Hur gammal var du när du fick ditt första barn?

Sv: Hur gammal var du när du fick ditt första barn?

Kl
Jag var 25 då jag fick min dotter och till hennes stora glädje och efter år av tjat och bedjande om syskon, så kom det sig att det blir en nr två i september, nån månad innan hon fyller sex år! Då är jag 31 år, känns ganska lämpligt! Har inte känt mig redo varken i livet eller personligen att ha fler innan, men oj vad fort det kan vända! Då man vet så vet man lixom! :laugh:

Nämen STORT Grattis Lusidor!!!

För att svara på trådens ursprungsfråga - jag var 33 när jag fick mitt första barn. Jag tycker definitivt inte att jag borde väntat längre, snarare kanske det skulle varit bättre att ha börjat ett par år tidigare med försöken.

Hur gammal var du när du fick ditt första barn?: Jag kommer att vara 26 år när första föds någon gång i mitten av augusti:laugh:

Var det planerat?: På sätt och vis. Var mellan p-piller och vi var lite vårdslösa. Trodde jag var gravid 7 mån efter, men det var falskt alarm:grin:. Han fick först panik, sen blev han besviken;). Han har tre barn sedan innan, som alla är i tonåren.
Han visste ju att jag inte åt p-piller, och han skyddade sig inte.

Tycker du nu att du borde ha väntat, eller är du glad över att det blev så?: Tycker det är lagom. Har jobb, hus, körkort, bil och allt annat man kan behöva. Det enda jag tycker är trist var att det tog så lång tid innan jag blev gravid( 18 mån från det att jag slutat med p-pillren).

Jag begriper inte. Om man inte äter p-piller på 18 månader och då blir gravid samt är besviken över att det tog så lång tid, då är det väll i högsta grad planerat och inte alls vårdslöst? Eller? Och vadå, HAN skyddade sig inte? Det är väll något man kommer överens om tillsammans?

Eller fattar jag dåligt :D?

Jag begriper inte. Om man inte äter p-piller på 18 månader och då blir gravid samt är besviken över att det tog så lång tid, då är det väll i högsta grad planerat och inte alls vårdslöst? Eller? Och vadå, HAN skyddade sig inte? Det är väll något man kommer överens om tillsammans?

Eller fattar jag dåligt :D?

Okej, det blev lite luddigt:D
Det var inte meningen från början, men han ändrade sig sen. När vi blev ihop sa han att han absolut inte tänkte skaffa en enda unge till.
Men nu har vi en på väg;)
Det var han som slarvade, och jag tror att han egentligen ändrat sig innan vi bestämde oss för att försöka, men det skulle han aldrig erkänna:angel:
När jag trodde jag var gravid, men inte var det, blev han som sagt var besviken. Sen tyckte han att "okej, vi skaffar en liten då", men det tog ett helt år till innan jag blev gravid.

Senast ändrad:

KL: Jag var 33 när L föddes och min sambo 40, så vi är väl i seniorligan här - i alla fall sambon ;). Vi har så smått börjat prata om ett syskon nu när vi är 36 och 43 (och L är 2 ½), så om det blir ett sådant så lär ju jag vara minst 37 o sambon 44 när den tittar ut. Jag tänker som så, att dör vi av ålderdom så ska vi väl ändå kunna bli uppåt 80, och då är barnen gott och väl vuxna, och om man drabbas av något annat hemskt som bilolycka elle cancer så kan man dö i förtid av olika orsaker när som helst.

Det är väl egentligen ingen ålder egentligen?

Min sambos mamma var 44 när hon fick sambon, hon är i allra högsta grad en medverkande farmor åt E exempelvis :)

Nej, jag tycker inte det heller, men i något av svaren här i tråden var man ju för gammal efter 30, o ganska många här i tråden var ju under 30 med första.

I min bekantskapskrets är jag nog en medelmamma ungefär, jag umgås med flera tjejer som har lika gamla barn som L som är såväl 5 år yngre än jag som 5 år äldre.

Sambon är ju 7 år äldre än jag, så för hans del vore det väl bra om det blir en tvåa inom några år, han vill nog helst inte vara mycket mer än 45 när andra (och planerat sista - i a f som vi tänker nu) barnet föds.

Ja det beror säkert på vad man bor.

Jag var yngst i min mammagrupp ( Göteborg ), men åker jag "hem" till landet så har en större andel i min ålder redan två barn :)

Jag var 34, men fyllde 35 en månad senare. Det var precis lagom! Inte för tidigt, inte för sent. Han är 1 år nu :D.

A kom på andra försöket, (ett missfall i maj ,v 9, efter utan preventivmedel två månader och A blev ett foster i Juli (vi försökte inte i juni pga missfallet))

Vänner och bekanta har barn i nära samma ålder, likaså släkt på alla sidor :)

Senast ändrad:

Jag tycker att det är så tråkigt att det ska klankas ned på unga mammor i så många lägen. Jag skulle aldrig få för mej att skriva/säga/tänka att mammor över t.ex. 30 eller 35 är sämre mammor eller att de är för gamla för jag har inte med att göra när andra människor väljer att få barn. Jag kan bara hoppas att alla som sätter barn till världen tar hand om dem på allra bästa sätt oavsett hur gamla de är när barnen föds.

Jag håller med! Det enda som är ett problem med barn och ålder på föräldrar är om omgivningen har den dåliga smaken att ha åsikter. Barnen är nog helt enkelt bäst när man får dem :p eller inte. (och är man historienörd som jag och tittar bakåt så verkar ju folk ha varit mellan typ 16 och 45 när de fått barn, verkar som att vi är som vi är.:rofl:)

Hur gammal var du när du fick ditt första barn?
23 ½ år

Var det planerat?
Nej

Tycker du nu att du borde ha väntat, eller är du glad över att det blev så?Nej, jag tyckte det var och är underbart. Min sambo däremot som är äldre blev däremot livrädd och ville raka motsatsen att jag skulle göra abort, men sen sa han att jag fick ta beslutet och nu i efterhand är han glad över att jag stod på mig och ville behålla barnet.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 645
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
4 778
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka