Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Vi ska på Piet Bakker-kurs i helgen, long rein.

SÅ spännande, vi har ju inte gjort ngt sådant innan :) Känns som en seriös start!

I morgon hämtar jag hem min nya 06:a

William,
Svensk Ridsponny, (50% Welsh Cob, 25% tinker och 25% engelskt fullblod)

wille2.jpg

wille4.jpg

Hans regnr :) Min är connemara så det blir 33 - 06 - 5715.

33 = raskod
06 = födelseår
5715 = löpnummer

Igår hängde barnen på Drake lite, egentligen tycker jag att han är lite för ung för det, men barnen väger ju inte många kg (ca 20kg):)

Drake tog det hela med ro, brydde sig inte nämnvärt, ville mest åt den morot som pojkarna (barnen alltså) tuggade på :laugh:.

Eftersom han är lite bakskygg och allmänt nervös av sig så trodde jag faktiskt inte att det skulle gå så omärkt förbi. Där ser man att man kan ha fel ibland, vid detta tillfälle är det ju dock trevligt att ha fel! Det kommer ju dock säkert inte att bli lika lätt när stora matte ska kravla sig upp på ryggen, men det tar vi då:p

- Duktig liten häst, sa matte!

Idag kom ett brev från Flyinge!! :bump:
Där stod det att jag o min "bastard" Shiloh, var välkomna på löshoppnings-kursen den 6/9!!
Jösses....trodde aldrig vi skulle bli "utvalda" bland de 10 hästar som får komma.
Men vad kul!!...hoppas jag åtminstonde att det ska bli!

Fler här som fått glatt besked?
Havregryn, kommer vi att ses då? Hoppas det!

DSC04887.jpg

Relativt nytagen bonusbild på min Shiloh!
Stallägaren Christell bakom tömmen, jag bakom kameran. :crazy:

DSC04993.jpg

Lägger in ett par bilder på min Novak från betessläppet.
Just nu latar han sej mest i solen, men vi var i veckan som gick iväg till hästtandis o tog bort vargtänderna. Passade även på att longera lite i paddocken innan.
Novakbetesslpp07.jpg

Novakpbete.jpg

Idag fyllde min lille 2år!
Åkte ut till betet och gosade lite med honom. Jag saknar honom så mycket redan!

vips2-2.jpg

*kl*

Efter helgen måste jag börja lastträna men det anade jag redan förra veckan när jag lastade ur henne för sen tog hon en LÅNG omväg runt transporten. Men det är okej, jag kan förstå henne. SÅ roligt är det inte att åka 80mil på samma dygn.

I lördags försökte jag lasta själv och det gick förstås inte. Efter en timme kom Houdinie och hjälpte så då gcik madame på.

Hon har bott på anläggningen hela helgen, det var ganska skönt, även om jag sov hemma (en halvtimmes bilväg utan släp).

Dag ett så tränade vi på att följa spåret i skritt, gå ut ordentligt i hörnen och inte vika av mot mitten. Först gick jag ganska nära framdelen och sen längre och längre bak. Försökte även renodla framåthjälp (jag gör för mkt bara för att vi inte har ett etablerat system ännu, jag och Räkan).

Sedan samma sak åt andra hållet med samma problem, dvs gå ut i hörnen och inte vika av mot mitten. Tränade även halter åt båda hållen, svårt då hon inte har tålamod att stå still och är jag för långsam så hinner hon börja snurra eller gå sin väg igen.

Tränade även på att byta varv och byta sida, svårt för mig att tajma och lite vingligt men okej.

Efter en lite paus så skulle vi även trava. Vi har ju inte tränat något kommando, när man ställer ut så följer hon bara den som visar = skitenkelt. Så det tog en liten stund och hon hann bli arg på mig en gång för att jag var för aktiv med spöet men annars så gick det bra och efter ett tag fattade hon vinken. Lite ostadigt, dåliga hörnpasseringar och många avbrott.

Men det var ju första gången! Och mentalt känns det motsträvigt att GÅ med en travande tvååring :D

När hon hade travat riktigt fint på hängande töm ett par meter avslutade vi. Hon löser fartproblemet till viss del redan idag genom att samla ihop sig, det är ganska ballt :love:

Dag två så var hon nästan klockren på spåret, fattade "gå ut i hörnet" så pass att hon nästan gick på sargen :love: Lite bättre för mig att byta varv men fortfarande behöver jag träna på det.

Vi fick även göra tre volter i bägge varven, genom att ge yttertömmen (som redan hänger) och om det inte räckte, ta bara precis så lite som det behövdes i inner och sen vid behov korrigera. Naturligtvis lättare åt ena hållet än det andra, minns dock inte vilket :angel:

Tränade lite mer på halterna och dag två var bättre, troligen för att hon själv var lite tröttare och lite mer rastad.

Sen trav och lyckades få till flera hörnpasseringar :bump: tom så att vi fick prova att göra det i trav. Naturligtvis bytte jag sida för tidigt då så hon bröt av men annars ok.

Även dag två kunde jag sänka tempot lite och hon "samlade" ihop sig :love:

Så jag får lov att säga att det var en bra start på vår long-rein karriär!

Sen skulle vi hem också... Fick hjälp av ett mkt snällt par (som dessutom hade tagit hand om Räkan på morgonen när hon blev orolig när de andra hästarna gick ut). Så det slutade med att mannen väntade ut henne med mutor i släpet (gräs i hennes fall). Tog väl kanske 40min totalt (inkl mitt försök) sen så gick hon på och vår snälla kurssamordnare stängde. Hon han ta ett halvt steg bakåt men det var inga problem.

Sen bar det av hemåt, lastade ur fram igen, hon tycks ha vant sig nu, hon försökte hoppa ut förut :rofl: Sen direkt ut i hagen för de hade fått em/kvälls-mat, så himla praktiskt.

Tyvärr inga bilder för jag var själv!

*knapplån*

Hur mycke gör ni med era 06:or?? och hur ofta?? vad har ni för planer under sommaren och hösten för dom??:confused::confused:

Är velig om hur jag ska lägga upp träningen för min Wille :crazy:

Iom att vi har varit iväg nästan varje helg ett tag nu så får det räcka. Men efter helgen som kommer så blir det troligen ett utställningsuppehåll till sista helgen i juli och då blir det mer träning. Eller ja, vi ska på "läger" sista helgen i juni men det blir väldigt avslappnat.

Så då blir det mer long-rein, förhoppningsvis även mer löshoppning.

Tar dagen lite som den kommer :D

Gör ännu inte mycket med min lille. Har varit på lite skogspromenader, för övrigt är det mest miljöträning såsom duschning grävmasiner etc.

Vi pyssalr lite med ngt NH-liknande också, mest på ridbanan men börjat kräva lite mer koncentration även utanför den.

Vi tar det lugnt, räknar inte med att börja rida honom förren han är ca 4, så vi har ingen direkt brådska :p.

men hur ofta gör ni skaer med era 06.or?? är det varannan dag, 3 dagar i veckan eller mer??

Jag försöker att iaf hitta på nåt en eller ett par gånger i veckan.. Nu med den här hemska värmen, och min stackars svarta häst som blir vääääldigt varm, så började jag igår med att lära henne att vattenkannan är jättebra.. Hennes mamma kom springandes i värmen när hon såg mig komma med vattenkannan i handen för att duscha henne.. :D Ella är dock lite skeptisk till det hela nu i början så jag har fått sätta på henne grimman och hålla i henne när jag duschar henne. Igår var första försöket, andra idag gick bättre.. :) Hon lär sig nog snart hur skönt det är med en dusch och sen rulla in sig i jord.. :) Tur man inte är så noga att ha en ren häst bara.. :rofl:

/ Fredrik

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar