Hur gammal var du när du fick barn?

Sv: Hur gammal var du när du fick barn?

Vilken ålder tror ni/är vetenskapligt bevisat den vanligaste åldern att skaffa sitt första barn?

Jag var 7 dagar ifrån min 18 årsdag med första och 1 månad och 17 dagar ifrån min 20 årsdag med andra.
När jag fick första var jag exakt tio år yngre än genomsnitts mamman i mitt län.
Jag tror att bästa åldern att skaffa barn biologiskt är mellan 20 och 25 år och i övrigt när man känner sig redo att låta någon annan gå före ens egna behov.

Tror ni att ju yngre man är destå lättare förlossning och destå lättare har kroppen att återhämta sig?

Hur mycket är vanligt att man går upp i vikt?

Nej jag tror inte att förlossningen blir lättare för att man är yngre, första förlossningen tog 78 timmar och andra tog 36 timmar och slutade i akutsnitt.
Däremot återhämtningen går nog fortare, jag hade inga problem med att röra mej trots många stygn efter första förlossningen men däremot var jag trött. Efter snittet var jag som vanligt, eller kunde röra mej som vanligt sex timmar efter snittet utan smärtlindring (det var första gången jag var medveten om att jag var vaken). Min mage var platt dagen efter nummer två var född.

Mina graviditeter var rätt ok men med förvärkar, med första barnet hade jag regelbundna förverkar från vecka 30 och jag var inne och fick stoppa några gånger.
Med andra fick jag ligga still från vecka 20 med hotande förtidsbörd. Förvärkarna upphörde när jag var i slutet av vecka 32 och sedan föddes hon ändå i vecka 33+4 båda förlossningarna började med vattenavgång.
Med andra mådde jag konstant illa.
Jag är alltså urdålig på att vara gravid och föda barn men en jäkel på att amma;) men jag tror inte att det hade med min ålder att göra.

Med första gick jag upp 10 kg och gick ner 10 kg när han var ute, han vägde 4835 gram och resten var moderkaka och vatten.
Med andra gick jag ner 7 kg och sedan upp två kg och fem dagar efter hon var född hade jag gått ner 10 kg.

När jag fick barn var 10 kg vad som räknades som normalt, allt över eller under det var "fel" så verkar det tack och lov inte vara idag. Jag anser att man borde gå mer på vad man väger från början.
En underviktig person behöver kanske komma upp i normalvikt för att ha något att ta av.

Senast ändrad:

23, 25, 27, 31 och 33

Vilken ålder tror ni/är vetenskapligt bevisat den vanligaste åldern att skaffa sitt första barn?

Ingen aning.
Själv hade jag (tidigt) bestämt mig för att om jag inte fått något barn före 25 så skulle jag inte ha något...:eek:

Tror ni att ju yngre man är destå lättare förlossning och destå lättare har kroppen att återhämta sig?

Alla mina förlossningar har varit olika, likaså graviditeterna. Endast med ett av barnen har jag mått så illa att jag kräktes, även om illamåendet har varit den största "boven" under alla. ;)
Jag har varit på benen så fort jag har fått efter alla förlossningar, och inte haft speciellt ont på något vis. När jag fick barn nummer 5 (7 v för tidigt) kändes det knappt att jag fått barn, iofs var det ju nummer 5 och inte allt för långt efter de övriga fyra, så det kanske gjorde sitt till...:angel:

Individuellt här också.

När jag skulle föda barn nummer 1 hade jag gått upp 20 kg. Gick rätt fort ner dessa och sen har det pendlat mellan 10-15 kg vid de övriga graviditeterna.

Jag fyllde 25 två månader efter att dottern föddes. Jag gick upp mellan 10-15 kilo (gick över två veckor och vägrade väga mig på slutet) Har nu gått ner allt och tappat 3 kilo till (10 månader efter). Min förlossning var långdragen (38 timmars etablerade värkar + akutsnitt) och det tog lång tid innan jag kände mig "normal" igen, så det behöver inte gå lätt bara för att man är ung!

Jag var 27, gick upp nästan 30 kilo (urk) och har nog 10 kvar innan jag är tillbaka på ursprungsvikt.
Jag var HUNGRIG konstant och proppade i mig bullar och choklad i mängder. Snacka om att få skylla sig själv:o :D Hade grym foglossning tidigt och mådde uselt hela graviditeten, så jag tröståt.
Snäckan är fyra månader och jag försöker tänka på vad jag äter förutom när det vankas chokladtårta:D.

Senast ändrad:

Jag var 22 och 24 de 2 första och de förlossningarna gick på 30 och 14 timmar.
Gick upp ca 20 kg.

Nr 3 och 4 kom vid 37 och 38 år och de tog ca 4-8 timmar.

Har aldrig haft problem med graviditeter eller efteråt, inga sprickor eller annat. Åkte hem efter 12 timmar med de 3 sista.

Senast ändrad:

Fyllde precis 40 när lilla Gustav tittade ut :D

Genomsnittet ligger väl runt 28

Jag hade en väldigt lätt förlossning även om jag sprack en hel del och fick sys under narkos efter. Men just förlossningen var skit häftig och gick på 4,5 timme. Dock så fick jag havandeskapsförgiftning så jag fick ligga inne ett par dagar innan förlossningen.

Jag tyckte inte att det har varit speciellt svårt att återhämta sig, tävlade hoppning 6v efter förlossningen trots alla stygn :D

Vanligtvis säger man runt 13kg men jag tror att det är oerhört individuellt. Jag gick upp 28kg men det mesta var vatten, dock har jag en del kvar att kämpa bort :o

Knapplån
Jag kommer att fylla 33 år 2 månader efter mitt första barn är fött.

Är i v 27 nu och har hittills haft en väldigt lätt graviditet. Inga krämpor öht förutom lite illamånde i början. Har hittills gått upp 8-9 kg.

*kl*
Var 38 år fyllda när vår son kom. Gick upp 26 kg under graviditeten och vägde därmed ca 92 kg. I ärlighetens namn så var väl säkert kring 10 kg såna som jag åt på mig helt själv..... Gick ner ca 20 av kilona inom ett halvår, men 5 av dem biter sig fortfarande kvar såhär 2 år senare.

Jag var äldst i vår föräldragrupp. Helt väntat, eftersom jag bor i en mindre stad och här får man oftast barn tidigare än i storstäderna.

Jag kommer vara 29 eller 30 år när bebben tittar ut. Jag själv hoppas på 29 år så jag slipper gå över tiden:)

För mig och min sambo är det helt rätt tid och ålder för att skaffa barn nu, vi hade inte varit mogna för det tidigare.

Jag var 30 år när min son föddes. Tror att det beror jättemycket på om det är stad eller landsbygd, utbildningsgrad etc när man skaffar sitt första barn. Jag var först av alla jag kände att få barn och många tyckte jag var jätteung. Det var inte planerat, kändes alldeles lagon i tid för mig, lite för tidigt för sambon som är 2 år yngre.

Tror inte det spelar nån roll, så länge man inte är över 40. Jag hade en jättesvår förlossning som slutade i akut snitt, men det tror läkarna jag hade haft även tio år tidigare eftersom jag var för trång.
Gick upp 10 kilo, gick ned det samt 14 kilo till under tiden jag heltidsammade.

Jag var 33 år med första barnet och 35 år med det andra. Gick upp 15 kg med första och 18 kg med andra, om jag minns rätt. Hade kunnat gå upp mindre, det blev mycket tröstfikande för jag tyckte det var jobbigt att inte kunna träna och röra mig som vanligt. Men jag hade tappat alla kilona efter 3 månader med första barnet och 5 månader med det andra.

Återhämtningen är individuell, det beror ju också på hormoner (för foglossningsproblem), hur stark och tränad man är innan och hur mycket man rör sig efteråt. Som tränande hästtjej har jag haft mindre problem både före och efter födseln än yngre tjejer som är soffpotatisar. Sen vet jag om min lite skrynkliga mage dragit ihop sig mer ifall jag varit yngre - fast den stör mig inte mycket. Den har ju varit hem åt världens finaste småttingar :D

Glömde: jag hade två långa jobbiga förlossningar. Det hade kanske varit annorlunda om jag var yngre, vem vet?

Jag va/är 25 då jag fick/har mitt första barn..

För ca 20 år sen va väl medelåldern ca 23 om jag inte missminner mej.. Idag tror jag den ligger på 28.

Gällande ålder o vikt så är det nog 100% individuellt! Jag gick upp 40 kg. Hade en enligt pappret o läkarna svår förlossning. Den va utdragen o krånglig o de diskuterade vid 2-3 tillfällen att göra kejsarsnitt. Men jag själv tycker den va mer utdragen och jobbig än smärtsam.. (klart det va smärtsamt som 17. Men inte alls som jag trodde det skulle vara.

Men kroppen ska väl vara i sin bästa form att vara förstföderska i 20-25 år.. Omföderska så ska det väl inte spela nån roll vilken ålder man är..

(har dock "hört" att man efter 7 år har läkt såpass så man blir som en förstföderska).. Har inget som stöder det..

va 20 när jag fick våran prinsessa,

har haft en otroligt lätt graviditet, gick upp 16 kg, som jag sedan gick ner inom en månad efter förlossningen + lite till tyvärr. o förlossningen flöt på precis som den ska, utan några komplikationer eller dyl...

kl

Jag fyllde 25 tva veckor efter dottern föddes.
Hade en lätt graviditet, inget illamande, ingen halsbränna osv, bara lite lätt foglossning. Förlossningen var väldigt lang och seg men inte sa jobbig ända.
Aterhämtade mig fort, efter en vecka kände jag mig helt ok och efter 2 helt som vanligt.

Gick upp 15kg och hade gatt ner 10 efter en vecka, dom andra 5 sitter som berget.

I sverige låg medelådern 2006 på 29 år för förstagångsföderskor. I stockholm var åldern 37. I dag bör de enligt tidigare utveckling vara ännu högre. info finns att hitta på scb. (detta är inom sverige)

Nja att medelåldern i sthlm skulle ha legat på 37 år stämmer väl ändå inte, medelåldern låg väl 2006 runt 30-31 år :)

hejsan jag var 22 gick upp 10 och gick ned 10 ganska direkt :)

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 092
Senast: Hajfisk
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
1 001
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 083
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar