Hur gammal var du när du fick ditt första barn?

Sv: Hur gammal var du när du fick ditt första barn?

Gammal som gatan är du!! ;)

Jag har ju bara erfarenhet av att vara ung mamma, så någon direkt åsikt har jag inte där. Vad jag dock minns från min egen uppväxt är att jag och min böstis tyckte att det var OTROLIGT pinsamt att ha dom äldsta mammorna av alla våra kompisar.. Denna generation kanske förändras på så sätt, eftersom det verkar bli vanligare och vanligare med högre medelålder för förstföderskor.

Min mamma var 33 år när hon födde mig, och min bästis mamma var 37 år gammal. Alla våra kompisar hade mammor som var 26 år gamla vid deras födsel som allra äldst, så våra var ju lastgamla när vi i mellanstadiet/högstadiet hade diskussioner om det.

När jag var liten hade jag en av de yngsta mammorna i klassen, hon var 21 när hon fick mig. Det var också jobbigt, hon stannade hellre hemma än gick på familijeträffar och andra skolevenemang eftersom hon tyckte det var jobbigt att möta de andra föräldrarna. Jag hade inga fördelar med en ung mamma och hon var definitivt inte redo, vilket hon säger själv idag också. "Hade jag vetat bättre hade jag väntat med att skaffa er." Jag önskar hon gjort det.

Hur gammal var du när du fick ditt första barn? 23 skulle fylla 24 samma år
Var det planerat? Nä inte precis. Var övertygad om att jag var steril. Men det var jag visst inte
Tycker du nu att du borde ha väntat, eller är du glad över att det blev så? Både ja och nej. Blev väldigt sjuk under slutet av graviditeten och så fort barnet var fött började jag gå på ganska starka mediciner:cry: Men har nu varit så gott som "symtomfri" i 2 år (sjukdomen är kroniskt). Hade jag vetat att jag skulle bli sjuk så hade jag ju väntat men kunde ju inte veta eftersom jag blev sjuk p.g.a. graviditeten och förlossningen. Är ju naturligtvis väldigt ledsen för all tid jag missat med min dotter när hon var nyfödd p.g.a. sjukdomen. Och har fått många hårda törnar från flera håll eftersom vi på många sätt föll utanför gränsen för vad som är "normalt" för en familj i Sverige. Men jag är så glad för att jag har min underbara lilla tjej!:love: Och jag njuter av varje sekund jag får vara frisk och umgås med henne

När jag var liten hade jag en av de yngsta mammorna i klassen, hon var 21 när hon fick mig. Det var också jobbigt, hon stannade hellre hemma än gick på familijeträffar och andra skolevenemang eftersom hon tyckte det var jobbigt att möta de andra föräldrarna. Jag hade inga fördelar med en ung mamma och hon var definitivt inte redo, vilket hon säger själv idag också. "Hade jag vetat bättre hade jag väntat med att skaffa er." Jag önskar hon gjort det.

Jag tror mer det beror på hur din mamma är än på hur ung hon var när hon födde er.
Jag var alltid yngst på alla föräldramöten och andra evenemang men aldrig att jag har lidit av det. Jag skulle heller aldrig stanna hemma bara för att jag var yngst.

Delvis knapplån

En enda gång har mina barn fått höra att det skulle vara negativt att ha unga föräldrar. Det var när min son fick höra att "de som hade unga mammor blev värstingar och hade superdåliga betyg". Sonen frågade då om han var en värsting med dåliga betyg och berättade att jag var sjutton när han föddes. Då fick ju personen äta upp sitt uttalande eftersom sonen alltid har haft enormt bra betyg och verkligen inte är någon värsting och aldrig har varit heller. (Dottern har med väldigt bra betyg och är inte heller någon värsting fast hon var ju inte med vid tillfället.)

Själva har de aldrig brytt sig om hur gammal jag är. Det har inte spelat dem någon roll för jag är ingen ålder, jag är deras mamma och är som jag är.

Visst har jag fått frågan om jag är deras storasyster eller barnvakt några gånger men vad spelar det för roll? Jag är inte sämre mamma för att jag fick barn tidigt. Att vara en bra mamma har inte med ålder att göra.

Jag tycker att det är så tråkigt att det ska klankas ned på unga mammor i så många lägen. Jag skulle aldrig få för mej att skriva/säga/tänka att mammor över t.ex. 30 eller 35 är sämre mammor eller att de är för gamla för jag har inte med att göra när andra människor väljer att få barn. Jag kan bara hoppas att alla som sätter barn till världen tar hand om dem på allra bästa sätt oavsett hur gamla de är när barnen föds.

Jag håller med. Och för att jämföra lite kan vi ta min sambo som exempel.

Han äldsta syskon är 20 år äldre och hans yngsta är 14 år äldre. Föräldrarna var då i "normal" ålder och alla barnen fick en "normal" uppväxt. Men sen kom min sambo som en liten överraskning när föräldrarna var 42! Då var de andra barnen stora, och bodde inte hemma speciellt länge till. Och eftersom föräldrarna då var lite äldre hade de bättre ekonomi och kunde därför resa massor, tillsammans med sin lille son.

Min sambo har haft en jättebra uppväxt. Istället för syskon har han haft 4 extraföräldrar, som han själv ser det ;) Det enda som kunde vara jobbigt var just att hans föräldrar alltid har vart äldst på alla föräldramöten etc, men vad gör det?

Nu är föräldrarna runt 70 och är fortfarande väldigt aktiva med bowling, körsång, milslånga promenader med vovven o.s.v. Deras barnbarn är i alla åldrar mellan 27 och snart 2 :)

*kl*

Jag var 25 när vår son kom, fyllde 26 några månader senare. Han var väl rätt planerad, trodde inte det skulle ta sig så fort bara :D

Nog var åldern rätt, men i dagsläget hade jag nog kunnat tänka mig att vara något år yngre, men för några år sedan så fanns barn inte med på världskartan i mitt liv. Nu vill jag bara skaffa nr 2 :love:

Senast ändrad:

Min mamma var 33 år när hon födde mig, och min bästis mamma var 37 år gammal. Alla våra kompisar hade mammor som var 26 år gamla vid deras födsel som allra äldst, så våra var ju lastgamla när vi i mellanstadiet/högstadiet hade diskussioner om det.

:D

Mina bästisar genom skoltiden hade föräldrar som var ca 10 år äldre än min mamma och pappa så de var troligen i 35årsåldern när de fick sina barn. Jag vet att det var något jag tänkte på någon enstaka gång, men mest var det bara ett konstaterande. Det handlade nog också mycket om just deras föräldrars "stil"; de var mer "gammaldags" än många andra. Det var nog alltså mer en personlighetsfråga än något annat.

Jag tror för övrigt som du; nu föds så många barn som HAR äldre föräldrar och då kommer denna generation barn inte bli lika främmande inför det. Jämför med skilsmässor och bonusfamiljer. När jag var 11 var det en klasskamrat vars föräldar skulle skiljas och jag minns hur bestörta vi var alla kamrater och tyckte SÅ synd om henne. Att det överhuvudtaget var en "issue" bland skolkamrater på den tiden (tidigt 80tal) säger en del. Man visste ju att skilsmässor fanns, men det var ändå väldigt "stort" att se det på nära håll. Hur många barn som är 11 år idag reflekterar ens över kompisars föräldrars skilsmässor? Ganska få skulle jag tänka mig. Det är inget konstigt med bonussyskon, halvsyskon, plastpappor osv.

Själva har de aldrig brytt sig om hur gammal jag är. Det har inte spelat dem någon roll för jag är ingen ålder, jag är deras mamma och är som jag är.

Visst har jag fått frågan om jag är deras storasyster eller barnvakt några gånger men vad spelar det för roll? Jag är inte sämre mamma för att jag fick barn tidigt. Att vara en bra mamma har inte med ålder att göra.

Jag tycker att det är så tråkigt att det ska klankas ned på unga mammor i så många lägen. Jag skulle aldrig få för mej att skriva/säga/tänka att mammor över t.ex. 30 eller 35 är sämre mammor eller att de är för gamla för jag har inte med att göra när andra människor väljer att få barn. Jag kan bara hoppas att alla som sätter barn till världen tar hand om dem på allra bästa sätt oavsett hur gamla de är när barnen föds.

:bow: En "lastgammal" mamma instämmer HELT och fullt med dig!

Jag har en kompis som är ett år äldre än mig, hon har precis blivit farmor! Och tanken slog mig att det vore rätt roligt om vi ses någon gång i vår/sommar med barnvagnar och bebisar. Där går jag, 41 (snart 42) år gammal och är mamma till ena bebisen och hon är 43 och farmor till den andra! :)

Jag tycker mer att det är roligt och härligt att föräldraskapet inte primärt är en fråga om ålder! Det handlar om personlighet, mognad osv. Mitt tålamod är säkert bättre idag än det hade varit om jag blev mamma vid 20 år, men det är ju jag det. Och jag tror för den skull inte att jag hade varit en SÄMRE mamma då än nu.

Jag har en kompis som är ett år äldre än mig, hon har precis blivit farmor! Och tanken slog mig att det vore rätt roligt om vi ses någon gång i vår/sommar med barnvagnar och bebisar. Där går jag, 41 (snart 42) år gammal och är mamma till ena bebisen och hon är 43 och farmor till den andra! :)

Jag tycker mer att det är roligt och härligt att föräldraskapet inte primärt är en fråga om ålder! Det handlar om personlighet, mognad osv. Mitt tålamod är säkert bättre idag än det hade varit om jag blev mamma vid 20 år, men det är ju jag det. Och jag tror för den skull inte att jag hade varit en SÄMRE mamma då än nu.

Ja det är lite kul när det blir olika i generationerna :) Ingen kan ju veta vem som är mamma eller farmor i ert fall och ingen har ju med det att göra heller.

Jag tycker precis som du att föräldraskap är roligt och härligt, det har inget med ålder att göra utan hur man är som människa.

Jag kan ärligt säga att hade jag inte fått mina barn när jag fick dem så hade det nog inte blivit några för ingen gång i mitt liv mer än då hade jag de förutsättningar som jag ville ha för att sätta barn till världen.

Jag var 29 när jag skadade mej ganska allvarligt och jag hade inte kunnat ta hand om ett barn på det viset jag vill. Jag hade inte kunnat bära, jag hade inte kunnat leka och framförallt hade jag inte orkat med pga all smärta. I nuläget när jag går mot 39 så hade jag aldrig ens vågat ha ansvar för ett barn under en kort stund. Mina mediciner gör mej "otillräknelig" dvs, jag är enormt seg i mina reaktioner och det hade varit farligt med en liten då.

Livet vill olika och jag är så glad att jag fick mina barn när jag fick dem så att jag också får uppleva hur underbart det är att vara mamma :love:

Vad roligt med "spridning"!

Något som inte har tagits upp i tråden är även ålder för senare syskon. Sådär jättevanligt att ha fått alla sina barn innan 30 tror jag inte det är nu när medelåldern för förstföderskor krupit uppåt.
Jag är också övertygad om att det idag i "modern" tid är mindre skillnad på hur personer är/beter sig rent åldersrelaterat. För 50 år sedan var man "gammal" vid 40, så är det ju absolut inte idag.

Som jag skrev i tidigare inlägg tror jag att lämplig föräldraålder kan vara högst individuell, när det gäller mig är jag övertygad om att jag inte blivit en lika bra förälder om jag skaffat barn före 25 (även om jag självklart skulle ha gjort mitt bästa), jag hade alldeles för mycket fokus på mig själv i den åldern och hade saknat "friheten" oerhört. Men man gör ju sitt bästa utifrån de förutsättningar som blir givna!

Vi ska på middag i helgen hos svärföräldrarna som fick sina barn väldigt tätt men i gengäld har barnbarn i åldern 0-20 år! Vilken gåva att få en sådan spridning och därför verkligen hinna med varje barnbarn!!!:love:

Senast ändrad:

En klasskamrat hade samma erfarenhet, hon var tvungen att ta bort livmodern just efter 30 år fyllda och var självklart själaglad över att hon redan fått sina barn!

Jag var 22 fyllde 23 några mån efter att sonen föddes.
Han var planerad.
Jag/vi var redo känndes mkt bra.
Fick en tjej för 2 år sedan och väntar barn nu bf okt.
Jag är nyss fyllda 29 år
Gift med mannen som är far till samtliga barn!

Vad roligt med "spridning"!

Något som inte har tagits upp i tråden är även ålder för senare syskon. Sådär jättevanligt att ha fått alla sina barn innan 30 tror jag inte det är

Jo då, det skrev jag om ;)

Gnist skrev:
Jag var nyss fyllda 19 när den förste kom och ; ja det var planerat och nej, jag ångrar inte att jag har varit (och är) en ung mamma.

Barn 2 kom när jag var 21 och det yngsta och sista barnet kom när jag var 29.

Så jag var färdig med mitt barnafödande innan jag var 30 år fyllda och det trivs jag bra med :laugh:
Håller dock med om att det inte verkar vara vanligt att ha gjort bort allt barnafödande innan 30!

Fast det är nog inte allmänt och generellt att unga mammor stannar hemma från evenemang osv för att det är jobbigt att möta föräldrarna. Tror du inte att det har med hur just din mamma är som person?

Min mamma var under 20 när hon fick min bror och 22 när hon fick mig, hon har exempelvis alltid varit en engagerande förälder på alla skolevenemang :)

Allmänt:

Min sambos mamma var 45 när hon fick min sambo, hans tre äldre systrar var alla kring tjugo. Han har haft fyra mammor och jag har således fyra svärmödrar, det ni :D ;)

Min svärmor är äldre än min mormor också, men det märks inte alls. Hon har varit en toppenmamma och är en toppenfarmor.

Jo då, det skrev jag om ;)

Så jag var färdig med mitt barnafödande innan jag var 30 år fyllda och det trivs jag bra med :laugh:
Håller dock med om att det inte verkar vara vanligt att ha gjort bort allt barnafödande innan 30!

Då missade jag det, sorry!

Jag tror mer det beror på hur din mamma är än på hur ung hon var när hon födde er.
Jag var alltid yngst på alla föräldramöten och andra evenemang men aldrig att jag har lidit av det. Jag skulle heller aldrig stanna hemma bara för att jag var yngst.

Ja men det är precis det jag menar men det framgick kanske inte. Jag tycker inte någon kan säga att någon är "för ung" eller "för gammal" för att skaffa barn. Att påstå att man är för gammal vid trettio och borde ha skaffat barn tidigare innebär ju inte att man på något sätt per automatik skulle ha blivit en bättre mamma bara för att man är 5-10 år yngre.

Vissa är bra mammor tidigt, andra är det senare. DET borde avgöra när man skaffar barn, inte ens ålder.

Mitt inlägg var en motvikt till Bebbens där det var "otroligt pinsamt" med en äldre mamma. Om det var det värsta problemet med en äldre mamma så kan jag "hälsa" att var tacksam för det du... ;)

Jag var 21 när jag fick första.
Det var planerat. Och jag ångrar inte att jag fick barn då.
Fick andra barnet när jag var 25 och tredje när jag var 30.
Vill gärna vara klar med barn innan jag blir 40. Kan tänka mig 2 till kanske.

Håller med er också, dig och TW! Åldern är mindre viktig. Jag fick min dotter när jag precis fyllt 31, efter att ha haft väldigt svårt att bli gravid alls. Men så här i efterhand fick jag henne i en perfekt ålder, jag hann 'hitta mig själv' lite innan, vilket jag behövde. Jag är nog en bättre mamma nu än vad jag varit om jag fått henne 5 år tidigare.
Nu fyller hon 3 år och jag skulle gärna vilja ha ett syskon, men eftersom det är så svårt för oss så kanske det inte blir fler. Då får jag vara tacksam för den enda, perfekta, underbara dotter som jag fått :).

Hur gammal var du när du fick ditt första barn? Jag kommer att ha fyllt 31, om den inte beslutar sig att komma ut en månad för tidigt ;)

Åh precis som jag! Jag fyllde 31 den 2 mars, dottern kom den 2 april!

Jag var 31 år gammal när vi fick våran lilla tjej. Hon var planerad men att jag skulle bli gravid efter första försöket hade vi inte räknat med;)

Visst känns det som vi fick henne i en rätt bra ålder men ibland kan jag känna en stor sorg över att vi inte fick barn tidigare. Allt med henne är så underbart och jag önskar att vi tänkt till lite tidigare. Hon verkligen älskar sina morföräldrar och jag blir ledsen när jag tänker på att de inte kommer att finnas med när hon tar studenten osv. Jag har en otroligt bra vänskap/relation med mina föräldrar så därför kan jag ångra att vi inte försökte tidigare. Ibland undrar jag vad vi gjorde med all vår tid innan lillan kom och önskar att hon alltid hade funnits i vårt liv. Nu funderar vi kring ett syskon men jag vet inte........

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 645
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
4 778
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka