O
Olinda
Hur många år på raken brukar rekomnderas att man tar hö på samma vall innan det behöver plöjas upp och sås om på nytt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Masse skrev:Beror också på om det är en gödslad vall eller natur/ängs vall. Den gödslade vallen behöver köras upp och sås in då och då. Naturvallen ska inte köras upp för då förlorar den en del av sina örter och kvaliteér.
ameo skrev:Det beror väl egentligen en del på hur stora krav man har på höet.
Min höbonde tar ensilage till sina mjölkkor på en (arrende-) vall på vår granngård och den är inte omsådd sen vi flyttade hit i alla fall (snart 6 år sen).
gylle skrev:Våra vallar var 4,e året vi skördade på i år, visst ser man att maskrosor och dylikt har fått ett visst grepp i vallen och den ger något mindre än första åren. Dock fick vi absoluta toppvärden på analysen (för höga tom) så näringsinnehållet är det inga fel på.
Ena vallen MJ 10,6 Smrp 87 andra vallen MJ 10,4 Smrp 67 båda skördade 2 veckor in i juni. Hur mkt mindre avkastning i kg man får är ju svårt att avgöra då det ju påverkas så mkt av vädret (tillväxten) har ju inte varit samma tillväxtförhållande något år de sista åren.
ameo skrev:Fast analysvärdena beror ju på hur mycket det gödslas och framförallt i vilken tillväxtfas höet skördas. Har gräset blommat ett tag så har ju all näring hamnat i dess frön, som ju inte direkt följer med i höet...
En av mina bekanta bönder sa att proteininnehållet kan minska med så mkt som 5 g/dag, när det börjat sjunka pga blomningen
lundsbo skrev:Precis!
Gödningen gör även att proteinet inte faller lika snabbt som på en ogödslad vall.
Jag vet mjölkbönder som skickar analys varje dag vid skördetid för att få så bra värden som möjligt.
Jag diskuterade dessa frågor med min höbonde härom kvällen!Olinda skrev:så massor med maskrosor i är inte speciellt bra eller?? dags att "gör om då"?
Ja, annars finns bara marginellt med näring kvar.OK så bäst är alltså attt skörda redan innan eller under blomning inte efter blommorna har "vissnat".
Hur många år på raken brukar rekomnderas att man tar hö på samma vall innan det behöver plöjas upp och sås om på nytt?
Det som skiljer en gammal vall från en ny är att den gamla vallen ger sämre avkastning och kräver mer gödsling. Näringsmässigt är det ingen skillnad - enligt min bonde.kravet ska väl vara bra hästhö, men efter analys för ett par år sedan var värderna väldigt dåliga, men fortfande tas det hö på samma vallar bara gödlas någon gång om året, det är MINST inne på 7:e (kan vara 10onde också jag vet inte) året nu så jag bara undrar om det verkligen kan vara bra att hålla på så här??