Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

jag har ju som sagt också en 06a, igår kom de ut en equiterapeut till stallet och gick igenom min bebis, och allt såg bra ut, förutom att han dragit på sig en lite förkylning... men han sa även att min lilla kille ligger lite efter i utvecklingen några månader... är de några fler här inne som har någon 06a som är lite efter?

han sa att min bebis kommer att växa en hel del till, och att han växer nu så de knakar..

så va innebär detta... jo jag kommer att skjuta upp planerna om att sitta in honom i senhösten, så de får vänta tills i slutet på vintern eller i början på våren.. omkring mars-maj någon stans.. är de flera som kommer börja då? och tanken är att ja kommer att rida in honom i augusti-september 09...

Hur tycker ni de låter?

Jag hämtade hem min tjej i förrgår från sommarbetet.. Hon har vuxit lite volymmässigt men mäter fortfarande bara 151cm i mkh. Hoppas hon växer till sig för det är lite för litet, jag hade hoppats hon skulle landa på runt 158cm iaf.. Någon som vågar sig på en gissning? Mor är vbl travare 157cm, far är PRE ca 159cm.. Men nu är hon ju redan 2 år och 3 månader och bara 151cm.. Kan hon växa ikapp såpass mycket så hon blir ungefär som sina föräldrar i mkh tror ni?

/ Fredrik

Min är sen. Dels så blir hon 24mån först på söndag och dels tycks hon växa lite långsammare, är inte alls ikapp min förra tvååring som var just två när hon kom hem.

Men hon får vara sen, kommer visa på treårs ändå men det är för att ponny inte visas uppsuttet, löshoppningen kommer inte vara ett problem, andra gången hoppade hon 85 (med mkt drivning) och nu tredje gången hoppade hon 90 och då angav jag bara gångart in i serien, resten sköter hon själv.

Det ponny ska göra på kvalitén som 4-åring är ungefär samma som storhästarnas treårs (löshoppas fortfarande då), det löser vi på ett par månader.

Planen i höst är att "arbeta" tre dagar i veckan, vad vi gör beror på underlaget, ska försöka löshoppa så mkt det går (max varannan vecka ändå) och sen tömköra mkt i skogen och så jobbade vidare på long-rein på ridbanan.

Hon är uppstallad med fullskötsel i ett bra stall med kanonbra hage, så hon kommer sätta mycket muskler utan min inverkan :D

:) Om jag inte snurrat till det helt är det ponny du har?
Hur mycket är kravet höjdmässigt för dem på löshoppninge? (om det är med på deras "test" alltså? Ursäkta min okunskap i fråga men har ingen erfarenhet av just ponny då jag i stort sätt alltid haft häst bara)

SPAF skrev:
I ridhus där speciell löshoppningsring saknas byggs en sluten ring av bommar el dyl. Svängarna får ej göras tvära eller smala. För D-ponny är höjden på hinder 80-100 cm och maxlängd 90 cm. Måtten är sedan 10 cm mindre för varje resp. mindre kategori av ponny. Ytterligare höjning får ske om domaren anser sig behöva det för en säker bedömning av ponnyer med hög kapacitet. Speciell hänsyn med hinderhöjderna skall tas för de minsta ponnyerna.

Jag tror Patsy hoppade högre än 100 men det är jag inte hundra på, det var så längesedan. Hemma hoppade hon iaf 130-140 så det var inte så svårt för henne på treårs (8-7 hoppade hon då).

Som sagt, min ponny hoppar redan så högt hon behöver för ett "normalt" betyg men vi satsar förstås högre :D Vi gör det dessutom på "treårsvis", dvs värmer upp med att galoppera åt båda varven sen hoppar hon bara i vänster plus att jag höjer upp efter varje språng, sist hoppade hon fem gånger tror jag över oxern och då var sista på 90, alla gånger utan att blinka. Jag hoppas att hon kommer vara bättre förberedd än vad Patsy faktiskt var, jag hade inte ens sett ngt genomförande innan :angel:

Senast ändrad:

*kl*

Nu kan jag oxa vara med i denna traden :D
Kopte min 06:a i mandags, en valack e. Utah van Erpekom :love:

Nu till fragan - av olika anledningar slapptes han pa riktigt bete forst i borjan av augusti (var ute dagtid och inne pa natterna dessforinnan, i en mkt mindre hage an nuvarande) och jag hade tankt att han skulle fa ga kvar dar till borjan av oktober iaf. Sen ar tanken att han ska stallas upp men ff ga ut varje dag med andra ungdomar, men da sta pa stall pa natterna. Men, han tycker nog att livet i full frihet ar lite for "gott" for han vagrar att lata sig fangas :eek: det ar inga problem att visitera honom, lyfta hovar, borsta osv men forsok att satta en grimma pa honom :eek:
sahar har han inte varit tidigare (jag kande honom i 6 manader innan jag slog till :)) och jag tvekar nu om jag ska lata honom vara kvar pa betet eller om jag bor ta in honom redan nu, eller snart iaf.

Vad tycker ni?

Vilken rolig tråd!
Jag har en 06:a e.Silvano ue.D-Day. Han är supertrevlig och rör sig dessutom riktigt bra. Har suttit på honom ett par gånger och det har gått utmärkt.

Han är idag 162 cm. Mamman är 163 och pappan 172 (tror jag). Helbrorsan f-05 är 164 cm idag och en halvsyster e.Prestige är 173 cm. Hur stor skull eni gissa på att han blir? Han är inte alls färdig i kroppen ännu tycker jag.

22155882.jpg

22155883.jpg

22155884.jpg

Hur tycker ni han ser ut? Jag är så dålig på vinklar och sånt....

Så alla kommentarer ni har, ös på bara!

Min ligger också lite efter i utvecklingen, men det kommer! Vissa perioder växer han massor och sen "pausar" han lite igen.
Just nu har han jämnat ut sig till ca 158 fram och bak (skiljde 4 cm innan) men nu bör han biffa till sig lite.
Med tanke på hur han ligger efter rent utvecklingsmässigt sitter jag in honom höst/vinter 09. Mitt hblsto som dock är mycket välutvecklat sitter jag in nu i höst eftersom hon ska vara med på 3 års

Just nu går pojken på bete. O ska så göra en månad till iaf. Sen får vi se beroende på väder och lite stallomständigheter. Vi bygger hemma, men det kanske inte hinner bli klart till installning så då kanske det blir lösdrift nån månad eller ev tebax till hans gamla stall.

Vi åker till paddocken en gång i veckan för tömkörning. det funkar bra! Börjar ge efter i nacken o lyssnar fint på kommando. Transportåkningen har gett resultat o nu går han in i princip på en gång med linor på sidorna som tömmar.
Har börjat hängträna lite smått och planen är att kunna sitta på honom innan vi tar in från betet. Han tar det ganska bra. tycker att det är lite konstigt när man går men hittar inte på några hyss. Så vi tar ett steg i taget.
Hoppas på att löshoppningen kommer igång nu när ridskolan börjar för terminen. Då blir det förhoppningsvis löshoppning varannan vecka o tömkörning varannan. och sedan skritt i skogen med ryttare under hösten för att sedan "ridas in" efter jul. Målet som vi satt upp är 3-års, men vi får se om han visas riden. Det beror på hur mycket till han ska växa. Har inte mätt honom på ett tag, men gissar på 165 fram o lite högre bak.
Bilder kommer:)

Går det inte att snabbt lägga grimskaftet runt halsen då innan du sätter på grimman?

Idag har vi varit ut på första riktiga körturen, :D och tillsammans med en som red på annan häst. Det gick jättebra och vi provade även på lite trav. Han är fortfarande lite vinglig men det blir bättre o bättre. Har ju haft en som gått bredvid i början.
Han går även ( för det mesta ) rakt igenom vattenpölarna. ;)
Jättekul, nu finns det lite mer att jobba med. Och bra att han får börja sätta muskler innan det är dags för inridning.
Ska köra lite på bana också för att förbättra styrningen och jobba med lätta hjälper.

Jag har en 06:a efter Sandakan- maistic.

Hon borstas och pillas med nästan varje dag. Spolas och har träns. Har även testat att ha henne på lina, men hon är lite lat. Hon har även löshoppats 2 ggr. 1m eller något..:) Hon sköter sig fin fint!

Nu brukar ja ta med henne ut när jag rider min 11åriga vallack som ledhäst. Hon tycker det är jätte kul. Även nyttigt för henne att se mycket i skogen. Vi skrittar och travar lite. Detta gör jag en gång i veckan:)

Senast ändrad av en moderator:

kl

Jag har precis hämtat hem Elliot från betet, nu går han på bete i "hemmastallet" igen. Väldigt skönt att få hem honom då han varit iväg i tre månader.
Men, det är en helt annan häst att få hem. Det positiva är att han faktiskt blivit riktigt snygg. Men, han är nästan omöjlig att hantera, allt går bra så länge hans beteskompis är i närheten men går vi bort en bit är det som att helvetet brakar lös. Min tuffa kille har blivit kompisbunden, det har han aldrig varit förut. Fast det ska bort.
Nu ska vi repetera mycket av det vi gjorde i våras så jag är säker på att det sitter, han fick för långt sommarlov känner jag såhär i efterhand, i mitten av Juli borde jag satt igång,för redan då märktes det att han var ostimulerad. Jaja, något jag lärt mig till nästa år.

När det gamla sitter ska han tömköras en del, sadelvänjas, sittas in och så ska vi såklart fortsätta med ledarskapsövningar.I början av November tänkte jag börja rida så smått.

Det blev en halv roman om vår sommar.:)

Det är nackdelen med "en" kompis så länge som man aldrig går ifrån.

Men det går över :)

Jag ska ta "hem" min imorgon, på måndag kommer hovis men då är jag på Gotland så Cattis_E tar in min. Hoppas hon sköter sig. De har fått okej att låta bli att verka om hon inte gör det.

Sen ska jag titta på en lösdrift närmare jobbet. Är hemskt velig. Men där finns det en schysst ridbana på gården, rätt mkt skog att rida i OCH skrittavstånd till ridskola där det finns två ridhus, utebanor osv = allt vi behöver de närmsta åren (om man får löshoppa i det ridhus ridskolan inte använder eller på ridbanan).

Ska du inte ha kvar lillan i det blå stallet? Eller är det dit hon ska? Jag är rörig. Sköta sig kommer hon nog göra.

Vad blev det för jobb och vart?

För att återgå till ämnet, idag tog vi en promenad längsmed vägen. Gick ok, blev läskigt när inga hästar fanns inom lämpligt avstånd. Blev en tvärnit och lite bråk, men till slut gav han med sig, då vände vi hemåt igen.

Hon har varit nere vid Rolsta Kvarn i Märsta och betat för att titta på SJ-tågen :D Nu ska vi tillbaka till blå. Kanske att jag flyttar på henne, börjar jobba i Uppsala 9 september :cool: Ska kolla på lösdrift idag om vi hinner.

KL

nu har jag haft min i lite mer än en månad, och vi har hunnit longera, vilket hon fattar jätte bra vihar hängt på henne, löshoppat en gång, vart ute och gått,

försökt svampa lite, men det är inte populärt.

det som behövs tränas på är att backa när man står på marken, och att inte vara rädd när man svampar henne, och framför allt LASTTRÄNING, inte kul men måste göras!

kl
Det går bra för oss!
Rafiki blev två år den 16 juli. Han var väldigt lekfull i somras och höll på att bli alldeles oseriös. Nu har vi i alla fall börjat löshoppa och tömköra igen. Han är intresserad och tillmötesgående. Naturligtvis får han vara liten och busig också, men ett tag var allt lek på hans villkor. Det går ju inte. Nu funkar han dock kalasbra på alla sätt.
P7160031.jpg

Han går lätt ifrån de andra i hagen. Går med på promenader i terrängen, vi får göra det vi vill med honom. Äntligen är han grå! Jag tyckte visserligen att han var väldigt fin när han var brun, men just när han började skimla ur och var gråbrunsvartstickelhårig, det liknade ju ingenting.:o Nu ser man vad han har för färg i alla fall. Han är ganska precis 150cm nu förresten, så det räcker snart på höjden.
Så här såg han ut på sin tvåårsdag:
P7160043.jpg

Jag hämtade hem min tjej i förrgår från sommarbetet.. Hon har vuxit lite volymmässigt men mäter fortfarande bara 151cm i mkh. Hoppas hon växer till sig för det är lite för litet, jag hade hoppats hon skulle landa på runt 158cm iaf.. Någon som vågar sig på en gissning? Mor är vbl travare 157cm, far är PRE ca 159cm.. Men nu är hon ju redan 2 år och 3 månader och bara 151cm.. Kan hon växa ikapp såpass mycket så hon blir ungefär som sina föräldrar i mkh tror ni?

/ Fredrik

Hur ser hon ut i proportionerna? Högre bak än fram? Har hon växt i sina knän och kotor eller är de fortfarande för stora respektive för långa? Sånt kan ge en hint om huruvida hon kommer växa mycket mer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar