Hur gammal var du när du fick ditt första barn?

Sv: Hur gammal var du när du fick ditt första barn?

Hur gammal var du när du fick ditt första barn? Jag kommer att ha fyllt 31, om den inte beslutar sig att komma ut en månad för tidigt ;)

Var det planerat? Ja, det tog runt 2 år.

Tycker du nu att du borde ha väntat, eller är du glad över att det blev så? Det tog ju som sagt lite tid för oss, men såhär i efterhand är jag verkligen jätteglad att det tog tid! Eller ja, ett halvår eller så tidigare hade ju inte gjort nåt, men det är först nu det egentligen passar bra med boende osv. Och nu hinner vi t o m renovera klart köket! :D
Jag har alltid sagt att jag ville ha barn vid 25, men jag hade precis fyllt 25 när jag och sambon träffades och före honom har det inte funnits några alternativ att skaffa ihop med. Så ja, jag är jätteglad att det blev såhär! :love:

Knapplån.

Jag hann precis fylla 20 år innan Sebbe föddes. Det var inte planerat (Åt P-piller utan en enda miss! Och fortsatte med det under graviditetens första två månader också, innan jag upptäckte den) och jag velade enormt med hur jag skulle göra. Trodde dock att allting kanske skulle lösa sig som man hoppats på, och valde att behålla.
Jag älskar honom över allt annat på denna jord :love:

Men nu som 25 åring, så har jag ju hunnit växa mer med erfarenheterna och kan säga att om jag hade stått i samma sits igen så hade jag valt abort. Jag anser helt enkelt inte att jag tänkte tillräckligt förnuftigt på den tiden, och var nog mer optimistisk än realistisk. Det har varit en mycket tuff och hård resa på många vis (Jag har flera sjukdomar), och en del av det var jag inte riktigt redo för. Men man brukar ju klara det mesta, och det gjorde även jag och Sebbe :)

Jag ville för övrigt aldrig ha barn egentligen. Och kan inte påstå att jag har ändrat ställningstagande än heller, så fler lär det inte bli om jag kan undvika det :p

KL
Jag var 26 år när dottern kom, hon var planerad.

Jag är glad över att hon kom då och känner inte att det skulle ha funnits någon anledning att vänta. Jag och sambon hade varit tillsammans i nio år och kände varann utan och innan och vi kände uppenbarligen att det var rätt eftersom vi började försöka.

Jag var 20 år (pappan var 19), var inte direkt planerat.
Nej, jag hade inte velat vänta. Sonen har gjort mig till en stabil människa som har massor av mål i livet. Pappan hade nog gärna väntat om han hade fått bestämma ;) Vi gick dock isär innan sonens första år, men det ser jag inte pga våra åldrar utan att vi tog olika tid på oss att anpassa oss till livet med barn. Vilket kunat ske även om vi varit äldre.

Jag var 24 år, och jag är glad och tacksam över att jag varken var yngre eller äldre. Jag blev gravid som 18 åring och valde att avbryta, det var rätt beslut då för jag var på tok för ung vid det tillfället.

Mina föräldrar är lite äldre, eller, min pappa, han var 40 när jag föddes, och ibland är jag ledsen för att han är äldre idag men det märkte jag ju inte av som yngre eftersom han varit som vilken pappa i vilken ålder som helst. Men för egen del kände jag att det var viktigt att han skulle hinna få barnbarn!

Dottern var ytterst planerad och blir ett år om två veckor :love:

19, fyllde 20 2 månader senare. (och andra när jag var 22 år)

Var det planerat?
Ja det var det.

Tycker du nu att du borde ha väntat, eller är du glad över att det blev så?
Om jag ser tillbax så skulle jag ha väntat. Inte så att jag ångrar mina barn, absolut inte. Men hade jag fått välja så skulle jag fått dem senare (typ runt 27 kanske) med en helt annan pappa än den där som jag fick dem med.
Men visst är det samtidigt skönt att vara ungmamma. För nu börjar de bli stora och jag är fortfarande relativt ung.
Nu blir det definitivt inga mer eftersom jag passerat 30 och då tycker jag att manä'r för gammal för att få barn.

Nu blir det definitivt inga mer eftersom jag passerat 30 och då tycker jag att manä'r för gammal för att få barn.

Tycker du det för dig personligen eller för alla, eftersom du använder ordet "man"? Skulle vara intressant att läsa en utveckling av det resonemanget och om varför just 30 är den magiska gränsen. :)

Hohoho, det är ju ungefär lika korkat som att generellt tycka att man är för ung för barn om man är under 30.....

DU kanske inte skulle fixa att bli förälder efter 30-års åldern men jag är övertygad om att hur många som helst skulle passa alldeles utmärkt som förälder både efter 30 år fyllda och även efter 40 år fyllda!!!

Jag tycker det personligen att alla är för gamla att få barn efter att de fyllt 30 MEN alla gör ju hur de vill och det är inte min sak att bestämma hur andra vill göra.
Alltså är min personliga gräns 30 och eftersom jag överstigit den så blir det inga mer barn för min del.

Senast ändrad:

Om man passerat 40 så är man 60 när barnet är 20...........(80, om man ens lever tills dess, när barnet är 40)
Tycker att det talar för sig själv att det är för sent.
Jag vill gärna vara frisk och pigg och njuta av mina barnbarn när det är dags och även av mina barnbarns barn, men som sagt alla är vi olika.

Jag är hellre en lite äldre mamma än en lite sämre mamma... Men det är ju MIN åsikt och sånt jag tycker är viktigt.

Om man passerat 40 så är man 60 när barnet är 20...........(80, om man ens lever tills dess, när barnet är 40)
Tycker att det talar för sig själv att det är för sent.

Hur "talar det för sig själv" menar du?

Vad är det reella problemet för en 20åring att deras förälder är 60 år?

(Medelåldern bland kvinnor är väl kring 85 eller så har jag för mig. Även om jag lever "bara" till 75 års ålder så tänker jag mig att jag ska fostra mina barn såpass vettigt att de faktiskt kan klara sig själva som vuxna individer när de är 33 år gamla. Eller, snarare, lååångt före dess egentligen. )

Vad skönt det var att läsa den här tråden:) jag är nyss fyllda 30 och funderar så smått på om man skulle försöka bli med barn inom ett år ungefär. Helst efter sommaren.. Har gått och oroat mig för att jag är gammal, och det kändes som att aaaaalla andra som skaffar barn är yngre än mig, men här fanns ju flera stycken som var i min ålder eller äldre vid första barnet:) Tack för det:)

Jag tycker det personligen att alla är för gamla att få barn efter att de fyllt 30 MEN alla gör ju hur de vill och det är inte min sak att bestämma hur andra vill göra.
Alltså är min personliga gräns 30 och eftersom jag överstigit den så blir det inga mer barn för min del.

Det var hårt sagt:crazy:

Då är det ju bra att du uttrycker din personliga åsikt istället för att svänga dig med det generella man som du gjorde i ditt förstsa inlägg.:idea:

Jag håller inte med dig på en fläck men det har du säkert redan förstått....

Det tog ju ett tag innan jag träffade någon som jag vill skaffa barn med, och förra året träffade jag honom med stort H:love: Ska inte vi få skaffa barn nu då bara för att jag har fyllt 30?:cry: (;)) Nä, det tar jag faktiskt inte. Hellre en gammal, bra mamma med föräldrar som har bra ekonomi och stadigt förhållande, än ung "bara för att"

- Första barnet blir en vecka idag. Jag är 24 år.

Var det planerat?
- Ytterst välplanerat. Det tog två år och två missfall för oss från att vi började försöka till att vi fick vår lille kille. :love:

Tycker du nu att du borde ha väntat, eller är du glad över att det blev så?
- För mig och min sambo är det perfekt som det är. Vi bor bra och har fasta jobb båda två. Jag är överlycklig över att "det blev så". :love:

*kl*

Innan den här tråden hade tanken inte ens slagit mig att jag skulle vara ens i närheten av för gammal för att skaffa mitt första barn. Tvärtom känns 30 rätt optimalt. Jag har gjort allt det där som unga gör, jag har köpt hus, bra "karriär" och passar nu på att kombinera föräldraledigheten med studier. Samtidigt som jag är pigg nog att orka med och mognat nog för att kunna bli en bra förälder.

TILL caradan.

Det är ledsamt att läsa dina inlägg faktiskt :/.

Jag är faktiskt så elak så jag tror att du inte vet bättre och därför uttrycker dig så som du gör.

Allmänt:

Jag skulle precis fylla 25. Det var inte alls planerat, men verkligen välkommet och kom som en liten överraskning. Jag kommer hinna fylla 30 skulle jag tro innan jag eventuellt får ett barn till. För mig känns det rätt ungt, enligt vissa är jag tydligen för gammal redan ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 645
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
4 781
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka