Sv: Hur gamla var/är barnen när ni börjar kunna rida på ridbanan och ha med barnen?
I såna här lägen är det ju alltid helt värdelöst att börja dra upp en massa skräckhistorier- men jag har fortfarande - 30 år senare- problem med höften, och ett jack i skallbenet efter olyckan med ovan nämnda nordsvensk. Jag var fyra år, och hade änglavakt.
Tråkigt det som hände dig, det kan säkert hända vem som helst, vilket det ju också gör, och det vi alla försöker att jobba på att försöka undvika oavsett ålder, men...
(Jag har lite svårt för moraliserande inlägg som börjar på MEN...)
I och med att du riktade svaret till mig, så fyller jag i lite.
Det är lätt att dra slutsatser på väldigt skrala grunder, på ett internetforum.
1) Ingen människa har absolut rätt att göra nånting. Allting är relativt. Allting har ett pris. Ett pris som alla parter måste vara med och betala.
För de som inte har ridsporten som en hobby - utan som yrke och levebröd - är det ok för dem att "jobba över" någon enstaka timme när barn sover?
För alla de kringresande tävlingsryttarna som kuskar runt på tävlingar - är det bättre att de lämnar barnen till en barnvakt över helgen, eller ta med barnvakten och istället tillgodose barnets behov av att umgås med sin trygga förälder? Allting är inte riktigt svart eller vitt.
Och vad är det som säger att man åsidosätter barnens intressen bara för att de följer med till stallet? Att umgås med djur, även på avstånd, lär barnen en hel del om empati, och förståelse bland annat.
2) den andra föräldern kanske tar hand om de andra hundra barnen, hunden, egna företaget eller kanske också behöver lite andrum. Är man en dålig förälder för det?
3) visst lägger sig barnet på kvällen någon gång, när sömnen väl infinner sig och inte när man önskar. Man kan natta kl 19, och fortfarande natta kl 23... Men hur barnet sover på kvällen, hur hänger det ihop med frågeställningen? De behöver i början av livet även sova på dagarna. I en barnvagn. Varför inte i stallet? Är det olösbart att göra det på ett säkert sett? Kanske bygga en halmbalsmur och tejpa runt vagnen? Eller en airbag som utlöser om hästen ens råkar fisa inom en meters radie?
4) hur kan man tycka att det är säkert att åka bil? Att ha en barnvagn på stallgången på ett skyddat ställe eller i en box, ur väg för hästens flykt, och att öht inte hantera oregerliga hästar när man har barnen med, är några bra tumregler att utgå från. De flesta brukar därtill parkera sina barnvagnar utanför ridbanan, ur hästens flyktväg.
Hur kom det sig att ERA föräldrar en gång lät er börja rida överhuvudtaget?
(Min mamma stod på läktarn och grät varannan lektion, men kärleken för djur kom tidigt, djur i allmänhet, hästar i synnerhet. Var hon en dålig mamma för att hon lät mig rida? Klappa hundar som alla kan vara potentiellt farliga? Doppa fingret i illaluktande akvariefiskvatten? Svaret är kanske. ) jag måste nog konfrontera henne med det här omedelbart!
Och ja, självklart har jag skrivit detta ovan delvis med en nypa ironi, men också lite sunt förnuft. Inte riktat mot någon personligen utan till frågeställningarna så som de var presenterade.