Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Haha ja du har ju en Patsy = färdigvuxen köttbulle.

Jag tror vi kommer ligga ungefär ett år efter rent ridmässigt sett men jobba desto mer från marken (så matte kommer i matchvikt igen, dessutom).
Tänker nog göra treårs på hösten om det fortfarande är möjligt nästa år. Hon hoppar visserligen bra och är grymt säker på foten men det är ju ändå lite höjd de ska upp i.

Hon lär sig grymt fort, har inte tränat röstkommandon och sådant mer än när vi var på Piet Bakker-kursen, idag så longerade (max fem minuter inkl skritt) jag henne över bommar och hon travar på rösten, så hemskt fiffigt :love:

Bäbisar är hemskt roliga :D

jag har en underbart rolig paint
hon bryr sig inte det minsta om något, om sadel tycker hon "jaha matte, e du klar snart." vi håller på med tömkörning, har planer på att köra in till hösten och börja med insittning o sånt till våren.
en kul grej...
vi skulle iväg på lite miljöträning och träffa andra unghästar, transporten o så e inga problem, förutom lite uttråkad om den inte rör sig... vi kom ungefär halvvägs när bilen (lånad) började koka... det var bara att ställa sig på närmsta parkeringsficka och ringa efter hjälp. det tog väl 30min innan någon kom o konstaterade att det var ett hål stort som en 5krona i kylaren... ringde efter annan bil som fick dra transporten, lastade av och bytte bil sen lastade på igen... detta vid en vältraffikerad väg, det var lastbilar och allt, men lilla damen bara "jaha matte, vart finns gräset..." hur cool som helst.
Då var matte stolt!!!

Nu har jag blivit en lycklig ägare till en 06a. ett sto. Hon är endast hanterad litegrann. bör tränas mer på både gå i grimma och grimmskaft samt stå i gång och lyfta hovar. Hon är idag när jag mätte som hastigast ca 152, tidigare ägaren sade att hon skulle bli runt 164. Hon ser då väldigt färdig ut i kroppen. Jag hoppas detta stämmer, jag kommer nog vara för lång för en häst undet 160. iaf känna mig som det. men nu ska vi tänka frammåt. har en underbar tid framför mig och ska forma en bebis till en färdig häst!
Mitt mål är att visa henne på 3årstestet. och jag hade tänkt mig att börja sitta på henne efte jul.

har ni några tips på hur jag ska lägga upp träningen och tidschemat? :)
har själv börjat fundera på det där och kommerr med lite olika förslag fram och tillbaka, men hur hade ni gjort med denna häst?

Vilken kul tråd. Jag har en -06, hingstunge, fjordhäst. Han är tömkörd och sutten på vid ett fåtal mycket korta tillfällen. Jag vet att det är tidigt att sitta på honom, men planerna för hösten med hingstvisning för godkännande och därefter låååång vintervila gjorde att det fick bli så.

Just nu är han på sommarlkollo med en jämnårig hingst. Han ska hem i slutet av juli och sedan visas på premiering i aug. September är det hingstvisning och då är vi med igen. Mellan juli och aug är det fulla förberedelser för Vetlanda (där viningen går). Vi ska åka runt lite och springa i olika ridhus, trimma ner ev eventuell sommarmage lite, visningsträna och fortsätta fostra, för just nu är han inte så himla kul... Typ 140 cm noshörning! Hoppas det går över snart! Tonårsunge, fast man kan inte annat än älska honom ändå...

*kl*

Har varit och tittat på äldre hästar som blev ridna idag :) Blev faktiskt lite inspirerad.

I dag har Wille haft sadel på för 2:a gången :) Var ute och gick en runda och han var inte alls bekymrad över att ha den på ryggen :banana:
Lägger in en bild oxå. Dock svårt att ta bra bilder när man är själv
22052892.jpg

Fortsätter med ett par bilder på grabben min.

Har kört honom 5 ggr nu och det går jättebra. Fortfarande med medhjälpare i grimskaft. Sen är vi ute o klättrar och går med westernsadel och så får han springa med den i rundcorallen i lite trav o galopp. Han är mycket postitiv till att göra olika saker.

*kl*

Jaha, här händer det just nu ingenting. Förutom att vi provar sadlar titt som tätt (försök hitta en passande sadel till en liten valross med klotrundrund, superkort, lätt svängd rygg om ni kan:crazy:).

Hovis har varit här igen, och nu går bakhovarna finfint att verka, men han trilskas fortfarande lite med frambenen... Men det går bättre varje gång nu. Så just nu är det bara sommarlov i hagen med brudarna. Ska verkligen ta tag i tömkörningen igen, men drar lite på det efterssom lillkillen har fått ett litet överben på hasen som fortfarande verkar aktivt... Bäst att vänta ut det känns det som...

Vad tänker ni andra som har klotrunda,korta hästar använda för inridningssadel? Är skeptisk till bomlöst, men det kanske är enda möjligheten?

Jag har ett Sv.halvblods sto efter Saigon - Come back 2.
Hon är en stor tjej på hela 165, redan!
Jag sadlar och tränsar henne dagligen och går en promenad ensam på
ca 20 minuter med henne. Absolut inga problem!
Hon står fint i stallgången, lätt att kratsa hovarna.
Hon är otroligt sällskaps sjuk. Vill då att man ska ge all uppmärkasamhet till henne. Hon har lite problem med att vara ensam i hagen, då hon bara springer runder och gnäggar.

Annars en väldigt trevlig tjej!:laugh:

Kl

Ska se om jag lyckas lägga in en länk till mitt album, det har jag inte lyckats med förut...:grin:

Om det lyckas så är detta alltså min lilla 06´a:

URL: http://www.pixbox.se/alb697849

Senast ändrad av en moderator:

Jag har nu suttit på Chili några gånger och detta har gått kalasbra!
Sitter upp barbacka ifrån en sockerbit i rundcorallen och så åker jag med lite. Har passat på att testa att styra, ge stoppkommando, förflytta tyngden bakåt och rygga 1 steg vilket hon lyssnar fint på :)
Totalt har jag suttit på henne 5 gånger sedan den 26/6 och då är varje sittpass 1/2-1 min långa ungefär.

Nu ska hon få träna på andra saker resten av sommaren har jag tänkt. Vi har haft lite problem med bettet (hon joxar nåt helt enormt) men har nu hittat ett bett som fröken tycker om, vilket är ett novabett. Hon är nu helt avslappnad vid tränsning och tar bettet i princip själv och det känns otroligt skönt!
Innan fick jag greja en bra stund med henne innan hon var tillräckligt avslappnad för att låta sig tränsas öht.
vet inte om det beror på bettet eller på att fröken trots allt blir äldre och äldre hela tiden :)

Hon har även blivit groomad med allt vad det innebär (förutom hovlack). Spolad med vattenslang överallt inkl. ansiktet, klippt manen i nacken (lång=trasslar in sig i allt), klippt hovskägg och runt kronranden osv. Hon var jätteduktig! Innan har vi bara spolat med vattenslang upp till halsen och testat att avancera till huvudet för att sedan snabbt gå tillbaka.
Och så hade vi turen att ha en jätteduktig tjej som fotade henne (Sofia Enarsson) så att jag kan titta på bilderna och faktiskt se att jag har en vit häst :D

Sadling med paddar och filtar (western) osv går helt kanonbra och likaså arbete med sadel på sig. Brukar arbeta henne i rundcorallen med sadeln i alla gångarter och hon accepterar den helt och hållet.
Hon är så duktig på röstkommandona och fattar nu även gallop på pussljud :)
Är så nöjd med min lilla tjejja! :love:

Bildbombsvarning! :)
här är bilder från andra sittningen
Uppsittning2.jpg

Uppsittning4.jpg

och här är bilder från våran "fotosession" :D
ChilioErika108.jpg

ChilioErika096.jpg

ChilioErika041.jpg

forts
Bild011.jpg

Bild066.jpg

och såhär trött blir man när det är klart och den där fåniga flätan äntligen tagits ur ;)
Bild084.jpg

Tack!

Din lille ser fin ut den också! Kanske dum fråga, men vad är det för ras. Gissar på paint, men är inte vidare bra på alla raser som finns:confused:

Jättefina bilder, önskade att jag också hade någon som var kapabel att fota oss, när sambon väl fotar oss ska man vara glad om hela hästen kommer med på bilden:D Jag har fortfarande inga bildbevis att jag suttit på pållen...

har en paint som är född i slutet på juni och jag tycker ännu hon känns liten ca.145-150cm hög, men många har varit på mig om att börja sitta redan nu... säger att hon kommer bli stark o att jag borde passa på... min tanke var att köra in först för att bygga lite muskler för att sedan börja sitta lite i början på nästa år... vad tycker ni som har erfarenhet av dessa raser?

*kl*

Här går det bara framåt just nu:laugh:

Lillkillen hade sadel på sig för första gången på riktigt igår (har bara provat sadlar stillastående innan) och tyckte inte alls att det var konstigt att trava omkring med den tunga sadeln med fendrarna dunkandes mot sidorna... Sadelgjordspaniken han hade med tömkörningsgjorden i början är som bortblåst!

Idag hade han tränset på sig en liten stund, och jag ledde omkring honom utan problem. Han lyssnar helt perfekt på kroppsspråket, så man behöver aldrig ta i tyglarna, men för skoj skull introducerade jag lite ledande tygeltag och han gav direkt efter för trycket...

Nu blir det promenader med sadel och träns, samt tömkörning som gäller resten av sommaren...

Dålig bild, men dock ett bildbevis:D
Bild1041.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka