Hur gamla är era äldsta avelsston?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lilltufsan
  • Startdatum Startdatum
L

Lilltufsan

På stuteriet närmast stallet har dom två som är födda 1980 :) Hur pass vanligt är det att de går som fölston såpass högt upp i ålder?

Min äldsta ungdom är f. 1986. Hon fölar om c:a tre veckor :bump: och hade rejäla förvärkar i går natt..... :cry: Brukar vara punktlig som en klocka...

Min äldsta är född 1981, har fått 15 föl (1985 - 2002).
Ej betäckt 1 år och gall 1 år, och 2002 och 2003 resorberade hon och var sedan skendräktig resten av de åren, är nu brunstig som 'bara den'.. skall kollas upp noggrant innan betäckning i år, inte säkert att det blir fler föl.. men hoppet finns, hon är jättefräsch utvändigt :)

För övrigt vet jag några ston som fölat ända upp i 26 - 30 års ålder :eek:, vilket nog är högst ovanligt!!!

Mitt äldsta sto är 25 år i år och ska föla i maj. Hon är fräsch och mycket pigg så om fölningen går som den ska så kommer hon att betäckas om igen. De brukar inte bli dräktiga när de är för gamla och kroppen säger ifrån. Detta sto har haft föl varje år utom ett sedan 1990. Innan det tävlades hon.
Näst äldsta är 19 år i år och även hon hänger nog med ett tag till.

:D Jag har ju rena rama dagiset hemma då :rofl: :rofl:
den ena är 8 och har fått 4 föl, den andra 12 och har fått 5.Ingen av dom betäcktes förra året så i år får jag inga fölisar :(

Jag har bara 1 sto, och hon är dessutom bara 14 år, så jag räknar med många fler föl :)
Hon har hittills haft 6 st, men har tävlats lite en del år och då inte blivit betäckt. Men nu får hon bli mamma på heltid, så i maj bär det iväg till hingsten igen :o

Mitt sto är född 1983, dvs blir 21 i år (i maj). Hon är beräknad till början av april. Hon är *mycket* fräsch och ingen kan gissa hennes ålder! Hennes mamma gick själv med föl som 25åring, så jag hoppas på något föl till med mitt sto.

Det är inte alls ovanligt med äldre fölmärrar! :)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
682
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 940
Senast: Badger
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar