Hur gammal var du när du fick barn?

Fia79

Trådstartare
Vilken ålder tror ni/är vetenskapligt bevisat den vanligaste åldern att skaffa sitt första barn?

Sv: Hur gammal var du när du fick barn?

Tror ni att ju yngre man är destå lättare förlossning och destå lättare har kroppen att återhämta sig?

Hur mycket är vanligt att man går upp i vikt?

var 21 med första barnet och kommer vara 22 med andra.
de andra frågorna är helt indviduella.
exvis vikten så gick jag upp 9.9kg och har gått ner dem oxå på knappt 6 mån med föga ansträngning, min kollega gick upp 39kg:o för henne tog det 1 ½år att gå ner. nu är jag i 4e månaden och har inte gått upp 1 gram hittils.

jag var 22 när lilla Luckan kom, jag tror jag gick upp ungefär 13kg totalt (fast jag var ju bara bitter o fet :angel: ) och tappade typ 10kg på förlossningen...

Jag var 21 år gammal. Gick upp 28 kg. Gick ner det på 4 månader. Det mesta i början, dom sista kilona tog lite tid.

Kommer vara 24 när Räkan tittar ut, fyller 25 ett par månader senare. (sambon också 25 vid födseln, fyller 26 ca. 1 månad efter)
Hittills har jag gått upp 6 kg, går in i v. 26 imorgon.

Jag tvivlar på att åldern har något med hur en förlossning och tiden efter blir, en 40-åring kan vara i betydligt bättre form än en 20-åring.

Jag var 34 när jag fick första barnet. Hade en lätt graviditet och en lätt förlossning med en snabb återhämtning. Jag gick upp 10 kg och det var borta efter två veckor.

Nu är jag två år äldre och väntar andra barnet (snart halvvägas). Har fått lite foglossningar som ömmar på kvällarna när jag lägger mig och har hitills gått upp 2 kg.

Jag tror inte det är ålderbetingat i mitt fall, min mamma har fått fyra barn lätt som en plätt.

Annars brukar man säga att 13 kg är det normala att gå upp och en förstföderska i Stockhom är väl srax under 30 idag?? Typ 27 eller nått sånt.

kl

Jag fyllde 24 två veckor efter att min dotter föddes. Gick upp 12,5 kg totalt. Gick ner 8 kg direkt efter förlossningen och sedan resten efter två veckor ca. Även om jag tappat alla kilon så är kroppen ommöblerad och ser inte riktigt ut som tidigare, men det gör mig ingenting alls.

De andra frågorna kan jag inte svara på riktigt, har ju bara erfarenhet själv av att vara relativt ung mamma. Min förlossning tog 13,5 timme efter att vattent gått; helt normalt för förstagångsföderska. Jag använde bara lustgas och tyckte det gick jättebra, hade knappt ont efteråt (inga problem att sitta eller så) och var uppe på hästryggen efter 3 veckor.

//Julia

Kan jag också lägga till att det tog 9 h från första värk tills han var ute.

Trots att jag uppfyllde alla kriterier för att få en svår förlossning: Kort, min ålder och att jag väger några kilo för mycket. Typ... 5-6 kg något sånt. Läste någonstans att det påverkade förlossningsarbetet negativt. Inte för alla tydligen, men man vet inte hur det går denna gång :)

Brandgul
Annars brukar man säga att 13 kg är det normala att gå upp och en förstföderska i Stockhom är väl srax under 30 idag?? Typ 27 eller nått sånt.
Vissa säger väl 14 också och andra 12 kg?

Jag tror en förstföderska i Uppsala är något år äldre än i Stockholm och ute i landet är man lite yngre.

och en förstföderska mellan 50-70 talet var betydligt yngre

å andra sidan var en förstföderska under 1800-talet 27-28 år (de gifte sig vid 27 och vanligen kom första barnet lite längre än 9 månader efter det...).

Och en adlig kvinna under medeltiden var nog en del yngre än så. Men lyckas inte hitta ngn statistisk uppgift. Det var tillåtet för flickor att gifta sig vid 12 och pojkar vid 14 års ålder. Men tydligen kunde tweeniesarna följa med sina föräldrarna hem igen och börja göra barn först några år senare. (heliga Birgitta tex gifte sig vid 13 men var "avhållsam" första åren, i wiki sägs det pga av att hon ville vara jungfru, men om man ser till andra uppgifter från medeltiden verkar det inte helt ovanligt att vänta med den biten.).

Om jag får gissa vilt så lär väl bondebefolkningen under medeltiden gjort precis som svenskarna under 1800-talet, gift sig när de fått råd med ett hushåll och kompetens att driva det. Lite äldre helt enkelt.

Folk verkar genom tiderna ha skaffat barn när de får tid, råd, familj helt enkelt. Biologi verkar inte ha spelat in så mycket (utom såklart the obvious, mens och klimakterie), iofs antagligen under jägarstenåldern, men då vet vi ju inte när folk fick barn, eller mens för den delen, eller gick in i klimakteriet.

(har för mig att om man kör på i alltför unga år 12-14? så kan skelettet skadas av tyngden och det är betydligt högre risk för mor och barn. Vid 17 däremot har ju vissa drottningar och kungar klarat av att styra ett helt land och vanligt folk ett hushåll så varför skulle inte folk klara ett barn eller två idag.)

Åh och såklart, är 34 och får med lite tur ett första snart. Mamma var 28, mormor vet jag inte.

Senast ändrad:

Var 21 när jag fick barn.
Gick upp ca 10 kg och var nere på min "vanliga" vikt en månad senare.

Jag var 26 när jag fick första barnet och när andra barnet nu kommer i maj så är jag 28.

Med dottern gick jag upp 12-13 kg och de försvann på 3 veckor. Nu är jag i v 20 och har gått upp 5-6 kg.

Förlossningen var lätt tills hon kom ut, tog 8 timmar från första värk tills hon var ute, sedan förlorade jag mycket blod vilket gjorde att det tog närmare 4 veckor innan jag hade fått tillbaka kraft och ork.

Jag var 25, vägde 47 kilo och vägde 83 när jag födde min dotter!:D

Jag tänker INTE väga 47 kg igen!:laugh:

Jag har tyvärr inte blivit gravid mer än en gång, skulle gärna velat ha fler barn! Men det blev bara en!

Hej!

Jag var 32 när mitt första barn föddes, fyllde 33 ett par månader senare. Hade en okomplicerad graviditet och förlossning! Tror att det är mycket individuellt hur komplicerat det blir och beror nog mycket på fysisk form snarare än ålder!!??

Jag gick upp över 20 kg och jag har ännu många kilon att tappa, men som Freya skriver så blir ju kroppen "ommöblerad" och det är svårare att rätta till :)

Jag var 24 år och hade en relativt lätt graviditet och förlossning. Gick upp 21 kg och hade efter 2 veckor tappat 18 kg. Dom tre som är kvar är lite sega :angel:
Enligt min BM så har unga ofta en lättare förlossning och hon tyckte 24 år var en perfekt ålder att föda barn.

Fyllde 22 år strax efter första barnet föddes och fyllde 24 år strax före andra barnet föddes.
Vilken ålder tror ni/är vetenskapligt bevisat den vanligaste åldern att skaffa sitt första barn?
Kring 25-26 år på landsbygden och 29-30 år i storstäderna.
Tror ni att ju yngre man är destå lättare förlossning och destå lättare har kroppen att återhämta sig?
Nej verkligen inte. Har många jämnåriga kompisar som oxå har barn. Viktuppgång har legat mellan 6-35 kg. Förlossningens längd 3 timmar - 3 dagar. Återhämtning typ direkt och över 12 månader.
Jag gick upp 14 kg med första barnet, förlossningen tog 3 timmar, jag brast ingenting. Men fick foglossningar redan i 8e graviditetsveckan och de försvann inte mellan graviditeterna heller.
Hur mycket är vanligt att man går upp i vikt?
Bebis, fostervatten, moderkaka, ökad blodmängd, fettdepåer hos mamman brukar ligga på 12-14 kg.

Jag var just fyllda 22 när dottern föddes. Gick upp 18kg, hade en förjäkla eländig graviditet, foglossning från vecka 12 och hyperemesis gravidarum, men en ok förlossning. Tog långt tid att återhämta mig efteråt då jag fick en reumatisk sjukdom bla i just si-lederna, tog väl 1 år att gå ner skapligt i vikt.

Nu fyller jag snart 26, och någon 2:a har inte behagat dyka upp ännu... :crazy:

Inte fått barn än...Men kommer vara 23 då jag fyller i Januari o bebben e beräknad i Februari

Jag fyllde 25 en månad efter att min dotter föddes. Gick upp 5-6 kg och snittades.
Hade en helt okej graviditet, mådde dock väldigt illa i början och hade en halsbränna från h-vettet men inga andra problem med kroppen så som foglossning m.m.

Återhämtade mig jättebra/fort, vilket jag inte alls hade räknat med.

Medelåldern 2008 i hela Sverige låg på 28 år :)

Senast ändrad:

Jag var 25 år när jag fick mitt första och än så länge enda barn. Jag hade en lätt graviditet, förlossning och kroppen återhämtade sig snabbt.

I storstäderna i Sverige ligger väl medelåldern för första barnet runt 30 år? Något lägre i glesbygd.

Jag tror generellt att det är lättare att bli gravid och att det är lättare för kroppen att återhämta sig i yngre ålder, men på individnivå är det självklart just individuellt.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 092
Senast: Hajfisk
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
1 001
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 083
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10