp och gå några steg ute för att jobba vidare på det i vinter.

Löshoppning kommer att ligga på schemat nu under hösten med, letar kurs för fullt. Men för hoppningsvis så har jag någonting på G nu i alla fall.

*kl*
Min lilla 2 åring är än så länge bara 154 över havet, men jag hoppas att hon kommer ikapp snart för lite kan hon väl inte bli med föräldrar på 170 :grin:
Jag har precis varit och köpt en finka så vi har börjat lastträna, och hon går in i transporten helt själv och gjorde det efter 3 lastningar :D
Tömkör några gånger i veckan nu och ska på tömkörningskurs med henne i oktober för anders eriksson.
Har suttit och hängt på henne i stallet och hon verkar inte tycka att det är så märkvärdigt :)
Lägger in några bilder på "Lillan" som är E: Samarant-colani-donnerwetter.

23730520.jpg

23730523.jpg

en liten fråga bara... hur märker man att dom kommer in växtperioder?

Vad fina noll sexor ni har! Verkligen! :love:

Jag har själv en noll sexa, men den är inte riden på, inte haft sadel, inte sutten på... Haha, jag känner mig lite bakom. :p
Hon har hbl mamma och ponnypappa. Jätte fin, hoppas hon stannar ponnyhöjd. Ser mer ut som en häst men med ponnykaraktär. Hon är vår lilla Mrs Houdini, rymma ur hagen.
Annars, är det nån skillnad på ponny föl vs. hbls föl? Med tanke på inridning?
Ska infoga bild nån dag!

Men är inte det lite tidigt att börja rida ut på 2-åringar nu? jag tycker inte att din häst ser så färdig ut i kroppen och hon är fortfarande överbygd.

Eller är jag helt ute och cyklar? Min tvååring ser defintivt inte färdig ut. Hon ska få växa till sig innan jag börjar rida på henne. Ok sitta in henne kan jag tänka mig att göra men inte mer just nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka