Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

ok.
Då är jag inte helt fel ute när jag jobbar med min grabb 3 dagar och sen låter han vila 4 dagar, dock väldigt flexibelt. Sen om några veckor ska han få 2 veckor att bara vara häst.

men jobbar menar jag miljöträning och NH, backa för komando, flytta bakdel och framdel och inte mer än max 15 min per gång.

*kl*

Hej och hallå, har inte läst tråden (inte ens första inlägget ha ha!) men tänkte berätta lite om min 2-åring och hur långt vi har kommit :)

Han är en hingst e Aerline H ue Goldlöwe

En kille som inte var så stor när han föddes men det har han tagit igen nu! Vi har inte mätt honom men tippar på att han är runt 160 cm. Han har gått på lösdrift hela livet med lite andra grabbar i samma ålder, han är nog lägst i rang och har ärvt sin mammas döcoola psyke.

Löshoppat har vi gjort två gånger, nemas problemas med det så nu ska han inte göra det mer förrän i höst.

Om en vecka ska jag hämta hem honom på bete och passa på med sadeltämjning när han är lite tjock och slö :p Förhoppningsvis kommer jag upp på ryggen också så vi kan ta lite skogsturer med hagkompisen.

Lägger in en bild från förra veckan på prinsen:

IMG_2161.jpg

Lite olika, när jag känner att det passar tidsmässigt, vädermässigt och när jag känner att pålle har koncentration att ta till sig det jag ber om.

Dock duchar vi vid behov, miljöträning får han när tillfälle ges - jag jagar grävmaskinerna på gården ;). Borstar gör vi varje dag osv. Men utöver daglig hantering så aktiveras han ett par dagar i veckan kanske ungefär. Som sagt - vi har ingen brådska :laugh:.

men jobbar menar jag miljöträning och NH, backa för komando, flytta bakdel och framdel och inte mer än max 15 min per gång.

Backa, stanna flytta undan osv gör jag hela tiden när jag hanterar min häst, så det ser jag inte som någon träning som sådan. Det är något jag gör till och från hagen, i stallet osv, inget jag går upp på ridbanan för att göra.

Vi har börjat lite med att kliva upp på saker ex träpallar. Dvs styra hästens alla ben dit jag vill.

Backa, stanna flytta undan osv gör jag hela tiden när jag hanterar min häst, så det ser jag inte som någon träning som sådan. Det är något jag gör till och från hagen, i stallet osv, inget jag går upp på ridbanan för att göra.

Vi har börjat lite med att kliva upp på saker ex träpallar. Dvs styra hästens alla ben dit jag vill.

Jag gör detta på banan dels pga att jag har hästen inhyrd och inte tar in och ut själv, dels pga att jag har bara ägt hästen i fråga i 2 vecka och han är inte alls tränad. Därför tränar jag detta på banan som en början på att få bra komunikation.

*kl*

I onsdags så lasttränade vi, höll på att bli galen :devil: för hon samarbetade inte alls. Provade "vänta och muta" - metoden men det fungerar inte så bra på henne. Så vi drog in henne och gick sen igenom (fronturlastning). Gjorde så två ggr på onsdagen och sen fick det vara.

Igår så var det samma visa, öppnade upp släpet och lastade, den här gången gick hon på med en gång. Så vi gick igenom en massa gånger och när det fungerade helt utan snöre så började vi stanna henne I släpet och mutade lite.

Sen backade vi ut osv.

Och sen fick hon stå och äta hö en stund, sen tvättade vi henne, gick på skogspromenad med lek, lekte på ridbanan (long-rein och hoppning i snöre), lämnade henne i box över natten med massa hö.

Idag så gick lastningen hemma prickfritt. Som vanligt så åkte hon bra.

Väl på plats på utställningen så skötte hon sig bra som vanligt (vad annars...) men föll inte dagens domare i smaken så det blev 76786 = 34p och en gul rosett. Årets spann på poäng är därmed 5 :D (39 38 38 34).

När det var dags att lasta inför hemfärden ville hon INTE. Så det blev att öppna upp släpet igen, dra på henne en gång, sen gick hon utan draghjälp så vi gjorde som igår, dvs gick igenom flera gånger, stannade och åt och sen stängde vi och for hemåt lugnt och värdigt ;)

Nu är hon ute i hagen och laddar för morgondagens utställning!

Jursta04.jpg

Hej allihop

Corona har intagit sommarhagen och lagt sig till med en synnerligen fin kula till mage. Bilder kommer framöver när vädret är såpass dåligt att man vill sitta in och greja framfrö datorn:D

Haha ingen sommarkula i sikte här inte :D

Igår blev det 67877 = 35p så ett bättre. Och domaren tyckte hon behöver äta. Det tycker jag också. Det gör däremot inte Stardust.

Ska ut och beta för hand några timmar om dagen, får se om det hjälper.

Hingst född 06. Hamilton-Carte dor-Pilot. (160 cm)
Med "totte" så tränas han till och från hagen givetvis. Annars så tar jag han ett par dagar i veckan med släppa lös i paddocken med skydd och träns... Borstas varje dag uppbunden. pälsglans har han fått vänja sig vid ( då min tävlinggshäst hatar sprayflaskor) Lite löshoppning någon gång i månaden... och ibland får han ha sadel på sig. Han är jätte duktig med allt så jag inväntar bakslaget :P blir väl när man ska rida in honom... ;)
totte_fiin.JPG

totte_2.JPG

*kl*

Uppdatering från Samwise och mig!

Under våren har vi kämpat med lastning och longering.
Att gå på transporten är inga problem, men det är väldigt bråttom ut!
Han kan backa riiiiktigt långsamt och försiktigt av, men lite för ofta glömmer han bort hur duktig han faktiskt är när han backar så långsamt, och istället kastar han sig ut.

Gällande longeringen så är han jätteduktig. Longeras med sadel, träns och benskydd. :)

Löshoppningen har han också fattat poängen med nu! Sist gång såg han ut att tycka det var riktigt roligt! :D

Planen är att jag skall sitta på honom i sommar. Han blir två år i slutet av juli så uppsittningen kan allt vänta ett litet tag till tycker jag.

Just nu går han på bete med jämnårige brorsan och med min ponny som älskar att hålla koll på "ungarna"! :D
Samwise längst till vänster.
buke.jpg

Ella var sån vid lastningen också ett tag, smidigt in och ut men lite för ofta ville hon backa fort ut.. Tills hon halkade på rampen för några månader sen och gick ner på knä, sen dess backar hon jätteförsiktigt..

Hejsan!

Har inte läst tråden så noggrant. Men har en 2åring.
Ardenner,sto och helt underbar.. snäll på alla vis. Sommarpremieringen kom vi tvåa av fem förra året(hmm va det fem?) o vi fick beröm för mycket välhanterad :D

En sak med henne att hon har börjat få för sej att kasta sej bakåt t.ex när man ska sätta på henne bröstselen då får man prata med henne lungt och ta det lungt efter en lång lång tid lyckas jag och d¨är det inget liksom, snäll att tömköra och itne rädd för nått litar på mej. men det med att hon kastar sej bakåt gillar jag inte direkt. Kan det vara så att hon börjat komma in i hennes trotsålder?
För annars är hon ju så snäll att hon blir dum :p

/Jess

*kl*

Idag är matte jättestolt över sin lille buse:love:

Han har fått vila någon vecka utan någon träning, men idag var det dags för lite arbete. Arbetade honom lite på slak töm på stor avlång volt, och för första gången gjorde han kanonfina galoppfattningar i båda varven. Var även jättelyhörd och avsaktningar och halter var nemas problemas, han läser mitt kroppsspråk perfekt! Sedan travade vi över några cavalettibommar, även det utan några problem trots att de var upphöjda. Känns som om allt är så lätt, så jag börjar bli lite orolig för när problemen ska komma? Har även suttit på honom ett par gånger till, så nu har jag suttit på honom 3 gånger...

Nu är planerna att fortsätta med arbetet på töm resten av sommaren, samt försöka ha med honom på lite längre rundor som handhäst. Till hösten ska jag sitta på honom lite mer och börja skritta uppsuttet, känns som att det kan vänta tills dess då det inte varit några poblem hittils.

Har även haft lite sadlar hemma på prov då de jag redan har hemma är för smala för herrn, och tror att jag hittat en som kommer passa finfint för ytteligare sadelvänjning och de första ridturerna...

Någon mer än jag som tycker det känns som en evighet innan man kan börja rida dem ordentligt?

Här kommer ett par bilder från dagen:

Huvudbild:
21222703.jpg

Cuben jagar kor:
21222704.jpg

*kl*

Idag är matte jättestolt över sin lille buse:love:

Han har fått vila någon vecka utan någon träning, men idag var det dags för lite arbete. Arbetade honom lite på slak töm på stor avlång volt, och för första gången gjorde han kanonfina galoppfattningar i båda varven. Var även jättelyhörd och avsaktningar och halter var nemas problemas, han läser mitt kroppsspråk perfekt! Sedan travade vi över några cavalettibommar, även det utan några problem trots att de var upphöjda. Känns som om allt är så lätt, så jag börjar bli lite orolig för när problemen ska komma? Har även suttit på honom ett par gånger till, så nu har jag suttit på honom 3 gånger...

Nu är planerna att fortsätta med arbetet på töm resten av sommaren, samt försöka ha med honom på lite längre rundor som handhäst. Till hösten ska jag sitta på honom lite mer och börja skritta uppsuttet, känns som att det kan vänta tills dess då det inte varit några poblem hittils.

Har även haft lite sadlar hemma på prov då de jag redan har hemma är för smala för herrn, och tror att jag hittat en som kommer passa finfint för ytteligare sadelvänjning och de första ridturerna...

Någon mer än jag som tycker det känns som en evighet innan man kan börja rida dem ordentligt?

Här kommer ett par bilder från dagen:

Huvudbild:
21222703.jpg

Cuben jagar kor:
21222704.jpg

Tycker bilder är väldigt fin, stackars ko bara haha ;)

Hehe, de är vana;)

De går i en ganska stor hage och behöver inte gå tillsammans, men alltsom oftast går kor och hästar tillsammans och betar... Lilleman tycker bara att de är för lata och behöver aktiveras ibland:devil:

Cap Alcantara TA e. Alcatraz - Cap Calando (Capitol I - Cor de la Bryére)

IMG_1948.jpg

Är sadel-, träns-, sel- och benskyddsvan.

Van vid all sorts hantering ex. spolning, går på samt åker fint i transport.

Har börjat med longering (inte många varv alls, men bara så hon fattar principen med att gå ute på linan på volt och att smackningar betyder framåt och ptroo betyder stanna - går alldeles lysande!)

Hoppar över div. hinder, diken och konstiga saker. Ska börja löshoppa "seriöst" till hösten.

Ska tömköra mkt nu och sen ska hon köras in, ska införskaffa eget sele först.

Går med som handhäst när jag rider min andra häst och har då klättrat, varit ute i trafik, gått igenom vattenhål, skrittat, travat och galopperat samt får vänja sig vid kor, hundar osv.

Mkt lydnad (ledarskapsövningar m.m.) och miljöträning (fordon, djur, presenningar, koner m.m.).

Sitta på henne tänker jag inte göra förrän i vinter - stackarna måste väl få vara bebisar ett tag iaf... Däremot ställer jag mig på ex. pall och hänger över (ej på) henne för att klappa på andra sidan och hoppar brevid henne, allt utan att lägga vikt på henne, för att lära henne att jag kan vara lite varstans och göra lite allt möjligt utan att hon ska behöva tycka det är konstigt.

IMG_1942.jpg

IMG_1967.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Tack! :) Ja, jag är helt kär i henne! :love: :d
Hon är ca 160 cm just nu.

Hejsan!

Har inte läst tråden så noggrant. Men har en 2åring.
Ardenner,sto och helt underbar.. snäll på alla vis. Sommarpremieringen kom vi tvåa av fem förra året(hmm va det fem?) o vi fick beröm för mycket välhanterad :D

En sak med henne att hon har börjat få för sej att kasta sej bakåt t.ex när man ska sätta på henne bröstselen då får man prata med henne lungt och ta det lungt efter en lång lång tid lyckas jag och d¨är det inget liksom, snäll att tömköra och itne rädd för nått litar på mej. men det med att hon kastar sej bakåt gillar jag inte direkt. Kan det vara så att hon börjat komma in i hennes trotsålder?
För annars är hon ju så snäll att hon blir dum :p

/Jess

VAd kul. Jag har också ett 2 årigt ardennersto!
Vilka är hon efter?
Berätta hur långt du har kommit med din tjej!
ÄR det inte så att när man gör något nytt med hästarna så går det bra ett bra tag...sedan när dom blir varma i kläderna så börjar dom trixa. Deras självförtroende har blivit bättre.
Du får gärna skicka ett mess o berätta om din häst och framsteg. Alltid kul med ardennerfolk!
Ska du visa henne som 3-åring också?

kl.
Jag är inte så aktiv i denna tråd men tänkte komma med en uppdatering på min 2 åriga connemaragrabb.

Han går mest i hagen o leker med syrrans 1 åring.
Vi har ett helvete att verka honom o vi tränar till o från o nu går de skapligt fram men bak är han jättejobbig. dock reser han sig inte nu eller kastar sej ..så lite bättre.

Vi har fasat lite för framtida inridning då han alltid verkat så himla tjurig o lite dum..typ efterbliven. vissa saker går bara inte fram.
Idag ledde vi 1 åringen och denna 2 åring till sjön för o bada lite och syrrans dotter red på min gamla ponny.
VÄl nere i sjön lånade jag ponnyn o tog med både 1 och 2 åringen på släp ut i sjön o de tyckte dom var kul.
när vi stod på stranden så ville Nisse kika på fikabordet så jag satt mej där o när han stod o nosade på de kunde jag inte låta bli.
I grimma och grimskaft o utan hjälm hängde jag mej över honom o han brydde sej inte nå :eek:
blev lite förvånad faktiskt. mamma ledde honom lite med mej hängandes o han bara gick på precis som den naturligaste saken i världen.
på vägen hem igen så hoppade jag upp o hängde helt själv o han bara fortsatte gå eller stannade o betade ;)

Så de verkar som grabben vuxit upp o slutat tjura nu!
Så nu är de på med hjälmen o så prova sitta på honom nån dag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar