Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Jag har 2 st 2 åringar.

Stoet ett halvblod är hängd på, longerad (1 gång och det gick super så det la vi av med sen) haft sadel och träns. Löshoppad 110 cm. Hon ska sittas på till hösten och gå 3 års testet nästa år. Otroligt svår lastad häst, hon har sommarvila t o m 1 sep sen ska vi lastträna 2 ggr/dag!

Valacken är en korsning och har gjort samma saker som stoet (dock ej hängt eller longerat) han är inte lika utvecklad i kroppen så insittning kommer tidigast ske nästa höst!

Hur högt ska dom hoppa på 3 års testet ?

Håller på och löshoppar min 2 åring just nu och hon hoppar upp till 110 just nu med god marginal .

När vi var på strömsholm i år så sa några vi frågade att dom skulle hoppa 130 för att få en 6:a . Stämmer det ?

På Grevagården är det väldigt växlande hur högt de löshoppar. Men överlag tycker jag de löshoppar dem onödigt högt. En del tom 140! :eek: Men minst 130 bör du ha tränat den på inför testet. Stackars bebis-hästar... :(

När planerar ni att sitta in/rida in era hästar?

Till vintern/början på nästa år. Och till och med det tycker jag är för tidigt egentligen :( Eventuellt blir det framskjutet om jag inte anser att hon är redo, funderar på att skippa treårstestet då jag eg. tycker att de ska få vara bebisar så länge som möjligt. Vill ju att min vän ska hålla hela sitt liv - inte gå sönder i förtid för att jag inte kunde bärga mig!! :mad: Förstår inte alla som redan nu suttit flera gånger på sin bebis... de är ju långt från färdiga att sitta på vid två års ålder! :eek: Jag ska köra in henne först så hon får muskler som orkar bära upp mig sen när det är dags.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan inte se att min tvååring skulle ha tagit skada av en 45 kg person har suttit på honom 1 minut åt gången.
Jag tror att risken för att hästarna går sönder är större om dom från att ha gått och gjort ingenting plötsligt börjas "jobba hårt" för att gå ett treårstest och sedan ställs av igen, än om man tidigt och långsamt jobbar med dom regelbundet.

Jag har ju 2 unghästar - en 05'a och en 06'a och jag vill ju naturligtsvis att båda ska bli hållbara hästar som jag har glädje av länge, och jag tror att en viss belastning tidigt faktiskt är bra för skelett, leder och senor.

kl

Ja då hoppar jag in och säger "hej!"

Har en hingst född 2006 e: For Feeling ue: Krius xx- Martell.
Han har gått på lösdrift med andra hingstar och har inte gjort så mkt alls. Kom hit för en månad sen nu och vi har endast promenerat lite och vardagsvisiterat. Han är en mycket ödmjuk och trevlig kille och jag ser verkligen fram emot att få arbeta med honom.:)

Sen har jag också en ostammad shettis född 2006. Honom har jag lasttränat, longerat mkt mkt kort stund, sadelvan och tränsvan. En klippa att hantera. Inga juveler kvar på honom.

Bild på grabbarna grus

fenomenmidsommar08.jpg

All information som man behöver inför tre års testen finns att finnas på ASVH hemsida under unghästbedömning och treårstest.
Här kan man läsa "citat"

Begynnelsehöjd 80 cm, och efter ca 6 språng bör höjden 1,1 m och maxlängden 1,2 m ha uppnåtts. Denna storlek på hindret, både i höjd och längd, skall hästen övervinna för att få betyg 5. Ytterligare höjning till max 1,3 mfår göras för hästar som visar sig kapabla härför,
men hindrets längd skall då vara max 1,2 m samt vara av normal oxertyp.

Så att träna allt för högt redan nu behövs ej!!!
jag tycker att de kan löshoppas nu för att de ska lära sig att förstå vad de ska göra och för att VI ska lära oss vad vi ska göra.
Hästarna kan löshoppa efter ett par gånger, frågan är om vi kan lotsa dem rätt genom ringen...

All information som man behöver inför tre års testen finns att finnas på ASVH hemsida under unghästbedömning och treårstest.
Här kan man läsa "citat"

Begynnelsehöjd 80 cm, och efter ca 6 språng bör höjden 1,1 m och maxlängden 1,2 m ha uppnåtts. Denna storlek på hindret, både i höjd och längd, skall hästen övervinna för att få betyg 5. Ytterligare höjning till max 1,3 mfår göras för hästar som visar sig kapabla härför,
men hindrets längd skall då vara max 1,2 m samt vara av normal oxertyp.

Så att träna allt för högt redan nu behövs ej!!!
jag tycker att de kan löshoppas nu för att de ska lära sig att förstå vad de ska göra och för att VI ska lära oss vad vi ska göra.
Hästarna kan löshoppa efter ett par gånger, frågan är om vi kan lotsa dem rätt genom ringen...

Skrev aldrig att man borde träna högre NU, skrev vad unghästen bör kunna innan treårstestet. Sen spelar det ingen roll vad de skriver på ASVHs sida. Jag skrev vad som faktiskt görs IRL på Grevagården.

Det spelar ju väldigt stor roll vad ASVH skriver då det är dem som sätter riktlinjerna! Personen innan frågade hur högt de behövde hoppa på treårstestet, då ska man väl inte skriva vad/hur professionella personer som jobbar inom det och antagligen har rätt bra koll på sina hästar får man hoppas. (de gör inte alltid rätt)
Tycker det är mycket bättre att berätta vad som är riktigt istället, hästen behöver kunna hoppa 130 och det kan man testa två tre veckor innan treårstestet innan detta behövs det bara att hästen ska lunka runt i ringen över små hinder.
Du tyckte inte om deras sätt att löshoppa, då du skriver att det är för högt varför rekomendera vidare då att de bör hoppa den höjden?
Du skriver att bäbisar ska vara bäbisar, tycker jag med, men rekomendera det till andra oxå!

Jag fattar inte vad du klagar på? Jag skriver samma saker som du? :confused:

Hon siktar på treårstestet. Jag skrev vad de behöver kunna inför treårstestet. Och på GG i Skaraborg så kan de testa dem upp till 140. Vansinne skrev jag, men om man nu nödvändigtvis måste vara med på 3-årstestet och vill få bra poäng så får man ju rätta sig efter domarna. Punkt.

Citat från det jag skrev. Vad är konstigt med det jag skrev?
Läs igen. Jag skriver EXAKT samma som du.
På Grevagården är det väldigt växlande hur högt de löshoppar. Men överlag tycker jag de löshoppar dem onödigt högt. En del tom 140! Men minst 130 bör du ha tränat den på inför testet. Stackars bebis-hästar... :(

Läste ditt inlägg igen och förstår nog problemet - du fattade inte att vårt treårstest i Skaraborg görs på Grevagården. Eller? :idea:

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Idag är matte om möjligt ännu stoltare:love: Vi gick en liten promenad tillsammans utan några som helst problem - trots att stona stod kvar i hagen och skrek efter honom. Vi gick förbi de läskiga HighlandCattle-korna, vi stod vid stora vägen och tittade på när några långtradare åkte förbi innan vi gick över, vi mötte bilar, nosade på en läskig släpkärra och hämtade posten och inspekterade brevlådans innanmäte innan vi gick över vägen, förbi korna och hem igen. Och inte en tendens till att bli rädd för något - bara nyfiken! Sedan fick jag ett ryck och tänkte sitta på honom igen en sista gång innan jag fokuserar träningen på inkörning. Sagt och gjort, husse kom ut och höll i honom, jag satt upp och vi skrittade en 4-5 steg innan vi stannade och jag gled av igen. Så nu var första ridturen avklarad:D

Jag är inte heller orolig för att överbelasta, men under tillväxtperioderna är det ju lämpligt att ta det lilla lugna. Men min kille har verkligen utvecklats en hel del på bara ett år, både fysiskt och psykiskt. Eftersom han är en korsning har vi egentligen inga 3-årstest eller annat att satsa mot, så vi tar det i den takt vi känner för. Dock är planen att ridas in nästa vår, och första tävlingsstarten året därpå om allt flyter på. Till vintern blir det små skrittrundor på några minuter varvat med tömkörning, löshoppning och ev. körning. Och så att gå med som handhäst såklart...

*KL*
Nu när ni ändå diskuterar treårstestet så måste jag bara fråga om hästen måste vara inriden för att gå treårs eller är det bara om dom ska få diplomet? (om dom nu får det) :confused:

Ja, för att få diplom måste du göra ridprov. Så då måste hästen vara inriden.

Ridprovet är ju frivilligt, men utan ridprov inget diplom. Dock så får du ju samma poäng/behålla den.

Lillskit här är i växtfas och så trött, så trött.. Nutte. Annars har han inte gjort mycket, mer än blivit fet *sucka* Hopplöst tjock är han. Mest bara fått vara häst sen löshoppningen.

Men idag klarade vi av sadelvänjningen, han är som sagt rätt okomplicerad den lilla, så jag la på sadeln lös. Hej matte, ska vi göra nåt kul sa han? Då slängde jag runt med gjorden. Han gäspade.

Så jag spände gjorden, och då är det en tryckfördelargjord, dvs 'extra läskig' (min förra ungis vägrade röra sig med den, kan inte aaaandas tyckte hon *s*). Han spelade lite med öronen och undrade vad jag höll på med, men rörde inte en hov.

Sen skrittade vi runt i stallet, inte minsta bekymrad alls. Så, lika odramatiskt som väntat. Men jag får ÅNGEST, hur bred kan en ponny BLI egentligen? Sadeln som ligger på är inte direkt smal i sin bomvidd om man säger så, utan rätt bred, motsvarande bomvidd 32.. och den är åt helsike för smal.. arrgh..
Jag som hade tänkt sitta in i den, vad ska jag NU försöka hitta på?

Ett par bilder, han ser mer skimlad ut än han är pga blixten. Manen är som den är pga eksem tyvärr :cry:

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

Okej, men vid vilken tid brukar treårs vara?

Min 06 är väldigt liten och outvecklad än så länge, vill därför inte rida henne till hösten utan vill vänta till nästa år, tror du man hinner med inridning innan treårs? annars så får hon gå utan att bli riden (om man nu har sån tur att få diplom) :D

I maj brukar de flesta treårstester gå.

Ska börja sadel och tränsvänja min unghäst nu till semestern. Har inte hunnit eller orkat ta tag i det pga tidsbrist.

Men hon är iaf regelbundet löshoppad och åkt transport flera gånger. Och har än så länge inte reagerat på något varken täcken eller skydd.
Däremot hatar hon när man borsta eller klipper manen... och givetvis har hon en ENORM man och svans och jag har ingen aning om hur jag ska få den i ok skick.

*kl*

Har börjat promenera lite med min buspojke. Han readerar inte för bilar :banana: och kanppt för cyklar, lastbildar och åkgräsklippare. är så stolt över honom.
I för går introducerade jag pallen för honom (använder alltid pall när jag sitter upp) den brydde han sig inte så värst mycke om. Satten den berdvid honom och han tyckte mest att "jaha sak den stå där" så jag klev upp och klappade honom på hela kroppen och det brydde han sig inte heller om.

Är så stolt över honom. Har ju bara ägt honom i 5 veckor och redan ser jag framstegen han gör. Han var knappt hanterad mer än till och från hagen innan och VÄLDIGT bortskämd!!!!

Alla ni med 06:or som det är tänkt ska starta 3 års testet 09, när ska ni börja rida in? Eller ni har kanske redan börjat? Hur ser eran plan ut?

Nu har jag ponny så de ska visas ridna som fyraåringar först.

Men jag skulle sitta in under hösten (förutsatt att den är tillräckligt modig) se till att det går att få alla gångarter rakt fram (det kollar man lätt av ute, behöver inte rida långa pass alls).

Sen vila över vintern och så en check på våren att gångarterna fortfarande sitter. Fortfarande inga långa pass och inget nötande på ridbanan (skritta fram ute, avsuttet, in på ridbanan, skritta, trava och galoppera i bägge varven och sen sitta av och skritta av ute).

Min är ju också ponny, men planen är ungefär som lil-sis, och planen är likadan som om han skulle gått ett treårs med ridprov i vår.

Insittning i höst. Dvs matte sitter på ryggen, och så knallar man i skritt över stallplanen, gör halt, matte sitter av. Efter några såana gånger samma sak, men skritt - halt - fortsätta skritta (ner till postlådorna, rena äventyret *s*) - halt, och så hem igen. Sträcka på typ 25 meter enkel väg. När det fungerar (det brukar gå att göra andra - tredje gången utan problem) så lite 'längre' tur, typ 100 meter, och prova några meter trav med matte på ryggen.

Sen smälta över vintern.

På våren köra en snabbresume av hösten, och sen bygga på därifrån, långsamt och försiktigt. Uppsutten galopp räknar jag komma till på vårkanten. Då kommer han att ha kommit upp i riden 30 min/gång 3 dagar i veckan, i skritt och trav. Där brukar jag lägga in lite galopp, låta dem rulla över när de bjuder på det. SÄllan något dramatiskt.

Sen betesvila, och så fortsätta utbildningen på hösten som treåring. Inte förrän då kommer han sätta sin lilla hov på en ridbana med matte på ryggen iaf. Jag rider alltid in ute (och alltid själv), och när de är etablerade i skritt, trav och galopp ute, och har börjat fatta för hjälp, då blir det första passet på ribana.

Det här är planen, men till syvene och sist är det dagsformen på lillkillen som avgör, dvs hur han växer och hur klar/inte klar han är. Dock så som han ser ut nu så är det absolut inga problem hålla sig till plan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar