Hur gammal var du när du fick barn?

Sv: Hur gammal var du när du fick barn?

Jag var 36 år när mitt första och enda barn hittintills föddes. Gick upp 20 kg ungefär och har efter snart 1 år gått ned det mesta. Hade en rätt tuff förlossning med sugklocka och operation av moderkakan, var sjukskriven under hela graviditeten eftersom min rygg är så skör så jag kunde knappt stå på benen.

Jag hade fyllt 29 år när jag fick första barnet och gick väl upp ca 12 kg.
Andra barnet var skulle jag fylla 31 år några månader senare, gick upp 10 kg ungefär.

Två kroppsligt lätta graviditeter och förlossningar.
Sista förlossningen gick oförskämt snabbt även om öppningsvärkarna gjorde ondare sista gången när det gick så snabbt.

Jag tror inte min ålder gör till eller ifrån,
jag har en alldeles för tålig och hållbar kropp.
Jag är nog en sån som lätt skulle kunna bara massor med barn rent kroppsligt.
(om man förtränger graviditetsklådan på slutet inser jag just :rofl:)

Jag fick nr 1 när jag var nitton, sen var jag 22, 24, 36 och 41, har alltså varit tonårsmamma och risk-pga-åldermamma. De tre första graviditeterna vara jättelätta, men de två sista-VIDRIGA! Alla förlossningarna var lätta, men det tog längre tid att "bli som vanligt" efter de två sista.

Den vanligaste åldern för förtsföderskor är väl omkring 28?

Vilken ålder tror ni/är vetenskapligt bevisat den vanligaste åldern att skaffa sitt första barn?
Jag var 29 när jag fick första barnet, vilket också är medelåldern på förstföderskor för hela landet.

Jag prickade även medelåldern för andra barnet, 31 år.

Jag fyllde 19 2v innan pojken kom. Jag gick upp 11kg och gick ner 13kg vid förlossning + 3-4kg första veckorna. Såg ut som ett benrangel med en vikt på 41kg, men jag kom i mina favorit heans direkt efter förlossning :D

Runt 28år är väll den vnligaste ålden att bli mamma.

Jag tror att det spelar större roll i vilken form (kondition/muskler) man är i än vilken ålder. Samt en del genetiskt.

Bebis, vatten moderkaka mm brukar tydligen ligga på ca 13kg.

Jag och min sambo ska ha vårt första barn i Maj. Samma år fyller jag 31 och min sambo 27.

Kopierade en artikel hos min syster under jul som var ifrån Maj i år som var utdelad från mödravårdscentralen.

Där stod det bl.a:

1973 var medelåldern för förstföderskor: 23,8 år och har fram till 2007 stigit till 28,4 år. Stockholm "leder" ligan med högst ålder, nämligen: 29,8 år.

Vikten och övervikten har också ökat på kvinnorna med ca 36% bara från 1993 till år 2007.

Själv vet jag ännu inte vad jag kommer att gå upp, men var tyvärr underviktig innan jag blev med barn. Nu har jag ökat till min normala vikt och ser helt plötsligt frisk ut. :laugh:

Något som du inte tog upp och som är lite OT, men ändå nämnvärt är att rökning under graviditet tack lov har visat sig gått ner. MEN enligt artikeln är det fortfarande ca 23,7% som röker samtidigt som de väntar barn!

KL
Sonen föddes samma år som jag skulle fylla 33. Gick upp 17 kg, hade lätt graviditet och jobbig förlossning.

Nu är jag 35 när nästa snart kommer. Har 20 dagar kvar och gått upp 11,5 kg. Lätt graviditet, resten återstår att se.

I Stockholm där jag bor var snittet för förstföderskor 30,8 år 2008. Men det varierar kraftigt i länet:

Förstföderskorna i Stockholm blir bara äldre och äldre. Det är mödrarna i innerstaden som höjer statistiken för länet. Otrygga anställningsformer är en viktig anledning till att många väntar med barn.

I Stockholm bor de äldsta förstföderskorna i landet. Men åldrarna skiljer sig inom länet. De rikaste församlingarna med flest högutbildade har de äldsta förstföderskorna, drygt 32 år i genomsnitt. Det är sju år mer än mödrarna i förorter som Ösmo, där snittet ligger på 25 år.
En av orsakerna är att det tar längre tid för högutbildade att få en ordnad ekonomi.

jag är 30 år och nybliven mamma.
gick upp 21kg, har 10 kvar att gå ner ;)

hade en fantastisk graviditet,älskade det och mådde toppen!
förlossningen var mkt snabb men även mkt smärtsam :p

Jag vill minnas att jag läste i I V att när kvinnan är 23 år är hon som mest fertil, och att det var den ultimata åldern att bli gravid i. Sen finns det säkert annan forskning som säger annat.

Om Norpan kan hålla sig till bäst föredatumet så blir jag 35 det året.

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på de andra frågorna. Det är nog väldigt individuellt.

Men jag är nog en ganska gammal förstföderska. Jag var helt enkelt varken mogen eller redo tidigare. Blev snabbt gravid iallafall och har haft en smidig graviditet.

Ska bli spännande att se om jag lyckas gå ner alla 18 kg jag samlat på mig.:D

Bästa åldern tror jag med är OERHÖRT individuellt. Hade jag velat ha barn tidigare hade jag försökt bli med barn tidigare. Nu blev jag med barn på första försöket båda gångerna, så just min individuella fertilitet var det inga problem med. Samma själva graviditeterna, jag verkar vara fysiskt gjord för att vara gravid förutom att jag tycker det är tråkigt :crazy:. Sen hade jag oerhört otur vid förra förlossningen och hoppas jag inte ska ha det igen :crazy:

Jag var 33 när första, och hittills ända, barnet föddes. Enkel graviditet, snabb o enkel förlossning - totalt 5½h från första tecknet tills att något var på G tills han var ute. Jag gick upp 17 kg, och vet inte exakt hur fort jag gick ner igen, kanske helt nere efter ett halvår? Jag känner mig i dag, 14 månader senare, inte på något vis annorlunda i kroppen o inte ser jag annorlunda ut heller - är normalviktig o "normalvältränad" eller vad man ska säga. Jag gjorde inget spec för att tappa vikt, men lever ganska aktivt med hundpromenader (och numer barn i vagn eller bärsele), ridning, stallskötsel mm.

Tror ni att ju yngre man är destå lättare förlossning och destå lättare har kroppen att återhämta sig?

Hur mycket är vanligt att man går upp i vikt?
Jag missade att du ställde fler frågor :idea:

Jag har tre barn med två år mellan varje, första fick jag som sagt vid 29 års ålder. Jag har inte gått upp mer än tio kilo någon av gångerna och mått väldigt bra, tränat som vanligt in i åttonde månaden och snabbt gått ner i vikt efteråt. Förlossningarna har också varit bra och jag har inte känt mig sliten under bebistiden. Jag har nog väldigt bra gener (tack mamma :laugh:), och så har det hjälpt till att jag varit vältränad också, och precis hunnit träna upp mig ordentligt igen mellan barnen.

19 år - barn nr 1
35 år - barn nr 2
36 år - barn nr 3

Första graviditeten var busenkel - inget illamående, inga foglossningar och jag red till ett par dagar innan förlossningen. Åkte pulka bakom unghingsten ett dygn innan. Förlossningen tog 5 timmar, helt utan bedövning eller smärtlindring, efteråt var jag igång direkt. Allt var hur enkelt som helst.

Andra graviditeten var lite tyngre, jag kände mig äldre i kroppen, och jag blev tröttare än jag minns från första. Mådde lite dåligt mest hela tiden, och kände mig urtung (trots att jag i slutänden gick upp lika lite som med första så när som på ett hekto). Förlossningen gick på 6 timmar, ingen bedövning men lite lustgas (fast den sög jag i bara ett par gånger, eftersom jag nådde samma effekt genom att andas i min egen hand...). D fastnade på vägen ut, med axlarna, så de fick dra ut honom, annars var det helt komplikationsfritt. uppe direkt och igång efteråt :laugh:

Tredje graviditeten var JOBBIG. Jag gick inte upp mycket mer än vid de andra två, men nu var kroppen trött efter förra graviditeten, och jag hade inte hunnit få kroppen i form. Jag hade foglossningar, ont i kroppen, samlade vatten och mådde ganska pissigt inuti med, helt urlakad liksom.
Förlossningen gick bra, jag upplevde den enklare än nr 2, fast i journalen ser den svårare ut. Jag svimmade på slutet, hade inte ätit på ett dygn och busungen som skulle ut vägde nästan 5,5 kilo så min kropp fick jobba hårt. Använde ingen bedövning eller smärtlindring alls, om inte pilatesbollen räknas :D Tidsmässigt tog det 7 timmar ca.

En rolig detalj är att jag gick upp ca 12-13 kilo med alla mina barn!

För min egen del kan jag säga att det var enklare att både vara gravid och föda barn som ung, kroppen kändes mer stark då och som om den var mer "födselvänligt inställd" då.

Bästa åldern tror jag med är OERHÖRT individuellt. Hade jag velat ha barn tidigare hade jag försökt bli med barn tidigare. Nu blev jag med barn på första försöket båda gångerna, så just min individuella fertilitet var det inga problem med. Samma själva graviditeterna, jag verkar vara fysiskt gjord för att vara gravid förutom att jag tycker det är tråkigt :crazy:. Sen hade jag oerhört otur vid förra förlossningen och hoppas jag inte ska ha det igen :crazy:

Ja trots min ålder blev det barn på första "misstaget" :angel: Andra gången var det planerat och det blev barn direkt igen när vi prickade in rätt tillfälle. Men det tog 3 månder innan vi befann oss på samma ställe just kring ägglossning. :D

Jag var 30 när första barnet kom och 35 när andra kom.:love:
Jag gick upp 7 kg på det första och 9 på det andra.

jag var 22 när Moa kom, 21 vid +.

gick upp 12 kilo som var borta efter 2 veckor.
Hade en grymt lätt graviditet, men en väldigt lång jobbig förlossning istället:p

Om Mini håller tiden kommer jag att ha fyllt 28år. Min graviditet har stundtals varit jobbigt. Mådde väldigt illa i början och sedan fick jag ont i fogarna. Hur förlossningen blir återstår att se.

Jag var precis fyllda 30 när jag fick barn. Jag väntade tvillingar och gick upp 26 kg.

Har inga bra svar på dina andra frågor. Tror det är svårt att generalisera sådant som ålder och förlossningar osv.

Jag födde mina barn vaginalt, utan bedövning, sprack ingenting och hade gärna gjort om exakt samma förlossning igen! :)

/Timsetim

Jag var 23 när sonen tittade ut. Jag vägde 71 kg (är 178 cm lång) när jag blev gravid och 85 kg (har jag för mig) när sonen skulle komma ut. Efter att jag hade "fölat" som vägde jag ca 75 kg. Sonen var 4,1 kg utav dom(var så han vägde när han föddes).

Sen tror jag faktiskt inte att jag har gått ner mer efter det. Har varit alldeles för lat. :o Men enligt vågen så väger jag 75 kg nu i allafall. Har för mig att jag var uppe i mellan 80 och 86 kg som mest.

Får börja promenera ute varje dag nu när studierna är slut, så jag inte fläskar på mig en massa igen:p (Hade praktik under studierna som gjorde att jag gick väldigt mycket varje dag)

Min graviditet var enkel. Inga foglossningar. Halsbränna och kramp hade jag, men var inget farligt. Förlossningen gick bra, men tyvärr sprack jag rätt myket och fick sövas och opereras efteråt. Men jag har inga men eller så efter det. Är helt "normal" om man säger så.:p
Smärtlindring fick jag en sån där trevlig lång nål in i ryggen som dom givetvis stack fel så att jag fick huvudvärk 1 vecka efteråt. Fick såna där kvaddlar också och lustgas.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 092
Senast: Hajfisk
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
1 001
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 083
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar