Hur fungerar hundens mage?

Coop

Trådstartare
Vovven har magkatarr och vi har nu äntligen hittat en matmodell som peppar peppar har fungerat ett tag. Han får mat 6 ggr/dygn. Har införskaffat en foderautomat som pytsar fram mat även på natten, vid två tillfällen.

Då jag själv har stora problem med magkatarr så tänker jag lite i samma banor med vovven, äta lite men ofta. Samtidigt så har vi ju tidigare kunnat ge genom mat 2 ggr/dag och han varit nöjd med det (innan han fick magkatarr).

Så min fundering är, fungerar våra mag/tarmsystem på liknande sätt? Det är ju sällan som jag skulle klara mig på att äta 2 ggr på ett dygn...

Coop

Hundar har ju egentligen en magsäck som är gjord för att ta in stora mängder sällan - alltså en mage som liksom är "töjbar" :) Många hundar fungerar utmärkt på ett mål per dag, andra bättre på två mindre och i vissa undantagsfall behövs fler gånger. Men vad gäller hundar med magkatarr, så gäller samma sak som för oss - lite och ofta och försöka hitta mat som lindrar.

Hundar har ju egentligen en magsäck som är gjord för att ta in stora mängder sällan - alltså en mage som liksom är "töjbar" :) Många hundar fungerar utmärkt på ett mål per dag, andra bättre på två mindre och i vissa undantagsfall behövs fler gånger. Men vad gäller hundar med magkatarr, så gäller samma sak som för oss - lite och ofta och försöka hitta mat som lindrar.

Tack för ditt svar, då vet jag hur magen fungerar :).

coop

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 011
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 615
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 987
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 073
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar