Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Stardust är en kopia av min 6-åring e. Paddock Camargue - Coed Coch Targed!

Vad har han för stam?

knapplån
bildbevis på en av de första turerna på egen hand. Hade mkt stöd av den lillalilla fuxen;
DSC00637.jpg

KL
idag var jag ute en liten sväng och gick med Jack på nya stället, det gick bra, fast vi kom inte så långt då man måste korsa en större väg, men det ska jag göra ihop med de andra hästarna nu i helgen

*kl*

Nu har även jag suttit på min 06:a:banana::banana:
Han var hur cool som helst och tyckte bara jaha vad gör du där?!?
Han är grimkörd i sidepullet och one rein stop fungerar jätte bra. SÅ jag ska sitta på honom ett par gånger till sen får han lllllåååååånnnnnnggggg vila fram till slutet av mars. Ska ridas in på John Moore clinic troligtvis i maj.

Min kille i sidepullet
23345172.jpg

kl

Tänkte lägga in lite bilder på mina godingar!

Detta är Trinitrotoluen TNT han korsning travare/nordsvensk/arab:

Detta är Shakirah K som är ett halvblod:

Ursäkta bildbomb :o

Idag åkte jag och lillkillen iväg till ridhuset för första gången. Det var första gången han åkte transport sedan vi köpte honom för 1 1/2 år sedan, så det var inte en dag för tidigt. Gick på transporten halvvägs innan han ryckte till, slog huvudet i taket och kastade sig ut igen... sedan var det jääätte-läskigt. Men efter några minuters trugande gick han på, vi kunde stänga och åka iväg. Jag tyckte att han var lite väl livlig bak i släpet, och när vi en kvart senare var framme förstod vi varför - han hade ryckt sönder den nya lädergrimman och stod lös - baklänges.

Avlastningen gick jättebra, och vi tillbringade 45 min. med att traska runt i ridhuset, hälsa på den jättesnygga hästen i speglarna, lite ledarskaps- och trailövningar, och undersöka allt i minsta detalj. Sedan var det på med ny grimma, lasta på, och åka hem. Stannade efter hundra meter för att kolla till honom, och då hade han gjort sönder den andra grimman också och stod och tuggade på den. Hade inte mer än två reservgrimmor med, så färden hem fick gå i repgrimman trots att detta är ett BIG NO NO. Avlastning hemma gick också jättelugnt...

Nästa gång blir det dubbla grimmor och dubbla transportgrimskaft för säkerhets skull, så att han fortfarande sitter fast efter att ev. ha ryckt sönder en...

Får väl börja surfa runt efter ny lädergrimma nu:D

Jösses vilken resa!
När jag var med TNT på sommarpremieringen i juli så var han ur grimskaftet i transporten när vi kom dit. När vi sedan kom hem var han ur grimman också..! Stolle-häst

Ja, man vill ju inte att det ska bli en ovana, att han lär sig att "rycker jag till ordentligt kan jag traska runt hur jag vill"... Ska införskaffa ett par lite kraftigare lädergrimmor och hoppas på att det funkar med dubbelt upp... Transportgrimskaften höll däremot, kanske vore bättre med klenare grimskaft, de är ju bra mycket billigare... Ska även sätta dit ett elastiskt transportgrimskaft istället, blir kanske inte samma tryck när han rycker till...

"Min" -06 är just hem flyttad till mig och är helt rå än så länge.

Har knatat några varv i ridhuset och hon nosade och kollade på allt första varvet och sen drog hon mest benen efter sig och ville vi skulle hitta på nåt roligare.
Idag provade vi träns för första gången, tog bettet utan problem men det var lite konstigt och hon tuggade och försökte spotta ut det, men när man fick morots bitar att knapra på så gick det kanon.

Super häftig är hon!

Uppdaterar om min lilla tulta
Hon är nu riden med full utrustning utan medhjälpare 3 gånger. Vi håller oss till skritt än så länge dock.
Rider henne med sidepull då hon trivs så mycket bättre med det än med bett. Men vi kör "bett-ledande tygeltag's träningen" separat och det går jättebra.
Har tidigare enbart ridit i rundcorallen men häromsistens så tog jag in henne i ridhuset (det var två andra hästar som reds där inne) för att vi skulle träna på att bara stå snällt stilla och kolla.
Satt upp och vi stod stilla en stund, sedan skrittade vi ett varv i ridhuset och följde efter de andra hästarna lite grann och gjorde några halter och ett backsteg. Gick över en bom också utav bara farten.

Hon är nu ca 148cm i manköjd och är ungefär 150cm bak. Hon har bara vuxit ett par cm under sommaren och är faktiskt riktigt fin i kroppen nu. Börjar bli ordentligt bred också, men det hör ju rasen till. :)
Chiliuppsuttetaugust.jpg

har haft full utrustning på min lilla dam och hon bryr sig inte det minsta, brukar rycka och banka på sadeln, även lägga lite tyngd i stigbyglarna men hon bara tittar på mig som om jag e helt knäpp, inte minsta reaktion, har just nu en bruten hand så hon har fått en liten kortare oplanerad paus.. men så snart gips är borta ska en vänninna hjälpa mig att börja sitta in henne, min vänninna är lite lättare än jag så det blir hon som får sitta nu, sen ska vi köra in damen så hon kan bygga lite muskler innan jag ska börja rida.
hoppas o tror dock att det mesta kommer gå bra, hon tar det mesta med ro

Hon är en paint:laugh:
eller ja, American Paint Horse som det så fint heter ;):D

Vad fin din är! Rolig teckning!
Vad är det för något?

Tack, han är en riktig guld-häst :love:

I övrigt har det varit löshoppning här.
Korsningen hoppade på lördagen 95 cm och han har växt massor. Showig trav och rund och bärig galopp. Skritten kan nog uppfattas som lite oengagerad.

Hblet hoppade idag söndag 90 cm. Hon var brunstig och busig = lite halvdan löshoppning så vi tog det lugnt (vilket vi gjorde på lördagen också iofs). Lasttränade sedan också med stängd mellanvägg. Gick superbra :bump:

Min lilla tyska dam (mäter 170 nu) är skrittat efter vägen med ryttare (och förare) Nästa tur ska läggas in lite trav. Hon har skött sig exemplariskt hitills:love:
hon är också löshoppad, longerad, tömlörd och rätt mkt körd i transport. Väldigt "hygglo" att ha och göra med:grin:
http://www.pixbox.se/pic_show_id23551767.html

pic_show_id23551767.html

Vilken snygging:love:. Önskar att min var lite större, hon är knappt 160:( Men hon växer förhoppningsvis mer.

Min har nu lärt sig ha AE-däckeln på i alla gångarter med svanskappa :D Så nästa steg börjar att leka med lite tömkörning, promenad osv. Vi byter stall snart så jag tar det ganska lugnt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka