Hur gammal var du när du fick ditt första barn?

Sv: Hur gammal var du när du fick ditt första barn?

Jag var och är 39 år, min son är nu 10 veckor.

Vad gäller min personliga utveckling så är jag glad att jag fick mitt barn senare i livet, även om jag alldeles säkert skulle bli en bra mamma tidigare också. Risken om jag fått barn tidigare var att ge mitt barn "fel" pappa, något jag själv hade som barn. Så jag var rädd för att bli gravid tills jag träffade min nuvarande sambo som är den vackraste man jag träffat. Jag VET att om något händer mig kommer sonen att varje dag översköljas av kärlek av sin far. Det är min gåva till sonen.

För att återknyta, jag träffade sambon vid 37 år och barnet var planerat. Jag är väldigt trygg i min mammaroll, jag känner att mina beslut är väl avvägda och jag har inga behov av ett uteliv eller "vidlyftigt leverne" längre. Men min kropp återhämtar sig lite långsamt. Jag har ont i ryggen och viktminskning finns inte på kartan... BM sa på återbesöket att vissa inte går ner i vikt under amningen, det kan styras hormonellt. Jag hoppas det är så. ;)

Min mamma fick mig när hon var 23 år. Så när jag själv var 23 år så fick jag barnlängtankris, det kändes som att jag skulle bli för gammal sen. Jag hade ingen partner så det blev inget barn, däremot köpte jag min häst det året så hon får symbolisera mitt dåvarande mammabehov. :) Hästen har jag kvar, 21 år gammal i år.

Hur gammal var du när du fick ditt första barn? Jag var 22 år under hela graviditeten.

Var det planerat? Nja... Vi var "mellan två preventivmedel" och arbetade väl inte precis aktivt för att undvika graviditet, så mest ja och lite nej som svar på den frågan. :D

Tycker du nu att du borde ha väntat, eller är du glad över att det blev så? Nu är ju mitt barn inte så gammal än, 22 månader, men jag tror att han kom rätt i mitt (och sambons) liv. Jag stod med ett jobb jag visste att jag inte ville vara kvar på i all evighet men visste inte vad jag skulle göra åt saken. Under föräldraledigheten klarnade bilden av vad jag vill jobba med i framtiden och därmed också vilken utbildning som passar så nu studerar jag vilket jag tycker passar bra med småbarn som inte kräver några enorma summor pengar. Jag tänker att det nog varit jobbigare ekonomiskt om sonen var 6-7-8-18 år.

22 år

Var det planerat?
Nej, men lika uppskattat och välkommet ändå!

Tycker du nu att du borde ha väntat, eller är du glad över att det blev så?
Jag är jättenöjd med hur det blev, skulle inte velat vänta! Är 27 nu och har just fått tvåan. Hade gärna haft närmare mellan barnen, men naturen ville annorlunda... :grin:

Nyss fyllda 27.

Var det planerat?:
Ja, vi hade arbetat på saken ca 10 månader innan det tog sig...

:
Jag är jätteglad över sonen och är helt nöjd med tillvaron. Tidigare har jag hunnit plugga, leva livets glada dagar och göra som jag vill när jag vill... Jag ville heller inte ha barn förrän en morgon när jag slog upp ögonen och visste att NU var det dags :) Nu längtar jag efter att förhoppningsvis så småningom få förmånen att kunna "tillverka" ett syskon till den lille krabaten, men var sak har sin tid :)

Jag var 24 år och tycker det har vart alldeles perfekt.

Det var väl inte så särskilt planerat men det blev bra ändå.

Jag tycker det har vart perfekt, jag studerar och har ett år kvar på min utbildning men känner just nu att det bara var superskönt med ett litet uppehåll. Ska fortsätta i höst! Fördelen som jag har sett det med att jag pluggar var att man ju fortfarande får föräldrapenning efter vad man tjänade innan man började plugga och om man då har jobbat så blir det ju toppen :)

Jag var 21 år och 4 dagar :D

Var det planerat?
Inte egentligen. Vi sa att "blir det så blir det", och när det väl blev så insåg vi hur glada vi var över det. Även om vi aldrig pratade om det så började både jag och sambon bli oroliga över att vi inte skulle kunna få. Hans bror kunde inte få barn på naturlig väg, och själva hade vi kört oskyddat i 2,5 år när pluset kom.

Jag har sagt länge att jag vill bli en ung mamma, och det lyckades ju. Jag vill ha många år kvar när barnen är stora, när man äntligen har ekonomi till att resa och allt det där. När nr 2 kommer har jag precis fyllt 23.

Jag var 22 och det var inte planerat. Andra barnet kom 1,5 år senare och var planerat.
Barn nr 3 kom när jag var 38 och var planerat, men ändå oväntat då jag fått missfall innan. Barn 3 blev till när jag var 38 och var inte planerat, då barn 3 endast var 3 månader :)

Ångrar inte tidpunkten för nån av mina barn :)

23 år, men fyllde 24 år två månader senare.

Var det planerat?
Ja

Är glad över vår lilla skit och hade inte velat vänta, både utbildning och jobb finns. Sedan så vet man ju inget annat, hade vi väntat så hade det varit lika bra antagligen.

33 år med första barnet. Ja, det var planerat och ja, det var lagom då. Hade jag skaffat barn tidigare hade det ju blivit med fel man. Och jag var inte redo heller - jag ville lägga tid på pluggande och jobb och hästar.

Jag var nyss fyllda 19 när den förste kom och ; ja det var planerat och nej, jag ångrar inte att jag har varit (och är) en ung mamma.

Barn 2 kom när jag var 21 och det yngsta och sista barnet kom när jag var 29.

Jag ångar inte något av barnen och alla var planerade :love:

Tillägg; alla 3 har samma pappa och vi är fortfarande gifta :)

fick mitt förstaa barn när jag var 31 det var planerat och mycket efterlängtat. Tog en stund innan jag hittade rätt pappa bara, barn hade jag nog kunnat få tidigare men nu kändes det liksom rätt....

Hon är UNDERBAR och sover för tillfället till diskmaskinens oljud

23 år

Var det planerat?
Nej

Nej, jag tyckte det var och är underbart. Min sambo däremot som är äldre blev däremot livrädd och ville raka motsatsen att jag skulle göra abort, men sen sa han att jag fick ta beslutet och nu i efterhand är han glad över att jag stod på mig och ville behålla barnet.

Kommer vara 24 när ungen kommer ut i mitten på sommaren

Var det planerat?
Blir det så blir det var vad vi sa. Behövde inte direkt anstränga oss.

Nä, tycker det kommer bli bra så här. Även fast vi inte hade de ekonomiska förutsättningarna för 6 månader sen. Men nu ser allt helt annorlunda ut =)

Hur gammal var du när du fick ditt första barn? 19! (Fyllde 20 några veckor senare :angel:)

Var det planerat? Nej, men mycket välkommet. :love:

Tycker du nu att du borde ha väntat, eller är du glad över att det blev så? Jag är jätteglad att jag fick barn tidigt. Jag tyckte det var väldigt lätt att anpassa livet till småbarn när jag var så ung själv och jag har haft väldigt roligt tillsammans med mina barn under deras uppväxt.

Nu är jag medelålders (:eek:) mamma till vuxna barn (är det nu man kan tillåtas ansluta sig till skaran som säger "Oj, vad tiden går fort!"? :angel: ) och ser fram emot barnbarn så småningom. Det är en hel del i min omgivning som får sina första barn nu och det har så klart både för- och nackdelar med att skaffa barn i olika stadier i livet. Själv känner jag att jag är glad att jag har småbarnsperioden bakom mig.

Ska tillägga att jag är högutbildad (det fick bara vänta något år till) och gift med samma karl som jag gängat mig med innan ettan blev till.:love:

Hur gammal var du när du fick ditt första barn? Jag kommer vara 24 år (sensommaren)

Var det planerat? Ja, jag tog ut p-staven och sen fick det bli som det bli tänkte vi.

Nu känns det givetvis helt rätt. Jag är färdigutbildad och sambon har jobb på ett företag där det finns goda möjligheter att göra karriär (har blivit befodrad två gånger på 1½ år). Vi har hus och tycker nog båda att vi "festat färdigt" sas för lääänge sen. Vi planerar att leva resten av våra liv ihop så det finns helt enkelt ingen anledning att vänta :D.

Jag var 27, inte planerat och yngst i min bvc-grupp:D

Visst kunde jag väntat, men jag ångrar absolut inte att vi körde på.

Jag upplevde något liknande som du, jag kände att jag var klar över mig själv när jag fick mitt första och enda barn vid 36 år. Å andra sidan fick jag vänta många år innan jag fick honom, började försöka vid 29 år. Men det blev väldigt bra att vänta för min del. När jag var 20 - 25 år ville jag inte ens barn överhuvudtaget, det fanns liksom inte på kartan. Jag har nog alltid varit "sen" med det mesta i mitt liv.
Det roliga är att jag känner mig piggare nu i kroppen vid 38 än när jag var 25. Mycket märkligt!

"Hur gammal var du när du fick ditt första barn?"
27 år.

"Var det planerat?"
Ja, det får man nog säga.

"Tycker du nu att du borde ha väntat, eller är du glad över att det blev så?"
Nej, jag tycker inte att jag borde ha väntat. Våra vänner som skaffade barn mycket tidigare (åldersrelaterat sett) hade vågat och ingen av dem hade fast jobb, så jag tänkte att då törs jag också. Jag ville ha nr 2 direkt efter nr 1! (Jag har tre barn.)

Jag hade önskat mig en son - hade tänkt att det annars skulle bli en massa strul vid tonåren... :angel: Men jag fick en dotter! Upptäckte det efter några minuter - och det var HELT rätt. Konstig man är.

Det är en rikedom att ha barn!

Önskar dig all lycka!

23 år, högst oplanerat o väldigt välkommet!

Sen trillade det in en till oplanerad, o därfter 2 väldigt planerade!!! :)

Hur gammal var du när du fick ditt första barn? 40

Var det planerat? Absolut

Tycker du nu att du borde ha väntat, eller är du glad över att det blev så? Det hade nog varit svårt att vänta för oss med tanke på åldern :D

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 645
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
4 781
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka