Hur fungerar det?

aiquen

Trådstartare
Det är en sak jag ofta funderar på och det är vad som händer i katten när den spinner. Sätter de själva i gång hela grejen eller är det en reflex som startar av sig självt när katten trivs/mår bra?

När katten spinner brukar man ju säga att den trivs och att när den viftar på svansen trivs den så att säga inte riktigt lika bra. Det finns ju olika grader på svansviftningen, ibland dunkar det ju så det hörs lång väg och då ser man ju på hela katten att något är galet. Men hur ska man tolka en katt som ligger i ens knä, spinner så hela katten hoppar samtidigt som svansen går oavbrutet, dock i ett lugnare tempo?

Det finns nog banne mig inget djur (det skulle väl vara människan då :crazy: ) som jag har sådana frågor och funderingar kring, som katter! :cool:

Sv: Hur fungerar det?

Ingen här heller som vet eller har några funderingar kring det?

Hmm har också funderat på detta... :smirk:

Problemet är att inte ens forskarna kan svara på frågan om varför de spinner riktigt. Det man vet är ju att de trivs ELLER är uppspelta. Om du har haft en katt som jagar så allra högst spinner de när de tagit bytet och bär omkring på det. Jag brukar vakna av bondkattens spinnande när hon tagit möss inne.. =/

Sen, ang svansen så en viftande svans kan lika gärna vara uppspelthet eller koncentration som missnöje/obehag. Samma där, en jagande katts svans rör sig ganska mycket, och om du tittar på innekatter så när de planerar ett lekanfall på polaren så rör sig svansen omisskännligt. Samma sak om de ligger i mitt knä och spinner så kan svansen gå för fokus har de på den oskyldige polaren som de strax tänker 'anfalla'.

Men forskarna går bet på spinnandets gåta de med. Fascinerande..

Liknande trådar

Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 902
Senast: Cambrie
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?