Sv: Hur gammal var du när du fick barn?
19 år - barn nr 1
35 år - barn nr 2
36 år - barn nr 3
Första graviditeten var busenkel - inget illamående, inga foglossningar och jag red till ett par dagar innan förlossningen. Åkte pulka bakom unghingsten ett dygn innan. Förlossningen tog 5 timmar, helt utan bedövning eller smärtlindring, efteråt var jag igång direkt. Allt var hur enkelt som helst.
Andra graviditeten var lite tyngre, jag kände mig äldre i kroppen, och jag blev tröttare än jag minns från första. Mådde lite dåligt mest hela tiden, och kände mig urtung (trots att jag i slutänden gick upp lika lite som med första så när som på ett hekto). Förlossningen gick på 6 timmar, ingen bedövning men lite lustgas (fast den sög jag i bara ett par gånger, eftersom jag nådde samma effekt genom att andas i min egen hand...). D fastnade på vägen ut, med axlarna, så de fick dra ut honom, annars var det helt komplikationsfritt. uppe direkt och igång efteråt
Tredje graviditeten var JOBBIG. Jag gick inte upp mycket mer än vid de andra två, men nu var kroppen trött efter förra graviditeten, och jag hade inte hunnit få kroppen i form. Jag hade foglossningar, ont i kroppen, samlade vatten och mådde ganska pissigt inuti med, helt urlakad liksom.
Förlossningen gick bra, jag upplevde den enklare än nr 2, fast i journalen ser den svårare ut. Jag svimmade på slutet, hade inte ätit på ett dygn och busungen som skulle ut vägde nästan 5,5 kilo så min kropp fick jobba hårt. Använde ingen bedövning eller smärtlindring alls, om inte pilatesbollen räknas
Tidsmässigt tog det 7 timmar ca.
En rolig detalj är att jag gick upp ca 12-13 kilo med alla mina barn!
För min egen del kan jag säga att det var enklare att både vara gravid och föda barn som ung, kroppen kändes mer stark då och som om den var mer "födselvänligt inställd" då.