Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

*kl*

Vi har löst lastningsproblemet så nu kan jag lasta själv. Det underlättar kommande aktiviteter i ridhus etc. :)

Hon har även börjat äta kraftfoder = 5dl fibergi elit, 5dl havre 1dl krafft rehab 1 dl krafft lusern 1 dl krafft protein.

Sen är hon mätt.

Mamma mia.

Men det blir snart bete så hon kommer nog lägga på sig ändå. Annars får jag ge henne morgon och kväll.

*kl*

Var i väg på trail/miljöträning med Wille i går.

Han var jätte duktig och var med på det mesta :banana: Han gick fram och lekte med paraplyer :rofl:, gick över presening men inte under, gick över bro och genom bom labyrint utan att tveka :banana:

det ända han satte sig emot var lastningen, men nu är det lastträning som gäller :devil::devil:

Lite bilder
21342389.jpg

21342391.jpg

Hur mycket kan era 2 åringar ?

Min skrutta som är e Akribori går att ha lös igången lika bra som att sitta fast, går att hovarna jätte bra, lastningen går jätte bra även om hon varit tveksam att kliva in i transporten själv (haft sällskap förut), går att tömköra i skritt och trav själv och arbetar i form, Löshoppar upp mot 1 meter, går promenader i skogen osv .

Detta är min första bäbis häst, köpte henne som 11 månader . Är det ungefär vad dom skall kunna vid 2 års ålder ?

Ska ni rida in era hästar själva eller skicka iväg dom på inridning ?

Uppdatering från mig och Coronis.
Lillskruttan har gått på bete ett par veckor nu utan mer hantering än en massa gos i hagen och kolla fossingarna. Igår fick jag för mig att plocka in henne. Vilket gick riktigt bra!inga problem att gå ifrån kompisarna i hagen. Kommer in i stallet och ställer henne i en av spiltorna då hennes box var upptagen av April som kommit hem från betäckning. Helt plötsligt efter sisådär 5-10 min av borstning får Corona syn på April och får totalt spel. Hon höll på att riva sönder hela spiltan. Tur var att bästa kompisen Sune precis var på ingång så han lugnade ner henne. Det kunde slutat illa....:crazy:

I november -07 köpte jag Vilda född juni -06. Hon är en korsning mellan Nordsvensk brukshäst och Gotlandsruss. Nu är hon ca 133 cm i mankhöjd. Hennes helbror (8år) är slutmätt på 147cm.

Detta är min första häst. Det är en utmaning att börja med en unghäst. Spännande och jag lär mig massor varje dag.

Vi tränar en hel del från marken. Nu kan hon göra halt, rygga, vända på framdelen(en bit) på kommando. Vi går ofta på promenader, tränar lite i paddocken, och tränar även löst i hagen. Har prövat att longera henne, men då hade vi en period då vi inte funkade så bra ihop. Hon testade mig en hel del. Nu när hon åter börjat lyssna på mig är det dags igen. Jag har även tänkt köra in henne i sommar/höst.:)

Lite mer om oss: http://perasperaadastra.bloggagratis.se/

kl.
Idag var hovis här och skodde mina andra hästar, min 06.a nisse har jag pysslat om hovarna på själv sen han reste sejo landade på vår gamla hovlsagare :crazy:
Har inte vågat låta nån prova sen dess heller utan fixat honom själv o försökt träna bort de där olaterna.

Kände idag att de var alldeles för längesen någon utbildad tittade på honom så jag tog in honom o förvarnade min nya hovis att han kan vara ett monster men sista tiden har han mognat o blivit lugnare.
Hon tog de så försiktigt med honom o han stod som ett ljus hela tiden. Var så himla kul o se. Visst var han spänd o han hade nog kunnat tjura ihop när som helst men eftersom vi båda var så lugna med honom så fann han sig i behandlingen.
Nu tog vi så lite på honom o så fick jag tips på hur jag skulle verka själv för o underhålla och träna honom.

verkar som att grabben kanske blir helt hanterbar till slut ;)

igår la jag på honom sadel o träns o gick omkring på ridbanan med honom , hängde lite på honom o innan de var klart så satt jag på honom, hur lugn som helst.
Så de känns skönt att dumheterna han visat i hanteringen av hovar mm inte verkar finnas i "ridningen".
fast jag ska väl inte ropa hej än :D

Jag kommer att rida in min själv. Har gjort det med min förra också.
"Min" är min 2-åriga morganvallack som jag köpte i april. Det jag gör är; tömkörning, både med sele och med en westernsadel på så han får börja bära lite och vänja sig. Jag gör promenader o klättrar, nu med westernsadeln. Har lekt med presenning, plåthink. Ska testa paraply också. Har jobbat honom i rundcorallen. Där löshoppat ett hinder.
Jag har hängt på honom 2 gånger och han bryr sig inte mkt. :)
Tanken är att påbörja inkörningen när som helst. Och sen köra honom tills det är dags för inridning. Det har man mkt tillgodo av sen vid inridningen.

Han blev skodd för första gången för några veckor sen och det gick jättebra. Jag är så glad för denna kille som är en av de coolaste och oräddaste hästar jag träffat. :rofl:
Jo, och så går han i skrittmaskinen ibland.

MIn kille har haft lite sommarlov, men nu har vi börjat köra igång igen efter 4 veckors vila :) han är lika go och glad för de, vi har börjat använda skydd också, vilken han tyckte var sååå äckligt första gången och löft benen 20cm extra motför va han brukar göra :)
Har varit ute och sprungit i skogen nu med hundarna utan problem, lyssnar så galant så man blir sådär mamma stolt =) har inte suttit å honom än, men tanken är väl att de skall vi väl försöka oss på innan sommaren slut...

När planerar ni att sitta in/rida in era hästar?

lite bilder på bebisen!

jiovedi1011.jpg

jadu visst växer han =)
jiovedi1005.jpg

*kl*

Här kommer nya bilder på min 06'a Invincible , korsning arab/vbl travare - 154 cm hög just nu.

Vi håller mkt på med tränsträning då Vincent tycker att saker i munnen är fruktansvärt.
Jag har suttit på honom 2 ggr utan problem - sadel, skydd, täcken mm är heller inga problem.
Börjat lite smått med longering och även det går riktigt bra.

Snygging !

Jag har suttit 2 ggr på min kille redan - och har väl tänkt göra det regelbundet framöver.
Inridning däremot får nog vänta då Vincent är mycket bebis ännu i både kropp och själ.

Min är alldeles för ofärdig i kroppen för att ens fundera på insittning och än mindre inridning.

Det är nästa års projekt :)

ja min är också fortfarande bebis, så inridningen kommer jag inte börja med förns nästa år.. men de finns såå mycket man kan göra nu så de känns ändå så himlans nära :)

Svarade visst på ett jättegammalt inlägg. Hoppas att problemet har löst sig för dig Iva. Förlåt ni andra. Får skylla på att det är mitt i natten

Senast ändrad:

jag har suttit på min en gång.
kommer väl sitta upp på honom regelbundet men han är inte tillräckligt färdig i kroppen för någon ridning.
Utan jag jobbar honom för hand o så sitter jag upp ,skrittar några steg ,sen hoppar jag av.

När planerar ni att sitta in/rida in era hästar?

Jag kommer troligen att vänta till min häst är 4 år, men man vet ju aldrig hur han utvecklar sig. Jag väntar hellre lite för länge, vi har ingen brådska :). Dessutom är han alldeles för omogen både i kropp och huvud än så länge.

Yes!!!!
Ikväll satte vi hästen för vagn och han fick dra vagnen och kusken runt på ridbanan. Det gick jättebra och han hade öronen framåt hela tiden. Inte en sur min.
Det är ju så himla roligt när det går så bra och jag blir bara mer o mer glad i honom.:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar