Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

http://www.pixbox.se/pic_show_id24247211.html

lillan sköter sig exemplariskt, tycker de är skoj att få göra lite hon också. rids mkt korta stunder max 2 ggr i veckan. men hanteras i övrigt annars. Allt från att hon ska lyssna på kommandon, lära sig att ha tålamod:crazy: att stå still och att åka transport(springer in i den..)Vi har avancerat i ridningen och galopperat litegrann. Vi rider bara iute i skogen, efter grusvägen och har åkt in och smakat på ridhuset ett par gånger..Ska återuppta löshoppningen igen, och snart vila från ridningen fram till vårvintern.

Knapplån

Igår satt jag på min pålle för första gången :love: han skötte sig ypperligt skrittade ett halv varv med ledare. Brukar försöka rida in mina hästar helt själv men med denna har det inte funkat riktigt så som jag velat så nu får vi ha ledare ett tag. Morötter funkar fint som mutning ;)

Den känslan att sitta på sin bäbis för första gången, den är UNDERBAR! :love:

*kl*

min stackars grabb fick en tupp på rumpan här om dagen när han stod i uppbindningsplatsen.. se så sött. haha
24292659.jpg

Delvis knapplån

Ja men visst är den man jobbar hårt för att till slut äntligen kunna sitta där uppe på ryggen.

Nu har jag hunnit med o skritta en gång till med ledare den här gången också men idag höll jag lite i tyglarna och försökte styra lite grann. Han är jätte duktig men tycker att jag är lite lite läskig ibland...

åh jag vill också ha kommigt så långt med min grabb, men han är ine färdig i kroppen för de än..

den som väntar på nått gott, väntar aldrig för länge sägs de :)

Jag har en 06:a e:Tornesch-Tamburin. Har haft honom 3 veckor, äger honom tillsammans med en annan tjej.
Vi har tränat mest miljö. Promenad - att gå ifrån de andra hästarna, Spola ben, bekanta oss med Highland Cattle, stå i rasthage, Stå på gången etc...

Han har haft sadel på sig- igen reaktion- han tycker det är läskigare med täcke.
Inget träns ännu för han tog vargtänderna nyligen.

Han skall tömköras, miljötränas och löshoppas under november.

Här är en film när han löshoppar

http://www.youtube.com/watch?v=BVQ3dEd4d3k

Min 06:a är ett Svenskt halvblod vid namn Show girl
e.Shogun 758 u.Henna ue.Pascal 656.

Har börjat med sadel utan problem även med tränset.
Har hängt lite i sadeln.
Går promenader per hand minst 30 minuter/dag.
Har ridit med henne som handhäst hela sommaren.
Påbörjat att lära sig att bli tömkörd och longerad.
Även löshoppning och lösgalopp inplannerad minst 1gång/månaden.

Har blivit hyfsat trafiksäker, enbart traktorer,lastbilar och gräsklippare som är fortanfarande läskiga.

Hon ska bli westernhäst är det tänkt.
Kommer dock inte börja med inridningen fören till våren då hon har fölat och vilat upp sig. (Tjuvbetäckt..)

Senast ändrad:

KL
I morgon åker min kille bort för inridning, blir borta i 5 månader.
tänkte ta lite bilder imorgon.
Det är tur att han sinte ska så långt bort, kan hälsa på när jag vill =)

Nej det är ingen idé att stressa.
Min är ganska stor men har mest långa ben så han är rund och fin i kroppen så för hans del går det fint att bli insutten nu.

Nu har vi till och med travat några steg (ofrivilligt) han tyckte matte var en riktig tråkmåns som bara vill skritta runt på linan :D

Uppdatering från mig och "lille" Sam! :)

Vi fortsätter med longering, promenader, åka transport, löshoppning (det är kuuuul tycker Sam!), hänga på ryggen o.s.v o.s.v.

Jag tänkte vänta tills efter KM:et nu i helgen för säkerhets skull, men sedan skall jag nog sitta upp! :D
Bara för att sitta dock, någon ridning blir det inte förren till våren.

Lite bilder från en höstpromenad:

JessikaochSamwise.jpg

Hstfotohemmaokt08279.jpg

Hstfotohemmaokt08251.jpg

Jag har förresten inte vågat mäta honom igen! :o Så det senaste måttet är typ... 3 månader gammalt, då var han exakt 2 år och 168 cm hög om jag inte minns fel. Jämnåriga brorsan var 172... :crazy:

Longerade i går med stigbyglarna nere, gick finfint.
Dock var bumpan halt vä fram :cry:.
Hittar inget så jag hoppas att hon sträckt sig helt enkelt, får se hur det utvecklar sig.

Träckprov påvisar mask, odling satt.

Prel uppsittning nästa vecka :bump:

oh du har också bamsingar med andra ord :) har du nytagen bild från sidan på dem?

*sen kl*
för övrigt så hade min kråka idag kolik :( dock kom vet ut och nu är allt bra (allt ska ju hända på samma gång, sambon var igår med i en bilolycka :( och nu hästen akut sjuk)

dock i torsdags tog i en tur på en större trafikerad väg (eller gångvägen brevid) och allt gick super, viftade knappt på öronen när lastbil/buss etc. körde förbi, de var mer spännande att titta omkring överallt :)

spanar:
24332180.jpg

24332182.jpg

*peppar peppar* får hoppas nu att han är sitt vanliga Jag igen i morgon så får de bli en ny längre promenad ...

KL.
Här kommer filmsnuttar från löshoppningen som vi var med på idag.
Det gick kanonbra, är så stolt över min "kille". Även lastningen gick toppenbra,
han gick på själv.:love: Det är ju guld värt. Har provat den andra varianten så jag vet.;)

Ramell fick longerhoppa lite idag, gick toppen. Nu övar vi mycket på att inte landa i korsgalopp/fel galopp och det börjar ta sig. :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar