Hur gå till väga vid betäckning?

S

Sassa

Kanske dum fråga men jag har aldrig betäckt ett sto och frågar man inte så får man inte veta ;)
Alltså hur går man till väga när man ska betäcka sitt sto (hbl)
Hittade en "anmälan om betäckning" på ASVH men vart ska man skicka den? Till stationen man tänkt använda sig av och när i så fall?
Om jag ska använda en hingst som står på TAI, kan dom då skicka sperma till vilken mottagarstation som helst (förutsatt att mottagarstationerna är godkända för TAI) och behöver jag bara ringa till den tänkta mottagarstationen och meddela när och med vilken hingst jag vill betäcka så beställer dom?
Vilka avgifter tillkommer förutom avgiften till hingsthållaren, transportkostnad, seminavgift, stationsavgift?
Kommer inte på fler frågor just nu men det poppar säkert upp efter hand :D

Sv: Hur gå till väga vid betäckning?

En ytterligare kostnad är uppstallningsavgift.
Du kontaktar hingstägare/hållare för att boka hingsten.
Då får du hem ett kontrakt som du skriver på och skickar tillbaka.
Betalar ev bokningsavgift.
Om sedan hingsten är godkänd för spermatransport (alla hingstar är inte tillgängliga utanför egen station) så kontaktar du stationen du ska till med ditt sto någon dag innan du åker med henne.
Tänk på att det kan vara lite lurigt med transportsperma.
Om du kommer med ett sto på torsdagen och hon borde semineras lördag och ägg släppte på måndag så löper hon om.
Speciellt om veterinär bara är där två gånger i veckan.
Posten kan strula helger..framförallt storhelger.
Alternativet är om du hämtar sperman själv.

Kolla med station du ska till och fråga hur ofta veterinär är där och hur dom löser eventuella andra problem.

AM

Nafayette skrev:
En ytterligare kostnad är uppstallningsavgift.
Du kontaktar hingstägare/hållare för att boka hingsten.
Då får du hem ett kontrakt som du skriver på och skickar tillbaka.
Betalar ev bokningsavgift.

AM

De flesta hingstar inom halvblodaaveln som står i Svergie med TAI böhöver man inte skriva några sånna här kontrakt i förhand på, man talar bara om för stationen vilken hingst man har vill ha så betäller de, självklart får man själv kolla upp tidigare om det tex är en tävlande hingst och när den isåfall är i Svergie, eller om det är något annat som gör att hingsten inte är fullt tillgänglig hela säsongen.

OK.. kommer i alla fall ihåg att Flyinge Amiral hade kontrakt.
Däremot är det så man går tillväga med travhingstar.

En fråga bara.
Om jag har en halvblodsmärr och ringer hingststation och säger att jag vill betäcka med nån halvblodshingst som står i andra änden av Sverige, så menar du att dom tar hem sperma tills jag anlänt med stoet??
Men om jag ångrar mig då??
Eller stoet blir överkörd av ett tåg??

Vad händer då?

AM

Veterinären måste kolla stoet på stationen innan dom beställer hem sperman.

OK då vet jag det med.. :)
Den rutinen har dom ju redan med travmärrar..

En fråga till då.
Finns det ingen begränsning på hur många ston halvblodshingsten ska betäcka??
Travarnas tak är 150 ston
Listhingstar är 25 ston.

Genom kontrakter/bokningar så kan man hålla reda på antal ston till den eller den hingsten och garderar sig mot överbokningar.
Hur gör dom då med halvblodshingstar??

AM

Vissa hingstar (kan variera) har bara ett visst antal ston varje år. Oftast utländska, så där är en tidig bokning som gäller. Kan ju även vara så när det är en tävlande hingst som bara skall verka i aveln under en viss tid på säsongen.

Annars är det inget som säger något om antalet ston varje hingst får ha. Tar Quite Easy som ett exempel. 00-187, 01-259, 02-294, 03-306, ston o4 hade han om jag inte missminner mig närmare 300 ston igen.

Nej det hoppas jag inte att jag har gjort, och hittills uppfyller de alla mina förhoppningar ;).

shady skrev:
Veterinären måste kolla stoet på stationen innan dom beställer hem sperman.

Så man ska alltså ringa stationen när stoet börjar brunsta, åka dit då och så kollar vet. henne och sen beställer dom sperma och stoet får stå kvar till sperman kommit och hon inseminerats??

Antingen det eller så åker man tillbaka med stoet för insemination fagen efter ellrr när det nu kan vara, man måste inte stall upp hon stationen, det berot ju lite på vilka möjligheter man har att åka, tid och hur långt det är, hur stoet åker, är den en stressad sak så bör man nog låta henne stå kvar och inte hålla på transportera fram och tillbaka.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·
Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 391
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland...
2
Svar
24
· Visningar
3 410
Senast: chap13
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar