Sv: Hur går de för era 06.or
*kl*
Efter helgen måste jag börja lastträna men det anade jag redan förra veckan när jag lastade ur henne för sen tog hon en LÅNG omväg runt transporten. Men det är okej, jag kan förstå henne. SÅ roligt är det inte att åka 80mil på samma dygn.
I lördags försökte jag lasta själv och det gick förstås inte. Efter en timme kom Houdinie och hjälpte så då gcik madame på.
Hon har bott på anläggningen hela helgen, det var ganska skönt, även om jag sov hemma (en halvtimmes bilväg utan släp).
Dag ett så tränade vi på att följa spåret i skritt, gå ut ordentligt i hörnen och inte vika av mot mitten. Först gick jag ganska nära framdelen och sen längre och längre bak. Försökte även renodla framåthjälp (jag gör för mkt bara för att vi inte har ett etablerat system ännu, jag och Räkan).
Sedan samma sak åt andra hållet med samma problem, dvs gå ut i hörnen och inte vika av mot mitten. Tränade även halter åt båda hållen, svårt då hon inte har tålamod att stå still och är jag för långsam så hinner hon börja snurra eller gå sin väg igen.
Tränade även på att byta varv och byta sida, svårt för mig att tajma och lite vingligt men okej.
Efter en lite paus så skulle vi även trava. Vi har ju inte tränat något kommando, när man ställer ut så följer hon bara den som visar = skitenkelt. Så det tog en liten stund och hon hann bli arg på mig en gång för att jag var för aktiv med spöet men annars så gick det bra och efter ett tag fattade hon vinken. Lite ostadigt, dåliga hörnpasseringar och många avbrott.
Men det var ju första gången! Och mentalt känns det motsträvigt att GÅ med en travande tvååring
När hon hade travat riktigt fint på hängande töm ett par meter avslutade vi. Hon löser fartproblemet till viss del redan idag genom att samla ihop sig, det är ganska ballt
Dag två så var hon nästan klockren på spåret, fattade "gå ut i hörnet" så pass att hon nästan gick på sargen
Lite bättre för mig att byta varv men fortfarande behöver jag träna på det.
Vi fick även göra tre volter i bägge varven, genom att ge yttertömmen (som redan hänger) och om det inte räckte, ta bara precis så lite som det behövdes i inner och sen vid behov korrigera. Naturligtvis lättare åt ena hållet än det andra, minns dock inte vilket
Tränade lite mer på halterna och dag två var bättre, troligen för att hon själv var lite tröttare och lite mer rastad.
Sen trav och lyckades få till flera hörnpasseringar
tom så att vi fick prova att göra det i trav. Naturligtvis bytte jag sida för tidigt då så hon bröt av men annars ok.
Även dag två kunde jag sänka tempot lite och hon "samlade" ihop sig
Så jag får lov att säga att det var en bra start på vår long-rein karriär!
Sen skulle vi hem också... Fick hjälp av ett mkt snällt par (som dessutom hade tagit hand om Räkan på morgonen när hon blev orolig när de andra hästarna gick ut). Så det slutade med att mannen väntade ut henne med mutor i släpet (gräs i hennes fall). Tog väl kanske 40min totalt (inkl mitt försök) sen så gick hon på och vår snälla kurssamordnare stängde. Hon han ta ett halvt steg bakåt men det var inga problem.
Sen bar det av hemåt, lastade ur fram igen, hon tycks ha vant sig nu, hon försökte hoppa ut förut
Sen direkt ut i hagen för de hade fått em/kvälls-mat, så himla praktiskt.
Tyvärr inga bilder för jag var själv!