Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

kl

Nu har jag varit ute och ridit på min några gånger, både med och utan annan häst som sällskap. Det går jättebra, hon traskar glatt på. Det är ju inga jätteturer, max 5 minuter på ryggen, resten promenerar jag, så det är ju knappast fysiskt krävande. Skritt och lite trav. Jag har hittills bara ridit med rösthjälper, men idag testade jag lägga på lite skänkel tillsammans med röstkommando vid igångsättning så hon ska lära sig det, och det funkade bra. Jag tror inte dom tar skada av 5 minuters ridning en gång i veckan även fast dom inte är färdigväxta.

kl

Igår lasttränade jag stoet. Gick bra men hon är envis! Sen provade vi longering ett par varv åt båda hållen för att avsluta med att hänga på henne + hoppa i stigbyglen. Hon brydde sig inte ett smack!

Valacken blev introducerad i tömkörningsvärlden, det gick rätt vilt till ett tag eftersom han tyckte det var läskigt med tömmar över ryggen. Efter en stund slutade han med sina caprioléhopp och uppförde sig relativt tamt :D :p

Tillägg: Lastade valacken sen också och han gjorde som han brukade..knatade in direkt!

oj da, folk har kommit langt....min lilla kille har haft bett, blivit longerad, bade over cavaletti och vanligt, och sa gar vi promenader ut i skog och mark pa helgerna....klattrar och sa...han har inte blivit tomkord an, och inte loshoppad, men i helgen ska vi prova att lasta och kanske kora en svang, han har varit i lorry men inte i trailer....

han ar hingts och ganska hingstig av sig, lyssnar inte sa varst mycket om andra hastar ar runt omkring sa det ar det vi jobbar mest pa, just nu....han ska bli insutten nasta var...
har ar han
DSCF1429.jpg
DSCF1428.jpg
[

*kl*
Min 06:a e. Channon - Maraton har jag tagit det ganska långsamt med eftersom hon har haft lite tendenser till sadeltvång och lite bakskygghet. Men nu är det inga problem längre. Hon är longerad i alla gångarter (även med sadel och slängande stigbyglar), men inte tömkörd ännu eftersom jag ville vänta lite med det pga hennes bakskygghet. Hon har varit med på promenader och hon är van att stå fast på stallgången.
Jag har löshoppat henne 3-4 ggr och det går bra.
Och igår hängde vi för första gången på henne lite och det var inte heller några problem. Så vi är på god väg mot ridning i alla fall. Tanken är att hon ska gå 3-årstestet nästa år och sen betäckas.

Nu har jag också suttit på min 06:a :banana:och vi ha skrittat ca 50m. Han är jätte duktig oh lyssnar fint på hjälperna :love::love::love:

Nu har jag gjort vad jag har planerat med honom i år så det blir LÅNG vila fram till mars någon gång innan jag örjar jobba med honom igen :) Längtar redan!!!!
Han har utvecklats jätte mycke under sommaren och växt oxå en hel del, förhoppningsvis breddar hen sig nu under vilan och när jag börjar jobba honom till våren, annars är han rätt lagom in storlek.
23763272.jpg

Ett stort grattis:laugh:

Själv fick vi ett bakslag idag... Skulle åka till ridhuset för andra gången för lite miljöträning och arbete vid hand. Gick kanonbra att lasta, och han stod still hela vägen och försökte inte rycka sig loss (gjorde sönder två grimmor första gången vi åkte). Han skötte sig utmärkt i ridhuset och allt gick så bra...

Men sen skulle vi åka hem, och precis när vi skulle lasta på honom kom en transport och lastade av en häst jämte. Jätteintressant tyckte Cuben. Det måste vi ju titta på. Sedan kom en transport till... Och en till... Och en till... Det var hästar överallt, och Cuben skulle minsann inte åka hem nu när det hände så mycket spännande. Han spetsade öronen åt alla håll, gnäggade åt allt och alla. Han slutade koncentrera sig på mig, och frös fast på rampen. Efter en stund bestämde vi oss för att flytta transporten en liten bit bort på vägen för att få lite lugn och ro och mindre störningsmoment. Funkade inte det heller. Nu hade det väl gått en timme och jag började fundera på vad vi gjorde för fel. Vi stressade honom inte, vi försökte inte dra på honom på något sätt, men jag var fortfarande bestämd och ökade trycket på "pådrivningen" när han inte lyssnade, och gav eftergift när han tog ett steg fram. Jag tappade helt lusten och var i princip beredd att ge upp.

Men skam den som ger sig tänkte jag, och vi stod säkert i en halvtimme till. Så fort alla fyra benen var uppe på rampen backade han, och reste sig när jag inte släppte efter. Alla andra hade redan hunnit åka hem, det var bara en transport kvar med en annan häst som inte heller såg ut att vilja lasta sig. Sedan tog han ett kliv, ett till och så var han inne. Bara så där. Utan krusiduller. Stänga, åka hem, lasta av och ut till tjejerna i hagen...

Så nu börjar man ju fundera... Var det ovanan av andra hästar överallt? Fel lastningsmetod? Jag lastar med repgrimma, långt grimskaft som jag "driver med" och står helst kvar utanför tills han är helt inne... Hemma kliver han på efter några sekunder...

Jaja, hem kom vi, men man blir ju lite nedstämd av detta bakslag...

vi har oxå haft lite lastproblem, hon går halvvägs på sedan av igen.
lastar även jag med repgrimma o långt rep, oftast går jag före och när hon är på o står still får någon stänga, en gång gick det dock bättre när jag stod kvar på rampen o la en hjälpande hand ovanför hasen...
men igår när vi skulle iväg gick hon på efter tredje försöket o kanske femte när vi skulle hem igen, men det var ganska lugnt när vi skulle hem, många tävlade ännu... blev mycket överraskad...
tidigare har hon nästan gått på själv, men på senaste tiden(förutom igår) har det tagit allt från 20min till 1 timma... lätt frustrerande... har dessutom ingen egen transport att lastträna med, så vad gör man annat än hoppas att det går lika bra nästa gång...
så kämpa på du bara det är nog en liten fas ni går igenom.

Ja, jag får hoppas det. Har egen transport, ljus och rymlig utan mellanvägg, och har precis installerat en trailerkamera så att jag kan kika på hur pålle har det hela tiden när jag kör... Dock har vi inte lasttränat särskilt mycket, efterssom han alltid gått på nästan direkt här hemma, fanns liksom inget att öva på då det inte var några problem. Så vi ser dessa små utflykter som träning.

Fick ett par kommentarer i efterhand varför jag inte använde linor bakom, eller lina runt bommen, men tyckte trots att det var fruktansvärt frustrerande och känslorna åkte berg och dalbana att det var bäst att han fick gå på av egen vilja... Det är ju bara att hoppas att han minns att det inte hjälpte att frysa fast på rampen förra gången, på ska han ändå...

Nästa gång ska vi iväg på träningstävling i trail at hand, får hoppas han vill åka med hem då:laugh:

Jag tror mera på din metod, tror man tjänar på det i längden att hästen själv får välja att gå upp istället för att tvinga upp den.

Fråga, står din häst uppbunden fast utan mellanvägg, eller står den lös i transporten?

Han står uppbunden, utan mellanvägg. Förrförra gången vi åkte slet han sig loss (hade bara åkt en gång tidigare, när vi hämtade honom som åring) så jag hade lite misstankar om att han ev. hade svårt att hålla balansen utan mellanvägg. Men efter att ha åkt med honom nu förra helgen igen, med kameran installerad insåg jag att så ej är fallet. Det var helt enkelt bara ovana första gången. Nu stog han jättebra, behövde knappt trampa om alls, och stod mest och pillade och undersökte allt med mulen, i lugn och ro:D

Min andra häst ställer sig automatiskt på tvären, framdelen på höger sida, och rumpan på vänster. Men hon är ett par storlekar större också...

Jag har bara åkt med min en gång med och det var när vi hämtade henne i feb 08, då slet hon sig med( efter bara några km). Men jag hade mellanväggen i och hon lyckades hoppa över den och stod bakåtvänd resten av resan hem(ca30 mil). Lyckligtvis gjorde hon sig inte illa då.

Sen har jag bara haft en icke körbar transport att lastträna henne i. Tyvärr utan bommar så jag vet inte hur hon beter sig när man stänger in henne i en transport igen.
Nu funderar jag på vilket som är bäst, med eller utan mellanvägg. För nu är det dax att hyra en transport och börja köra småturer med henne tänkte jag.
(lite "småläskigt", man är ju rädd om sin älskling)

*KL*

Min är helt okomplicerad att lasta och köra *pepparpeppar ta i trä*

Hon har tömkörts nu och lika okomplicerad där faktum är att allt flyter på utan problem. Jag börjar nästan bli lite orolig :grin:

Planerar att sitta upp snart.

Hon växer dock nu massor tyvärr. Tyvärr måste jag säga då hon sist jag mätte henne var hela 167.
Hon är både knackig och lite stapplig i sitt rörelsemönster samt har tunnat ur.

Hur ser era foderstater ut?

Ella får 13 kg hö
2 kilo Groov 125
Mineraler
Betfor 5 dl torrt
Linfröpellets 3 dl

Min har varit tunn från att jag köpte henne till nu i slutet av sommaren. Nu har hon rulltat till sig ordentligt och går snart över på lite rund istället.

Hon har fri till gång på hösilage/hö ute nu (håller just på att vänja in dom på hösilaget.) och hösilaget har så perfekta kvoter så jag behöver inget kraft alls i vinter :bump: mineralkvoterna är toppen och eneri protein kvoten ligger på 9.
Så lite äpplen, E-vitamin och tokosel är allt som blir i vinter.

Mitt hösilage har jättefina värden som de äter fri mängd av så jag ger mina två unghästar kraftfoder mest för synes skull.

Jobbigt att pållen din aldrig slutar växa! Jag som tyckte min på 158 började bli lite stor nu :o :rofl:

Mm det är lite träligt att hon inte kan ge sig snart...
Jag finner tröst i att hon är lätt i typen iaf :cool:

Jag fick igen för att jag i förra inlägget skrev "jag börjar nästan bli orolig"

Vi gick på promenad i går och oj vad allt gick bra tills vi vände...då tror jag fan flög i henne och ví flög högt och lågt :devil:

Hm tänkte jag då, denna ska jag upp på sen...

Bara det blir sol så ska jag fota lite från det nya stallet och omgivningarna där. Vi bor himla fint nu!

*KL*

Vi har en ungponny född -06 nu som vi håller på och sitter in nu. Har haft honom i ter veckor. Longerar honom regelbundet och sitter sedan på honom när mamma leder honom runt på ridbanan. Hur snäll som helst är han! Går ensam hemmifrån och sköter sig perfekt. Otroligt lättlärd och go. Han är ca 143-144 cm så hoppas att han håller innanför ponnymåtten:S. Men när vi mätte honom var han väldigt overkad så han kanske är en eller ett par cm lägre egentligen. hittills har han inte reagerat på varesig sadel,träns, bett, longering eller ryttare:D. Får väl hoppas att det håller i sig:). Har "ridit" (snarare åkt:p) ca. 15 minuter på honom utan en enda reaktion=). Det var tredje gången jag satt på honom:)

Såg att någon skrivit med foderstat också så kan väl lägga ut hand med.Han var ganska tunn när han kom, men det berodde nog på transporten. Åkte två-dagarstransport.
Han får iaf:
Ca. 8 kg hö
2 - 2,5 kg Groov 90
2 kg Malet korn (har egen mal)
1 dl pelletsbetfor
Mineraler och salt.
Han går stadigt upp i vikt nu och musklerna börjar bli så mycket bättre:laugh:. Så kan väl hoppas på ytterligare ett muskelknippe i stallet snart:p

Lägger in en bild på honom också:):
63014_1222253023.jpg

Senast ändrad:

*KL*

Och idag har vi klarat av andra gången uppsuttet, första gången utomhus. Herrn är HELT obekymrad över både sadel och att matte sitter på. Dock förstår han inte alls att man ska gå framåt med matte ovanpå, men det begär jag inte än. Vända går bra, och rygga (för att se om man kan 'backa ifatt' matte så hon kan ge godis ;))

BLUNDA för att matte börjat matcha tjockponnyn viktmässigt, och sitter som en kratta i nya sadeln. Matte ska börja träna *harkel*

Men, fjärde gången med sadel, andra uppsuttet varav första ute. Han är inte tömkörd och donad heller. DUKTIG tjockponny!

thumbnail.aspx

Hela albumet: https://lagring.storegate.se/user/P...65&Share=98717dae-2613-49c6-b660-068ef830db0b

Idag var det premiärtur med en gigg. Härligt att köra en sån vagn där man sitter högt o ser över hästen. Mest skritt men en del trav också.
DSC00720.jpg

Imorgon ska vi åka till ridhus för första gången, iallafall för mig o kusen tillsammans och få lektion i tömkörning. :)

Min får 8-9 kg hösilage med jättebra värden.
1 kg havre/korn
4 dl krafft grön+
300 gr betfor
mineraler
b-vitamin nu vid pälssättningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar