Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Nu har vi varit på Riksutställningen och jag behövde inte skämmas. Dels stod hon och sov hela dagen i släpet (åt lite till och från, får vattnat hö för hon dricker så dåligt på annan ort) och dels så fick hon 8 på typ och 8 på skritt och trav. Gångarterna är ju rätt trevligt att de är såpass högt bedömda, har skrittat sig till en nia också, hon är ju ändå bara två och växer fortfarande. (Totalt 38, tre åttor och två sjuor).

Bådar gått för framtiden ;)

Nu är det vila, ska beta bredvid järnvägen i Märsta from första augusti (perfekt miljöträning). Där har de även en schysst ridbana så jag tänkte ta upp long-rein igen samt lite linlöpning för att sätta kommandona för skritt trav galopp och stopp (dvs ingen träning som sådan) och jobba lite med bommar.

Sen när hon kommer "hem" igen så löshoppning, de har skitbra staket för det i stallet :D Kanske blir lite löshoppning i veckan innan de flyttar till andra betet, bara en gång för att ha gjort det.

Inga bilder dock från idag. Tyvärr.

Har min lilla tjej bortrest till Boden på sommarbete till sista augusti.. Funderar dock på att anmäla henne till unghästpremieringen i Luleå den 30e aug. Jag var och hä'lsade på henne på fredag och hon har byggt på sig och blivit mycket grövre under sommaren.. :)

/ Fredrik

hehe , det brukar ju vara så med sambos! ;)
antingen fattas öronen, bakdelen, hovarna eller mulen :D

Min 06:a Rödull som är islandshäst går just nu på hingstbete över sommaren. :)
I september ska jag visa honom på unghästmönstring.
Rdullhage.jpg

Det blidde löshoppning i onsdags :)

Tredje gången totalt och lilla Fröken börjar förstå vad det hela går ut på. Kunde driva runt henne själv TROTS kompis med på banan. Tror hon hoppade 5 vändor totalt, sista gången var oxern på ca 90cm och det klipper hon utan vidare.

Så utan tvekan, treårs - here we come :banana:

kl

var på sommarpremiering med min lilla skrutt, hur cool som helst och gjorde bara ett caprioléhopp :D
Eftersom han är korsning fick vi inga poäng men vi är jättenöjda ändå! :banana:

Jag ska anmäla min skrutt till unghästpremieringen i Luleå den 30e augusti.. Blir 3e gången för henne.. :)

Som jag skrivit tidigare är min Shiloh en halvblodskorsning. (Lyckat resultat av en tjuvbetäckning!)
Inkörd o körd regelbundetsen juni -07. Gick ett par gånger i våras på tömkörningskurs som var jättekul! :laugh: Han är en kille som behöver en hel del stimulans, och gillar när det händer saker. Är mycket positiv till allt och väldigt trygg i sig själv, men...... kan ibland vara envis :angel:!
Nu har han haft "semester" med kompisarna och bara varit häst. Men det får han vara annars oxå ;)! Har gått på lösdrift sen ½-års ålder (ca).
På höstprogrammet står löshoppningskurs i Flyinge den 6/9. Byte till nytt stall med paddock och till vintern nybyggt ridhus. (Har stått i ett travstall sista året.)
Ska även "i" och tränas att gå i sin nya marathon-gigg. Funderar på att gå med i Åstorp så vi kan vara med på ett par av körsektionens måndagsträningar för nybörjare o unghästar.
Men närmast nu i augusti väntar besök av vet. för vaccination m.m.

DSC00027.jpg

Bäste kompisen räcker tunga åt Shiloh!
DSC00025.jpg

Sen blir det bus o fler roliga grimaser! :rofl:
DSC00024.jpg

n568395224_1582096_6520.jpg

n568395224_1582094_5917.jpg

n568395224_1582095_6217.jpg

här är min skönhet, Desteny Twist e; Ragzzo.

har precis köpt henne och fått hem henne.
har börjat lite smått med att vänja vid träns och lite longering, har vart ute och gått en del med.

håller på att komma igång med inridningen nu, ska visas på tre års testet är tanken.

I dag har min "lilla" dam fått prova sadel och tömkörnkingsgjord för första gången.
Inga problem alls att lägga på dem. Tog det bara på gången i dag lugnt och fint. :bump:

Sedan kom hovslagaren, Ella håller på att utveckla bockhov :cry: efter en hovböld i våras och vi håller på att korrigera den.
Suck...jag är jätteorolig men förösker hålla mig kall och tänka positivt.
Förhoppningsvis går det vägen.

Liten uppdatering om oss...

Häromdagen gick vi en lite längre promenad än vad vi tidigare gjort ensamma, var borta i ca 45 minuter, och han var coollugn trots att tjejerna stod kvar i hagen och skrek efter honom. Han hade även på sig sadeln under promenaden, vilket var andra gången han hade.

Igår var det återigen dags för uppsittning, barbacka, och denna gången skrittade vi i ett par minuter i hagen innan jag hoppade av. Ingenting bekommer denne tuffa kille:laugh:

Nu ska jag verkligen ta tag i detta med tömkörningen de närmsta månaderna innan ridningen sätter igång på allvar...

Tack! Jag ska till klinik nästa fredag för att visa det för vet. Då kan jag åtminstone slappna av och veta att jag gör allt jag kan.

Min Ella fick i dag longeras med tömkörningsgjorden på och med den lite mer spänd.
Det gick jättebra lite bockningar men inte alls så farligt.

Allt flyter enl plan med andra ord :love::banana:

VAd kul. Jag har också ett 2 årigt ardennersto!
Vilka är hon efter?
Berätta hur långt du har kommit med din tjej!
ÄR det inte så att när man gör något nytt med hästarna så går det bra ett bra tag...sedan när dom blir varma i kläderna så börjar dom trixa. Deras självförtroende har blivit bättre.
Du får gärna skicka ett mess o berätta om din häst och framsteg. Alltid kul med ardennerfolk!
Ska du visa henne som 3-åring också?

Hon är efter e: Revill u: Goldie ue: Cello.
Hon är en jätte trevlig häst. Får beröm av många att hon är så lugn o snäll. Det går jättebra med henne. Har börjat tömköra henne nu och hon är super duktigt :D Ja jag ska visa henne som 3-åring är det tänk. Vem är din efter då? Ska du visa henne?

*kl*

Min lille vilding är inne i växtperiod så han får vila från arbet för tillfället.
Var och fottade han och kompisen i går på betet.
22778271.jpg

Helan och halvan =)
22778268.jpg

har han breddat sig något bak?
Juni
21659303.jpg

I går
22778273.jpg

Dum fråga men hur mycke jobbar ni era 06:or under växtperioderna?

Sitter här och är rastlös, vill göra något med hästar. Är van vid att rida 5 dagar i veckan så det är klart man får lite abstinens.

Tänkte att promenade kan väl inte slita allt för mycke under växtperioderna och då är det promanader ute i skogen utan utrustning, utan mer som miljöträning.
Vad gör ni mer under växtperioderna?? Vill ju inte överelasta honom.....

mina går på vila sen 1 juni och ska börja grejas med rätt snart igen :)
Brukar göra något "svårare" max 1 ggr/vecka och ngt "lättare" max 1-2 ggr/vecka.
Svårt att svara på eg.!

Jag brukar köra 1-2ggr i veckan. Så hon får tänka igenom och samtidigt vila sej. I vinter ska jag öka till 3grr i veckan. Men jag brukar köra markhantering i hagen, men det är inte alls mycket eller länge 5-10minuter kanse. Men då är hon ju lös :) och det brukar jag göra rätt ofta :) Men det är olika från häst till häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka