hur gammal kan hästen vara för att klara att födda?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Goa_Annelie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 510
G

Goa_Annelie

Jag undrar lite hur gammal hästen kan vara för att klara av att födda ett föl hon har aldrig gjort de tidigare hon är 19 mk energi häst fortfarande mk stark dam..
vill inte skadda min häst älskar henne så mk ja undrar liksom om hon skulle klara att födda om de går fel att hon inte går bort för mig liksom vill inte de blir nått fel men vill så gärna att hon ska få ett fint föl för hon själv är så vacker fin häst så stark o så mk energi häst..

Va tycker ni? finns de någonstans man kan ringa o kolla upp de vill gärna veta allt va ni tycker..?

Sv: hur gammal kan hästen vara för att klara att födda?

ett väl mående sto skulle nog klara det... dock så skulle jag rådfråga veterinär innan. jag personligen hade aldrig betäckt ett 19 årigt sto första gången men anser vet mm att det ska gå så får man antingen chansa eller ej

jag ville betäckt mitt gammla som som då var 18 år gammal (nu 23 år) men då ställde jag mig frågan
e de värt å förlora henne å få ett föl eller kanske förlora båda om nått skulle hända så jag lät bli å har hellre henne några år extra.
älskar den hästen så kopiöst mkt å vill ha kvar henne så länge som möjligt. ingen häst/föl i världen kan ersätta henne...

Alla ston kan råka illa ut vid fölning oavsett ålder. Man får helt enkelt väga fördelar mot nackdelar och sen besluta om man tycker att det är värt att ta föl på sitt älskade sto.

Mitt sto är 18 år och högdräktig. Hon fick sitt första föl som 16-åring. Hon är helt frisk och har hittills haft okomplierade dräktigheter.

Jag står lite inför samma dilemma. Har ett 13 årigt sto med toppstam, som dock aldrig är betäckt innan. Vill ev betäcka henne nästa år. Då borde det alltså inte skapa några större problem?

Det som du ska kolla upp är om ditt sto dels har ägg fortfarnde och dels så att hon inte har någon infektion. Mest för att du ska slippa betala en massa pengar i onödan om hon inte kan bli dräktig. I den ålder hon är och inte har haft föl innan så är det inte helt säkert att hon är fertil fortfarande.
Vissa risker ökar med ökad ålder dels då att de inte blir dräktiga men också att moderkakan kan lossna från livmodern. Men risken för detta ökar för alla ston med stigande ålder inte bara de som aldrig fått föl.
För något år sedan provade jag att betäcka ett maidensto (sto som aldrig fått föl) som var 19 år. Hon blev dräktig men reorberade p g a hon var full av cystor i livmodern. Också något som du bör undersöka innan ev betäckning. Om stoet har cystor, vilket inte är ovanligt. Om hon har hur det sitter och om de kan ställa till problem.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 702
Senast: ildiko
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 433
Senast: Raderad medlem 149524
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 266
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka